همه چیز در مورد: مالیات تراکنش بانکی

15 بهمن 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه

عناوین این مقاله

مالیات تراکنش های بانکی، نوعی مالیات مستقیم بوده که در صورت داشتن تراکنش بیش از سقف مجاز، یعنی سالانه به میزان ۵ میلیارد تومان و عدم اثبات اینکه تراکنش ها، مربوط به دارایی و درآمد نیست، باید پرداخت گردد. نحوه پرداخت آن نیز با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی و انتخاب گزینه پرداخت الکترونیک می باشد.

مالیات، یک نهاد حقوقی، در قانون تجارت بوده که به رونق اقتصادی دولت ها و ایجاد توازن و تعادل در تقسیم ثروث، میان افراد جامعه، کمک می نماید. تمامی فعالین عرصه اقتصاد، باید، اقدام به خوداظهاری مالیاتی نموده و بخشی از درآمد خود را در قالب مالیات، به دولت بپردازند. اما، متاسفانه، برخی افراد، با وجود داشتن درآمدهای بالا و علی رغم مشمول بودن برای پرداخت مالیات، از این امر، استنکاف می ورزند و سعی دارند با سند سازی های مالی، بخشی از درآمد خود را از طریق تراکنش های بانکی، پنهان کنند و فرار مالیاتی نمایند.

در راستای مقابله با فرار مالیاتی از طریق تراکنش های بانکی و پولشویی بدین طریق، در سال هزار و سیصد و نود هشت، مدیریت کل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی، نامه ای را به تمام بانک ها ابلاغ نمود که به موجب آن، شفاف سازی تراکنش های بانکی را الزامی دانست. بدین ترتیب، دولت، برای مقابله با فرار مالیاتی، مالیات تراکنش های بانکی را پیش بینی کرد و عدم پرداخت آن، توسط مشمولین را سبب تعلق جرایم سنگین مالیاتی به آن ها دانست.

از این رو، در این مقاله، ابتدا، قصد داریم، به این پرسش پاسخ دهیم که مالیات تراکنش های بانکی چیست؛ سپس، درباره میزان، طریقه محاسبه و نحوه پرداخت آن، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

مالیات تراکنش های بانکی چیست

برای اینکه بتوانیم بگوییم مالیات تراکنش های بانکی چیست؟ ابتدا باید، درباره مالیات، انواع آن، پولشویی و داکیومنت سازی بانکی برای فرار مالیاتی و نامه شماره ۹۸/۴۲۶۳۵۱، مبنی بر شفاف سازی تراکنش های بانکی، ابلاغ شده توسط مدیریت کل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی، کمی توضیح داده و پس از آن، به این پرسش ها پاسخ دهیم که مالیات تراکنش های بانکی چیست و نحوه پرداخت آن، چگونه می باشد؟

برای تعریف مالیات، باید، به قانون مالیات های مستقیم، مراجعه کرد. با توجه به اینکه این قانون، در یک ماده انحصاری، به تعریف مالیات نپرداخته و صرفا، به ذکر انواع آن، بسنده نموده، از مفهوم سایر مواد، می توان گفت، مالیات، بخشی از درآمد دولت ها بوده که افراد مشمول به موجب این قانون، پس از خود اظهاری مالیاتی، آن را پرداخت می نمایند. به عبارت دیگر، مالیات، بخشی از درآمد یا دارایی افراد مشمول پرداخت آن می باشد که پس از دریافت کد رهگیری مالیاتی، از طریق سامانه های مخصوص، به حساب دولت، واریز می گردد.

مالیات های مستقیم و غیر مستقیم، از انواع مالیات بوده که خود نیز دارای زیر مجموعه ها و انواع مختلفی می باشند. مالیات بر درآمد، مالیات بر عملکرد، مالیات بر حقوق، مالیات بر دارایی هایی نظیر خودرو، ارث، طلا، سکه و ملک، از انواع مالیات های مستقیم هستند و همانطور که از اسم آن، مشخص می باشد، مستقیما، از درآمد و دارایی افراد، اخذ می گردند. مالیات بر کالاها و خدمات مصرفی که غیر مستقیم از مصرف کنندگان آن ها، دریافت می شود و بر روی قیمت کالا و خدمات، لحاظ شده نیز مالیات غیر مستقیم می باشد.

بهتر است بخوانید:  مالیات سود سپرده بانکی

از آنجا که برخی افراد، از طریق انجام تراکنش های بانکی و سند سازی، اقدام به پولشویی کرده یا بخشی از درآمد خود را از طریق این تراکنش ها، پنهان می کردند و بدین ترتیب، مرتکب فرار مالیاتی می شدند، دولت، تدبیری اتخاذ کرد و مالیات تراکنش های بانکی را مورد پیش بینی قرار داد.

در راستای اجرایی کردن مالیات تراکنش های بانکی که نوعی مالیات عملکرد می باشد، دولت، طی نامه شماره ۹۸/۴۲۶۳۵۱، تنظیم شده، توسط مدیریت کل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی، شفاف سازی تراکنش های بانکی را الزامی کرد، برای آن، سقف تعیین نمود و ذکر عبارت “بابت” و شرح در مقابل آن را، در تمام تراکنش های بیشتر از سقف قانونی، ضروری دانست؛ همچنین، ارائه مدارک مثبته، مبنی بر اینکه تراکنش های بانکی، درآمد فرد نیستند را در صورت نیاز، خواستار شد.

بر اساس این نامه، افرادی که از حساب های بانکی خود، برای فعالیت تجاری استفاده می کنند و همواره دارای تراکنش های بانکی بالاتر از سقف مجاز هستند، برای عدم تعلق مالیات تراکنش های بانکی به تراکنش های آن ها، می توانند، با دریافت شناسه اقتصادی و متصل کردن حساب خود به آن، از پرداخت مالیات تراکنش های بانکی بالاتر از سقف مجاز، مستثنی گردند. در این نامه، برای مبارزه با پولشویی، از بانک ها خواسته شده تا سقف و تعدادی را برای انجام تراکنش در طی یک روز، در نظر بگیرند.

بر اساس توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که مالیات تراکنش های بانکی چیست؟ می توان گفت، مالیات تراکنش های بانکی، همچون مالیات سود سپرده بانکی، نوعی مالیات مستقیم و از نوع مالیات عملکرد است که در صورت داشتن تراکنش های بیش از سقف مجاز مورد نظر قانون گذار، باید توسط فردی که تراکنش ها، به نام او بوده و با کد ملی او، به سازمان امور مالیاتی، اعلام شده، پرداخت گردد.

پس از پاسخ به این پرسش که مالیات تراکنش های بانکی چیست؟ ذکر این نکته، ضروری به نظر می رسد که تن خواه گردان ها که معمولا، حسابدارهای یک شرکت می باشند، باید، نسبت به این موضوع، دقت داشته که تن خواه، ممکن است، جزو تراکنش های مالی آن ها لحاظ شده و بدین ترتیب، مشمول پرداخت مالیات تراکنش های بانکی شوند. به همین علت، بهتر بوده که از ابتدا، نسبت به جمع آوری ادله، مبنی بر اینکه این تراکنش ها، تن خواه شرکت محل اشتغال آن ها می باشد، هوشیار باشند.

پس از توضیح اینکه مالیات تراکنش های بانکی چیست، با توجه به اینکه میزان، نحوه محاسبه و نحوه پرداخت این نوع از مالیات، قواعد و مقررات مخصوص به خود را دارد، در ادامه، قصد داریم، درباره میزان و نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی صحبت کنیم.

شرایط اخذ مالیات تراکنش های بانکی

برای اینکه مالیات تراکنش های بانکی، از مودیان مربوطه، قابل اخذ و دریافت باشد، لازم است تا همچون، سایر انواع مالیات، شرایط مربوط به اخذ این نوع از مالیات نیز در مورد مودیان موظف به پرداخت آن، وجود داشته باشد. لذا، در این بخش، به توضیح شرایط اخذ مالیات تراکنش های بانکی، پرداخته که شامل موارد زیر می باشد:

بهتر است بخوانید:  مراجع حل اختلاف مالیاتی

اولین شرط و مهم ترین شرط، در میان شرایط اخذ مالیات تراکنش های بانکی، این مساله بوده که برای پرداخت این نوع از مالیات، لازم است تا حجم تراکنش های انجام شده، بیش از سقف مقرر قانونی(سالانه ۵ میلیارد تومان) باشد.

همچنین، ضروری است که مدارک، شواهد و قراین قابل اطمینانی، مبنی بر درآمدی بودن حساب مودی، وجود داشته و به صرف انجام تراکنش بانکی، ادارات مالیات، مجاز به اخذ و دریافت مالیات تراکنش های بانکی، ازمودی نمی باشند. بنابراین، در مورد اخذ مالیات تراکنش های بانکی، اثبات درآمدی بودن حساب، با سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

با توجه به بند (م) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال هزار و چهارصد کل کشور، در صورتی که واریزی به حساب‌ بانکی، با استفاده از ابزار پرداخت‌ های بانکی، از قبیل دستگاه کارت خوان بانکی، انجام گیرد، اصل بر آن است که مالیات تراکنش های بانکی، از صاحب حساب، اخذ شده، مگر اینکه غیر در آمدی بودن حساب، توسط مودی، اثبات گردد. بنابراین، در این مورد، اثبات غیر در آمدی بودن تراکنش بانکی، با مودی می باشد.

میزان و نحوه محاسبه مالیات تراکنش های بانکی

در قسمت های قبل، در پاسخ به این پرسش که مالیات تراکنش های بانکی چیست، گفتیم، مالیات تراکنش های بانکی، در واقع، نوعی مالیات بر عملکرد بوده و از انواع مالیات مستقیم بوده که باید، توسط افرادی که تراکنش های بانکی آن ها، بالاتر از سقف مجاز تعیین شده در بخشنامه شفاف سازی تراکنش های بانکی به شماره ۹۸/۴۲۶۳۵۱، می باشد، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir، به سازمان امور مالیاتی، پرداخت گردد و سپس، شرایط اخذ این مالیات را توضیح دادیم.

همچنین، اشاره کردیم که هدف از اخذ مالیات تراکنش های بانکی، مقابله با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشمولین، با پنهان کردن قسمتی از درآمدشان، از طریق سند سازی های بانکی می باشد. پس از توضیح اینکه مالیات تراکنش های بانکی چیست و هدف از وضع آن، چه بوده، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره میزان و نحوه محاسبه مالیات تراکنش های بانکی، صحبت کنیم. برای توضیح این موضوع، ابتدا بهتر است بگوییم، کدام تراکنش ها، مشمول مالیات نمی شوند که عبارتند از:

چنانچه تراکنش های بانکی فرد و گردش مالی او، به علت دریافت وام و تسهیلات باشد.

چنانچه تراکنش های بانکی فرد، مربوط به پرداخت کردن بدهی ها یا دریافت کردن طلبی باشد.

چنانچه تراکنش های بانکی فرد، مربوط به پرداخت های ناشی از اجاره، حقوق و مزد یا سایر مواردی باشد که معاف از مالیات بوده یا مالیات آن ها، جداگانه پرداخت می گردد.

چنانچه تراکنش مالی و گردش حساب فرد، ناشی از جابجایی پول بین حساب های شخصی او بوده یا مربوط به مخارج روزانه و پرداخت قبوضی مثل آب و برق و گاز باشد.

سقف تراکنش های بانکی مشمول مالیات، بانکی، سالانه، ۵ میلیارد تومان تعیین شده است. چنانچه گردش مالی و تراکنش های بانکی شخصی، از سقف مجاز، بیشتر باشد باید، مالیات تراکنش های بانکی خود را بپردازد. همچنین، در صورتی که فرد، گردش های مالی ای داشته که به تناسب وضعیت حساب او، مشکوک به فرار مالیاتی، باشد و نتواند مدارک مثبته، مبنی بر اینکه آن ها، جزو درآمد یا دارایی نیستند را ارائه دهد، باید، اقدام به پرداخت مالیات کند که نرخ و درصد محاسبه مالیات این تراکنش ها، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، عبارت است از:

بهتر است بخوانید:  مالیات بر عایدی سرمایه

چنانچه درآمد شخص حقیقی، تا ۵۰ میلیون تومان بوده، درصد مالیات پرداختی او، ۱۵ درصد می باشد.

چنانچه درآمد شخص حقیقی، مازاد بر ۵۰ میلیون تومان و تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده، نرخ مالیات پرداختی او ۲۰ درصد می باشد.

چنانچه درآمد شخص حقیقی سالانه، مازاد بر ۱۰۰ میلیون تومان بوده، نرخ مالیات پرداختی او، ۲۵ درصد می باشد.

برای اشخاص حقوقی، این نرخ، همواره ۲۵ درصد می باشد.

پس از توضیح در خصوص میزان و سقف تراکنش های مشمول مالیات تراکنش های بانکی و ذکر شرایط تعلق این مالیات، در ادامه، قصد داریم، درباره نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی، صحبت کرده و بگوییم که انجام این عمل، چگونه و از طریق چه سامانه ای خواهد بود.

نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که مالیات تراکنش های بانکی چیست و میزان و شرایط تعلق آن را ذکر کردیم. پس از توضیح در خصوص موارد فوق، در این بخش، قصد داریم، درباره نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی از طریق سامانه مخصوص آن و پس از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، صحبت کنیم که مطابق مراحل زیر می باشد:

در ابتدا، برای پرداخت مالیات تراکنش های بانکی، آدرس tax.gov.ir را در مرورگر خود، جست و جو نموده تا وارد صفحه ای همانند صفحه ای که در تصویر زیر، مشاهده می کنید شوید و سپس، گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را از قسمت سایر خدمات مالیاتی، انتخاب کنید.

در این مرحله، از مراحل نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی، سامانه الکترونیک پرداخت مالیات را انتخاب کنید.

سپس، در این مرحله، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. در صورتی که در سامانه، ثبت نام نیستید، ابتدا، با ثبت نام در سایت، نسبت به دریافت کد رهگیری مالیاتی خود اقدام کنید.

در این گام، گزینه صدور قبض جدید را انتخاب کنید.

پس از اینکه صحت اطلاعات نمایش داده شده را تایید کردید، بر روی گزینه ادامه، کلیک کنید.

در این مرحله، از مراحل نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی، اقدام به انتخاب گزینه پرداخت آنلاین نمایید.

میزان مالیات تراکنش های بانکی

با طی کردن مراحل نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی، می توانید، با مراجعه به اداره مالیات محل سکونت خود، مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پرداخت قبض مالیات، مطالعه مقاله مرتبط در سایت، پیشنهاد می گردد.

 

سوالات متداول

۱- مالیات تراکنش های بانکی چیست؟
مالیات تراکنش های بانکی نوعی مالیات بر عملکرد بوده که در صورت داشتن برخی شرایط و داشتن تراکنش بیش از سقف مجاز باید پرداخت گردد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

۲- نحوه محاسبه مالیات تراکنش های بانکی چگونه است؟
نحوه محاسبه مالیات تراکنش های بانکی با در نظر گرفتن سقف تراکنش های فرد که سالانه ۵ میلیارد تومان می باشد و در نظر گرفتن نرخ های مالیاتی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

۳- نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی چگونه است؟
نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی با مراجعه به سایت tax.gov.ir و انتخاب گزینه پرداخت الکترونیکی می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه