وام ازدواج فرزندان ایثارگران ۱۴۰۲

5 دی 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

عناوین این مقاله

امروزه با توجه به نرخ تورم بالای جامعه و بروز مشکلات اقتصادی و سرسام آور بودن هزینه ها، سن ازدواج افزایش یافته است و این امر به پیری جمعیت می انجامد. از این رو اعطای وام های ازدواج به جوانان ضروری به نظر می رسد که یکی از این وام ها، وام ازدواج فرزندان ایثارگران است که دارای شرایط ویژه ای می باشد.

با توجه به شرایط و مدارک لازم برای اعطای وام ازدواج فرزندان ایثارگران که در راستای جبران بخشی از خدمات خانواده های ایثارگر در نظر گرفته شده است، نیاز است تا آگاهی کامل از این شرایط صورت گرفته و افرادی که مشمول دریافت این وام می شوند هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

در این مقاله به شرایط دریافت وام ازدواج فرزندان ایثارگران ۱۴۰۲ و مدارک لازم برای ثبت نام پرداخته خواهد شد همچنین میزان این وام و نحوه ثبت نام آن بررسی می شود و در ادامه مبلغ قسط این وام و ثبت نام وام ازدواج با کارت ایثار ارتش توضیح داده خواهد شد.


شرایط دریافت وام ازدواج فرزندان ایثارگران ۱۴۰۲

یکی از انواع وام هایی که به خانواده های ایثارگر تعلق می گیرد، وام ازدواج است. این وام می تواند برای ازدواج خود ایثارگران و جانبازان و یا فرزندان آن ها باشد. طبق مصوبه رسمی دولت در راستای جبران فداکاری های ایثارگران، وام ازدواجی که به آن ها تعلق می گیرد، دو برابر وام ازدواج اشخاص عادی خواهد بود. از جمله شرایط دریافت وام ازدواج فرزندان ایثارگران ۱۴۰۲، داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران است، نا گفته نماند، مشخصات متقاضیان باید در یکی از مرکز بنیاد شهید و امور ایثارگران ثبت شده باشد.

فرزندان ایثارگران گرچه از وام دو برابری ازدواج برخوردار می شوند اما باید در نظر داشت که همچون زوج های عادی باید به ثبت نام در سامانه وام ازدواج اقدام کنند. همچنین این وام فقط به ازدواج اول فرزندان ایثارگران تعلق گرفته و از تاریخ عقد به مدت دو سال، فرصت برای استفاده از این وام وجود دارد. همچنین تاریخ عقد باید بعد از اول فرودین سال ۱۳۹۸ باشد. نکته دیگر پرداخت وام به خانواده های ایثارگران و جانبازان این است که بدون در نظر گرفتن درصد جانبازی و یا مدت اسارت، این وام به ایشان و فرزندانشان پرداخت می شود.


مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج فرزندان ایثارگران

یکی از مراحل اولیه برای دریافت تسهیلات، تحویل مدارک لازم است تا در صورت تطابق شرایط متقاضی با شرایط وام مورد نظر، مراحل پرداخت آغاز شود. به صورت کلی مدارکی که برای دریافت وام های مختلف درخواست می شود، شامل مدارک هویتی و اطلاعات فردی است. در برخی از وام ها، مدارک خاصی از سوی نهاد پرداخت کننده درخواست می شود. مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج فرزندان ایثارگران عبارتند از:

بهتر است بخوانید:  ضامن بانکی + راهنما و شرایط

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوج متقاضی و ضامنین آن ها

اصل و کپی سند ازدواج

کد پستی و آدرس محل سکونت زوج متقاضی

کد رهگیری دریافت شده از سایت ثبت نام وام ازدواج

در بخش قبلی ذکر شد که فرزندان ایثارگران نیز مانند سایر زوجین باید برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سایت اعطای وام ازدواج ثبت نام کرده و کد رهگیری دریافت کنند. این کد رهگیری به عنوان یکی از مدارک و اطلاعات لازم برای دریافت وام ازدواج فرزندان ایثارگران در نظر گرفته می شود.


میزان وام ازدواج فرزندان ایثارگران ۱۴۰۲

طبق مصوبات مربوطه، میزان پرداخت وام ازدواج فرزندان ایثارگران دارای شرط سنی است. به این معنی که بر اساس سن زوجین، مبلغ مشخصی وام به آن ها تعلق می گیرد. همچنین نکته ای که باید برای دریافت وام ازدواج ایثارگران در نظر داشت این است که این وام تنها به خانواده های شاهد و جانبازان و اسرا تعلق گرفته و فرزندان رزمندگان شامل پرداخت این وام نخواهند شد. در جدول زیر میزان وام ازدواج فرزندان ایثارگران ۱۴۰۲ ارائه شده است.

مبلغشرط سنیردیف
۳۶۰ میلیون تومانآقایان بالای ۲۵ سال۱
۳۶۰ میلیون تومانبانوان بالای ۲۳ سال۲
۴۴۰ میلیون تومانآقایان زیر ۲۵ سال۳
۴۴۰ میلیون تومانبانوان زیر ۲۳ سال۴

شرط سنی لحاظ شده جهت تشویق جوانان به ازدواج در جامعه است و در کنار سایر شروط برای پرداخت وام ازدواج فرزندان ایثارگران دارای اهمیت است. قابل توجه است مبلغ ذکر شده در جدول بالا مختص وام ازدواج فرزندان ایثارگران بوده و برای زوج های دیگر نصف این مبلغ در نظر گرفته شده است.


نحوه ثبت نام وام ازدواج فرزندان ایثارگران

نحوه ثبت نام وام ازدواج فرزندان ایثارگران مانند ثبت نام سایر زوج ها از طریق سامانه وام ازدواج به آدرس ve.cbi.ir است بنابراین ثبت نام اولیه وام ازدواج به صورت اینترنتی انجام می شود و سپس بعد از بررسی ثبت نام، زمانی برای مراجعه حضوری به شعب بانک و تحویل مدارک مشخص می شود. در قسمت پایین نحوه ثبت نام در سامانه وام ازدواج نمایش داده شده است.

بهتر است بخوانید:  شرایط وام مسکن یکم

ابتدا باید آدرس اینترنتی ve.cbi.ir را در مرورگر جستجو کرده و وارد اولین لینک نمایش داده شد و در صفحه اول سایت بر روی گزینه ثبت نام جدید کلیک کرد.

در صفحه باز شده باید اطلاعات لازم را در قسمت های مشخص شده وارد کرده و با انتخاب گزینه ادامه، باقی مراحل لازم را تکمیل کرد. در مراحل بعد گزینه ای تحت عنوان وضعیت ایثارگری وجود دارد که فرزندان ایثارگران باید نسبت به انتخاب این گزینه اقدام نمایند.

پس از انجام این مراحل یک کد رهگیری ده رقمی به شماره همراه ثبت شده متقاضی ارسال می شود که فرزندان ایثارگران می توانند با ورود مجدد به سامانه ثبت نام وام ازدواج و از طریق بخش مشاهده وضعیت، روند بررسی درخواست وام خود را مشاهده کرده و در صورت تغییر وضعیت به مراجعه حضوری برای تکمیل سایر مراحل به صورت حضوری اقدام نمایند.


مبلغ قسط وام ازدواج فرزندان ایثارگران

یکی از موارد مهم در بحث دریافت وام، بازپرداخت آن و قسط بندی وام است. باید ذکر کرد که وام ازدواج فرزندان ایثارگران بازپرداختی ۱۰ ساله یا به عبارتی ۱۲۰ ماهه دارد و تاریخ اولین قسط آن، یک ماه پس از دریافت مبلغ وام از سوی متقاضی است. بنابراین مبلغ قسط وام ازدواج فرزندان ایثارگران معادل است با مبلغ وام تقسیم بر عدد ۱۲۰. 

همچنین برای کسب اطمینان از بازپرداخت اقساط وام ازدواج، معرفی ضامن معتبر یکی از شرایط اعطای تسهیلات است. هر یک از زوجین برای دریافت وام ازدواج باید یک ضامن معتبر به بانک معرفی کنند اما در صورتی که هر دو زوجین از یک بانک تسهیلات دریافت کنند و حقوق دریافتی ضامن کفاف پرداخت اقساط وام هر دو آن ها را بدهد، معرفی یک ضامن هم کافی است.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: وام بلاعوض

در صورتی هم که زوجین کارمند دولت باشند و حقوق ایشان برای پرداخت اقساط وام کافی باشد، با ارائه نامه کسر از حقوق و فیش حقوقی می توانند بدون معرفی ضامن از دریافت وام ازدواج بهره مند شوند. نکته مهم دیگر هم دانستن آن ضروری است مربوط به سود وام ازدواج فرزندان ایثارگران است که معادل ۴ درصد می باشد.


وام ازدواج فرزندان ایثارگران با کارت ایثار ارتش

یکی از نهاد هایی که در طول جنگ تحمیلی مسئولیت ثبت نام و اعزام رزمندگان به جبهه را بر عهده داشت، ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. این نهاد پس از پایان جنگ به جانبازان و ایثارگران کارتی تحت عنوان کارت ایثار ارتش داد تا بتواند بخشی از خدمات آنان را به واسطه ارائه تسهیلات و مزایا، جبران نماید. فرزندان ایثارگران با در اختیار داشتن کارت ارتش می توانند از وام ازدواج دو برابری برخوردار شوند.

شرایط و مبلغ وام ازدواج فرزندان ایثارگران در بخش های قبلی مقاله توضیح داده شد. لازم به ذکر است که هر دو زوجین در صورت در اختیار داشتن کارت ایثار ارتش می توانند از تسهیلات دو برابری ازدواج برخوردار شوند و در صورتی که فقط یکی از زوجین دارای کارت ارتش باشد، وام دو برابری فقط به همان شخص تعلق می گیرد. نحوه دریافت وام ازدواج فرزندان ایثارگران با کارت ایثار ارتش مانند دریافت وام ازدواج سایر اشخاص بوده به استثناء تفاوت مبلغ آن.


سوالات متداول

۱- مبلغ وام ازدواج فرزندان ایثارگران چقدر است؟

مبلغ وام ازدواج فرزندان ایثارگران با رعایت شرط سنی دو برابر مبلغ وام ازدواج افراد عادی است که در متن مقاله اشاره شده است.

۲- وام ازدواج فرزندان ایثارگران فقط به یکی از زوجین تعلق می گیرد؟

در صورتی که هر دو زوجین فرزند ایثارگر باشند وام ازدواج فرزندان ایثارگران به هر دو آنان تعلق می گیرد که در متن مقاله اشاره شده است.

۳- بازپرداخت وام ازدواج فرزندان ایثارگران چند ساله است؟

بازپرداخت وام ازدواج فرزندان ایثارگران ۱۰ساله و در ۱۲۰ قسط است که در متن مقاله به آن اشاره شده است.
 
منبع: سایت مشاور حقوقی دینا
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه