ضامن بانکی و انواع آن

7 مرداد 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

تقاضای وام یکی از راهکارهای مناسب برای کنترل بحران مالی و کمک به تأمین هزینه‌ها محسوب می‌شود. بانک‌ها از اصلی‌ترین مراکز وام‌دهی در کشور هستند که با توجه به بودجه اختصاص‌داده‌شده به آن‌ها، طرح‌های وام‌دهی متفاوتی دارند. معرفی ضامن به بانک یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای دریافت وام است.

متقاضی وام برای استفاده از تسهیلات باید در کوتاه‌ترین زمان، ضامن بانکی مورد نظر خود را به بانک معرفی کند. اما فراهم کردن ضمانت‌های بانکی چندان کار ساده‌ای نیست و شرایط ضامن در هر بانک می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. برای آشنایی کلی با شرایط انواع ضامن‌های بانکی این مطلب از مجله مسکن رضا را از دست ندهید.

چند نوع ضامن بانکی برای دریافت وام داریم؟

ضمانت وام شامل معرفی شخص ضامن، وثیقه قراردادن سند ملک و ارائه یک برگه چک یا سفته است. برای دریافت هر وامی بسته به مبلغ و نوع آن باید یک، دو یا گاهی هر سه این ضامن‌ها را مهیا کنید. حتی برای مبالغ بالا باید به جای یک شخص حقیقی، دو نفر را به‌عنوان ضامن به بانک معرفی کنید. به دلیل تفاوت شرایط معرفی ضامن در هر بانک، پیشنهاد می‌کنیم که وارد صفحه مقایسه وام های بانکی در مجله مسکن رضا شوید تا درباره شرایط ضمانت در بسیاری از بانک‌های کشور بیشتر بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع ضامن بانکی را معرفی و بررسی کنیم.

بهتر است بخوانید:  راهنمای دریافت وام مسکن 1402

ارائه وثیقه

برای دریافت بعضی از وام‌ها متقاضی باید یک وثیقه ارائه دهد تا در صورت عدم بازپرداخت، بانک بتواند از این ضمانت برای تسویه وام استفاده کند. معمولاً بانک برای وام‌های کلان، وثیقه دریافت می‌کند. سند ملک می‌تواند به‌عنوان وثیقه در زمان دریافت بسیاری از وام‌های بانکی کاربرد داشته باشد.

معرفی شخص حقیقی به‌عنوان ضامن

معرفی ضامن به بانک از شرایط اصلی دریافت وام است. متقاضی وام می‌تواند کارمند رسمی، یک فرد بازنشسته یا یک نفر از کسبه بازار با جواز معتبر را به عنوان ضامن بانکی معرفی کند. با توجه به قوانین بانک، یکی از این سه گروه می‌توانند ضمانت متقاضی وام را قبول کنند. اگر وام‌گیرنده بدهی خود را به بانک پرداخت نکند، اقساط از حساب بانکی شخص ضامن کسر می‌شود.

چک ضمانت

گاهی برای دریافت وام، علاوه بر معرفی یک نفر به‌عنوان ضامن، باید چک هم به بانک بدهید. این چک می‌تواند به‌نام شخص متقاضی یا شخص دیگری باشد. اگر متقاضی بدهی وام خود را به بانک پرداخت نکند، مبلغ  چک ضمانت از طریق موجودی حساب صادرکننده تسویه می‌شود.

سفته به‌جای چک

برای دریافت بعضی از وام‌ها می‌توان به‌جای چک، از برگه‌های سفته به‌عنوان ضمانت استفاده کرد. گاهی برای ضمانت وام از صندوق‌های مالی یا سامانه‌های اعتباری می‌توان سفته را جایگزین چک کرد.

بهتر است بخوانید:  راهنمای دریافت وام ازدواج (وام ذوجین) - سال 1401

شرایط کلی ضامن معرفی‌شده به بانک

شخص حقیقی معرفی شده به بانک که قرار است ضمانت شما را برای دریافت وام قبول کند، باید سن قانونی داشته باشد. بانک‌ها معمولاً ضمانت افراد زیر ۲۱ سال را قبول نمی‌کنند. همچنین در بیشتر بانک‌ها ضمانت بازنشستگان بالای شصت سال هم قابل قبول نیست. ضامن بانکی معرفی‌شده باید درآمد کافی داشته باشد تا در صورت بدحسابی متقاضی، بتواند اقساط او را پرداخت کند. در زمان معرفی ضامن به بانک حتماً دقت کنید که شخص مورد نظرتان بدهی قبلی به بانک یا سابقه چک برگشتی نداشته باشد. چون رتبه اعتباری مناسب یکی از شرایط اصلی داشتن صلاحیت برای ضمانت است. شخص معرفی‌شده به بانک باید ثبات شغلی داشته باشد تا در صورت عدم بازپرداخت وام توسط متقاضی، بانک به‌عنوان پرداخت‌کننده دوم اقساط بتواند روی او حساب کند. در غیر این‌صورت صلاحیت ضمانت را ندارد. به همین دلیل افرادی که قراردادهای کاری بلندمدت دارند یا در مراکز دولتی و رسمی مشغول به کار هستند، از گزینه‌های اول برای معرفی ضامن به بانک محسوب می‌شوند. این افراد باید نامه کسر از حقوق به بانک ارائه دهند.

 

خوب است بدانید: بعضی از بانک‌های کشور با استفاده از روش اعتبارسنجی، افراد شاغل در سازمان‌های معتبر خصوصی با حقوق مناسب را به‌عنوان ضامن قبول می‌کنند. همچنین بسیاری از کسبه‌های بازار با تراکنش قابل قبول، سابقه مالی خوب و پروانه کسب معتبر می‌توانند به‌عنوان ضامن به بعضی از بانک‌ها معرفی شوند. در ضمن هرچه دارایی شخص معرفی‌شده بیشتر باشد، اعتبار این فرد برای ضمانت بیشتر است. این دارایی‌ها شامل میزان نقدینگی، خانه و املاک تجاری است.

کدام وام شرایط بهتری دارد؟

پیدا کردن ضامن بانکی و همچنین ارائه چک از چالش‌های اصلی متقاضیان وام است. این چالش‌ها باعث طولانی شدن بازه درخواست تا دریافت وام می‌شود. به حدی که گاهی متقاضی از دریافت وام به دلیل عدم توانایی معرفی ضامن به بانک منصرف می‌شود. به همین دلیل قبل از دریافت هر نوع وامی، در مورد شرایط آن تحقیق کنید تا با دردسرهای پیش‎‌بینی نشده روبه‌رو نشوید. به‌عنوان مثال اگر قصد دارید که با اندوخته طلا وام بگیرید، بانک کارگشایی شرایط خوبی دارد و با وثیقه قرار دادن ۱۰۰ گرم طلا، یک وام ۲۰ میلیونی در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین با کمک سند ملکی از بانک ملت می‌توانید تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنید. برای دریافت این وام به‌عنوان ضمانت بازپرداخت، به سند ملکی نیاز دارید. با مطالعه مطلب‌های مرتبط با انواع وام در مجله مسکن رضا می‌توانید دید کلی مناسبی در مورد شرایط استفاده از تسهیلات بانک‌های مختلف پیدا کنید. 

بهتر است بخوانید:  راهنمای دریافت انواع وام مسکن + شرایط
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه