سقف خرید ارز (به روز شده)

15 دی 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

عناوین این مقاله

با توجه به نوسان قیمت ارز و سیر افزایشی آن، بسیاری از افراد برای کسب سود، سرمایه گذاری و یا مقاصد دیگر مایل به خرید انواع ارز به ویژه دلار آمریکا هستند. بانک مرکزی نیز برای رفاه حال افرادی که متقاضی خرید دلار هستند و همچنین، جلوگیری از خرید و فروش غیرقانونی و بی رویه دلار، ارز دولتی یا سهمیه ای را با اعمال محدودیت در سقف خرید، عرضه می نماید.

به این معنا که افراد می توانند با توجه به سقف معین شده از سوی بانک مرکزی برای خرید ارز، ارز مورد نظر خود را با قیمتی کمتر از قیمت ارز در بازار آزاد خریداری کنند. این اختلاف قیمت، حدود چند هزار تومان است و چنانچه افراد، مبلغ قابل توجهی از ارز را که به صورت سهمیه ای عرضه می شود، خریداری نمایند در کوتاه مدت، سود مناسبی را کسب خواهند کرد.

بنابراین، در این مقاله به سقف خرید ارز از صرافی ۱۴۰۲ و حداکثر فروش دلار برای هر نفر از طریق مراجعه به صرافی و بانک ها و همچنین، سقف خرید ارز مسافرتی و سقف خرید ارز برای دارندگان کارت بازرگانی پرداخته خواهد شد.


سقف خرید ارز در سال ۱۴۰۲ برای هر نفر چقدر است؟

کسانی که مایل به خرید دلار با اهدافی از جمله سرمایه گذاری هستند، می توانند میزان ارز مورد نیاز خود را با توجه به سقف خرید ارز معین شده از سوی بانک مرکزی، تهیه کنند. به این ترتیب که هر فرد بالای ۱۸ سال، در ایران می تواند یک بار در سال و ۳۶۵ روز پس از آخرین خرید خود، با ارائه مدارک هویتی خود، ارز دولتی دریافت کند. منظور از ارز دولتی یا سهمیه ای، ارزی است که با قیمتی پایین تر از ارز در بازار آزاد، قابل خرید است.

از شرایط جدید برای خرید ارز سهمیه ای داشتن حساب ارزی است، چرا که ارز خریداری شده تنها در حساب ارزی واریز خواهد شد و متقاضی باید معادل ریالی ۱۰۰ دلار را به حساب ارزی خود واریز نماید. امکان برداشت اسکناس دلار از این حساب نیز، پنج روز کاری پس از خرید و واریز ارز به حساب مذکور ممکن خواهد بود.

میزان ارز دولتی قابل دریافت، دارای محدودیت است و در پاسخ به این پرسش که سقف خرید ارز در سال ۱۴۰۲ برای هر نفر چقدر است، باید گفت ، هر نفر می تواند تا سقف ۲۰۰۰ یورو یا معادل دلاری آن، ارز خریداری نماید. خرید ارز از طریق مراجعه به بانک ها، صرافی های مجاز ارائه ارز دولتی و… امکان پذیر است.

متقاضیان خرید ارز، با در نظر گرفتن سقف خرید ارز از صرافی ۱۴۰۲ می توانند با ارائه کارت ملی هوشمند خود و یا شناسنامه عکس دار، به همراه رسید صدور کارت ملی و با پرداخت هزینه با کارت بانکی به نام شخص متقاضی، اقدام به خرید ارز نمایند. همچنین، امکان ثبت سفارش خرید ارز به صورت اینترنتی نیز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارز به نشانی my.ice.ir وجود دارد.


سقف خرید ارز از صرافی

صرافی‌ های مجاز دولتی و آن دسته از صرافی‌ های خصوصی که مجوز بانک مرکزی را دریافت نموده اند، ارز دولتی را به متقاضیان عرضه می نمایند. سقف خرید ارز از صرافی برای هر نفر ۲۰۰۰ یورو یا معادل دلاری آن معین شده است و افراد بالای ۱۸ سال با ارائه مدارک هویتی خود می توانند تا سقف معین شده، ارزهایی همچون یورو و دلار را با قیمتی کمتر از بازار آزاد از صرافی های منتخب تهیه کنند.

بهتر است بخوانید:  راهنمای خرید خانه و آپارتمان برای سرمایه‌گذاری

متقاضیان، ضمن در نظر گرفتن سقف خرید ارز از صرافی، می توانند لیست صرافی های مجاز به فروش ارز دولتی را جستجو نموده و با مراجعه به این صرافی ها و با ارائه کارت ملی هوشمند و داشتن کارت بانکی، میزان ارز مورد نظر خود را با قیمتی پایین تر خریداری نمایند. به منظور خرید ارز از صرافی و شناسایی صرافی های مجاز به ارائه خدمات ارزی، می توان از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران نیز اقدام نمود. همینطور برای جابه جایی پول در سطح بین المللی می توانند از سایت ایرانیکارت استفاده کنند.

متقاضیان با ورود به این سامانه و وارد نمودن اطلاعات هویتی خود و مشخص کردن میزان ارز مورد نظر خود با توجه به سقف خرید ارز از صرافی ۱۴۰۲، درخواست خرید خود را ثبت می نمایند. چنانچه متقاضی، شرایط دریافت ارز دولتی را احراز نماید، سامانه بازار متشکل ارز ایران، لیستی از نزدیک ترین صرافی های مجاز را نمایش می دهد و متقاضی با مراجعه به یکی از این صرافی ها می تواند ارز خود را دریافت کند.


سقف خرید ارز از بانک ۱۴۰۲

به دستور بانک مرکزی، بعضی شعبات بانک های مختلف کشور، ارز دولتی را به مشتریان ارائه می نمایند. این بانک ها شامل بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات هستند که هر فرد بالای ۱۸ سال، با ارائه مدارک هویتی خود می تواند یک مرتبه در سال از طریق این بانک ها تا سقف مجاز خرید، ارز دولتی یا سهمیه ای را با قیمتی کمتر از قیمت ارز در بازار آزاد دریافت نماید.

طبق بخشنامه صادره از بانک مرکزی، سقف خرید ارز از بانک، برای هر نفر مبلغ ۲۰۰۰ یورو یا معادل آن به دلار است. متقاضیان دریافت ارز دولتی از بانک های مذکور، لازم است به شعب منتخب ارائه دهنده خدمات ارزی مراجعه نمایند و با ارائه کارت ملی خود و به همراه داشتن کارت بانکی، میزان ارز مورد نیاز خود را با در نظر گرفتن حداکثر فروش دلار برای هر نفر، تهیه نمایند.

لازم به ذکر است، متقاضیانی که قصد خرید ارز از بانک ملی را دارند، می توانند درخواست خرید خود را در اپلیکیشن بله نیز ثبت نموده و با مراجعه به شعب منتخب این بانک، ارز خود را دریافت نمایند. تهیه ارز دولتی با توجه به حداکثر فروش دلار برای هر نفر، از بانک های ملت، صادرات و تجارت نیز با ارائه کارت ملی و مراجعه به شعب مشخص شده این بانک ها از سوی بانک مرکزی امکان پذیر است.


سقف خرید ارز مسافرتی

آن دسته از افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند، می توانند ارز مورد نیاز خود را با قیمتی پایین تر از قیمت ارز در بازار آزاد، تهیه کنند. در واقع، هر فرد می تواند سالی یک مرتبه از سهمیه ارزی که دولت برای سفرهای خارجی برای مسافران در نظر گرفته است، استفاده نماید. متقاضی ارز مسافرتی با ارائه مدارکی، می تواند تا سقف مشخص شده ای ارز دریافت نماید.

بهتر است بخوانید:  راهنمای افتتاح حساب ارزی

از آنجا که قیمت ارز مسافرتی، چند هزار تومان از قیمت ارز در بازار آزاد است، استفاده از ارز مسافرتی موجب صرفه جویی در هزینه های سفر خواهد شد و به همین دلیل، بسیاری از افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند به دنبال دریافت این نوع ارز هستند. بنابر آخرین مقررات در خصوص تعیین مقدار مجاز دریافت ارز، حداکثر فروش دلار برای هر نفر با مقاصد مسافرتی نیز اعلام شده است.

به این ترتیب که سقف خرید ارز مسافرتی، برای سفر به کشورهای خارجی با ویزا ۵۰۰ یورو و برای سفر به کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو در نظر گرفته شده است که معادل آن با ارزهای دیگر نیز قابل خریداری و دریافت است. سقف ارز مسافرتی مربوط به سفرهای زیارتی نیز برای حج تمتع ۵۰۰ یورو و برای عتبات ۱۰۰ یورو معین شده است.

دریافت این نوع ارز، تنها با ارائه مدارکی از جمله کارت ملی، پاسپورت دارای اعتبار، بلیط سفر خارجی و… امکان پذیر است و متقاضیان دریافت ارز مسافرتی باید یک هفته قبل از سفر، برای دریافت این ارز اقدام کنند و بعد از پایان سفر نیز امکان استفاده از سهمیه ارز مسافرتی وجود ندارد. این ارز به صورت اینترنتی از طریق مراجعه به سایت my.ice.ir و یا مراجعه به به بانک ها و صرافی ها قابل دریافت است.

لازم به ذکر است، آن دسته از افرادی که برای تحصیل، قصد سفر به خارج از کشور را دارند، می توانند ارز مربوط به امور دانشجویی را تا سقف ۱۳ هزار دلار با قیمتی کمتر از بازار آزاد تهیه کنند. با توجه به این که هر فرد بالای ۱۸ سال، امکان دریافت ارز دولتی تا سقف ۲ هزار دلار را نیز دارد، کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می توانند به جای ارز مسافرتی، این نوع ارز را نیز تهیه کنند.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال ۱۴۰۲، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.


سقف خرید ارز اینترنتی

آن دسته از متقاضیانی که مایل به خرید ارز به صورت اینترنتی هستند، باید به سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران مراجعه نمایند تا با توجه به سقف خرید ارز اینترنتی که مبلغ ۲۰۰۰ یورو یا معادل دلاری آن معین شده است، سفارش خود را در این سامانه ثبت نمایند. با توجه به بخش نامه بانک مرکزی، هر فرد بالای ۱۸ سال می تواند یک بار در سال تا سقف مبلغ مذکور ارز دولتی دریافت نماید.

افرادی که ترجیح می دهند بدون ایستادن در صف، سهمیه ارزی سالانه خود را دریافت کنند، لازم است به سامانه بازار متشکل ارز، به آدرس اینترنتی my.ice.ir مراجعه نمایند. متقاضیان باید اطلاعات هویتی و میزان ارز مدنظر خود را با توجه به سقف خرید ارز از صرافی ۱۴۰۲ در این سامانه وارد نمایند. سپس، صلاحیت متقاضی برای خرید ارز بر اساس مقررات بانک مرکزی بررسی می شود.

بهتر است بخوانید:  معیار انتخاب مدرسه مناسب

چنانچه متقاضی شرایط دریافت ارز را داشته باشد، لیستی از صرافی های مجاز در سامانه نمایش داده می شود و متقاضی باید یکی از آن ها را انتخاب نماید. پس از آن، اطلاعات متقاضی برای صرافی ارسال می شود و در صورت تایید صرافی، آدرس و زمان مراجعه به صرافی به متقاضی پیامک می شود و فرد با مراجعه به صرافی می تواند میزان ارز مورد نیاز خود را بر اساس سقف حداکثر فروش دلار برای هر نفر، دریافت نماید.


حداکثر فروش دلار برای دارندگان کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۲

سقف خرید ارز دولتی برای آن دسته از تجار و بازرگانانی که دارای کارت بازرگانی هستند، بیشتر از افراد معمولی در نظر گرفته می شود، چرا که فعالیت ها و مقاصد تجاری این افراد، نیاز به تسهیلات بیشتری برای تهیه ارز دارد. تاجرانی که صادرات و واردات و فعالیت هایی دلار محور را در دستور کار خود دارند، با توجه به سقف معین شده، ارز دولتی که به آن ارز نیمایی نیز گفته می شود، دریافت می کنند.

حداکثر فروش دلار برای دارندگان کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۲، ۶۰۰۰ یورو معین شده است. این در حالی است که پیش از این، سقف خرید ارز برای اشخاص دارای کارت بازرگانی ۲۰۰۰ یورو بوده است. این افزایش سه برابری، به منظور تامین ارز مورد نیاز تاجران و تولیدکنندگان برای تامین هزینه‌ های مرتبط با امور بازرگانی صورت پذیرفته است.

بنابراین در سال، ۱۴۰۲ آن دسته از تاجرانی که دارای کارت بازرگانی هستند می توانند، تا سقف ۶ هزار یورو و یا معادل دلاری آن در بازار توافقی، ارز مورد نیاز خود را با قیمت پایین تر تهیه کنند. علاوه بر این، شناسایی و تامین ارز مورد نیاز دیگر گروه ها نیز برای افزایش سقف ارز دولتی، در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال ۱۴۰۲، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.


سوالات متداول

۱- سقف خرید ارز در سال ۱۴۰۲ برای هر نفر چقدر است؟

سقف خرید ارز در سال ۱۴۰۲ برای هر نفر ۵۰۰۰ یورو تعیین شده است برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

۲- سقف خرید ارز اینترنتی چقدر است و در چه سایتی می توان سفارش خرید را ثبت نمود؟

سقف خرید ارز به صورت اینترنتی نیز ۵۰۰۰ یورو است که ثبت سفارش خرید ارز از طریق سایت my.ice.ir امکان پذیر است برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

۳- حداکثر فروش دلار در سال ۱۴۰۲ برای دارندگان کارت بازرگانی چه میزان است؟

سقف خرید ارز برای تجار و دارندگان کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۲ ۶۰۰۰ یورو می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

 

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه