انواع وام بانک مسکن و شرایط آن (سال ۱۴۰۱)

6 تیر 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد در سال‌‌های اخیر، خرید خانه است، چرا که شما برای تهیه مسکن، نیازمند سرمایه مالی کلان هستید و احتمالا فراهم کردن کل بودجه به‌طور یک‌جا برای شما سخت است. یکی از روش‌‌‌هایی که می‌تواند کسری بودجه و پس‌انداز شما را جبران کند، استفاده از تسهیلات بانکی است.

شما با دریافت وام مسکن، می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری برای خرید ملک اقدام کنید و به جای پرداخت اجاره‌ ماهیانه با مبلغ سرسام‌آور، اقساط خود را بپردازید و حس خوش مالکیت را تجربه کنید. پس اگر می‌خواهید با شرایط و نحوه دریافت وام بانک مسکن آشنا شوید، تا انتها همراه ما باشید. 

انواع وام بانک مسکن و شرایط دریافت آن‌ها

بانک مسکن، وام‌های مختلفی به مشتریان خود اعطا می‌کند که یکی از معروف‌ترین تسهیلات آن، اعتبار خرید مسکن است. ما این تسهیلات را به تفکیک بررسی کرده‌ایم که پیش از آن، خوب است از تسهیلات و مزایای سایر بانک‌ها هم آگاه شوید و با اطمینان کامل وام مورد نظر خود را دریافت کنید. پس همین حالا وارد صفحه بررسی و مقایسه انواع وام بانکی سال ۱۴۰۱ در بلاگ مسکن رضا شوید و با مطالعه کامل، برای دریافت وام اقدام کنید.

وام مسکن جوانان و نحوه درخواست آن 

اگر فرد آینده‌نگری هستید و آینده مالی فرزندتان برای شما مهم است، از دوران نوجوانی به فکر تامین بودجه برای تهیه مسکن فرزند خود باشید. یکی از روش‌هایی که می‌تواند فرآیند خرید مسکن را تسهیل کند، تهیه وام مسکن جوانان است که پیش‌نیاز آن، سپرده‌گذاری از دوران نوجوانی در بانک مسکن است. شما می‌توانید با واریز ماهیانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان طی ۵ تا ۱۵ سال، از ۴۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان اعتبار دریافت کنید. شرایط لازم برای دریافت اعتبار داشتن فیش حقوقی مستقل، نداشتن چک برگشتی و بدهی صاحب حساب است. مدت زمان بازپرداخت اعتبار ۱ میلیارد تومانی با سود ۹ درصد، تا سقف ۲۰ سال تعیین می‌شود. البته مبالغ اعلام شده مربوط به سال ۱۴۰۱ است و در سال‌های آینده افزایش خواهد داشت.

 

حتما حواستان باشد که برای ثبت نام وام مسکن جوانان، شرایط سنی خاصی وجود ندارد، چون شما می‌توانید برای فرزند خود چه کودک و چه نوجوان در بانک مسکن برای این نوع اعتبار افتتاح حساب کنید، اما موقع دریافت اعتبار لازم است فرزند شما بالای ۱۸ سال سن داشته باشد. 

در نهایت مدارک مورد نیاز برای دریافت وام جوانان بانک مسکن به شرح زیر است:

  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی پروانه‌های ساخت
  • اصل و کپی پایان کارهای ساختمانی
  • اصل و کپی مبایعه‌نامه
  • اصل و کپی صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده ملک
  • قبض برق ساختمان، همراه با مستندات کد پستی ملک خریداری‌شده
  • ارائه اصل دفترچه یا کارت
  • اصل و کپی گواهی حقوق یا جواز کسب 
  • اصل و کپی سند رسمی
  • اصل و کپی وکالت‌نامه (در صورتی که وکیل وجود داشته باشد)
  • اصل و کپی اجاره‌نامه ملک (املاک اوقافی)
  • تکمیل نمونه فرم‌های دریافت وام مسکن جوانان
بهتر است بخوانید:  سپرده‌گذاری مسکن برای کودکان

اگر شما فرد دوراندیشی باشید، احتمالا وام مسکن جوانان را موقعیتی ایده‌آل برای خرید خانه او می‌دانید. در این شرایط بهتر است سطح اطلاعات و آگاهی خود را درباره این نوع از تسهیلات بانک مسکن افزایش دهید. پس برای اینکه به طور کامل از وام مسکن جوانان و شرایط  آن آگاه و مطلع شوید، وارد صفحه وام مسکن جوانان چقدر است؟ در مجله مسکن رضا بشوید و درمورد آن به طور مفصل بخوانید.

 

وام مسکن یکم و شرایط ثبت درخواست

این نوع اعتبار به خانه اولی‌‌ها که هنوز تسهیلاتی برای خرید و تعمیر مسکن از هیچ بانکی دریافت نکرده‌اند، تعلق می‌گیرد. این نوع از وام بانک مسکن دو حالت انفرادی و زوجین دارد که ما شرایط آن را برای شما توضیح داده‌ایم. مبلغ این اعتبار به اینکه در چه شهری سکونت دارید، بستگی دارد. مبلغ اعتبار انفرادی در شهر تهران ۸۰ میلیون تومان، در شهرهایی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر به بالا ۶۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک‌تر ۴۰ میلیون تومان است. این مبالغ مربوط به سال ۱۴۰۱ است و در سال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین وام مسکن یکم زوجین در شهر تهران ۱۶۰ میلیون تومان، در شهرهایی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر به بالا ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک‌تر ۸۰ میلیون تومان مشخص شده است. برای دریافت این نوع اعتبار با نرخ سود ۸ درصد و نرخ سود ۶ درصد برای بناهای فرسوده، به سپرده‌گذاری نیاز دارید. میزان سپرده برای اعتبار ۸۰ میلیون تومانی ۴۰ میلیون، برای وام ۶۰ میلیون تومانی ۳۰ میلیون و برای اعتبار ۴۰ میلیون تومانی ۲۰ میلیون تومان است که این سپرده باید حداقل یک سال در حساب شما بداند و بعد درخواست اعتبار بدهید. 

راستی، حتما شما خانه اولی‌‌ ‌ها علاوه بر خرید مسکن، از خرید لوازم نو در منزل جدید هم لذت می‌برید و زیبایی منزل جذابیت زیادی برایتان دارد. پس خالی از لطف نیست که سری به صفحه وام بدون ضامن بزنید. این اعتبار را بانک آینده در راستای خرید کالا اعطا می‌کند و می‌توانید با دریافت آن همه‌چیز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را خریداری کنید.

 

وام خرید مسکن بانک مسکن با اوراق حق تقدم

اگر تمایل به دریافت این نوع از وام بانک مسکن را دارید، باید اوراق حق تقدم خریداری کنید. این تسهیلات به دو صورت فردی و زوجین ارائه می‌شود که سقف اعتبار فردی ۲۰۰ میلیون تومان و سقف اعتبار زوجین با ارائه عقدنامه کتبی، ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین حداکثر زمان بازپرداخت این وام ۱۴۴ ماه یعنی ۱۲ سال است. ضمن اینکه به این مبلغ اعتبار، ۸۰ میلیون هم وام جعاله یا همان تعمیرات مسکن اضافه می‌شود که شما می‌توانید به صورت فردی مجموعا ۲۸۰ میلیون و به صورت زوجین، ۴۸۰ میلیون تومان دریافت کنید. حداکثر زمان بازپرداخت وام جعاله هم، ۵ سال است که به اقساط وام مسکن اضافه می‌شود. 

بهتر است بخوانید:  شرایط دریافت وام با طلا

در نهایت مدارک مورد نیاز برای دریافت این اعتبار، به شرح زیر است:

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • حساب قرض‌الحسنه به نام خریدار
  • کارت حساب یا اوراق حق تقدم
  • اصل و کپی مبایعه‌نامه همراه با کد رهگیری
  • اصل و کپی صفحات سند (تا معلوم شود سند شما رهن جایی نیست)
  • اصل و کپی سند رسمی (اگر ملک نوساز است، ارائه تقسیم نامه به‌جای سند رسمی)
  • اصل و کپی تمام پروانه‌های ساخت
  • اصل و کپی ملک مورد خریداری (با کدپستی)
  • گواهی اشتغال متقاضی تسهیلات
بیشتر بدانید: در گذشته بانک‌ها برای اعطای تسهیلات خرید مسکن علاوه بر سند ملک، حضور دو ضامن رسمی را هم ضروری می‌دانستند، اما خوشبختانه در حال حاضر این عامل حذف شده است و ارائه سند ملک به تنهایی برای ضمانت، کفایت می‌کند.
 

وام تعمیرات بانک مسکن

اگر منزل شما بافتی فرسوده و قدیمی دارد، برای تعمیرات و نوسازی آن می‌توانید وام تعمیرات بانک مسکن را که با نام جعاله شناخته شده است، دریافت و منزلتان را بازسازی کنید. البته این نوع وام روی سند ملک شما اعطا می‌شود و حتی اگر خانه‌تان احتیاج به بازسازی نداشته باشد، می‌توانید این وام را دریافت و برای امور دیگر خرج کنید. برای دریافت اعتبار ابتدا باید اوراق مشخص شده بانک را خریداری کنید، چون به جای سپرده گذاری نیاز به خرید اوراق است. بعد با ارائه سند ملک به عنوان ضمانت با مراجعه به شعب بانک مسکن، برای دریافت اعتبار اقدام کنید. سقف این اعتبار ۸۰  میلیون تومان است (که در پاراگراف بالا هم به آن اشاره کردیم). ضمن اینکه حداکثر زمان بازپرداخت اقساط، ۸۰ ماه و سود این وام ۱۷.۵ درصد است. شما از کدام وام برای خرید مسکن و یا تعمیرات آن استفاده کرده‌اید؟ ممنون می‌شویم نظرتان را درباره این موضوع در کامنت‌های همین مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید.

اگر مستاجر هستید و به دریافت وام احتیاج دارید، نگران نباشید! هنوز یک مورد از وام بانک مسکن باقی مانده است که به مستاجرین تعلق می‌گیرد.

بهتر است بخوانید:  شرایط وام مسکن یکم

وام ودیعه مسکن

وام کمک ودیعه مسکن تا سقف ۷۰ میلیون تومان، سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه اعطا می‌شود. سقف این اعتبار در تهران ۷۰ میلیون، در شهرهایی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون و در شهرهای کوچک‌تر ۵۰ میلیون تومان است. شرایطی که بانک مسکن برای پرداخت این اعتبار تعیین کرده، به شرح زیر است:

  • شما باید در بانک مسکن افتتاح حساب و سپرده‌گذاری کنید.
  • قبل از اینکه قرارداد منزل جدید شما منعقد شود، با قرارداد فعلی خود به شعب بانک مراجعه کنید تا بانک برای شما پرونده تشکیل دهد.
  • بعد از اینکه قرارداد منزل جدید را نوشتید، بانک بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و بعد از آن اعتبار را اعطا می‌کند. 
  • در هر مرحله قرارداد منزل شما باید کد رهگیری داشته باشد.
  • حداقل ۵ سال در شهری که تقاضای اعتبار دارید، سکونت داشته باشید.
  • حتما سرپرست خانوار باشید، ملکی به نام شما نباشد و هیچگونه تسهیلاتی در گذشته برای مسکن دریافت نکرده باشید.

حالا که با شرایط اعطای اعتبار کمک ودیعه مسکن آشنا شدید، اگر برای تامین پول پیش منزل جدید با مشکل مواجه شده‌اید، این نوع از وام بانک مسکن می‌تواند نیازتان را برطرف کند. ضمن اینکه بانک مسکن وام‌های دیگری هم ارائه می‌‌دهد که ما در انتهای مطلب اشاره کوچکی به آن‌ها کرده‌ایم و مختصر توضیح داده‌ایم. شاید این وام‌ها نیاز اساسی شما باشد؛ پس از خواندن انتهای این مطلب غافل نشوید.

نمونه‌های دیگر وام بانک مسکن کدامند؟

بانک مسکن در کنار اعطای تسهیلات برای خرید خانه و … وام‌های دیگر هم ارائه می‌دهد که ما به ۲ مورد دیگر از انواع این تسهیلات پرداخته‌ایم. 

  • تسهیلات مطب و دفتر کار: اگر شما می‌خواهید مطب یا دفتر کار خود را بخرید و یا برای خرید تجهیزات آن به وام احتیاج دارید، می‌توانید از  تسهیلات بانک مسکن استفاده کنید. برای دریافت این تسهیلات، باید گردش مالی حساب شما مناسب باشد و سپرده مورد نظر بانک را هم در حسابتان موجود داشته باشید. سقف اعتبار خرید مطب یا دفتر کار ۱ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان با مهلت بازپرداخت ۳۶ ماهه و سقف خرید تجهیزات ۵۰۰ میلیون تومان با مهلت بازپرداخت ۲۴ ماهه است.
  • تسهیلات قرض الحسنه ازدواج: سقف این تسهیلات برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان  و زوج‌ها و زوجه‌های بالای ۲۵ و ۲۳ سال، ۱۲۰ میلیون تومان است. نرخ سود این وام ۴ درصد و مهلت بازپرداخت آن ۱۲۰ ماهه است.

 

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه