شرایط و راهنمای انتقال وام مسکن به شهرستان

2 مهر 1400
۰ دیدگاه
راهنمای انتقال وام
زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

خانه‌دار شدن دغدغه‌ی بسیاری از افراد است و استفاده از وام خرید مسکن راهی برای رسیدن به این هدف. شرایط وام مسکن را همه کمابیش می‌دانند اما کمتر کسی از شرایط انتقال وام مسکن به شهر دیگری اطلاع دارد. در متن زیر درمورد وام‌ها و انتقال وام مسکن توضیحاتی می‌دهیم.

افرادی که قصد خرید خانه دارند می‌توانند با استفاده از وام خرید مسکن یک واحد مسکونی برای خود خریداری کنند. مخصوصاً زوج‌های جوان که می‌توانند با استفاده از وام مسکن یکم صاحب خانه شوند. البته این موارد سخت اقتصادی متوجه همه افراد جامعه نیست و چه بسا افراد بسیار زیادی نیز بدون استفاده از وام خرید مسکن می‌توانند به راحتی یک واحد برای خود خریداری کنند. شما می‌توانید از طریق راه‌های زیر اقدام به دریافت وام مسکن کنید: در وهله اول باید بدانید وام خرید مسکن از محل‌های زیر قابل دریافت است و شما می‌توانید از یکی از راه‌های زیر اقدام به دریافت تسهیلات مسکن کنید:

  • صندوق پس‌انداز یکم
  • اوراق ممتاز
  • صندوق پس‌انداز مسکن
  • حساب پس‌انداز مسکن جوانان
  • اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن توأم با حساب‌های مذکور

بهترین کار خرید هر چه زودتر مسکن است. مخصوصاً برای زوج‌های جوان. زیرا به‌مرور زمان تورم بسیار بالا رفته و به همین دلیل خرید منزل نیز دشوارتر می‌شود. همچنین با توجه به افزایش تورم میزان مبلغی که برای پیش پرداخت رهن پرداخت می‌کردید یا اجاره ماهانه مسکن نیز افزایش میابد.
 

شما می‌توانید توسط یکی از راه‌هایی که در ادامه نام می‌بریم اقدام به دریافت وام خرید مسکن کنید: صندوق پس‌انداز یکم، اوراق ممتاز، صندوق پس‌انداز مسکن، حساب پس‌انداز مسکن جوانان و اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن توأم با حساب‌های مذکور. در ادامه هرکدام از آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

انواع وام مسکن

باید بدانید وام خرید مسکن از طریق راه‌های زیر قابل دریافت است و شما می‌توانید از یکی از راه‌های زیر اقدام کنید:

  • صندوق پس‌انداز یکم
  • اوراق ممتاز
  • صندوق پس‌انداز مسکن
  • حساب پس‌انداز مسکن جوانان
  • اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن توأم با حساب‌های مذکور

 

  1. دریافت وام از حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم

  • ابتدا باید شما در حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکمعضو شده و یک حساب برای خود بازکنید تا مجاز شوید.
  • پس  از گذشت حداقل یک سال از تاریخ افتتاح حساب شما در بانک مسکن  و البته با رعایت متوسط موجودی‌ لازم تعیین‌شده از طرف بانک، از سقف تسهیلات با سپرده طرح جهت اخذ وام بهره‌مند شوید.
  • پس از انجام مراحل بالا که شرایط وام مسکن است، همان طور که قید کردیم مجازبه دریافت وام خرید مسکن می‌شوید. البته محل سکونت شما بسیار در مبلغ وام شما تأثیرگذار است.

مبلغ وام مسکن یکم با توجه به محل سکونت دارای شرایط وام مسکن متفاوتی است.

  1. اگر فرد سپرده گذار ساکن کلان‌شهر تهران باشد و همچنین قصد دریافت وام خرید مسکن یکم باشد که مبلغ آن ۸۰ میلیون تومان است ابتدا باید مبلغ ۴۰ میلیون تومان را سپرده‌گذاری کند.
  2. اگر فرد سپرده گذار ساکن شهرهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد باشد می‌تواند مبلغ ۶۰ میلیون را وام بگیرد که برای این مبلغ ابتدا باید مبلغ ۳۰ میلیون تومان در سپرده خود باقی گذاشته باشد.
  3. اگر فرد سپرده‌گذار ساکن شهرهای کم‌جمعیت باشد جهت دریافت تسهیلاتی که مبلغ آن ۴۰ میلیون تومان است موظف است مبلغ ۲۰ میلیون تومان را سپرده گذاری کند.
بهتر است بخوانید:  شرایط دریافت یا خرید فوری وام جانبازی + فیلم

*نکته: دقت داشته باشید مبالغی که فرد سپرده گذار باید در حساب خود قرار دهد که براساس محل سکونت متفاوت است، باید به مدت ۱۰ ماه در حساب او باقی بماند و حق برداشت از آن در این مدت را ندارد تا ۱۰ ماه سپری شود.
سقف تسهیلات با توجه به محل سکونت سپرده گذاران:

  1. کلان شهر تهران مجاز به دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی است.
  2. شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر مجاز به دریافت وام با مبلغ ۶۰ میلیون تومان هستند.
  3. سایر مناطق شهری موجود مجاز به دریافت مبلغ ۴۰ میلیون تومان هستند.

حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم معمولاً جهت بهره‌مندی از امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت واحد مسکونی، افتتاح می‌شود.

  • حتماً شما هم مشتاق هستید بدانید شرایط وام مسکن و نرخ سود تسهیلات مسکن یکم چقدر است. باید به اطلاع شما برسانیم که نرخ سود تسهیلات مسکن یکم ۸ درصد است و نرخ سود دوران مشارکت نیز ۸ درصد است.
  • وام گیرنده موظف است حداکثر تا ۱۲ سال این مبلغ را با بانک وام دهنده تسویه کند. در واقع مدت بازپرداخت وام مسکن یکم حداکثر ۱۲ سال است.

مبلغ وام مسکن یکم در کلان شهر تهران ۸۰ میلیون تومان با سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومان، در شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون تومان با سپرده گذاری ۳۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری مبلغ ۴۰ میلیون تومان با سپرده گذاری ۲۰ میلیون تومان است.

به چه نوع ملکی وام مسکن یکم تعلق می‌گیرد؟

  • ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید با توجه به شرایط وام مسکن و تسهیلات مسکن یکم به ملک‌هایی وام تعلق می‌گیرد که از تاریخ صدور جواز ساخت ملک موردنظر شما کمتر از ۱۵ سال گذشته باشد.
  • نکته دیگر آن که هنگام ارزیابی ملک توسط کارشناسان بانک مسکن ۸۰ درصد ارزش ملک مورد نظر  باید برابر با مبلغ تسهیلات باشد.
  • و آخرین نکته این است که به یاد داشته باشید شرایط وام مسکن به گونه‌ای است که تسهیلات مسکن یکم فقط در مناطق شهری به سپرده گذاران واگذار می‌شود و مناطقی که خارج از مناطق شهری باشند مجاز به استفاده از این نوع تسهیلات نیستند.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت وام مسکن یکم

جهت دریافت وام مسکن یکم شما موظف هستید مدارک زیر را به طور کامل و جامع آماده سازی کرده و تحویل بانک بدهید. مدارک موردنیاز شامل ۸ مورد زیر است:

  1. اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  2. ارائه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
  3. ارائه و تکمیل فرم درخواست
  4. ارائه قبض ساختمان
  5. اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  6. ارائه فیش حقوقی
  7. برگه گردش حساب ضامن
  8. چک استخدامی
بهتر است بخوانید:  20 نکته مهم در هنگام بازدید جهت خرید ملک
 

شما فقط زمانی مجاز به دریافت وام خرید مسکن یکم هستید که تاریخ صدور جواز ملک مورد نظر شما بیش از ۱۵ سال نباشد و مبلغ وام برابر با ۸۰ درصد از ارزش ملک معرفی شده باشد.

میزان قسط‌های پرداختی مسکن یکم

  • مدت زمان بازپرداخت قسط به مدت زمان ۱۲ سال است.
  • میزان باز پرداخت اقساط را بانک به ۳ دوره ۴ ساله تقسیم بندی می کند.
  • طبق جدول شماره یک موجود در بخش ذیل با توجه به مقدار تسهیلات درخواستی میزان باز پرداخت اقساط متفاوت است.
  • به‌طور مثال برای فردی در شهر تهران که مبلغ ۸۰ میلیون تومان وام می‌گیرد، میزان بازپرداخت ۴ سال اول او مبلغی حدود یک میلیون و دویست هزار تومان است.
  • جهت محاسبه قسط خود بهتر است به شعب بانک‌های مسکن مراجعه کرده تا از مبلغ قطعی با اطلاع شوید.

 
شرایط انتقال وام مسکن یکم به شهرهای دیگر چیست؟

  • بهتر است بدانید شما مجاز هستید تسهیلات خرید مسکن خود را به شهر دیگری منتقل کنید. اما یک سری قوانین و مقررات خاص خود را دارد.
  •  بر این اساس و بر مبنای قوانین و مقررات امکان استفاده از تسهیلات مسکن یکم برای متقاضیان خانه اولی و سایر متقاضیانی که واجد شرایط هستند و دریافت مبلغ تسهیلات آن‌ها به موعد مقرر فرا رسیده باشد و در حال حاضر آن‌ها ساکن شهری به غیرشهری هستند که در آن اقدام به افتتاح حساب کرده بودند مجاز است.
  • سپرده گذار یا متقاضی می‌تواند در صورت نیاز در زمان سررسید از بانک تقاضا کند امتیاز دریافت تسهیلات مسکن او به شهر دیگری که در حال حاضر در آن قرار دارد منتقل شود در واقع در خواست انتقال وام مسکن بدهد و منزل را خریداری کند.
  • البته باید همه افرادی که متقاضی انتقال وام مسکن خود به شهرهایی به جز شهری که در آن حساب افتتاح کرده اند هستند بدانند و برای فعالیت های مالی خود برنامه ریزی کامل را انجام دهند.

 

  • این نکته از این قرار است که در صورت تمایل متقاضیان به انتقال وام مسکن خود به شهر دیگری به جز شهری که  محل افتتاح حساب و سپرده گذاری است، در زمان دریافت تسهیلات، مبلغ پرداختی  تسهیلات آن‌ها بر اساس سقف تعیین شده برای همان شهری پرداخت خواهد شد که در مقصد انتقال وام مسکن است. بنابراین ممکن است مبلغ وام مسکن آن‌ها کمتر شده باشد.
  • به طور مثال فردی که در شهر تهران اقدام به افتتاح حساب جهت در یافت وام کرده است که مبلغ تسهیلات در این کلان شهر برابر ۸۰ میلیون تومان است، در صورتی که به شهر اصفهان یا شیراز جهت سکونت برود، مبلغ وام دریافتی او از ۸۰ میلیون تومان به مبلغ ۶۰ میلیون تومان کاش میابد زیرا اصفهان شیراز جزو شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر هستند. پس فرد باید ابتدا برنامه ریزی مالی کرده و سپس اقدام به دریافت یا انتقال وام مسکن خود نماید.

شرایط انتقال وام مسکن از شهرهای دیگر به تهران

تمامی مباحثی که بالاتر به آن پرداختیم انتقال وام از کلان شهر تهران به دیگر شهرهای کشور ایران بود. حال می‌خواهیم به این مبحث بپردازیم که اگر کسی در شهر دیگری غیر از تهران اقدام به افتتاح حساب نموده بود و سپس قصد مهاجرت به تهران را داشت چگونه می‌تواند وام خود را به کلان‌شهرها انتقال دهد؟

  • در رابطه با نقل و انتقال از سایر شهرها به کلان شهرها باید بدانید ممنوعیت خاصی وجود ندارد و افراد مجاز به انتقال وام مسکن خود هستند.
  • فقط باید دقت داشته باشید اگر شخصی محل کارش یا سکونت او به کلان شهر منتقل شده باشد یا اصلاً قصد خرید مسکن در کلان شهرها را دارد باید با ارائه مستنداتی، همانند قولنامه، مجوز انتقال وام خود را بگیرد و امتیاز وام خود را به کلان شهر مورد نظر خود انتقال دهد.
  • البته دقت داشته باشید شما نمی‌توانید امتیاز خود را خرید و فروش کنید پس به همین دلیل موظف هستید مدارک و مستنداتی را برای مدیریت استان‌ها ارائه دهید تا انتقال وام مسکن خود را به راحتی و بدون دردسر به شهر مورد نظر انتقال دهید.
بهتر است بخوانید:  وام جعاله + راهنما و شرایط دریافت

درصورتی که امتیاز دریافت تسهیلات خود را از کلان شهر تهران به شهر دیگری ببرید میزان وام دریافتی شما به مراتب کمتر می‌شود. ولی هنگامی که از سایر شهرها با ارائه مستندات بخواهید امتیاز خود را به کلان شهرها انتقال دهید میزان وام دریافتی شما افزایش میابد.

نتیجه گیری:

  • همان‌طور که بالاتر قید کردیم با توجه به افزایش تورم قطعاً میزان قیمت خرید خانه در سال‌های آتی بالاتر می‌رود. پس بهتر است دغدغه اولیه خود را برای خرید مسکن قرار دهید و شرایط وام مسکن را بدانید.
  • با توجه به شرایط اقتصادی موجود در جامعه خرید یک مسکن برای جوانان و افراد متوسط جامعه کار بسیار بزرگ و سختی است.
  • این امر را می‌توانند با اطلاع از شرایط وام مسکن و استفاده از دریافت وام مسکن برای خود تسهیل کنند.
  • بانک مسکن انواع وام‌های مختلفی برای خانه‌دار کردن شهروندان ایرانی ساکن شهرها ارائه می‌دهد که بهتر شما هم از انواع و شرایط وام مسکن باخبر باشید.
  • اگر نگران این هستید که ممکن است در سال‌های آتی از شهری به شهر دیگر منتقل شوید باید بگویم نگرانی شما بی مورد است. زیرا شما می‌توانید به‌ راحتی با دانستن شرایط وام مسکن و ارائه مستندات به استانداری شهری که مقصد شما است وام خود را انتقال دهید.
  • فقط باید دقت داشته باشید در صورت انتقال وام از کلان شهرها به شهر های دیگر قطعاً مبلغ وام شما کاهش میابد ولی در صورت جابه جایی از شهرهای دیگر به کلان شهرها مبلغ وام شما افزایش میابد.
  • مبلغ وام مسکن یکم در کلان شهر تهران ۸۰ میلیون تومان با سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومان، در شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون تومان با سپرده گذاری ۳۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری مبلغ ۴۰ میلیون تومان با سپرده گذاری ۲۰ میلیون تومان است.

منبع: کیلید

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه