همه چیز در مورد: ارز درمانی

27 دی 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

عناوین این مقاله

کی از دغدغه هایی که هنگام بیماری برای شخص بیمار و نزدیکانش ایجاد می شود، تامین هزینه های درمان بیماری است. اگر بیماری با روش ها و تکنولوژی های داخلی قابل درمان نباشد و نیاز به معالجه در خارج از کشور وجود داشته باشد به علت وضعیت بی ثبات قیمت ارز این نگرانی بیشتر می شود. دولت برای توسعه سلامت در جامعه برای افرادی که نیاز به معالجه در خارج دارند تمهیداتی اندیشیده است.

تخصیص ارز درمانی به بیمار صعب العلاج و همراهش از جمله اقداماتی است که دولت در جهت بهبود درمان انجام می دهد. با استفاده از ارز درمانی که تحت شرایطی به افراد پرداخت می شود می توان ارز مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور و تحت درمان قرار گرفتن را با نرخ دولتی تهیه کرده و از هزینه های درمانی تا حد زیادی کم کرد.

در این مقاله به بررسی ماهیت ارز درمانی و شرایط تخصیص آن، مدارک و مراحل لازم برای دریافت ارز درمانی، نحوه دریافت و سقف پرداخت ارز درمانی و همچنین قیمت ارز درمانی پرداخته شده است تا خوانندگان بتوانند اطلاعات دقیق تری پیرامون این موضوع کسب کرده و نسبت به دریافت ارز درمانی اقدام کنند.


ارز درمانی چیست؟

در سال های اخیر با وجود پیشرفت بی سابقه کشور در علوم پزشکی و درمانی همچنان به دلیل تحریم های گسترده علیه ایران برخی تکنولوژی های درمانی قابلیت ورود به داخل را نداشته و درمان برخی از بیماری ها با روش های خاص نیازمند خروج از کشور است. طبیعی است که در چنین شرایطی، دولت باید تمهیداتی برای بیماران صعب العلاج و خانواده های آن ها بیاندیشد تا بتوانند از امکانات درمانی بهره مند شده و سلامتی خود را بازیابند. یکی از راه هایی که دولت برای تسهیل استفاده از تکنولوژی های روز درمانی پیش بینی کرده، تخصیص ارز درمانی با نرخ دولتی به بیماران است.

با استفاده از ارز درمانی بیماران می توانند به کشور های خارجی گوناگون سفر کرده و طی اقامت خود در طول درمان هزینه سفر را به وسیله ارز درمانی پرداخت کنند. گرچه فرایند دریافت ارز درمانی اخیرا در سیستم بانکی با پیچیدگی هایی روبرو شده است. از شرایط تخصیص ارز درمانی تشخیص پزشک معالج داخلی مبنی بر لزوم استفاده از خدمات درمانی در خارج از کشور است. همچنین معمولا میزان پرداخت ارز درمانی کمتر از ۱۰هزار دلار بوده و دریافت بیشتر از این مبلغ نیازمند طی کردن مراحل مختلف و انجام فرایند های دیگری است.

بهتر است بخوانید:  سقف خرید ارز (به روز شده)


شرایط دریافت ارز درمانی

از آن جا که درمان اکثر بیماری ها در داخل کشور امکان پذیر است، سفر به کشور های خارجی برای درمان و دریافت ارز درمانی تابع شرایط خاصی است. از جمله شرایط اولیه مشمول دریافت ارز درمانی شدن عبارت است از:

تشخیص پزشک معالج داخلی مبنی بر لزوم استفاده از تکنولوژی ها و روش های درمانی در خارج از کشور

تایید معاونت درمان وزارت بهداشت

تایید و تخمین هزینه های درمان توسط مرکز درمانی خارج از کشور

وثیقه ای معادل ۲۰ درصد هم ارز ریالی ارز پرداخت شده به نرخ مبادله ای. نوع وثیقه را بانک پرداخت کننده ارز درمانی مشخص می کند.

نکته قابل توجه این است که ارز درمانی به دارندگان تابعیت و اقامت دائم خارج از کشور و همچنین اتباع خارجی مقیم ایران تعلق نمی گیرد.

پرداخت ارز درمانی تا سقف ۱۰ هزار دلار یا ارز های دیگر معادل همین مقدار میسر است. برای فروش و انتقال ارز درمانی بیشتر از ۱۰ هزار دلار نیاز به تایید شورای عالی پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور و همچنین مجوز بانک مرکزی می باشد.


مدارک لازم برای دریافت ارز درمانی

طبق آخرین قوانین سال ۱۴۰۱، ارز درمانی برای بیماری‌ هایی چه با هزینه‌ زیر ۱۰ هزار دلار و چه با هزینه بالای ۱۰ هزار دلار باید در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار بگیرد و درصورت تأیید این کمیسیون است که شخص می‌ تواند برای دریافت ارز دولتی از بانکی که به آن ‌معرفی می ‌شود ارز درمانی خود را با طی مراحل قانونی دریافت کند. البته برای دریافت مبالغ بیش از ۱۰ هزار دلار به کسب مجوز از بانک مرکزی نیاز است. مدرک لازم برای ارائه به کمیسیون عبارت است از درخواست کتبی پزشک معالج مبنی بر نیاز بیمار به درمان در خارج از کشور. پس از ارائه این مورد به کمیسیون مربوطه مراحل زیر باید طی شود:

وصول نامه‌ مراجعه‌ حضوری از کل استان به دفتر واحد کمیسیون پزشکی

ثبت و پذیرش توسط کارشناسان دفتر

تفکیک درخواست، حسب بیماری و تعیین طرح در کمیسیون تخصصی مربوطه توسط دبیر

هماهنگی با اعضای کمیسیون و تعیین تاریخ جلسه

تنظیم دعوت ‌نامه و ارسال به سازمان مربوطه

تشکیل جلسه‌ کمیسیون، معاینه‌ بیمار، و بررسی تخصصی درخواست بیمار

بررسی کارشناسی در دبیرخانه

تکمیل پرونده و پاسخ به سازمان مربوطه

بعد از طی مراحل ذکر شده بیمار مشمول دریافت ارز درمانی تشخیص داده شده و می تواند با مراجعه به بانک پرداخت کننده ارز درمانی خود را دریافت کند. بیمار یا همراه وی باید تعهد کتبی بدهند که اسناد و مدارک معالجه را که به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل معالجه رسیده باشد حداکثر تا ۶ ماه پس از دریافت ارز درمانی ارائه دهند.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: ارز مسافرتی


نحوه دریافت ارز درمانی

برای این که بیمار مشمول دریافت و استفاده از ارز درمانی شود ابتدا یک پزشک متخصص و معتمد باید تایید کند که درمان بیماری شخص در داخل کشور با استفاده از روش ها و تکنولوژی ها و امکانات موجود میسر نبوده و بیمار باید حتما در کشور خاصی معالجه شود. همچنین پزشک باید میزان ارز مورد نیاز برای درمان بیماری را هم مشخص کند. نحوه دریافت ارز درمانی به این صورت است که پس از تایید کمیسیون درمان و اخذ وثیقه معادل ۳۰ درصد هم ارز ریالی ارز پرداخت شده به نرخ مبادله ای، بیمار یا فردی به وکالت از او می تواند به بانک معرفی شده مراجعه کرده و ارز درمانی را دریافت کند. البته در صورت تصریح شورای عالی پزشکی، ارز درمانی باید به حساب موسسه درمانی مستقیما واریز شده و نقدا قابل دریافت نیست.

پس از دریافت ارز بیمار یا همراه وی وظیفه دارند طی مدت ۶ ماه مدارک و اسناد مربوط به معالجه را که توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد تایید شده، ارائه دهند. بنابراین می توان گفت نحوه دریافت ارز درمانی پس از طی مراحل ذکر شده یا به صورت حضوری از بانک معرفی شده و یا به صورت پرداخت مستقیم به حساب موسسه درمانی خارج از کشور می باشد.


هر فرد چقدر ارز درمانی می تواند دریافت کند؟

ارز درمانی به قیمت دولتی به اشخاصی ارائه می شود بنابراین دریافت آن مستلزم برخورداری از شرایط خاص بوده و مانند سقف خرید ارز سقف دریافت ارز درمانی هم وجود دارد. طبق مصوبه رسمی و آخرین تغییرات قانون مربوط به دریافت ارز درمانی هر شخص می تواند نهایتا تا سقف ۱۰ هزار دلار یا معادل آن به ارز های دیگر دریافت کند. با وجود سقف دریافت ارز درمانی راهکار هایی هم برای دریافت بیش از این مبلغ وجود دارد. فروش و انتقال ارز درمانی برای مبالغ بیش از ۱۰ هزار دلار با تأیید شورای عالی پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کـه در آن ضرورت ادامه‌ معالجـه، میزان ارز مورد نیاز جهت درمان، و همچنین مدت اقامت تعیین گردیده باشد، به نرخ رسمی بلامانع است.

ضمن این که کمیسیون ‌های پزشکی دانشگاهی مجاز به ارائه‌ تأییدیه در این خصوص نیستند. اگر بنا به تشخیص پزشک معالج در وهله اول و کمیسیون پزشکی در مرحله دوم، درمان بیماری شخص در بر دارنده هزینه زیادی بوده و یا طول مدت درمان زیاد باشد، ارز درمانی بیشتری به شخص تعلق می گیرد. برای دریافت مبلغ بیشتر از سقف دریافت ارز درمانی باید از بانک مرکزی مجوز اخذ شود. سامانه ای جهت دریافت ارز درمانی در حال راه اندازی است اما فعلا دریافت صرفا از طریق بانک های معرفی شده امکان پذیر است.

بهتر است بخوانید:  حساب ارزی چیست؟


قیمت ارز درمانی

با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز و هزینه سفر به کشور های دیگر در سال های اخیر، ارز درمانی طبق مقررات با نرخ دولتی به افراد واجد شرایط پرداخت می شود. برای اطلاع از قیمت ارز دولتی می توان به سایت مشاهده قیمت ارز مراجعه کرد. بیماران در صورت محرز شدن نبودن امکانات لازم برای درمان بیماریشان و گرفتن تاییدیه های لازم می توانند از طریق دریافت ارز درمانی به کشور های گوناگون سفر کرده و بیماری خود را هر چه سریع تر درمان کنند. در حال حاضر که بازار ثانویه ای برای ارز های دانشجویی، درمانی و غیره وجود ندارد این نوع ارز ها با قیمت اعلام شده برای ارز دولتی از سوی بانک مرکزی توزیع می شوند.

توزیع ارز درمانی با قیمت دولتی به بیماران خاص کمک می کند تا بخشی از هزینه های سفر به کشوری خارجی و درمان و اقامت در آن را کاهش دهند. هر بیمار مجاز است در سفر به کشور های دیگر برای اهداف درمانی یک همراه داشته باشد. فروش ارز برای انتقال بیمار و همراه به ازای هر نفر روزانه ۱۰۰ دلار تعیین شده است. نکته دیگر این است که ماموران ثابت وزارتخانه ها و موسسات دولتی و افراد تحت تکفل آن ها هم می توانند از طریق ارائه تقاضای دستگاه ذی ربط بابت فروش و انتقال ارز به نرخ مبادله ای اقدام کنند.


سوالات متداول

۱- سقف دریافت ارز درمانی چقدر است؟

سقف پرداخت ارز درمانی ۱۰ هزار دلار یا معادل آن به ارز های دیگر است که این مورد به طور کامل در متن مقاله توضیح داده شده است.

۲- آیا ارز درمانی به همه بیماران تعلق می گیرد؟

خیر. ارز درمانی تنها به بیمارانی که معالجه آن ها در داخل کشور امکان پذیر نباشد تعلق می گیرد و این موضوع به طور کامل در متن مقاله شرح داده شده است.

۳- قیمت ارز درمانی چقدر است؟

قیمت ارز درمانی بر اساس نرخ ارز دولتی محاسبه می شود که این موضوع در متن مقاله کاملا توضیح داده شده است.

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه