پنجره ملی خدمات دولت هوشمند sso.my.gov.ir

2 اردیبهشت 1403
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۱۰ دقیقه

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir، برای دسترسی به خدمات دولتی از طریق یک سیستم واحد، راه اندازی شده است. به منظور ورود به این سامانه، متقاضیان می بایست کد تایید پنجره واحد خدمات الکترونیک را دریافت کرده و به این ترتیب وارد سایت sso.my.gov.ir شوند.

امروزه در عصر الکترونیک، نهادها و سازمان ها به سمت هوشمند سازی رفته و اغلب خدمات خود را به صورت اینترنتی، ارائه می دهند. اغلب شرکت ها و موسسات، در جهت تسریع و تسهیل در ارائه خدمات خود، اقدام به راه اندازی سایت ها و اپلیکیشن ها نموده اند. دولت نیز از این قاعده، مستثنی نبوده و با راه اندازی سرویس های الکترونیک، ارائه خدمات خود را توسعه بخشیده است.

یکی از سرویس های مذکور، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی sso.my.gov.ir می باشد که خدمات بسیاری، در زمینه امور اقتصادی، بهداشت و درمان، تفریح، فرهنگ، مذهب، آموزش، حمایت اجتماعی و امور عمومی را ارائه می دهد. از آنجا که برای استفاده از خدمات مذکور، نیاز به ورود به سامانه و آشنایی با بخش های گوناگون آن می باشد، لذا لازم است با این موارد، آشنا شد.

در همین راستا، در این مقاله قصد داریم، ابتدا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir را معرفی نموده و سپس، نحوه ورود به سایت و خدمات و امکانات این سامانه را معرفی نماییم. در ادامه به بررسی کد تایید پنجره واحد خدمات الکترونیک پرداخته و در نهایت؛ احراز هویت سطح ۲ و اپلیکیشن آن، معرفی خواهد شد.

کاربران برای ورود به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند​ باید به آدرس sso.my.gov.ir​ مراجعه کنند.

برای ورود به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کلیک کنید


پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir چیست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مصوب نمودند که سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، به منظور ارائه خدمات دولت الکترونیکی و همچنین، کاهش مراجعات مردمی به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، تمامی اقدامات لازم را برای راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و اتصال به شبکه، اعمال نمایند.

در همین راستا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، در آدرس اینترنتی my.gov.ir، راه اندازی شد. در پاسخ به این سوال که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir چیست؛ می بایست بیان نمود که این سامانه، راهی امن و مطمئن، برای دسترسی اینترنتی به خدمات دولتی، از طریق یک سیستم متحد می باشد. این سایت با هدف ایجاد سهولت در ارائه خدمات دولتی به شهروندان راه اندازی شده و از طریق این سامانه، شهروندان می توانند با یک مرتبه احراز هویت، از تمامی خدمات دولتی به طور رایگان، بهره مند شوند.

سایت سازمان تعزیرات حکومتی نیز تحت نظر دولت و با هدف مبارزه با تخلفات صنفی، اقتصادی و همچنین قاچاق، راه اندازی شده است و امکاناتی، مانند ثبت گزارشات مردمی و شکوائیه را ارائه می دهد.

به طور کلی می توان گفت، درگاه مذکور، با هدف حفظ حریم خصوصی کاربران، از طریق ارتقای امنیت و احراز هویت‌ به روش های نوین، احراز هویت یکپارچه با بهبود سیستم ارائه خدمات و دسترسی سریع به خدمات، از طریق تجمیع خدمات و سامانه‌های دولتی و عمومی در یک پنجره واحد، راه اندازی شده است.

از طریق ورود به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند sso.my.gov.ir می توان، بدون نیاز به احراز هویت مجدد، از خدمات یکپارچه استفاده نمود. همچنین، نشان کردن خدمات و سرویس‌ های پر‌استفاده در پروفایل کاربری به‌ منظور دسترسی سریع‌، بخش صندوق ورودی برای پیام‌ های ‌مهم دولتی، تحت عنوان کارپوشه پیام ایران و مشاهده و دسترسی سریع به خدمات پر کاربردی که بیشترین استفاده را از سوی شهروندان داشته است، از دیگر خدمات این سامانه می باشد.


ورود به سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت my.gov.ir

در بخش قبل، به معرفی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir و امکانات آن پرداختیم، اما، از آنجا که برای استفاده از تمامی خدمات گفته شده، ابتدا نیاز به ورود به سایت است، در این بخش، بررسی خواهیم نمود که ورود به سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت my.gov.ir، چگونه بوده و از چه طرقی، امکان پذیر می باشد.

سامانه ایرانیان اصناف iranianasnaf.ir، سامانه اینترنتی دیگری است که با هدف نظارت بر سازمان های صنفی کشور، راه اندازی شده است. متقاضیان صدور پروانه کسب، می توانند به سایت ثبت نام پروانه کسب مراجعه و اقدام به ثبت درخواست خود نمایند.

ورود به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir، از دو طریق، امکان پذیر است، راه اول، دانلود اپلیکیشن دولت همراه و اسکن بارکد در آن می باشد. بدین منظور، ابتدا باید اپلیکیشن دولت همراه را از طریق درگاه دولت همراه، دانلود نموده و در گوشی تلفن همراه، نصب و اجرا نمود. سپس، از لیست سمت راست اپلیکیشن، روی گزینه ورود به درگاه با QR Code کلیک نموده و بارکد را اسکن نمود.

روش بعدی ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با ارسال رمز یک بار مصرف می باشد. در این روش، شخص باید پس از ورود به سامانه دولت من به آدرس sso.my.gov.ir بخش تلفن همراه و کد امنیتی را تکمیل نموده و روی ارسال کد فعال سازی، کلیک نماید.

سپس فرد باید طبق تصویر زیر؛ کد دریافتی در تلفن همراه را در بخش مربوطه، وارد نماید.

پس از ورود به سایت، پروفایل احراز هویت، نمایش داده خواهد شد، که شامل کد ملی، کد پستی و مواردی از این قبیل می باشد. کاربران لازم است، ابتدا، اطلاعات مذکور را تکمیل نموده و سپس اقدام به استفاده از خدمات سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نمایند.

سامانه ثمن نهضت مسکن​، نیز از دیگر سامانه های ایجاد شده در دولت جدید می باشد که، جهت ارائه تسهیلات نهضت مسکن راه اندازی شده است. برای ثبت نام در این سامانه، می توان با ورود به سایت سمن ملی saman.mrud.ir، بخش ثبت نام نهضت ملی مسکن، اقدام کرد.

لازم به ذکر است، از آنجا خدمات سامانه، در یک دسته بندی، شامل خدمات مبتنی بر استعلام اقلام هویتی و خدمات بدون نیاز به احراز هویت می باشد، کاربران بدون تکمیل پروفایل احراز هویت نیز می توانند از خدمات بدون نیاز به احراز هویت، استفاده نمایند.


کد تایید پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir چیست

در بخش های قبلی مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir چیست و نحوه ورود به آن چگونه است. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح این سوال بپردازیم که کد تایید پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir چیست؟

در پاسخ به این پرسش می توان بیان نمود که کد تایید پنجره ملی خدمات دولت هوشمند؛ در واقع کد پنج رقمی است که به هنگام ورود به سایت sso.my.gov.ir به شماره تلفن همراه ثبت شده متقاضی؛ ارسال شده و فرد می بایست آن را در قسمت مربوطه در سایت درج نماید.

توجه به این نکته ضروری است که کد تایید پنجره ملی خدمات دولت هوشمند؛ تنها برای دو دقیقه دارای اعتبار بوده و پس از آن، این کد، منقضی می گردد. بنابراین، افراد می بایست در مهلت مشخص شده (۱۲۰ ثانیه) کد را در قسمت مربوطه درج نموده تا امکان ورود به سایت را داشته باشند.

هم چنین، در صورت عدم دریافت پیامک، شخص می تواند از طریق کد دستوری *۴*۴۰# و یا از طریق ایمیل ثبت شده در سامانه نیز نسبت به دریافت کد تایید اقدام نماید. برای این امر، تنها کافی است که بر روی گزینه “ارسال ایمیل” کلیک شود.


احراز هویت سطح ۲ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

از جمله مسائلی که ممکن است، برای افراد در بحث ورود استفاده از خدمات سایت sso.my.gov.ir مطرح شود؛ احراز هویت سطح ۲ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می باشد؛ که در این قسمت از مقاله، به توضیح این موضوع، پرداخته خواهد شد.

بنابر اظهارات دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛ سطوح احراز هویت به منظور ورود به پنجره واحد دولت هوشمند، بسته به نوع خدماتی که هریک از دستگاه‌ های دولتی ارائه می شود، متفاوت بوده و به چهار سطح تقسیم بندی می شود.

در سطح اول؛ برخی کاربران می توانند با درج کد ملی و تطابق با شماره تلفن همراه خود، برخی خدمات را دریافت نمایند. در سطح دوم؛ اطلاعاتی نظیر محل اقامت نیز از متقاضی دریافت می شود و در سطح سوم؛ علاوه بر اطلاعات هویتی و مکان اقامت و کدپستی، دریافت اطلاعات دیگری نیز مانند شماره حساب و تطبیق تصویر هم الزامی می گردد.

در سطح چهارم، علاوه بر موارد فوق، امضای الکترونیکی هم از متقاضی اخذ می شود، که البته هنوز زیرساخت های لازم برای آن فراهم نشده است. بنابراین، احراز هویت سطح ۲ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شامل درج کد ملی، تطابق شماره ملی و اطلاعات محل اقامت می شود.


اپلیکیشن درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

امروزه، بسیاری از سامانه های اینترنتی، به منظور ارائه خدمات به متقاضیان خود، برنامه و اپلیکیشن هایی را راه اندازی کرده و به کاربران خود معرفی می نمایند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به منظور بهره مندی هر چه بیشتر شهروندان، از خدمات پنجره ملی؛ اپلیکیشن درگاه ملی خدمات دولت هوشمند را راه اندازی نموده است. به منظور آشنایی علاقمندان، با این برنامه، لینک دانلود آن در جدول زیر قرار گرفته است.

اپلیکیشن درگاه ملی خدمات دولت هوشمند:
دانلود اپلیکیشن درگاه ملی خدمات دولت هوشمند برای اندروید
دانلود اپلیکیشن درگاه ملی خدمات دولت هوشمند برای آیفون

افراد می بایست با توجه به نوع سیستم عامل تلفن همراه خود، برنامه دولت من را دانلود نموده و آن را بر روی گوشی خود نصب نمایند. مراحل ورود و ثبت نام در این برنامه، هیچ تفاوتی با نسخه تحت وب آن نداشته و فرد می تواند با درج کدملی و شماره همراه خود، از خدمات مختلف برنامه دولت من استفاده نماید.


خدمات و امکانات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir

در بخش های قبل، پس از معرفی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir، نحوه ورود به سایت را آموزش دادیم. در این بخش، به معرفی خدمات و امکانات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir من جمله پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یارانه و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند آموزش و پرورش می پردازیم. با کلیک بر روی خدمات مستقیم پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir، سه نوع دسته بندی موضوعی، سازمان ها و دسته بندی براساس احراز هویت مشاهده می شود.

دسته بندی موضوعی: همانطور که گفته شد، با کلیک بر روی خدمات مستقیم پنجره ملی خدمات دولت هوشمند sso.my.gov.ir، سه نوع دسته بندی، مشاهده می شود. دسته بندی اول، دسته بندی موضوعی می باشد که شامل خدمات امور عمومی، امور اقتصادی، بهداشت، سلامت و درمان، تفریح، فرهنگ و مذهب، حمایت اجتماعی و آموزش می باشد.

خدمات امور عمومی: آخرین سابقه دستمزد بیمه شدگان، اعتبار دفترچه بیمه خدمات درمانی، استعلام بیمه نامه، رهگیری مرسوله پستی، آخرین واریز مستمری، جستجو پروژه های پژوهشگاه های فناوری اطلاعات، استعلام وضعیت کارشناس، استعلام وضعیت وکیل، استعلام مدارک قضایی، محاسبه هزینه دادرسی، آگهی الکترونیک قضایی، جستجوی واحد قضایی، جستجوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تصدیق اصالت سند، برخی از خدمات امور عمومی این سامانه می باشند.

خدمات امور اقتصادی: بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی، استعلام اصالت دستگاه، مشخصات ثبتی شرکت به همراه اعضا، مجوز مشاغل خانگی، گواهی نامه شغلی در خارج از کشور، استعلام اطلاعات مختصر کالا، استعلام سوابق شارژ کارت حکمت، استعلام خدمات الکترونیک آژانس‌ های هواپیمایی، استعلام استاندارد کالا، استعلام پرونده‌ های علائم تجاری، مجوز کاریابی، وضعیت ثبت و تشکیل تعاونی ها و استعلام سوابق شارژ کارت سوخت، برخی از خدمات امور اقتصادی سامانه هستند.

سامانه ایران کد، سامانه اینترنتی دیگری است، که برای ارائه خدمات به وارد کنندگان، تولید کنندگان و همچنین، توزیع کنندگان کالا راه اندازی شده است. یکی از اهداف اصلی راه اندازی سامانه ایران کد، تسهیل در روند دریافت بارکد می باشد.

خدمات بهداشت، سلامت و درمان: خدمات بهداشت، سلامت و درمان سامانه نیز شامل، استعلام وضعیت سلامت رانندگان، استعلام حساب شهروندی، استعلام وضعیت واحد صنفی، استعلام وضعیت سلامت شهروندان، استحقاق سنجی، استعلام وضعیت کوید می باشند.

خدمات تفریح، فرهنگ و مذهب: خدمات تفریح، فرهنگ و مذهب سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir نیز شامل استعلام سند حج تمتع، استعلام سوابق ورزشی افراد، استعلام سند حج عمره و استعلام افراد دارای مجوز می باشد.

خدمات حمایت اجتماعی: خدمات حمایت اجتماعی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir شامل کمیسیون پزشکی بهزیستی و آخرین درخواست واریز مستمری می باشد که کاربران می توانند پس از ورود به سایت از امکانات آن، بهره مند شوند.

شهروندان می توانند، در سامانه مردم به نشانی اینترنتی، mardom.mcls.gov.ir تمامی پیشنهادات خود را به صورت اینترنتی و بدن نیاز به مراجعه حضوری به اطلاع مسئولین برسانند و از طریق همین سایت، پیگیری نمایند.

خدمات آموزش: خدمات مربوط به آموزش پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir، شامل استعلام مدارک دانشگاهی و حوزوی و استعلام سطح سواد می باشند. این امکانات نیز، پس از ورود به سایت در اختیار کاربران و شهروندان، قرار می گیرد.

دسته بندی سازمانی: سازمان تامین اجتماعی، بیمه مرکزی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، وزارت کشور سامانه امید، بیمه سلامت، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان حج و زیارت، سازمان ملی استاندارد ایران و ثبت اسناد و املاک کشور، برخی از سازمان هایی هستند که خدمات مربوط به آنها در سامانه، ارائه می شود.

دسته بندی براساس احراز هویت: نوع دیگر دسته بندی خدمات مستقیم پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir دسته بندی براساس احراز هویت می باشد، که خود دو بخش خدمات مبتنی بر استعلام اقلام هویتی و خدمات بدون نیاز به احراز هویت را شامل می شود.

خدمات مبتنی بر استعلام اقلام هویتی: مجوز مشاغل خانگی، استعلام اطلاعات مختصر کالا، استعلام سوابق شارژ کارت حکمت، کمیسیون پزشکی بهزیستی، استحقاق سنجی، استعلام سند حج تمتع، استعلام سوابق ورزشی افراد، صحت سنجی مجوزهای تغيير کاربری، فعالسازی گوشی از طریق کد فعالسازی، استعلام پروانه حلال، استعلام سند حج عمره، استعلام وضعیت کوید و استعلام گواهینامه، برخی از خدمات مبتنی بر استعلام اقلام هویتی سامانه می باشند.

خدمات بدون نیاز به احراز هویت: استعلام وضعیت کارشناس، استعلام وضعیت وکیل، استعلام مدارک قضایی، محاسبه هزینه دادرسی، آگهی الکترونیک قضایی و … برخی از خدمات بدون نیاز به احراز هویت سامانه می باشند.

ایمیل ملی ایران: از طریق بخش ایمیل ملی ایران، در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir نیز می توان، اقدام به ایجاد ایمیل ملی نمود. این ایمیل ها مانند جیمیل و یاهو، میزبانی خارجی نداشته و تحت نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران می باشد.

کارپوشه پیام ایران: در سامانه پیام ایران، هر یک از مردم و کسب‌ وکارها، دارای کارپوشه‌ ای الکترونیکی، می باشند و از طریق آن، قادر به ارسال مکاتبات به نهادهای عمومی و دستگاه های اجرایی خواهند بود. علاوه بر این، ابلاغیه ها و اعلانات دستگاه های دولتی نیز از طریق این بخش، قابل دریافت است.

سامانه تدارکات الکترونیکی دولت با نشانی اینترنتی setadiran.ir، یکی دیگر از سامانه هایی است که توسط دولت، برای ارائه خدمات الکترونیک به اشخاص حقیقی و حقوقی، راه اندازی شده است.

علاوه بر امکانات فوق در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir، دو خدمت پر کاربرد منتخب و علاقه مندی ها نیز مشاهده می شود. در بخش خدمات پرکاربرد، خدماتی که بیشترین استفاده را از سوی تمامی کاربران داشته اند، نمایش داده شده و در بخش علاقه مندی ها می توان، خدماتی را که بیشترین کاربرد را برای اشخاص دارد، ذخیره نمود.


سوالات متداول

۱- آدرس اینترنتی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چیست؟
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در آدرس اینترنتی sso.my.gov.ir راه اندازی شده است که توضیحات بیشتر در این خصوص در متن مقاله بیان شده است.

۲- ورود به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چگونه است؟
ورود به سایت از دو طریق اپلیکیشن دولت همراه و QR Code و همچنین از طریق شماره تلفن همراه و کد یک بار مصرف امکان پذیر است که توضیحات بیشتر در متن مقاله بیان شده است.

۳- خدمات و امکانات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چیست؟
خدمات این سامانه نیز به سه دسته بندی موضوعی سازمان ها و بر اساس احراز هویت ارائه می شود که توضیحات بیشتر در این خصوص در متن مقاله بیان شده است.

 

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه