همه چیز در مورد: وام بلاعوض

24 دی 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه

عناوین این مقاله

وام بلاعوض یک وام با بهره کم و بازپرداخت طولانی مدت بوده که به افراد آسیب پذیر و قشر ضعیف جامعه تعلق می گیرد. وام بلاعوض نمونه های مختلف داشته که شرایط و نحوه دریافت هر یک متفاوت بوده و فرد متقاضی باید، بسته به نوع وام به ارائه مدارک مورد نیاز بپردازد. همچنین بازپرداخت و اقساط وام بلاعوض با توجه به انواع وام، متفاوت خواهد بود.

وام بلاعوض یکی از وام های قابل دریافت توسط قشر آسیب پذیر از نهادهای مختلف بوده که نیاز به داشتن شرایط مرتبط و ارائه مدارک مورد نیاز دارد. نحوه دریافت وام بلاعوض یکی از ابهامات متقاضی بوده، که بایستی به اطلاعاتی در این باره دست یابد. وام بلا عوض انواع مختلف داشته و نحوه بازپرداخت هر یک متفاوت می باشد. بلاعوض یک اصطلاح حقوقی بوده که به انجام شدن داوطلبانه یا از روی بخشش چیزی اشاره دارد.

ارائه وام بلاعوض با توجه به بازپرداخت طولانی و سود بسیار کم به افراد ضعیف موجب این شده تا برخی از مشکلات آن ها پوشش داده شود. شرایط دریافت وام بلاعوض بستگی به نوع وام ارائه داده شده داشته که در اغلب موارد یک شرایط سخت برای فرد دریافت کننده در نظر گرفته نمی شود. شخص برای دریافت این وام نیاز دارد تا با نحوه ثبت نام و شرایط دریافت آن آشنا شود.

اغلب وام بلا عوض در شرایط سخت مانند زلزله و موارد دیگر به افراد پرداخت شده تا بتوانند از عهده مخارج خود در بحران پیش آمده برآیند. در این مقاله به وام بلاعوض چیست؟ و انواع وام بلاعوض پرداخته خواهد شد. در ادامه مطلب نیز در ارتباط با نحوه، شرایط دریافت وام بلاعوض و مدارک لازم برای دریافت و بازپرداخت وام بلاعوض توضیح داده می شود.

وام بلاعوض چیست؟

در پاسخ به سوال وام بلاعوض چیست؟ می توان گفت که وام بلاعوض یک وام در نظر گرفته شده در شرایط بحرانی بدون بازپرداخت زمانی معین و با سود بسیار کم نسبت به سایر وام ها بوده که به افراد با شرایط خاص، تعلق می گیرد. اغلب این وام ها بازپرداخت آسانی داشته و یا بدون بازپرداخت بوده و توسط نهادهایی مانند بانک ها، بهزیستی و کمیته امداد و موارد دیگر ارائه می شود.

در شرایطی مانند، رخداد بلایای طبیعی، شرایط سخت یک قشر جامعه و یا ایجاد یک خسارت بزرگ، وام بلاعوض به کمک افراد آمده و در اختیار آن ها قرار می گیرد. به عنوان مثال می توان به زلزله خوی اشاره نموده، که ساکنان این شهر با خسارت منازل مواجه شده و نیاز به این امتیاز دارند. همچنین، دولت به دلیل شرایط سخت اقتصادی وام بلاعوض همگانی برای اقشار مختلف جامعه در نظر گرفته تا بتوانند از آن بهره مند گردند.

وام یکی از ابزارهای اقتصادی جهت ایجاد آسایش در زندگی افراد بوده، که توسط دولت ها در نظر گرفته می شود. اغلب در وام بلاعوض، شرایط سختی وجود نداشته، تا متقاضی بتواند راحت این وام را دریافت نماید. وام بلاعوض انواع مختلف داشته، که فرد جهت دریافت هر یک، نیازمند ارائه مدارک و داشتن شرایط مرتبط با آن وام می باشد. شرایط، مدارک و نحوه دریافت وام بلاعوض از مواردی بوده که در ادامه مورد بحث قرار می گیرد.

انواع وام بلاعوض

وام بلاعوض یک وام با بهره بسیار کم و بازپرداخت نامعین برای متقاضی بوده، که اغلب در شرایط خاص به برخی افراد تعلق می گیرد. این وام در راستای کمک به قشر آسیب دیده از رخدادهای طبیعی و شرایط سخت اقتصادی در نظر گرفته شده و انواع مختلفی دارد. در زمان های نامعین با توجه به شرایط پیش آمده برخی از نهادهای داخلی اقدام به پرداخت انواع وام بلاعوض کرده تا افراد در این شرایط بتوانند از سد بحران پیش آمده عبور کنند.

بهتر است بخوانید:  سپرده‌گذاری مسکن برای کودکان

از انواع وام بانکی از جمله وام بلاعوض می توان به وام ۱۰۰ میلیونی بلاعوض دولت به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد. این وام به زنان سرپرست خانواری که همسرشان در قید حیات نبوده، زنان جدا شده از همسر خود به دلیل طلاق، زنانی که همسر آن ها داری مشکلاتی مانند اعتیاد و غیره هستند و موارد دیگر تعلق می گیرد.

سازمان بهزیستی نیز در برخی مواقع با پرداخت وام بلاعوض به افراد تحت پوشش خود، موجب شده تا مشکلات این قشر مرتفع گردد. وام بلاعوض بهزیستی در راستای ثبت نام مسکن، یکی از مواردی بوده که با هدف خانه دار شدن و تامین مسکن افراد تحت پوشش به آن ها کمک می کند. این وام به مددجویان و معلولان تعلق گرفته و میزان آن از ۱۵۰ میلیون تومان در روستا تا ۲۰۰ میلیون تومان در شهر می باشد.

وام مسکن مدد جویان که یک وام بلاعوض بوده از طریق کمیته امداد نیز به افراد تحت پوشش این کمیته پرداخت می شود. مددجویان نیازمند مسکن می توانند، با استفاده از این وام در راستای بهبود منازل و ساخت آن کمک بگیرند. این افراد تحت پوشش کمیته امداد بوده و از امتیازاتی مانند وام بلاعوض بهره مند خواهند شد.

شرایط دریافت وام بلاعوض

وام بلاعوض یک نمونه وام پرداخت شده از طریق سازمان های مختلف به افراد نیازمند به این وام بوده که که میزان و زمان آن از الگوی خاصی پیروی نمی کند. در قبل گفته شد که وام بلاعوض چیست و سپس انواع وام بلاعوض مورد بررسی قرار گرفت. افراد با توجه به شرایط مورد نیاز اقدام به دریافت این وام نموده و از آن برخوردار می شوند.

شرایط دریافت وام بلاعوض بستگی به نوع وام داشته و نسبت به هر یک از وام ها متفاوت می باشد. با توجه به انواع مختلف وام بلاعوض نمی توان به شرایط یکسان برای همه وام ها اشاره کرد. همواره وام بلاعوض در مواقع بحرانی به افراد تعلق گرفته و تنها افرادی امکان دریافت این وام را داشته، که در دسته مشمول قرار گرفته باشند.

به عنوان مثال پرداخت وام مسکن ۱۳۵ میلیونی به افراد معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد که برای ساخت مسکن بوده نیاز به شرایط خاص خود دارد. از مهم ترین شرایط مسکن بهزیستی سبز بودن فرم (ج) مسکن ملی متقاضی می باشد، که به معنی این است، که فرد متقاضی و افراد تحت تکفل وی، در طی سالهای مورد نظر، مالک زمین و مسکن نبوده و برای دریافت تسهیلات بانکی مرتبط با مسکن اقدام نکرده اند.

همچنین از دیگر شرط دریافت وام بلاعوض می توان به متاهل بودن فرد و سرپرست بودن وی اشاره کرد. سابقه سکونت به مدت ۵ سال در شهر مورد تقاضا در ۵ سال گذشته از دیگر شرایط مطرح می باشد. یکی دیگر از شرایط، تمکن مالی بوده که متقاضی بایستی توانایی پرداخت ۴۰ میلیون تومان در مرحله اول اجرای طرح و پرداخت مابقی وام را داشته باشد.

بهتر است بخوانید:  شرایط وام مسکن یکم

این وام تنها به خانواده هایی تعلق گرفته که دارای دو فرزند معلول بوده و میزان این وام ۵۰ میلیون تومان می باشد. همچنین یک وام ۳۰ میلیون تومانی بلاعوض از طریق بنیاد مسکن به همراه یک وام به میزان ۱۰ تا ۱۵ میلیون از سوی بهزیستی به این قشر تعلق می گیرد. داشتن تابعیت ایرانی، عضویت در سازمان بهزیستی و کمیته امتداد از شرایط دریافت این وام بوده که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدارک لازم برای دریافت وام بلاعوض

در خصوص مدارک لازم برای دریافت وام بلا عوض نمی توان به موارد مشخصی اشاره کرد، زیرا که وام بلاعوض انواع مختلف داشته و متقاضی جهت دریافت هر یک نیاز به ارائه مدارک مرتبط با آن وام دارد، اما ارائه کارت ملی، شناسنامه، کپی کارت ملی و کپی شناسنامه، آدرس محل سکونت و موارد شخصی از مدارک یکسان، جهت دریافت وام بلاعوض بوده که برای دریافت این وام لازم است.

از مدارک لازم برای دریافت وام بلاعوض از جمله، وام مسکن مددجویان بهزیستی ، می توان به ارائه کارت ملی و شناسنامه، به همراه گواهی سرپرستی متقاضی اشاره کرد. همچنین این افراد نیاز به این داشته، تا گواهی سکونت ۵ ساله در شهر مورد تقاضا، تاییدیه تحصیلی فرزندان، مدارک محل تولد فرد، یا همسر و فرزندان، مجوز کسب شاغلین اصناف، سابقه پرداخت بیمه فرد متقاضی یا همسر، تاییدیه اشتغال به کار از مراجع دولتی و سند مالکیت، در صورت داشتن زمین را ارئه دهند.

افراد جهت دریافت وام همگانی دولت، که یک وام بلاعوض بوده، نیاز به این داشته، تا مدارک لازم را ارائه دهند. مدارک لازم جهت دریافت وام همگانی دولت، شامل مواردی مانند، کارت ملی، شناسنامه، کارت پایان خدمت خدمت یا معافیت دائمی برای آقایان، فیش حقوقی و ارائه وثیقه برای افراد داری شغل آزاد اشاره کرد. یکی دیگر از موارد، مورد نیاز برای دریافت وام بلاعوض زنان سرپرست خانوار، مدرک فنی حرفه ای می باشد.

نحوه دریافت وام بلاعوض

افراد با توجه به شرایط دریافت وام بلاعوض، اقدام به دریافت این وام نموده و نیاز به ارائه مدارک با توجه به نوع وام دارند. وام بلاعوض نمونه های مختلف داشته و شرایط و مدارک هر کدام منطبق با اطلاعیه دریافت همان نوع وام می باشد.

نحوه دریافت وام بلاعوض، بسته به نوع وام متفاوت بوده و فرد بایستی با توجه به نوع وام به سامانه مرجع در نظر گرفته شده، مراجعه نماید. در همین راستا افراد واجد شرایط برای دریافت وام بلاعوض تعلق گرفته به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی، ابتدا با ارائه مدرک فنی حرفه ای به سازمان مربوطه، به تشکیل پرونده اشتغال می پردازند.

در ادامه سازمان بهزیستی اشتغال شهرستان ها، مدارک ارائه شده را بررسی می کند. طرح دولت برای تسهیل ضمانت وام اشتغال خانگی موجب شده تا این افراد نیاز به ارائه ضمانت نامه نداشته باشند. استعلام سرپرست خانوار بودن زنان، از طریق پایگاه رفاه ایرانیان انجام شده و سپس احراز صلاحیت متقاضی انجام می گیرد.

همچنین مددجویان سازمان بهزیستی، در جهت تامین مسکن مورد نیاز این امتیاز را داشته، تا با مراجعه به سامانه مربوطه به نشانی saman.mrud.ir به ثبت نام بپردازند. هدف از راه اندازی سامانه های دولتی، از جمله سامانه ثبت نام مسکن بهزیستی حمایت از اقشار کم درآمد و ضعیف با پرداخت وام بلاعوض می باشد.

بهتر است بخوانید:  وام جعاله + راهنما و شرایط دریافت

نحوه بازپرداخت و اقساط وام بلاعوض

افرادی که اقدام به دریافت وام بلاعوض کرده اند، طی یک بازه زمانی طولانی، بازپرداخت آن را انجام خواهند داد. وام بلاعوض یک وام تعلق گرفته به افراد آسیب دیده و اقشار کم درآمد بوده، که توسط سازمان های مختلف پرداخت می شود. این وام نمونه های مختلفی داشته و نیاز به داشتن شرایط لازم و ارائه مدارک دارد.

علاوه بر موارد گفته شده، اطلاع از نحوه بازپرداخت و اقساط وام بلاعوض، با توجه به انواع مختلف آن، نمی توان به یک الگوی کلی جهت شیوه بازپرداخت این وام اشاره کرد. در برخی موارد با توجه به شرایط پیش آمده نحوه بازپرداخت آسان تر بوده و فرد در یک دوره زمانی طولانی تر اقدام به پرداخت اقساط می نماید. به عنوان مثال بازپرداخت وام فرزند آوری که یک وام بلاعوض بوده و نحوه بازپرداخت آن حدود ماهانه ۶۰۰ هزار تومان تا ۱,۱۰۰ هزار تومان است.

برای وام ۲۰ میلیون تومانی به ازای فرزند اول بازپرداخت ۳۶ ماه می باشد. به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان پرداخت شده و اقساط آن ۴۸ ماهه خواهد بود. به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم ۱۰۰ میلون تومان پرداخت می شود. اقساط ماهیانه موارد گفته شده به ترتیب ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه می باشد. به طور مثال فرد دارای سه فرزند بعد از سال ۱۴۰۰ وام ۶۰ میلیونی دریافت نموده و در طی ۶۰ ماه، با پرداخت ماهیانه ۱ میلیون تومان به بازپرداخت این وام می پردازد، ناگفته نماند، افراد واجد شرایط می توانند از وام مسکن فرزند سوم نیز بهره مند شوند.

در ادامه سازمان بهزیستی اشتغال شهرستان ها، مدارک ارائه شده را بررسی می کند. طرح دولت برای تسهیل ضمانت وام اشتغال خانگی موجب شده تا این افراد نیاز به ارائه ضمانت نامه نداشته باشند. استعلام سرپرست خانوار بودن زنان، از طریق پایگاه رفاه ایرانیان انجام شده و سپس احراز صلاحیت متقاضی انجام می گیرد.

همچنین مددجویان سازمان بهزیستی، در جهت تامین مسکن مورد نیاز این امتیاز را داشته، تا با مراجعه به سامانه مربوطه به نشانی saman.mrud.ir به ثبت نام بپردازند. هدف از راه اندازی سامانه های دولتی، از جمله سامانه ثبت نام مسکن بهزیستی حمایت از اقشار کم درآمد و ضعیف با پرداخت وام بلاعوض می باشد.

سوالات متداول

۱- وام بلاعوض چیست؟

وام بلاعوض یک وام با بهره کم و بازپرداخت بلند مدت بوده که برای اقشار آسیب پذیر جامعه در نظر گرفته می شود که توضیحات بیشتر در متن مقاله درج شده است.

۲- شرایط دریافت وام بلاعوض چیست؟

شرایط دریافت وام بلاعوض با توجه به نوع وام مشخص شده، که به عنوان مثال مددجویان بهزیستی جهت دریافت وام مسکن بهزیستی نیاز به سبز بودن فرم (ج) متقاضی و موارد دیگر درج شده در متن مقاله دارند.

۳- نحوه بازپرداخت و اقساط وام بلاعوض چگونه است؟

نحوه بازپرداخت و اقساط وام بلاعوض بستگی به نوع وام داشته که به عنوان مثال، بازپرداخت وام فرزندآوری ۲۰ میلیون تومانی بازپرداخت ۳۶ ماهه دارد. جزئیات بیشتر در متن مقاله ارائه شده است.

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه