راهنمای ثبت نام کارت ملی هوشمند

1 بهمن 1402
۰ دیدگاه
تمدید قرارداد اجاره نامه
زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

عناوین این مقاله

کارت های ملی هوشمند، یکی از طرح هایی بود که در سال های گذشته از سوی دولت پیاده سازی شد. تا کنون، افراد زیادی که اقدام به ثبت نام کارت ملی هوشمند کرده اند. در گذشته، نحوه ثبت نام کارت ملی هوشمند به صورت حضوری بود؛ اما در حال حاضر و در سال ۱۴۰۲​، امکان ثبت نام اولیه به صورت غیر حضوری فراهم شده است.

با توجه به اهمیت ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲، در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه ثبت نام کارت ملی هوشمند به صورت غیر حضوری آشنا کنیم. همچنین، در ادامه مقاله نحوه ورود به سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند و راهنمای پیش ثبت نام آن و هزینه صدور این کارت نیز توضیح داده می شود.


سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند www.ncr.ir

سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​ که به نام سامانه خدمات الکترونیک ثبت احوال کشور شناخته شده می باشد، جهت ارائه خدمات برای دریافت کارت ملی هوشمند بستری را فراهم نموده تا هر شخص به صورت غیر حضوری بتواند مراحل پیش ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند را با استفاده اینترنت انجام دهد.

جهت ورود به سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲ وارد مرورگر اینترنتی می شوید و در قسمت جستجو عبارت درگاه خدمات الکترونیک ثبت احوال کشور وارد می کنید.

ثبت نام کارت ملی هوشمند

پس از انتخاب لینک ورود به سایت برای شما صفحه اصلی سایت جهت ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲ باز خواهد شد.

ثبت نام کارت ملی هوشمند

برای ورود مستقیم به سامانه کارت ملی هوشمند کلیک کنید.


هزینه صدور کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲

همانطور که می دانید کارت ‌های ملی قدیمی با به اصطلاح غیر هوشمند تا پایان سال ۱۳۹۶ اعتبار داشتند به جز افرادی که مقیم خارج از ایران هستند که اعتبار کارت ملی آن‌ ها تا پایان سال ۱۳۹۷ تمدید شد. افراد برای دریافت کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​ می بایست هزینه ای را پرداخت کنند. البته این هزینه ممکن است طی مراحلی که برای صدور کارت ملی هوشمند شخص مراجعه می کند متفاوت باشد در ادامه مطلب هزینه صدور کارت ملی هوشمند آورده شده است.

بهتر است بخوانید:  مراحل دریافت کدپستی معتبر برای ملک یا واحد

هزینه صدور کارت ملی هوشمند برای افرادی که اولین بار اقدام به دریافت کارت ملی هوشمند می کنند ۲۵ هزار تومان است.

هزینه تعویض کارت ملی هوشمند به دلیل تغییر اطلاعات شناسنامه ‌ای یا خراب شدن کارت ملی به استثنا اینکه اشتباه از سوی مامور باشد ۳۰۰ هزار تومان است.

هزینه صدور کارت ملی هوشمند برای تمامی افراد که اقدام به دریافت آن می کنند ۲۵ هزار تومان می باشد اما اگر برای دفعات بیشتری هر شخص اقدام کند برای دریافت آن می بایست هزینه بیشتری بابت دریافت کارت ملی هوشمند پرداخت نماید و نسبت به اینکه صدور این کارت ممکن است زمان طولانی را طی کند بهتر است جهت نگهداری آن دقت کافی را داشته باشید.

لازم به ذکر است موارد و مبالغ اعلام شده، بر اساس سنوات گذشته بوده و به محض اعلام برای سال ۱۴۰۲، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.


نحوه ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​

در گذشته، ثبت نام کارت ملی هوشمند به صورت حضوری انجام می شد؛ اما این نوع ثبت نام مشکلات خاص خودش را داشت و موجب ایجاد ازدحام بسیار زیاد در دفاتر مربوط به ثبت نام کارت ملی هوشمند می شد. به همین خاطر، سازمان ثبت احوال کشور اقدام به راه اندازی بستری برای ثبت نام کارت ملی هوشمند به صورت غیر حضوری کرد.

سایت درگاه خدمات الکترونیک ثبت احوال کشور، سامانه ای برای ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲ است که کلیه افرادی که قصد ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند را دارند، می توانند به سایت مذکور مراجعه کنند و مراحل پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​ را انجام دهند. نحوه ثبت نام کارت ملی هوشمند به شرح زیر می باشد.

بهتر است بخوانید:  مراحل دریافت کدپستی معتبر برای ملک یا واحد

برای ورود به سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​، ابتدا عبارت سایت درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال را در فیلد جستجوی گوگل جستجو کنید. حال بر روی اولین سایتی که گوگل برای شما جستجو می کند، کلیک کنید تا به این سایت وارد شوید.

پس از ورود به سایت، بر روی گزینه سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲ کلیک کنید.

سپس، از طریق صفحه باز شده بر روی گزینه ورود کلیک کنید تا به سایت اصلی ثبت نام وارد شوید.

در این قسمت می بایست که کد ملی و سریال شناسنامه خود را در قسمت مشخص شده وارد کنید و در نهایت پس از انجام محاسبات ریاضی بر روی گزینه ادامه کلیک کنید. دقت داشته باشید که سریال شناسنامه شما یک عدد ۶ رقمی است که در صفحه اول شناسنامه شما نوشته شده است.

پس از ورود به سامانه می بایست که مراحل مختلفی برای انجام پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند انجام دهید. در اولین مرحله مطابق با توضیحات داده شده در تصویر زیر، اطلاعات فردی خود را وارد کنید.

در مرحله بعدی شما می بایست که اطلاعات محل مراجعه مورد نظر خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که نیازی به وارد کردن شماره تلفن دفتر نیست. تنها با وارد کردن کد تلفن شهر خود، می توانید آدرس های مختلف دفاتر مجاز برای ثبت نام کارت ملی هوشمند را مشاهده کنید. برای این کار پس از وارد کردن اطلاعات لازم بر روی گزینه جستجو کلیک کنید و از میان گزینه های موجود یکی از دفاتر را انتخاب کنید.

بهتر است بخوانید:  مراحل دریافت کدپستی معتبر برای ملک یا واحد

در مرحله بعدی کافیست که یکی از درگاه های پرداخت را انتخاب کنید و پس از کلیک کردن بر روی گزینه ثبت اطلاعات و پرداخت با یکی از کارت های عضو شتاب خود مراحل پرداخت اینترنتی ثبت نام اینترنتی کارت ملی هوشمند را انجام دهید. پس از انجام تمامی این مراحل، رسید ثبت نام به شما نشان داده می شود که می توانید آن را چاپ کنید و در روز تکمیل مراحل ثبت نام خود در دفتر مورد نظر به همراه داشته باشید.

به این صورت با انجام این مراحل پیش ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال ۱۴۰۲، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.


سوالات متداول

۱- ✔️برای ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲ می توان به صورت غیر حضوری اقدام نمود؟
✔️بله، جهت ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲ می توان به صورت اینترنتی و غیر حضوری اقدام نمود که مراحل آن در متن مقاله آورده شده است.

۲- ✔️هزینه ثبت نام کارت ملی هوشمند برای متقاضیان چقدر می باشد؟
✔️هزینه ثبت نام برای متقاضیانی که برای اولین بار می خواهند کارت ملی هوشمند دریافت کنند بر اساس سال قبل ۲۵ هزار تومان است که در متن مقاله نیز آمده است.

۳- ✔️نام سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند چیست؟
✔️آدرس اینترنتی برای ثبت نام کارت ملی هوشمند www.ncr.ir می باشد که در متن مقاله نیز به آن اشاره شده است.

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه