راهنمای افتتاح حساب ارزی

22 دی 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

فهرست مطالب

در اصطلاح مالی حساب ارزی به حسابی گفته می شود که دارایی های آن به پول رایج سایر کشور ها باشد. این نوع حساب ها بیشتر برای انجام امور بانکی بین المللی کاربرد دارند و در شرایطی که شخص درآمد ارزی داشته باشد می تواند به عنوان محل کسب سود تلقی شود.

حساب ارزی می تواند ابزاری بسیار مفید برای انجام امور شخصی و تجاری بوده و یا کوهی از هزینه های کارمزد بر روی دوش دارنده حساب باشد. بنابراین مهم است تا از نحوه افتتاح حساب ارزی و شرایط آن آگاهی کامل کسب کرده و با اطلاعات بیشتری اقدام به افتتاح این نوع حساب شود.

با توجه به اهمیت حساب های ارزی در این مقاله به شرایط افتتاح حساب ارزی و مدارک لازم برای افتتاح آن اشاره خواهد شد و همچنین مراحل و نحوه افتتاح حساب ارزی و موجودی اولیه شرح داده خواهد شد. در انتها هم به بررسی افتتاح حساب ارزی آنلاین و مزایا و معایب حساب ارزی پرداخته خواهد شد.


شرایط افتتاح حساب ارزی

برای افتتاح حساب ارزی شرایط پیچیده ای وجود ندارد و فرایند آن مانند افتتاح حساب عادی در بانک است. از شرایط افتتاح حساب ارزی بانک ملت و سایر بانک ها، مراجعه به یکی از شعب ارزی بانک های عامل و پر کردن فرم قرارداد افتتاح حساب ارزی است. برای افتتاح حساب ارزی مانند سایر خدمات بانکی نیاز به اصل مدارک هویتی و موجودی اولیه متقاضی دریافت خدمات است. برای افتتاح حساب ارزی باید مبلغی به عنوان موجودی اولیه در حساب تامین باشد.

حساب های ارزی در قالب حساب های قرض الحسنه جاری و پس انداز و همچنین حساب سپرده مدت دار در دسترس هستند. حساب های سپرده مدت دار می توانند یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یا یک ساله باشند. حداقل موجودی برای افتتاح حساب قرض الحسنه ارزی ۱۰۰ دلار آمریکا یا معادل آن به سایر ارز ها و حداقل موجودی برای افتتاح حساب سپرده مدت دار ارزی ۱۰۰۰ دلار آمریکا یا معادل آن به سایر ارز ها است.

بهتر است بخوانید:  10 اشتباه رایج در معامله بیتکوین که باید از آن بپرهیزید

مدارک لازم برای افتتاح حساب ارزی

برای دریافت هر کدام از خدمات بانکی مدارکی نیاز است تا روند دریافت خدمت طی شود. افتتاح حساب ارزی به دلیل تفاوتی که با حساب های ریالی دارد ممکن است نیاز به ارائه مدارک متفاوتی هم داشته باشد. مدارک لازم برای افتتاح حساب ارزی علاوه بر موجودی اولیه برای اشخاص حقیقی داخلی و خارجی عبارتند از: 

فرم درخواست کتبی متقاضی

اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه

دو قطعه عکس (برخی از بانک ها)

حداقل مبلغ ۱۰۰ دلار آمریکا یا معادل آن به عنوان موجودی پایه

مدارک لازم برای افتتاح حساب ارزی اشخاص حقوقی داخلی و خارجی عبارتند از:

تکمیل فرم درخواست افتتاح حساب

آگهی تاسیس شرکت

اساسنامه یا شرکتنامه

روزنامه رسمی

معرفی امضا داران مجاز

شناسنامه یا گذرنامه امضا داران مجاز

با ارائه مدارک ذکر شده به شعب ارزی بانک های عامل می توان اقدام به افتتاح حساب های ارزی نمود و به کسب سود یا انجام امور تجاری و بین المللی خود پرداخت. لازم به ذکر است که افراد حقیقی یا حقوقی که تبعه کشور ایران نباشند هم می توانند از خدمات حساب ارزی بهره مند شوند.


مراحل و نحوه افتتاح حساب ارزی

افتتاح حساب ارزی مراحل زیاد و پیچیده ای ندارد. با در دست داشتن مدارک ذکر شده و موجودی اولیه در بخش قبل و مراجعه به یکی از شعب ارزی بانک های عامل می توان اقدام به افتتاح این نوع حساب کرد. برخی از بانک ها ممکن است درخواست معرفی یک شخص خوش حساب به عنوان معرف را هم داشته باشند. در انتها با بررسی سوابق بانکی متقاضی و محرز شدن عدم سوء پیشینه وی در سیستم بانکی مراحل افتتاح حساب تکمیل می شود.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: ارز مسافرتی

اولین بخش از مراحل و نحوه افتتاح حساب ارزی پر کردن فرم درخواست افتتاح حساب است. در بانک ها فرم های متفاوتی برای دریافت خدمات طراحی شده است که مشتریان باید با توجه به نیاز خود اقدام به پر کردن این فرم ها نمایند. با پر کردن فرم، ارائه مدارک و طی کردن مراحلی که اشاره شده است، حساب ارزی شخص متقاضی افتتاح می شود.


افتتاح حساب ارزی آنلاین

برخی از بانک ها امکان افتتاح حساب آنلاین را از طریق سایت یا اپلیکیشن های خود فراهم کرده اند. بانک هایی که از این امکان برخوردار باشند، معمولا خدمات مربوط به افتتاح حساب ارزی آنلاین را هم ارائه می دهند. برای افتتاح حساب به صورت آنلاین نیاز به تصویر اسکن شده مدارک مورد نیاز است تا مراحل ورود اطلاعات تکمیل شود.

با توجه به تفکیک بخش های ارزی و ریالی بانک ها، اکثر خدمات مربوط به سپرده های ارزی به صورت حضوری انجام می شود با این حال برخی بانک ها مانند بانک ملی ایران امکان افتتاح حساب ارزی آنلاین و سایر خدمات مربوط به این حوزه را از طریق اپلیکیشن اینترنتی خود فراهم کرده است.


مزایا و معایب افتتاح حساب ارزی

یکی از سوالاتی که می تواند ذهن خوانندگان را به خود مشغول کند این است که مزایا و معایب افتتاح حساب ارزی چیست؟ حساب ارزی مانند هر روش سرمایه گذاری دیگری می تواند در بر دارنده مزایا و معایب مختلفی باشد. از جمله مزایای افتتاح حساب ارزی قابلیت تبدیل دارایی به ارز های مختلف و معتبر و نگهداری آن ها در جایی امن و مطمئن است. همچنین حساب ارزی دارایی را در مقابل تورم محافظت نموده و امکان انجام امور شخصی و تجاری بین المللی حتی در شرایط تحریمی را فراهم می کند.

بهتر است بخوانید:  مزایا و معایب خرید خانه در محله های ارزان تهران

و اما در مورد معایب افتتاح حساب ارزی باید گفت که نوسانات بازار های جهانی تاثیر زیادی روی سپرده این نوع حساب خواهد داشت. همچنین باید به کارمزد بالای افتتاح حساب ارزی و انجام خدمات مربوط به آن در بانک اشاره کرد. این کارمزد ها می تواند سپرده اشخاص را با کاستی روبرو کرده و موجب کاهش سود ناشی از سرمایه گذاری ارزی در بانک شود و در آخر باید نظر داشت که این نوع سپرده سود کمتری از سپرده های ریالی دریافت می کند.


سوالات متداول

۱- افتتاح حساب ارزی برای چه کسانی امکان پذیر است؟

افتتاح حساب ارزی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی مجاز بوده که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

۲- افتتاح حساب ارزی از چه طریقی انجام می شود؟

افتتاح حساب ارزی از طریق مراجعه به شعب ارزی بانک های عامل انجام می پذیرد که در متن مقاله به طور کامل به آن اشاره شده است.

۳- معایب افتتاح حساب ارزی چیست؟

بزرگترین عیب افتتاح حساب ارزی کارمزد های بالای مربوط به افتتاح این نوع حساب و خدمات مرتبط با آن است که در متن مقاله به آن اشاره شده است.
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه