ثبت پایانه فروشگاهی

13 بهمن 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

عناوین این مقاله

مراحل و نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، بدین صورت بوده که مودیان مالیاتی، می توانند پس از تکمیل فرم در بانک، با مراجعه به سایت سامانه اختصاص یافته برای این امر که همان درگاه ملی خدمات مالیات بوده، از بخش ساماندهی پذیرنده های بانکی، برای اتصال پایانه به پرونده مالیاتی، اقدام نمایند.

مودیان مالیات، به موجب قوانینی که در این زمینه به تصویب می رسد، دارای تکالیف متعددی بوده که از جمله این تکالیف، می توان به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی در موعد قانونی آن و پرداخت مالیات متعلقه، اشاره نمود.

از جمله تکالیفی که به موجب قانون پایانه های فروشگاهی، بر عهده خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، قرار گرفته، ثبت پایانه فروشگاهی در سامانه مخصوص این امر و اتصال این پایانه ها به پرونده مالیاتی مودی می باشد. به همین دلیل، لازم است تا این گروه از مودیان مالیاتی، با نحو ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی آشنا شده تا مشمول جرایم مالیاتی نشوند.
با توجه به اهمیت این مساله برای مودیان مالیاتی، در مقاله حاضر، پس از معرفی سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، مراحل و نحوه ثبت آن را توضیح داده و در انتها، نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن در سامانه مالیاتی را بررسی خواهیم کرد.

سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی

قوانین مالیاتی، همواره تکالیفی را بر عهده مودیان قرار می دهند. یکی از تکالیفی که به موجب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بر عهده این افراد قرار گرفته، ثبت مشخصات پایانه های فروشگاهی و اتصال این پایانه ها به پرونده مالیاتی بوده که صرفا اختصاص به خرده فروشی ها و واحدهای صنفی دارد که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند.

بنابراین، ممکن است این سوال مطرح گردد که آیا در حال حاضر، سامانه ای جهت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، راه اندازی شده است و یا خیر و در صورت تاسیس، آدرس سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و نحوه انجام آن به چه صورت می باشد؟

برای پاسخگویی به این سوالات، ابتدا، در این بخش، به معرفی سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، پرداخته و در بخش های بعد، نحوه انجام آن و مراحل دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن را توضیح خواهیم داد.

پیش از آنکه به معرفی سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی بپردازیم، لازم به ذکر است که مطابق ماده ۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، پایانه فروشگاهی، عبارت است از« رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد. »

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: مالیات حقوق ۱۴۰۳

سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی، به آدرس tax.gov.ir، ارائه دهنده امکانات متعدد مالیاتی، نظیر ثبت اظهارنامه های مالیاتی، ارائه صورت معاملات فصلی و پرداخت الکترونیکی مالیات به مودیان مالیاتی می باشد.

اما، در پاسخ به این سوال که سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، چه سامانه ای است، باید گفت، همانند بسیاری دیگر از خدمات مالیاتی، نظیر ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی نیز از طریق سامانه درگاه ملی خدمات مالیات، به آدرس my.tax.gov.ir انجام می گیرد.

بدین منظور، لازم است تا متقاضی، ابتدا، برای ثبت نام در این سامانه اقدام نموده و سپس با ورود به سایت آن، از قسمت سامان دهی پذیرنده های بانکی، برای ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و اتصال آن به پرونده مالیاتی خود اقدام نماید.

لازم به ذکر است که امکانات سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی یا همان درگاه ملی خدمات مالیات، صرفا محدود به ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی نبوده و مودیان مالیاتی می توانند با ورود به این سامانه، به انواع متنوعی از خدمات مالیاتی نظیر ثبت اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه تبصره ماده ۱۰۰، معرفی خانه های خالی و پرداخت مالیات آن و پرداخت مالیات خودرو، دسترسی یابند.

مراحل و نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سامانه

مودیان مالیاتی که سریال استاندارد پایانه فروشگاهی خود را دریافت کرده و قصد ثبت آن را در سایت سامانه ثبت پایانه های فروشگاهی دارند، اغلب با این سوال مواجه می شوند که مراحل و نحوه انجام این امر به چه صورت می باشد؟
لذا، در این بخش، قصد داریم تا با ارائه یک راهنمای تصویری، مراحل و نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سامانه اختصاص یافته به این امر که همان سایت درگاه ملی خدمات مالیات است را جهت اطلاع خوانندگان محترم، توضیح دهیم.

در مرحله اول، متقاضی که مودی مالیاتی بوده، لازم است تا پس از ثبت نام در سامانه مالیات به آدرس tax.gov.ir و دریافت نام کاربری، کلمه عبور و کد اقتصادی، به بانکی که در آن، حساب بانکی داشته و درگاه اینترنتی وی متعلق به این بانک است یا بانکی که دستگاه کارتخوان خود را از آن، دریافت داشته، حضورا مراجعه نموده و فرم مربوط به ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی را تکمیل کرده و به بانک تحویل دهد.

بهتر است بخوانید:  مالیات سود سپرده بانکی

در مرحله بعد از مراحل نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، مودی مالیاتی باید آدرس سایت سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی یا همان درگاه ملی خدمات مالیات، یعنی my.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کرده و پس از ورود به صفحه اصلی سایت، نام کاربری و رمز عبور خود و عدد تصویر امنیتی را در کادر های مشخص شده، وارد کرده و در انتها، بر روی دکمه ورود به پنل کاربری، کلیک نماید.

نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی

حال، یک رمز موقت، به شماره همراه متقاضی، ارسال شده که لازم است که این رمز را در کادر تعیین شده، وارد نموده و دکمه ورود به سامانه را بزند.

سامانه مودیان مالیاتی، به آدرس tp.tax.gov.ir، سایتی است که امکان ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی را برای مودیان مالیاتی فراهم کرده است.

در این صفحه، مودی مالیاتی باید از منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه سامانه دهی پذیرنده های بانکی، کلیک کند. در این صورت، لیست دستگاه های کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی مودی که اطلاعات آن، توسط بانک، برای سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، ارسال گردیده، در قسمت سمت چپ صفحه، مشاهده می شود.

در این مرحله از مراحل نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سامانه، لازم است تا مودی مالیاتی، دستگاه یا درگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و از قسمت پایین صفحه، بر روی دکمه الصاق، کلیک نماید. در این صورت، در مرحله بعد، متقاضی می تواند برای ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سایت سامانه و الصاق دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی خود به پرونده مالیاتی، اقدام نماید. لازم به ذکر است که اتصال پایانه فروشگاهی به پرونده مالیاتی، جایگزین ثبت نام اظهارنامه مالیاتی نبوده و مودی همچنان، ملزم است تا در مواعد قانونی، اظهارنامه خود را ثبت نماید.

لازم به ذکر است که برای ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سایت سامانه آن و الصاق کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی به پرونده مالیاتی و فعال سازی کارت خوان، لازم است که وضعیت پرونده مودی، به مرحله ۴ رسیده باشد، چرا که در غیر این صورت، امکان ثبت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی در سامانه، وجود نداشته و متقاضی، ابتدا باید مراحل ثبت نام کد اقتصادی خود را تکمیل نماید.

نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن

برای اینکه مودیان مالیاتی بتوانند برای ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سایت اختصاصی آن، اقدام نمایند، مطابق مقررات نحوه ثبت سامانه، لازم است تا اطلاعات مربوط به شماره سریال پایانه فروشگاهی را در سامانه وارد کنند.

بهتر است بخوانید:  سامانه سنیم

به همین دلیل، این سوال، ممکن است برای افرادی که جهت دریافت کارتخوان اقدام کرده اند، مطرح گردد که نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن در سامانه، به چه صورت می باشد؟ لذا، در ادامه، به این سوال پاسخ داده و به بررسی نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی، خواهیم پرداخت.

اما، پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن، در سامانه، به چه صورت است، لازم است تا توضیح مختصری را در مورد مفهوم شماره سریال، ارائه نماییم. منظور از شماره سریال پایانه فروشگاهی، یک کد ۱۶ رقمی بوده که ترکیبی از اعداد و حروف می باشد و توسط شرکت ‌های تامین کننده مجاز، در اختیار مشتری قرار می گیرد.

صندوق مکانیزه فروش، صندوقی است که برخی مشاغل باید اطلاعات آن را در سامانه سازمان امور مالیاتی، ثبت کرده و عدم تهیه این صندوق و ثبت آن در سامانه، با جریمه ای معادل ۲ درصد میزان فروش مودی، همراه خواهد بود.

بنابراین، در پاسخ به این سوال که نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن در سایت سامانه مالیات، به چه صورت است، باید گفت، نحوه دریافت این شماره، بدین صورت بوده که پس از خریداری دستگاه کارتخوان یا پوز، این شماره، از طرف شرکت تامین کننده دستگاه، در اختیار خریدار قرار می گیرد.

سوالات متداول

۱- آدرس سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی چیست؟
آدرس سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی یا درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir می باشد توضیحات بیشتر در این رابطه در متن مقاله آورده شده است.

۲- مراحل و نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی به چه صورت است؟
مراحل و نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی بدین صورت است که متقاضی باید با مراجعه به بانک فرم مربوطه را تکمیل کرده و سپس به درگاه ملی خدمات مالیات بخش سامانه دهی پذیرنده های بانکی مراجعه کند توضیحات بیشتر در این رابطه در متن مقاله آورده شده است.

۳- نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن به چه صورت می باشد؟
نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن بدین صورت بوده که در هنگام دریافت دستگاه کارتخوان این شماره از طریق شرکت ارائه دهنده دستگاه در اختیار متقاضی قرار می گیرد توضیحات بیشتر در این رابطه در متن مقاله آورده شده است.

 

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا heyvalaw.com

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه