همه چیز در مورد: محاسبه سود وام

6 بهمن 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

عناوین این مقاله

عموم مردم قبل از گرفتن وام و انتخاب نوع وام مورد نظر خود به فکر بررسی و تحقیق ابعاد مختلف وام نظیر محاسبه سود وام هستند. اینکار با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود و می توان با استفاده از فرمول محاسبه سود وام یا فرمول محاسبه درصد سود وام به سریع ترین روش ممکن مورد مذکور را انجام داد.

به صورت کلی محاسبه سود وام یکی از المان های مهم و تاثیر گذار در انتخاب وام خواهد بود که می تواند نظر بسیاری از افراد را تغییر دهد و باعث شود که انتخاب نهایی آن ها متفاوت باشد. البته در زمان نیاز مالی، بسیاری از افراد سود وام مورد نظر خود را محاسبه نمی کنند و به علت نیاز سریع مالی، دیگر به این دست موارد دقت نمی کنند.

به همین علت تیم ما پیشنهاد می کند تا افراد مستعد دریافت وام، اقدام به مطالعه اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با نحوه محاسبه سود وام و همچنین فرمول محاسبه درصد سود وام کنند تا بتوانند در زمان نیاز، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند.

 

محاسبه سود وام بانکی

سود وام بانکی چیست؟ چگونه می توان آن را محاسبه کرد و روش های محاسبه آن کدام اند؟ متقاضی دریافت وام باید اطلاعات کاملی در رابطه با تمامی بخش ها و المان های دخیل در سود وام داشته باشد تا بتواند، به بهترین شکل ممکن و بر اساس نیاز مالی به انتخاب وام بانکی مورد نظر خود بپردازد.

موارد بسیاری در تعیین سود وام بانکی دخیل هستند که از مهم ترین آن ها می توان به بانک ارائه دهنده وام اشاره داشت. علاوه بر مورد مذکور، طرح دریافت وام نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای نمونه بعضی از وام های ارائه شده، هدف گذاری طولانی مدت دارند و به همین علت سود اصلی و نتیجه نهایی خود را طی چند سال ارائه خواهند داد.

برخلاف مورد مذکور بعضی از طرح ها برای مدت کم توسعه یافته اند و در مدت ۳ ماه می توان بهترین وام را با کمترین شرایط دریافت کرد. بر همین اساس پیشنهاد می شود که متقاضی با مطالعه اطلاعات کامل در رابطه با انواع وام ها و همچنین نحوه ارائه آن ها، به انتخاب وام مورد نظر خود بپردازد.

بهتر است بخوانید:  شرایط و راهنمای انتقال وام مسکن به شهرستان

به صورت کلی، سود بانکی بر اساس فرمول بخصوصی محاسبه می شود که در آن مواردی نظیر نرخ سود، مبلغ کلی وام و تعداد قسط ها دخیل هستند. با جاگذاری اعداد می توان با استفاده از این فرمول، سود وام بانکی را به صورت دقیق محاسبه کرد.

 

نحوه محاسبه سود وام بانکی

محاسبه سود وام بانکی دارای دو روش اصلی است. سود وام بانکی جدید و سود وام بانکی قدیم که هر کدام از فرمول محاسبه متفاوتی استفاده می کنند و در نتیجه دارای سود متفاوتی نیز خواهند بود. محاسبه سود وام بانکی با استفاده از فرمول های تعیین شده انجام می شود. پس از اینکه نوع وام و جدید یا قدیم بودن آن مشخص شد، می توان با استفاده از جایگذاری اعداد در کنار فرمول سود وام بانکی را محاسبه کرد.

یکی دیگر از روش های محاسبه استفاده از سایت های فعال در این زمینه است. به این صورت که متقاضی وارد محاسبه گر سایت می شود، سپس با وارد کردن مقادیر مختلف نظیر نوع بانک مد نظر، مدت باز پرداخت، طرح وام، مبلغ و همچنین تعداد اقساط سود وام بانکی را به صورت دقیق و صحیح محاسبه می کند.

مدت باز پرداخت زمانی است که متقاضی دریافت وام، مبلغ وام به همراه سود را پرداخت خواهد کرد. بازه زمانی پرداخت یا تعداد اقساط را نیز می توان انتخاب کرد که به صورت ماهانه یا سالانه است. مبلغ وام مهم ترین موردی است که متقاضی باید آن را مشخص کند.

تمامی موارد مذکور بر محاسبه سود وام بانکی دخیل هستند و به همین علت باید طبق نیاز های مالی و به درستی تعیین شوند.

 

فرمول محاسبه سود وام بانکی

همانطور که اشاره داشتیم، فرمول محاسبه سود وام بانکی به دو شکل اصلی قدیمی و جدید مورد استفاده قرار می گیرد. در روش محاسبه سود وام بانکی قدیمی، کافی است با استفاده از فرمول زیر و جاگذاری اعداد متناسب به شکل درست سود را محاسبه کرد.

سود وام بانکی = مبلغ کلی وام * نرخ سود * (تعداد اقساط + فاصله میان هر پرداخت قسط بر حسب ماه) / ۲۴۰۰

همچنین برای اینکه مبلغ قسط ها بر حسب ماه محاسبه شود باید از فرمول رو به رو استفاده کرد. مبلغ وام به علاوه مبلغ سود تقسیم بر تعداد اقساط. روش مذکور محاسبه سود وام بانکی به شکل قدیمی و با استفاده از آن فرمول بود.

بهتر است بخوانید:  راهنمای انتقال وام مسکن به شهرستان

در روش جدید محاسبه سود وام بانکی شاهد تفاوت های بسیاری هستیم و فرمول به صورت کلی تغییر کرده است. فرمول جدید به شکل زیر است.

مبلغ قسط به ماه = اصل وام * نرخ سود تقسیم بر ۱۲۰۰ * (۱ + (نرخ سود / ۱۲۰۰) به توان مدت ماه) / (((۱ = نرخ سود / ۱۲۰۰) به توان مدت ماه) – ۱)

برای محاسبه سود وام بانکی نیز باید از فرمول رو به رو استفاده کرد. مبلغ اصلی وام منهای مدت پرداخت اقساط به ماه ضرب در مبلغ کلی قسط. با استفاده از فرمول مذکور می توان به صورت دقیق، سود وام بانکی را با فرمول جدید محاسبه کرد.

 

نحوه محاسبه سود وام بانکی به درصد

یکی از المان های مهم و تاثیر گذار در محاسبه سود وام، بانک مورد نظر و ارائه دهنده وام خواهد بود. بسیاری از بانک ها دارای سود وام ۱۸ درصدی هستند و در مدتی که متقاضی وام اقدام به دریافت هزینه نهایی خواهد کرد، این درصد بر روی مبلغ کل وام تاثیر داده می شود. به نحوی دیگر می توان گفت که هر چقدر اقساط وام بیشتر باشد، میزان پرداختی نهایی وام نیز بیشتر خواهد بود و به ضرر متقاضی می شود.

به همین علت فرد گیرنده وام باید سعی کند تا وام هایی را دریافت کند که دارای کمترین سود وام هستند. درصد کمی از بانک های فعال در زمینه ارائه وام، وام های خود را با سود ۴ درصدی ارائه می کنند تا علاوه بر راحتی مشتریان بتوانند مخاطبین بیشتری را جذب کنند. محاسبه سود وام بانکی به درصد نیز با استفاده از فرمول های مذکور انجام خواهد شد.

البته قابل توجه است که بانک ها سود وام خود را به صورت درصدی اعلام می کنند، که در این شرایط دیگر نیازی به محاسبه سود وام بانک نخواهد بود. بر همین اساس افراد می توانند با توجه به بانک و میزان سود وام بانکی به درصد، انتخاب خود را انجام دهند.

 

نحوه محاسبه سود وام بانکی ۱۸ درصد

منظور از وام با نرخ سود ۱۸ درصد، وامی است که نرخ آن به شکل سالانه و بر مبنای ۱۲ ماه محاسبه می شود و متقاضی وام، هر سال باید علاوه بر اقساط مشخص شده از سوی بانک، ۱۸ درصد از مبلغ وام را نیز به عنوان سود پرداخت نماید. بر همین مبنا در سال دوم، مبلغ باقی مانده از اصل وام، اساس محاسبه ۱۸ درصد قرار می گیرد که مسلما متقاضی، مبلغ کمتری به عنوان سود پرداخت می کند، چرا که مبلغ بدهی شخص به بانک هرساله کمتر خواهد بود.

بهتر است بخوانید:  سپرده‌گذاری مسکن برای کودکان

برای فهم بهتر، موضوع در قالب یک مثال مطرح می شود. فرض بر این است که متقاضی ۳۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد گرفته باشد که باید آن را طی ۵سال با اقساط ۷۶۲۰۰۰ تومانی پرداخت کند. با محاسبه ۱۸ درصد ۳۰ میلیون تومان یعنی ۵۴۰۰۰۰۰ تومان و ۱۲ قسطی که پرداخت می شود، مجموعا مبلغ ۹۱۴۰۰۰۰ تومان در سال اول پرداخت می شود.

با پرداخت سود سال اول، مبلغ باقی مانده از وام در سال دوم ۲۶۳۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود که ۱۸ درصد آن ۴۷۳۴۰۰۰ تومان است، نهایتا متقاضی در طی پنج سال پرداخت اقساط بابت اصل پول، ۱۵ میلیون تومان، یعنی نیمی از مبلغ وام را به عنوان سود پرداخت می کند و بابت ۳۰میلیون تومان وام دریافتی، مبلغ ۴۵ میلیون تومان به بانک باز می گرداند.

 

سوالات متداول

۱- محاسبه سود وام چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه سود وام چند روش مورد استفاده قرار می گیرد که از بهینه ترین آن ها می توان به استفاده از محاسبه گر و همچنین فرمول محاسبه سود وام اشاره داشت که در این مطلب به صورت کامل در رابطه با آن صحبت شده است.

۲- فرمول محاسبه سود وام چیست؟

برای محاسبه سود وام بانکی باید از فرمول رو به رو استفاده کرد. مبلغ کلی وام به علاوه مبلغ سود نشان دهنده میزان سود ماهانه وام خواهد بود، که تقسیم بر تعداد اقساط می شود. برای اینکه میزان سود را به صورت سالانه محاسبه کرد تنها کافی است تا نتیجه فرمول قبل را در عدد ۱۲ ضرب کرد که در این مطلب در رابطه با آن صحبت شده است.

۳- چند نوع فرمول برای محاسبه سود وام بانکی وجود دارد؟

به صورت کلی دو روش قدیمی و جدید برای محاسبه سود وام بانکی وجود دارد. در هر روش، جاگذاری اعداد متفاوت خواهد بود و المان های متفاوتی دخیل هستند، توضیحات بیشتر در این مقاله ارائه شده است.

 

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه