درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir

14 بهمن 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

عناوین این مقاله

درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، توسط سازمان امور مالیاتی کشور، با هدف ارائه خدمات الکترونیکی، در زمینه برخی امور مربوط به مالیات، راه اندازی شده است. ثبت نام در این سامانه، با ورود به سایت آن، امکان پذیر است. استعلام بدهی مالیاتی و استعلام پرونده های مالیاتی به صورت الکترونیک، از جمله امکانات این سامانه می باشند.

سازمان امور مالیاتی ایران که وابسته به سازمان اقتصاد و دارایی بوده، در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است. از جمله اهداف تاسیس این سازمان، افزایش نظم و کارایی در حوزه امور مالیاتی می باشد. این سازمان، در زمینه اموری همچون، پرداخت مالیات، استعلام بدهی مالیاتی، صدور قبوض مالیاتی و سایر موارد مرتبط، اقدام به ارائه خدمات به متقاضیان می نماید.

با توجه به اوضاع فعلی کشور، به علت بیماری فراگیر و خطرناک کرونا، اغلب ادارات دولتی و مراکز خصوصی، اقدام به الکترونیکی نمودن خدمات خود کرده اند. سازمان امور مالیاتی نیز، اقدام به ارائه خدمات الکترونیکی از طریق راه اندازی سامانه مخصوص به خود، به نام درگاه ملی خدمات مالیات، نموده و انجام برخی امور مالیاتی، صرفا با مراجعه و ورود به سایت آن، به آدرس my.tax.gov.ir، با فوریت امکان پذیر می باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم به معرفی درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir​، بپردازیم؛ سپس، نحوه ثبت نام در این سامانه و امکانات آن را توضیح دهیم. چنانچه، پیرامون درگاه ملی خدمات مالیات و امکانات، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

برای ورود به درگاه ملی خدمات مالیات کلیک کنید.

درگاه ملی خدمات مالیات: my.tax.gov.ir

کاربران، جهت ورود به درگاه ملی خدمات مالیات، به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنند.

معرفی درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir

همانگونه که گفتیم، سازمان امور مالیاتی کشور، در سال ۱۳۸۱، با هدف بهبود و افزایش کارایی نظام مالیاتی کشور، تاسیس شد. بررسی موانع نظام مالیاتی، برنامه ریزی، جهت بهبود سیستم مالیاتی و نحوه اخذ آن، ارائه پیشنهادهای لازم در خصوص بهبود سیستم مالیاتی کشور، از جمله وظایف سازمان امور مالیاتی می باشد.

از آن جا که این سازمان، در پی بهبود وضعیت عملکرد خود و فوریت هرچه بیشتر در ارائه خدمات در زمینه امور مالیاتی، به متقاضیان آن می باشد، اقدام به راه اندازی سامانه الکترونیکی مخصوص به خود، تحت عنوان درگاه ملی خدمات مالیات، نموده است. متقاضیان، می توانند، با ورود به سایت درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، از امکانات و خدمات آن، بهره مند شوند.

درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، در زمینه اموری همچون، ابلاغ اوراق مالیاتی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام اظهارنامه مالیاتی ارسال شده، ثبت پایانه فروشگاهی، استعلام پرونده مالیات بر ارزش افزوده و سایر موارد مربوط به مالیات همچون پرداخت مالیات درگاه های پرداخت اینترنتیو ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی، اقدام به ارائه خدمات الکترونیکی می نماید. در ادامه، به توضیح در خصوص ثبت نام در درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir و امکانات آن که با ورود به سایت، قابل دسترسی هستند، می پردازیم.

 

ثبت نام در درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir

در قسمت قبل، به معرفی درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، پرداختیم و گفتیم که این سامانه، از زیرمجموعه های سامانه سنیم بوده و با هدف فوریت در ارائه خدمات الکترونیکی، در زمینه امور مربوط به مالیات، نظیر تشکیل پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان یا استعلام بدهی مالیاتی و نیز اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی راه اندازی شده است. تمامی افرادی که به موجب قانون مالیات های مستقیم، ملزم به پرداخت مالیات می باشند، می توانند از این سامانه، استفاده نمایند. در ادامه، قصد داریم، در خصوص نحوه ورود به سایت درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir و ثبت نام در آن، صحبت کنیم که مطابق مراحل زیر می باشد:

در ابتدا، عبارت “درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی” یا آدرس my.tax.gov.ir را در مرورگر خود جست و جو نمایید تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شوید و پس از ورود به سایت درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که ثبت اظهارنامه مالیاتی نیز از طریق همین سامانه، انجام می گیرد.

در این مرحله، کد ملی، شماره تلفن همراه به نام خودتان و سپس متن تصویر امنیتی را در کادر مر بوطه وارد نمایید و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.

چنانچه مراحل را درست طی کرده باشید، رمز ورود به سایت درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، برای شما پیامک خواهد شد و می توانید از طریق گزینه ورود به سایت و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، اقدام به استفاده از خدمات سامانه نمایید.

 

امکانات my.tax.gov.ir

در قسمت های قبل، به معرفی درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir که همچون سامانه اظهارنامه مالیاتی با هدف فوریت ​در ارائه خدمات الکترونیکی مالیاتی تاسیس گردیده، پرداختیم و نحوه ورود به سایت و ثبت نام در آن را توضیح دادیم. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص امکانات درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، صحبت کنیم و خدمات الکترونیکی این سامانه را به کاربران آن، معرفی نماییم. امکانات درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، عبارتند از:

امکان استعلام پرونده های مالیاتی؛ که شامل پرونده های درآمد و پرونده های ارزش افزوده می شود و امکان دریافت و استعلام اینتاکد

امکان استعلام اظهارنامه مالیاتی؛ که شامل اظهارنامه درآمد، نقل و انتقال ملک، مستغلات استیجاری و ارث می شود.

امکان استعلام درخواست ها؛ که شامل استعلام بدهی مالیاتی، رفع تعهد ارزی و اظهارنامه های پلمپ دفاتر تجاری می شود.

امکان استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی به واسطه بدهی مالیاتی، از سال ۱۳۹۴ به بعد.

کارتابل ابلاغ الکترونیک

پرداخت قبض های مالیات و مشاهده قبض های پرداختی

مشاهده اطلاعات صورت معاملات

مشاهده مالیات تکلیفی نظیر حقوق و اعتراض به مالیات در مراجع حل اختلاف مالیاتی

همچنین، متقاضیانی که قصد استعلام پرونده های مالیاتی خود را دارند، می توانند، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله استعلام پرونده مالیاتی را مطالعه کنند.

 

سوالات متداول

۱- سامانه my.tax.gov.ir چه سامانه ای است؟
سامانه my.tax.gov.ir توسط سازمان امور مالیاتی کشور جهت ارائه برخی خدمات مربوط به مالیات به صورت الکترونیکی راه اندازی شده است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

۲- امکانات سامانه my.tax.gov.ir چیست؟
امکانات سامانه my.tax.gov.ir دسترسی به پرونده های مالیاتی استعلام بدهی مالیاتی و سایر مواردی است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

۳- استعلام پرونده مالیاتی در سامانه my.tax.gov.ir چگونه است؟
متقاضیان استعلام پرونده مالیاتی ابتدا باید به آدرس سامانه my.tax.gov.ir مراجعه کرده و پس از ثبت نام در سامانه و ورود به سایت به استعلام پرونده مالیاتی خود بپردازند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه