راهنمای خرید اینترنتی ارز (دلار،یورو و..)

7 دی 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

خرید اینترنتی ارز دلار و یورو​ می تواند دریچه ای برای کاهش جمعیت در صرافی های موجود برای خرید و فروش ارز شده و این امکان را به خریداران و فروشندان می دهد تا وقت بیشتری را صرف رصد قیمت های لحظه ای ارزهایی همچون دلار و یورو کنند. از این رو معامله گران می توانند فرصت بیشتری برای اتخاذ تصمیم برای دریافت ارز و یا فروش آن داشته باشند.

در بازار ارز ایران، معامله گران و افرادی که در این بازار مشغول فعالیت می باشند، برای انجام هر گونه معامله و یا خرید و فروش ارز موظف هستند به صرافی ها مراجعه کرده و با ایستادن در صف های طولانی مدت در صورت اخذ نوبت اقدام به دریافت ارز و یا فروش آن کنند.

صرافی های زیادی به صورت آنلاین در سراسر دنیا وجود دارند که امکان خرید اینترنتی ارز دلار و یورو را برای متقاضیان فراهم کرده و معامله گران می توانند با قراردادن سفارش های خرید و یا فروش خود با قیمت مشخصی به صورت آنلاین، نسبت به معامله آن اقدام نمایند.


  • شرایط خرید اینترنتی ارز
    برای اینکه بتوان ارز اینترنتی را در صرافی های آنلاین خریداری کرد، باید قوانین و ضوابط خاصی برای آن در نظر گرفته شود چرا که امکان اشتباه در انجام سفارشات و همچنین دریافت پیام های سفارشی برای معامله گران وجود دارد. در حال حاضر تعداد زیادی صرافی آنلاین برای خرید ارزهای دیجیتال نیز مشغول به کار می باشند.

شرایط خرید اینترنتی ارز دلار و یورو و حواله ارزی، می بایست از سوی بانک مرکزی اعلام شده تا افرادی که قصد تبدیل و یا خرید و فروش ارزی در سامانه بازار ارز متشکل ایران دارند، بتوانند بر اساس دستور العمل های ارائه شده و مورد تایید این سازمان اقدام به ثبت سفارش خود کنند.

یکی از شرایطی که هر معامله گری می بایست برای خرید اینترنتی ارز دلار و یورو به انجام برساند، قطعا باز کردن یک حساب کاربری در سامانه های مرتبط می باشد. از این رو، داوطلبان و فعالان بازار ارز می توانند نام و لیست های صرافی های بسیاری را در سامانه بازار ارز متشکل مشاهده کرده و درخواست خود را برای صرافی نزدیک به محل کار و یا سکونت خود را ثبت نماید.

بهتر است بخوانید:  راهنمای افتتاح حساب ارزی

پیش از این صرافی های بسیاری در سراسر دنیا اقدام به انجام مراحل خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین کردند. این امر باعث می شود تا تعادل در بازارهای مالی برقرار بوده و معامله ها به صورت شفاف برگزار شود.


  • مدارک لازم برای خرید اینترنتی ارز
    برای خرید ارز از بانک چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین می بایست مدارک لازم را تهیه کرده تا در صورت درخواست از سوی صرافی ها بتوان ارائه داد. پیش از این برای خرید دلار سهمیه ای به دلیل جلوگیری از اقدامات بسیاری از دلالان و معامله گران غیرقانونی مدرکی از قبیل کارت ملی از آنها گرفته می شد، اما به دلیل اینکه کلاهبرداری در این زمینه بسیار بالا بوده است، علاوه بر ارائه کارت ملی مدارک دیگری نیز درخواست شد.

با این حال، مدارک لازم برای خرید اینترنتی ارز دلار و یورو ممکن است مدارکی از جمله ارائه کارت ملی باشد، اما به دلیل اینترنتی بودن ثبت سفارشات خرید و فروش، معامله گران می بایست در ابتدا برای تکمیل فرم ثبت نام حساب کاربری اقدام کرده و اطلاعات هویتی خود را به طور کامل در این فرم وارد نمایند. همچنین افرادی که هنوز موفق به دریافت کارت ملی خود نشده اند، می بایست برای ثبت نام کارت ملی هوشمند خود اقدام نمایند.

مدارکی که برای خرید ارز در صرافی ها از معامله گران درخواست می شود شامل کارت ملی، دو کارت بانکی به نام فرد، یک سیمکارت به نام فرد متقاضی، اصل و کپی پاسپورت، بلیت و ویزا و عوارض خروج از کشور برای افرادی که قصد دریافت دلار سهمیه ای برای سفر خود را دارند، می شود.

بهتر است بخوانید:  حساب ارزی چیست؟


  • نحوه خرید اینترنتی ارز
    پیش از این خرید اینترنتی ارز دلار و یورو به این صورت انجام می شد که متقاضیان می بایست با وارد شدن به سایت های برخی صرافی ها اقدام به دریافت نوبت از طریق این سایت ها می کردند و در صورت اخذ نوبت در زمان معین شده از سوی صرافی، برای دریافت ارز خود با ارائه مدارک لازم به صرافی مراجعه می کردند.

این امکان هنوز در بسیاری از صرافی های سطح شهر وجود دارد و امکان دریافت نوبت برای کاهش ازدحام در مراکز خرید و فروش ارز بسیار کاربردی می باشد. در رابطه با نحوه خرید اینترنتی ارز دلار و یورو باید گفت که معامله گران پس از ورود به سامانه اعلام شده از سوی بانک مرکزی، یک حساب کاربری به همراه رمز عبور برای خود انتخاب کرده و با استفاده از آن در سامانه مشخص شده ثبت نام خود را تکمیل می نمایند.

در سایت صرافی های آنلاین، سفارش خریداران و فروشندان به صورت اینترنتی ثبت شده و کارمندان صرافی موظف هستند تا این ثبت سفارشات را بررسی کرده و اقدامات لازم برای دریافت ارز را برای متقاضیان فراهم سازند.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، نحوه خرید اینترنتی ارز، بدین صورت بوده که متقاضیان، باید از طریق سامانه بازار متشکل ارزی، به آدرس my.ice.ir، برای ثبت نام و خرید ارز اقدام نمایند. مطابق اطلاعیه این بانک، عرضه ارز در سامانه بازار متشکل ارزی، از روز ۱۴ آبان ماه سال ۱۴۰۱، آغاز گردیده و در حال حاضر، صرفا امکان خرید ارز مسافرتی و سایر از طریق این سامانه، وجود داشته، اما، در آینده نزدیک، امکان درخواست ارز برای سایر مصارف نیز فراهم خواهد شد.


  • نحوه دریافت ارز اینترنتی پس از خرید
    متقاضیانی که قصد خرید ارز اینترنتی دارند، می بایست در سامانه های صرافی مشخص شده نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کرده تا سفارش آنها توسط صرافی ها مورد بررسی قرار گیرد. در صورت بررسی و تایید سفارش از سوی صرافی به دو روش می توان نسبت به دریافت ارز اینترنتی پس از خرید اقدام نمود.
بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: ارز درمانی

روش اول واریز وجه به صورت کارت به کارت و یا با استفاده از شماره حساب بانکی متقاضی می باشد. در این روش خریدار نیازی به مراجعه حضوری به صرافی نداشته و می تواند بدون اتلاف وقت ارز خریداری شده را تحویل گیرد.

روش دوم دریافت ارز در صرافی ها می باشد. در این روش افراد به دلایلی می بایست در صرافی حضور پیدا کرده تا وجه خریداری شده به وی تعلق گیرد.

همانطور که گفته شد، نحوه دریافت ارز اینترنتی دلار و یورو پس از خرید هم به صورت آنلاین و هم به صورت فیزیکی انجام پذیر بوده و معامله گران می توانند از این طریق نسبت به دریافت ارز خود اقدام نمایند. نکته حائز اهمیتی که در این باره باید به آن توجه داشت، امنیت صرافی منتخب از سوی معامله گر می باشد. معمولا سایت های صرافی زیادی به صورت اینترنتی مشغول به فعالیت می باشند، اما بهتر است از صرافی هایی استفاده شود که مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفته اند.


  • سوالات متداول

۱- خرید اینترنتی ارز چیست؟
خرید اینترنتی ارز به منظور دریافت ارزهای همچون دلار و یورو به صورت آنلاین از صرافی ها می باشد که در متن مقاله به طور کامل به توضیح آن پرداخته شده است.

۲- شرایط و مدارک لازم برای خرید اینترنتی ارز چیست؟
برای دریافت ارز چه به صورت اینترنتی و چه حضوری در صرافی ها می بایست مدارکی از جمله کارت ملی را ارائه داد. در متن مقاله به طور کامل در این باره توضیح داده شده است.

۳- نحوه دریافت ارز اینترنتی پس از خرید چگونه است؟
خریداران می توانند ارز خریداری شده را به دو صورت فیزیکی و از طریق حساب بانکی دریافت کرده که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه