راهنمای دریافت وام مسکن جوانان + شرایط (سال ۱۴۰۱)

17 تیر 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

خرید خانه از دغدغه‌های اصلی زوج‌های جوان در این روزها است. وقتی با بودجه‌ای محدود تصمیم به خرید خانه می‌گیرید، بدون شک باید از تسهیلات بانکی مخصوص خرید مسکن هم کمک بگیرید. این روزها وام مسکن جوانان بازار داغی دارد و زوج‌های جوانی که قصد خرید خانه دارند، به دنبال استفاده از این وام هستند. اگر می‌خواهید از میزان مبلغ و شرایط و مدارک لازم برای دریافت این کمک هزینه خرید مسکن بیشتر بدانید، این مطلب از مجله مسکن رضا را از دست ندهید.

درخواست وام یک میلیاردی مسکن در تهران

وام مسکن جوانان یکی دیگر از تسهیلات بانکی برای کمک به خرید خانه است که با توجه به تورم و افزایش قیمت زمین و ملک، بودجه بیشتری به آن اختصاص داده شده است. مبلغ این تسهیلات در گذشته برای خرید خانه در کلان‌شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومان بوده است، اما اکنون به یک میلیارد تومان رسیده است. کمک هزینه خرید مسکن در دیگر شهرهای بزرگ کشور، ۸۵۰ میلیون تومان است. زوج‌های جوانی که قصد دارند در شهرهای کوچک‌تر خانه بخرند، تا مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان می‌توانند از بانک وام دریافت کنند.

 

شرایط دریافت وام مسکن جوانان

پیش‌نیاز دریافت وام مسکن جوانان، یک دوراندیشی در دوران نوجوانی دارد. کسانی که در حساب پس‌‌انداز مسکن جوانان، حساب داشته‌اند، می‌توانند از این کمک هزینه برای خرید خانه استفاده کنند. در واقع لازم است که حداقل پنج سال از افتتاح حساب شما گذشته باشد و طی این پنج سال، ماهانه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به بانک واریز کرده باشید. در چنین شرایطی می‌توانید بعد از پنج سال برای خرید خانه در تهران، به میزان ۴۰۰ میلیون تومان از بانک وام دریافت کنید. اگر این مدت از ۵ سال به ۱۵ سال تغییر کند، شما می‌توانید از سقف بودجه وام مسکن جوانان استفاده کنید و یک میلیارد تومان کمک هزینه خرید مسکن دریافت کنید. در گذشته سقف این کمک هزینه ۴۰۰ میلیون تومان بود، اما اکنون با افزایش ۱۹ درصدی به یک میلیارد تومان رسیده است. میزان مبلغ این تسهیلات بعد از دوره ۵ ساله، برای خرید مسکن در دیگر شهرهای بزرگ ۳۵۰ میلیون و بعد از دوره ۱۵ ساله، ۸۵۰ میلیون تومان است. اما در شهرهای کوچک میزان وام دریافتی کمتر است؛ در این مناطق می‌توانید بعد از گذشت ۵ سال، ۳۰۰ میلیون تومان و بعد از ۱۵ سال ۷۰۰ میلیون تومان دریافت کنید.

بهتر است بخوانید:  20 نکته مهم در هنگام بازدید جهت خرید ملک

 

نکته: برای افتتاح حساب در بانک مسکن، محدودیت سنی وجود ندارد، اما برای دریافت وام مسکن، فرد متقاضی باید حداقل ۱۸ سال داشته باشد. متأهل یا مجرد بودن متقاضی ملاک نیست و تنها باید درآمد مستقل با فیش حقوقی مشخص داشته باشد. در ضمن هرکدام از متقاضیان وام در هر گروه سنی، نباید سابقه چک برگشتی یا بدهی بانکی داشته باشد.

شرایط بازپرداخت و سود کمک هزینه خرید مسکن

همان‌طور که گفتیم، برای استفاده از وام مسکن مخصوص جوانان، باید در بانک مسکن، قبل از درخواست وام، حساب داشته باشید. برای افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوان لازم است که صاحب حساب حداقل ۱۸ سال داشته باشد. البته پدر و مادر یا قیم قانونی قبل از رسیدن فرزند به سن ۱۸ سالگی، می‌توانند برای او حساب باز کنند تا فرزند آن‌ها بتواند در سن کمتری و قبل از رسیدن به سی‌سالگی، حداکثر کمک هزینه خرید مسکن را دریافت کند. بنابراین اگر شما در سال ۱۴۰۱ صاحب حساب پس‌انداز مسکن جوانان باشید و ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به حساب خود بریزید، در سال ۱۴۱۶ می‌توانید وام یک میلیاردی خرید خانه را از بانک دریافت کنید.

بهتر است بخوانید:  مدارک لازم جهت دریافت وام خرید مسکن ۱۴۰۲

مدت زمان بازپرداخت وام یک میلیاد تومانی به صورت اقساط ماهانه، ۲۰ سال طول خواهد کشید. در طی این ۲۰ سال، باید هر ماه مبلغ ۸ میلیون و ۹۷۳ هزار تومان را باید به بانک واریز کنید. این بازپرداخت با سود ۹ درصد محاسبه شده است.

 

نکته: ارائه سند ملک مورد نظرتان، در زمان درخواست وام الزامی است. یادتان باشد که برای استفاده از وام مسکن جوانان، از زمان صدور جواز ساخت ملک‌های معرفی‌شده به بانک، نباید بیشتر از ۲۵ سال گذشته باشد. همچنین مبلغ وام درخواستی باید با قیمت ۸۰ درصد ملک معرفی‌شده برابری کند.

در شروع زندگی مشترک از این تسهیلات استفاده کنید

تسهیلات کمک هزینه بانک مسکن، به منظور ساخت، خرید یا تعمیر خانه ارائه می‌شود و زوج‌های جوان برای خرید لوازم خانگی نمی‌توانند از این کمک هزینه استفاده کنند. البته برای خرید لوازم خانگی بسیاری از سامانه‌های مالی، تسهیلات ویژه‌ای ارائه می‌دهند.

انواع وام‌های مسکن

علاوه بر وام مسکن جوانان، برای خرید خانه می‌توانید از دیگر وام‌های اختصاص یافته به خرید مسکن استفاده کنید. به‌عنوان مثال، وام مسکن یکم یکی از تسهیلاتی است که به متقاضیان خرید خانه داده می‌شود. وام مسکن یکم مخصوص خانه اولی‌هاست؛ یعنی فرد متقاضی و همسر او تا پیش از این، نباید از تسهیلات خرید مسکن استفاده کرده باشند. مبلغ این وام برای خرید خانه در تهران به ازای هر متقاضی ۸۰ میلیون تومان است. از دیگر تسهیلات وام خرید خانه، می‌توان به وام مسکن روستایی اشاره کرد. روستاییان برای خرید خانه‌های امن و مقاوم در مقابل بلاهای طبیعی، می‌توانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. وام مسکن بازنشستگان، وام خرید زمان، وام مشترک و… از دیگر تسهیلات قابل دریافت برای خرید خانه است که متقاضیان می‌توانند در صورت داشت شرایط لازم برای دریافت آن اقدام کنند.

نکته: اگر وارد صفحه انواع وام مسکن در مجله مسکن رضا شوید، می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد انواع تسهیلات خرید مسکن به‌دست آورید. ما در این مطلب، همه وام‌های مخصوص خرید خانه را به‌طور مفصل بررسی کرده‌ایم تا شما با توجه به شرایط مالی خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.
 

وام یک راه‌کار مناسب برای تأمین کسری بودجه

خرید خانه، خودرو، لوازم خانگی، کالاهای دیجیتال و… می‌تواند در فهرست اهداف شما قرار گیرد و در صورت داشتن بودجه کافی، هرکدام را در زمان مناسب تهیه کنید. فرقی نمی‌کند که هدف بعدی شما در فهرست‌تان، خرید مسکن باشد یا در فکر خرید یک گوشی موبایل جدید باشید، در صورت نبود بودجه کافی، برای تهیه هرکدام دچار مشکل خواهید شد. در همین زمان است که به معجزه وام نیازمندید تا کسری بودجه شما را تأمین و فاصله‌تان را با آنچه می‌خواهید کم کند. برای خرید خانه، بهترین و بالاترین رقم وام مسکن را معرفی کردیم.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: سَند شورایی
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه