همه چیز در مورد: خرید و فروش وام

9 بهمن 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

عناوین این مقاله

قابل انتقال بودن امتیاز وام، از مهم ترین شرایط خرید و فروش وام است. نحوه انتقال امتیاز وام، بسته به نوع وام، متفاوت بوده و تعویض وثیقه، یکی از این روش ها می باشد. همچنین، خرید و فروش وام، در قانون، جرم انگاری نشده، اما، در صورت غیر قابل انتقال بودن امتیاز آن، حکم مجازات خرید و فروش وام، پرداخت اصل پول و سود آن، همراه جبران خسارت، خواهد بود.

وام که دارای انواع مختلفی، نظیر وام ازدواج، وام جعاله مسکن، وام مضاربه و وام خرید مسکن می باشد، از جمله تسهیلاتی است که توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی، به متقاضیان آن، داده می شود و شرایط سخت گیرانه ای برای اعطای آن، به متقاضی، وجود دارد.

با توجه به سخت گیرانه بودن شرایط تعلق وام به متقاضی آن، همچنین، طولانی بودن روند اعطای وام، در بانک ها، عده ای، تمایل به خرید و فروش وام پیدا کرده و همین امر، سبب شکل گیری کلاهبرداری های بسیاری شده است. از آنجا که شرایط و نحوه خرید و فروش وام، اختصاصی بوده و در صورت عدم رعایت این شرایط، ممکن است، فروشنده وام، با حکم مجازات خرید و فروش وام، روبرو شود، ضروری است تا از قواعد این امر، مطلع بود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، شرایط خرید و فروش وام و نحوه انجام آن را بررسی کنیم و سپس، بگوییم که آیا این عمل، در قانون، جرم هست یا خیر و حکم مجازات آن، چه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما، همراه باشید.

شرایط خرید و فروش وام

اعطای وام، از جمله خدماتی است که بانک ها، اقدام به ارائه آن، می نمایند و در واقع، یکی از مهم ترین، منبع کسب درآمد بانک ها، است. از سوی دیگر، وام ها، از جمله تسهیلاتی هستند که با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه امروز و تنوعی که دارند، بسیار، مورد استقبال افراد، قرار می گیرند.

وام ازدواج، وام سهام عدالت، وام کالا، وام خودرو، وام مسکن زوجین، وام جعاله تعمیر مسکن، وام خرید مسکن و سایر موارد، از جمله انواع وام های بانکی بوده که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی و تقاضای دریافت وام، از بانک یا موسسه ارائه دهنده آن، به وی، تعلق خواهد گرفت.

از آنجا که وام، در واقع، نوعی قرض بوده و مبلغی معین، در قبال دریافت اصل پول به همراه سودی تعیین شده، توسط بانک، به متقاضی وام، تعلق می گیرد، وام گیرنده، باید، بتواند، تضمینی به بانک، جهت بازپرداخت اصل و سود پول قرض گرفته شده، تا موعد مقرر، ارائه دهد.

در واقع، بانک ها، برای اعطای تسهیلات وام، از جهت تضمین، شرایط سخت گیرانه ای دارند و به همین علت، بسیاری از افراد، نمی توانند، ضامنی که کارمند دولت بوده یا فیش حقوقی معتبر داشته باشد را به بانک، معرفی کرده و از تسهیلات وام، استفاده نمایند.

از همین رو، بسیاری از افراد، به خرید و فروش وام هایی نظیر وام مسکن جوانان، رو آورده که در بسیاری موارد، در صورتی که مطابق نحوه و شرایط آن، نجام نگردد، تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت و انتقال دهنده را با حکم مجازات خرید و فروش وام، روبرو خواهد کرد.

بهتر است بخوانید:  مزایا و معایبِ اوراق تسهیلات مسکن

خرید و فروش وام، معمولا، در خصوص انتقال امتیاز وام های قابل انتقال، معنا دارد و در صورتی که مطابق قواعد و مقررات بانکی، انجام شود، قانونی بوده و قابل انجام است. هر بانک، برای انتقال و خرید و فروش امتیاز وام، بسته به نوع وام، شرایط مخصوص به خود را دارد و دسته ای از وام ها را مطلقا، غیر قابل انتقال می داند و حکم مجازات خرید و فروش وام را برای انتقال دهنده آن، پیش بینی کرده است. شرایط خرید و فروش وام یا انتقال وام، عبارتند از:

وام بانکی، جزو وام های قابل انتقال باشد.

فروشنده امتیاز وام، به طور قانونی و مشروع، از بانک، اقدام به اخذ وامی که امتیاز آن، قابل انتقال است، نموده باشد.

بیع نامه انتقال امتیاز، میان خریدار و فروشنده، با رعایت شرایط عمومی صحت قراردادها، تنظیم شده باشد.

انتقال امتیاز، به بانک مربوطه، اطلاع داده شود.

هر دو طرف معامله، در بانک اعطا کننده وام، حاضر شده و با ارائه مدارک، اقدام به ثبت انتقال امتیاز نمایند.

پس از صحبت در خصوص شرایط خرید و فروش وام، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره نحوه خرید و فروش وام، صحبت کنیم و بگوییم که در صورت انجام این امر، به صورت غیر قانونی، حکم مجازات خرید و فروش وام، چه خواهد بود.

نحوه خرید و فروش وام

سوالی که ممکن است، برای افراد واجد شرایط خرید و فروش و انتقال وام های قابل انتقال بانکی، پیش بیاید، این بوده که نحوه انجام خرید و فروش وام یا انتقال امتیاز وام، به چه شکل بوده و متقاضیان این امر، به چند شیوه، می توانند، اقدام به خرید و فروش یا همان انتقال امتیاز وام خود کنند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، نحوه انتقال امتیاز وام یا همان خرید و فروش آن، بسته به قوانین هر بانک و همچنین، نوع وام دریافتی، از قبیل وام تعمیرات مسکن، وام ازدواج و سایر وام ها، متفاوت می باشد، به طور کلی، نحوه انتقال وام، می تواند، به صورت های زیر، انجام شود:

صلح و تعویض وثیقه، در خصوص وام های مسکن: در این شیوه از نحوه خرید و فروش وام یا همان انتقال امتیاز، دارنده امتیاز وام مسکن، پس از دریافت مبلغی، جهت انتقال امتیاز وام خود، به خریدار وام، همراه خریدار، به بانک، مراجعه کرده و از طریق تعویض وثیقه ای که بابت وام، در رهن بانک بوده یا از طریق صلح وام به خریدار، پس از پرداخت قسط ماه جاری بانک، اقدام به انتقال امتیاز آن، می نماید.

انتقال امتیاز وام، به حساب شخص دیگر: در این شیوه از نحوه خرید و فروش وام یا همان انتقال امتیاز وام، دارنده امتیاز وام، نظیر وام قرض الحسنه رسالت، پس از دریافت مبلغی به موجب انعقاد قرارداد انتقال امتیاز، جهت انتقال امتیاز وام خود، همراه خریدار آن، به بانک عامل، مراجعه نموده و پس از طی کردن مراحل قانونی و ارائه مدارک مورد نیاز، امتیاز وام، به صورت قانونی، به نام خریدار جدید، منتقل خواهد شد.

بهتر است بخوانید:  وام بانک مهر ایران (وام ۲۰۰ میلیونی)

شایان ذکر است که انتقال برخی وام ها، نظیر وام جانبازی، امکان پذیر بوده و با تعویض وثیقه، انجام می شود، اما، اغلب، بانک ها، در مراجعات متقاضیان انتقال، از انجام این امر، امتناع ورزیده و متقاضی را به تسویه حساب کامل، راهنمایی می کنند که چاره این امر، پیگیری مساله، از طریق مراجعه به اداره امور حقوقی بانک ها و اخذ دستور تشکیل پرونده، برای شعبه است. در ادامه مقاله، به این پرسش، پاسخ خواهیم داد، آیا خرید و فروش وام، جرم است یا خیر؟

آیا خرید و فروش وام جرم است؟

از آنجا که انتقال یا خرید و فروش وام، صرفا، در خصوص انتقال امتیاز وام، مطرح می باشد و تنها، در وام هایی که امتیازشان، از نظر نظام بانکی، قابل انتقال بوده، آن هم، با رعایت شرایط و نحوه و مراحل قانونی آن، امکان پذیر است، سوالی که برای بسیاری از افراد، مطرح می گردد، این می باشد که آیا، خرید و فروش وام، در خصوص وام های غیر قابل انتقال، نظیر وام جانبازان، وام ازدواج و یا وام فرزند آوری، جرم است یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش که آیا خرید و فروش وام، در خصوص وام های غیر قابل انتقال، جرم است یا خیر؟ باید گفت، قانون گذار، در کشور، این مبحث را جرم انگاری نکرده و در واقع، اگر کسی، اقدام به انتقال وام های غیر قابل انتقال نماید، اگرچه مرتکب تخلف شده و خلاف تعهدش با بانک، رفتار نموده؛ اما، مجرم نمی باشد و تنها، مسئول بازپرداخت اصل و سود پول، همچنین، جبران خسارات ناشی از شکستن تعهدش است.

نکته قابل توجه، این است که، در صورتی که شخصی، با مانورهای متقلبانه، اقدام به کلاهبرداری نموده و با استفاده از اسناد و مدارک جعلی، دیگری را فریب داده و او را متقاعد کند که با پرداخت مبلغی، وامی را به او انتقال خواهد داد، در حالی که هیچ وامی نداشته و صرفا، قصد فریب و دریافت وجه را داشته باشد، به مجازات جرم کلاهبرداری، محکوم خواهد شد.

پس از پاسخ به این پرسش که آیا خرید و فروش وام، جرم بوده یا خیر؟ در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره حکم مجازات جرم خرید و فروش وام، با استناد به بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی، صحبت کنیم.

حکم مجازات خرید و فروش وام

در قسمت های قبل، در خصوص خرید و فروش وام و انتقال امتیاز آن، صحبت کردیم و توضیح دادیم که خرید و فروش انواع وام، نظیر وام خرید مسکن، در قانون، جرم انگاری، نشده است؛ اما، در صورتی که به موجب بخشنامه های بانکی، انتقال و خرید و فروش وامی، ممنوع اعلام شده باشد، انتقال دهنده، موظف به جبران خسارت ناشی از این امر خواهد بود.

“احتراما، همانگونه که مستحضر مـی باشـند، خريـد و فـروش يـا واسـطه گـری و دلالـی تسهيلات بانکی، پديده مذمومی است که در سال های اخيـر، رواج يافتـه و ضـمن آنکـه آفـات و دغدغه های فراوانی را در جامعه فراهم آورده، زمينه ساز تشکيک، در خدمت رسانی صادقانه شبکه بانکی کشور و کارکنان خدوم آن گرديده است. با عنايت به مراتب فوق و به عنوان اقدامی به منظور ايجاد محدوديت در مسير اين گونـه فعاليت ها، بانک ها و موسسات اعتباری، موظف می باشند:

بهتر است بخوانید:  شرایط دریافت وام با طلا

جهت اعطای هر نوع تـسهيلات بـانکی، تعهدات لازم و کافی را از مشتريان خود، به منظـور ممنوعيـت هـر گونـه نقـل و انتقـال امتيـاز استفاده از اين تسهيلات، در هر شکل، اعم از اعطای وکالت يا غير آن، اخذ و به مشتری، يادآوری نمايند، در صورت اطلاع از خريد و فروش تسهيلات بانکی و يا انتشار آگهی های تبليغاتی در اين ارتباط، بانک/موسسه اعتباری، نسبت به فسخ قرارداد اقدام و دريافت کننده را ملزم به بازگرداندن اصل و سود و خسارات ناشی از عملکرد خارج از قرارداد، تا زمان تسويه خواهد کرد.”

پس از صحبت در خصوص شرایط و نحوه خرید و فروش وام و توضیح اینکه آیا، خرید و فروش وام، جرم است یا خیر، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره حکم مجازات خرید و فروش وام بانکی، بر اساس قانون و با در نظر گرفتن بخشنامه ۸۹/۱۳۴۱۳۷ بانک مرکزی، مصوب بیست و چهارم شهریور ماه هزار و سیصد و هشتاد و نه، صحبت کنیم. این بخشنامه، مقرر می دارد:

بر اساس این بخش نامه، چنانچه مشتری، اقدام به نقل و انتقال امتیاز تسهیلات غیر قابل نقل و انتقال کند، مرتکب تخلف شده و علاوه بر فسخ شدن قرارداد وی با بانک، مسئول جبران خسارات وارده، به علت اقدامات خارج از تعهدش، به موجب قرارداد فی مابین خود و بانک بوده و همچنین، اصل پول و سود آن را نیز باید، به بانک، بازگرداند و در واقع این مسئولیت ها، حکم مجازات خرید و فروش وام و انتقال امتیاز وام های غیر قابل انتقال خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وام ودیعه مسکن و نحوه ثبت نام آن، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید، با عنوان نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن آمده است، پیشنهاد می گردد.

سوالات متداول

۱- آیا خرید و فروش وام جرم است؟

قانون گذار خرید و فروش وام را جرم انگاری نکرده و این امر در صورت غیر قابل انتقال بودن امتیاز وام تخلف و شکستن تعهد فرد نسبت به بانک لحاظ خواهد شد نه جرم و فرد مسئول جبران خسارت خواهد بود که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

۲- شرایط خرید و فروش وام چیست؟

قابل انتقال بودن امتیاز وام از منظر نظام بانکی از جمله مهم ترین شرایط خرید و فروش وام یا همان انتقال امتیاز وام می باشد که جزئیات مربوط به این امر در متن مقاله ارائه شده است.

۳- حکم مجازات خرید و فروش وام چیست؟

حکم مجازات خرید و فروش وام با توجه بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی مصوب هزار و سیصد و هشتاد و نه پرداخت اصل و سود پول همچنین جبران خسارت ناشی از شکستن تعهد می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه