شرایط دریافت وام سهام عدالت

24 تیر 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

سهام عدالت از دولت نهم تا امروز، بخشی از بازار بورس ایران را به خود اختصاص داده است. این سهام به‌منظور خصوصی‌سازی و کم شدن فاصله طبقاتی اقشار کم‌درآمد جامعه با دیگر گروه‌ها طراحی شد. در حال حاضر، تسهیلات این سهام که از طرف بانک نماینده داده می‌شود، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد وام سهام عدالت صحبت کنیم تا از چگونگی دریافت آن مطلع شوید.

دریافت وام سهام عدالت در سال ۱۴۰۱

بعد از اعلام طرح آزادسازی سهام عدالت، اجرای این طرح با سرعت کمی جلو رفته و هنوز تا اجرای کامل قوانین آن زمان بسیاری مانده است. ارائه وام سهام عدالت یکی از این قوانین است که در حال حاضر اجرایی شده است و به صورت کارت اعتباری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. برای دریافت تسهیلات سهام عدالت، می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین اقدام کنید. در صورت مراجعه حضوری باید به سراغ بانک‌های نماینده بروید. برای دریافت آنلاین هم می‌توانید از اپلیکیشن‌های «ایوا»، «بله» یا «شصت» استفاده کنید. با کمک این وام می‌توانید از تمامی فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک‌های معرفی‌شده، کالای مورد نظرتان را تهیه کنید.

نکته: اگر مقاله «سهام عدالت» را در مجله مسکن رضا مطالعه کنید، می‌توانید به‌طور کامل با جزئیات این سهام آشنا شوید. این مقاله برای کسانی که آشنایی کمی با این سهام دارند، مفید خواهد بود.
 

شرایط ثبت‌نام وام سهام عدالت چیست؟

همان‌طور که گفتیم، وام عدالت مخصوص خرید کالا است و به صورت اعتبار در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا برای خرید کالا از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک‌های نماینده از آن استفاده کنند. متقاضیان دریافت وام باید شرایط مشخصی داشته باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  •   بدون شک متقاضیان این وام باید از سهام‌داران عدالت باشند. این وام مخصوص سهام‌دارانی است که تا به امروز هیچ بخشی از سهام خود را نفروخته‌اند. بنابراین کسانی که قبل از اقدام به ثبت‌نام وام، بخشی از سهام خود را واگذار کرده‌اند، نمی‌توانند کارت اعتباری خرید کالا دریافت کنند.
  •   شرط دوم دریافت وام سهام عدالت، گرفتن یارانه دولتی است! یعنی افرادی که هنوز در گروه دریافت کنندگان یارانه‌های نقدی یا معیشتی هستند، می‌توانند برای دریافت وام اقدام کنند.
  •   یادتان باشد که حتماً در سامانه سجام ثبت‌نام کنید تا احراز هویت شوید و بعد از اعتبارسنجی، بتوانید برای درخواست وام اقدام کنید. پس از تأیید، به‌طور اتوماتیک مشخصات شما به بانک ارسال خواهد شد. برای دریافت وام باید در بانک معرفی‌شده حتماً حساب باز کنید.
  •   متقاضی حتماً باید علاوه‌ بر شناسنامه، کارت ملی هوشمند هم داشته باشد تا بتواند برای دریافت این اعتبار اقدام کند. در صورت درخواست آنلاین باید تمامی مدارکتان را آپلود کنید.
  •   این وام با سود بازپرداخت ۱۸ درصد، نیازی به ضامن ندارد و سهام متقاضی برای ضمانت کافیست.
بهتر است بخوانید:  محاسبه اقساط وام مسکن

مبلغ وامی که به سهام‌داران تعلق می‌گیرد چقدر است؟

مبلغ وام این سهام در ابتدای کار با توجه به ارزش سهام، ۷ و ۱۴ میلیون تومان بود. اما در سال ۱۴۰۱ این مبلغ تغییر کرد و به میزان نصف ارزش کل سهام تبدیل شد. بنابراین با توجه به تغییر ارزش سهام در هر روز، مبلغ وام قابل دریافت هم برای سهام‌داران متغیر خواهد بود. این روش محاسبه وام هم تغییر کرد و قرار شد که به جای ۵۰ درصد کل سهام، ۵۰ درصد سهام قابل فروش به هر متقاضی تعلق گیرد. در حال حاضر هر سهام‌دار فقط ۶۰ درصد از سهام را می‌تواند بفروشد. بنابراین در صورت درخواست وام، ۵۰ درصد از ۶۰ درصد ارزش کل سهام به فرد متقاضی تعلق می‌گیرد. در واقع اگر ارزش سهام شما ۱۰ میلیون تومان باشد، میزان سهام قابل فروش شما ۶ میلیون تومان است. بنابراین شما در چنین شرایطی می‌توانید به اندازه ۵۰ درصد ۶ میلیون تومان، یعنی ۳ میلیون تومان وام دریافت کنید.

همان‌طور که گفتیم وام خرید کالای عدالت مخصوص کسانی است که از سهام‌داران این طرح هستند. همچنین مبلغ این وام با توجه به میزان ارزش سبد سهام، می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین در صورتی که ارزش سهام شما کم باشد، وامتان هم کم خواهد شد.

بهتر است بخوانید:  شرایط وام مسکن یکم

بانک‌های ارائه‌دهنده وام سهام عدالت

وام سهام عدالت بانک ملی و تجارت بیش از وام سایر بانک‌ها شناخته‌شده است. در واقع در اوایل اجرای این طرح، متقاضیان تنها می‌توانستند به سراغ وام سهام عدالت بانک تجارت یا بانک ملی بروند. اما در حال حاضر تعداد بانک‌هایی که این تسهیلات را ارائه می‌دهند افزایش یافته است. بانک‌های صادرات، رفاه و ملت از بانک‌های اضافه‌شده به طرح وام سهام عدالت هستند.

ثبت‌نام وام سهام عدالت بانک ملی

بانک ملی برای سهامداران شرایط ثبت‌نام اینترنتی را فراهم کرده است.برای دریافت کارت اعتباری خرید کالا از بانک ملی، پیش از هر چیزی باید در این بانک حساب داشته باشید. در مرحله بعد باید روی گوشی هوشمندتان، یکی از اپلیکیشن‌های بله، ایوا یا شصت را نصب کنید. به‌عنوان مثال اگر اپلیکیشن ایوا را نصب کرده‌اید، باید از داخل منو به بخش «نشان بانک» بروید. بعد روی گزینه «گواهی امضا» کلیک کنید و بعد از وارد کردن اطلاعات، دکمه ثبت را بزنید. در مرحله بعد باید شماره خودتان را وارد کنید تا یک کد فعال‌سازی برایتان ارسال شود. در مرحله بعد لازم است که تصویر پشت و روی کارت ملی خودتان را در اپلیکیشن آپلود کنید. بعد از آپلود کارت ملی، باید یک عکس در لحظه از خودتان بگیرید و آپلود کنید. مرحله بعد مربوط به امضای الکترونیکی است. یک کادر سفید پیش رویتان قرار می‌گیرد تا به صورت دیجیتالی امضای خود را ثبت کنید.

 

بعد از ثبت امضا و وارد کردن اطلاعات هویتی، باید روی گزینه «نشان اعتباری» در منو کلیک کنید. در این بخش باید ثبت‎‌نام وام سهام عدالت را کامل کنید. روی نوار ثبت‌نام کلیک کنید تا گزینه سهام عدالت را به شما نشان دهد. این گزینه را انتخاب کنید. بعد از تکمیل تمامی مراحل، درخواست شما برای دریافت کارت اعتباری خرید کالا ثبت خواهد شد.

بهتر است بخوانید:  وام مسکن با سپرده‌گذاری یا خرید اوراق

بازپرداخت وام عدالت

بازپرداخت این وام با سود ۱۸ درصد است. اما اگر متقاضی کل مبلغ وام را یک ماهه بازگرداند، مثل وام قرض‌الحسنه سودی پرداخت نخواهد کرد. در غیر این صورت، باید در بازه سه‌ساله با سود ۱۸ درصد مبلغ این اعتبار را طی اقساط ماهانه بازگرداند. البته وام‌گیرنده می‌تواند اقساط ماهانه را ۵ ماه بعد از تاریخ دریافت اعتبار پرداخت کند. بعد از این ۵ ماه باید کل مبلغ وام را حداکثر در ۳۶ ماه تسویه شود. مبلغ اقساط هر ماه هم بستگی به میزان مبلغ وام و در نتیجه به ارزش سهام هر شخص بستگی دارد.

از بورس بیشتر بدانید

سهام عدالت بخشی از بازار بورس ایران است. در مقاله «سرمایه گذاری در بورس» می‌توانید با تمام زوایا و انواع سهام‌های بازار بورس ایران آشنا شوید. بورس نه چنان پیچیده است که نتوانید یادگیری دانش آن را شروع کرد و نه چنان ساده است که بتوانید بدون هیچ مطالعه‌ای در آن سرمایه‌گذاری کنید. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد. اگر خودتان دانش بورس را ندارید، می‌توانید به صورت غیرمستقیم از طریق اشخاص متخصص یا صندوق‌های سرمایه وارد این بازار شوید. بنابراین اگر قصد خرید سهامی به غیر از سهام عدالت را دارید، حتماً اطلاعات خودتان را افزایش دهید و بیشتر با این بازار پر نوسان آشنا شوید.

 

در صورتی که قصد دریافت وام خرید کالا دارید، بهتر است تمام وام‌های قابل ارائه را با همدیگر مقایسه کنید. با توجه به شرایط بازپرداخت، نوع ضمانت و شرایط مالی خودتان، بهترین وام را انتخاب کنید. اگر تا به امروز از انواع وام خرید کالا استفاده کرده‌اید، می‌توانید از تجربه خودتان برای ما بنویسید. با کمک نظرات شما کاربران می‌توانند در مورد دریافت وام خرید کالا اطلاعات خوبی کسب کنند.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه