همه چیز در مورد: چوب ترموود در ساختمان

2 دی 1401
۰ دیدگاه
نمای ساختمان
زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه

در سالهای اخیر استفاده از چوب در معماری ساختمان‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است و از آن برای زیباسازی نما، کف ساختمان و دیگر سازه‌ها استفاده می‌شود چرا که زیبایی خاص و منحصر به فردی را به خانه و محیط زندگی شما می‌دهد. احتمالاً اصطلاح ترموود کف یا نما به گوشتان خورده است. در این مقاله در مورد این مصالح ساختمان‌سازی مانند قیمت چوب ترموود و هزینه نصب آن و … صحبت خواهیم کرد. 

در گذشته نیز مردم از چوب عمدتا برای ساخت خانه، وسایل دفاعی، وسایل حمل و نقل و وسایل کشاورزی استفاده می‌کردند. به عبارت دیگر چوب یکی از نخستین موادی است که از ابتدای زندگی بشر به صورت فراوان و طبیعی در دسترس او بوده و به همین دلیل هم انسان‌ها سالیان زیادی است که از این ماده برای ساختمان سازی و دیگر خدمات استفاده می‌کنند. بعد از آنکه چوب به صورت طبیعی در اختیار انسان قرار گرفت بشر به این موضوع پی برد که با حرارت دادن سطح چوب می‌تواند آن را برای استفاده در فضای بیرونی مقاوم‌تر کند.

ترموود را در واقع به فرآیند خشک کردن چوب به همراه گردش هوا و بخار آب می‌گویند که در این فرآیند مغز داخلی چوب تا دمای ۱۸۵ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد هم می‌رسد که این حرارت دیدن موجب می‌شود تا رطوبت داخل چوب به زیر ۶ درصد برسد و بر اساس این فرآیند اعمال شده بر روی چوب اسید موجود در آن تبخیر شده و هر گونه جاندار میکروسکوپی در آن پاکسازی می‌شود.

موضوعات زیر در این مطلب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای دیدن هر بخش از مقاله می‌توانید روی عنوان موردنظر کلیک کنید:

کاربرد ترموود در فضای داخلی و خارجی خانه

از این چوب به دلیل استحکام بالایی که دارد و زیبایی آن، در فضاهای مختلف بیرونی و درونی ساختمان‌ها استفاده می شود. اما از عمده‌ترین موارد استفاده از آن در ساختمان می‌توان  ترموود نما، کفپوش فضای باز (Decking) و کفپوش فضای داخلی، گلدان، کف پله‌ها، بام باغ (Roof Garden)، مبلمان و دکوراسیون داخلی و آلاچیق  را نام برد.

 

اگر به صورت کلی بخواهیم در نظر بگیریم عمده‌ترین کاربرد این چوب در نما است، که ترموود نما در قسمت خارجی ساختمان‌ها بیشتر از کاربردهای دیگری است که این نوع چوب دارد که اغلب از چوب کاج برای ترموود نما استفاده می‌شود. اما علاوه بر نما از این چوب برای نمای داخلی ساختمان نیز استفاده می‌شود و ترموود کف نیز یکی دیگر از کاربردهای این نوع چوب است که اغلب در مکان‌هایی که رطوبت زیادی دارد استفاده می‌شود چرا که دارا بودن شیارهای نیمه عمیق در ترموود کف باعث می‌شود تا از سر خوردن و لیز خوردن جلوگیری شود. ترموود کف برای سرویس‌های بهداشتی و حمام گزینه مناسبی است.

علاوه بر ترموود کف از این چوب برای ساخت آلاچیق نیز استفاده می‌شود که اغلب از درخت کاج برای این کار استفاده می‌شود. برای ساخت روف گاردن یا باغ بام نیز از این چوب استفاده می‌شود که در این صورت از ترکیب نرم چوب و سخت چوب برای ساخت آن استفاده می‌شود برای مثال چوب کاج در زمره نرم چوب‌ها قرار می‌گیرد. برای استفاده در سونا خشک نیز از ترموودهای نرم که معطر نیز هست استفاده می‌شود. علاوه بر کاربردهایی که اشاره کردیم مبلمان و نشیمن فضای سبز نیز با استفاده از این چوب طراحی می‌شود چرا که در مقابل انواع شرایط جوی مقاومت بالایی دارد.

 

عمده‌ترین کاربرد چوب ترموود در نمای چوب ترموود است که ترموود نما در قسمت خارجی ساختمان‌ها بیشتر از کاربردهای دیگری است که این نوع چوب دارد که اغلب از چوب کاج برای ترموود نما استفاده می‌شود.

بهتر است بخوانید:  کاربردهای سقف کاذب در معماری

 

مزایا و معایب استفاده از ترموودها

همانطور که گفتیم نصب چوب ترموود با چوب معمولی تفاوت‌های زیادی دارد، که مهم‌ترین آن مقاوت بالای ترموودها در مقایسه با چوب معمولی است و عمدتا این کار برای افزایش مقاوت چوب در برابر عوامل محیطی انجام می‌شود و این کار با اعمال گرمای بالا انجام می‌شود. در این قسمت به مزایا و معایب این چوب می‌پردازیم.

مزایای نصب چوب ترموود

  • نمای چوب ترموود مقاومت و استحکام زیادی در برابر شرایط جوی متفاوت از جمله گرما، سرما و رطوبت دارد.
  • ترموود نما هزینه کمتری برای اجرا و نصب در مقایسه با انواع دیگر دارد.
  • نصب چوب ترموود بسیار سریع و آسان انجام می‌شود چرا که چوب در مقایسه با سایر مصالح سبک‌تر است و به راحتی نیز قابلیت جداسازی را داشته و تعمیر و نظافت و شستشوی آن ساده است.
  • در فرآیند اعمال گرما به چوب مواد مضر موجود در آن مانند فرمالیدها از بین می‌روند.
  • علاوه بر راحتی نصب چوب ترموود، به دلیل آنکه چوب خود یک عایق صوتی خیلی خوب است اگر از آن برای نما استفاده کنید آلودگی صوتی محیط را کمتر احساس خواهید کرد.
  • برش دادن این چوب به راحتی انجام شده و برش‌های منحنی نیز بر روی آن به راحتی اعمال می‌شود.
  • ترموود نما به دلیل طبیعی بودن چوب حس زیبایی و آرامش و نزدیک بودن به طبیعت را به ساکنان خانه منتقل می‌کند.
  • نمای ترموود و سنگ رطوبت کمتری را به خود جذب می‌کند و تبادل حرارتی کمتری نیر با محیط اطراف خود دارد که این موضوع موجب می‌شود تا این نوع چوب کمتر ترک خورده و خاصیت عایق بودن آن افزایش پیدا کند.
  • زمانی که شما از نمای ترموود و سنگ استفاده می‌کنید خیالتان از بابت عدم نقوذ کپک و حشرات موذی دیگر مانند موریانه راحت خواهد بود.

 

معایب نصب چوب ترموود

  • مهم‌ترین ایرادی که به ترموودها  می‌توان گرفت آسیبی است که به محیط زیست وارد می‌کند چرا که برای اجرای نمای چوب با انواع ترموودها باید تعداد زیادی از درختان جنگل تخریب شده و این موضوع آسیب جدی به محیط زیست می‌زند و این مشکل در بحث ترموود نما پر رنگ‌تر است.
  • اعمال حرارت به چوب ترموود موجب می‌شود تا چوب مقاومت مکانیکی خود را از دست داده و در مقابل اشعه فرابنفش خورشید نیز آسیب پذیر باشد. اما استفاده از رنگ ترموود خود موجب می‌شود تا طول عمر این نوع چوب افزایش یابد و این ایراد را رنگ ترموود تحت پوشش قرار دهد.
  • علاوه بر آسیبی که خصوصا ترموود نما به محیط زیست وارد می‌کند، قیمت چوب ترموود نیز در مقایسه با مصالح دیگری که به خصوص برای نماسازی ساختمان استفاده می‌شود، بیشتر بوده و اجرایی کردن آن برای نما هزینه‌های زیادی را دارد.

 

انواع ترموود و هزینه آنها

چوب ترموود در انواع مختلف چوب مانند چوب درخت کاج، نوئل، ون و ایروکو در بازار عرضه می شود که برای محافظت از این چوب در مقابل اشعه ماوراء بنفشِ خورشید و همچنین زیبایی چوب ترموود، پوششی از واکس با پایه رنگ آبی، لاک الکل، رنگ یا روغن بر روی آن اعمال می‌شود که این کار موجب می‌شود تا نگهداری  از این چوب راحت تر شود. همانطور که اشاره‌ای داشتیم ترموودها در حالت کلی به دو دسته نرم چوب و سخت چوب تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

 

نصب چوب ترموود با چوب معمولی تفاوت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن مقاوت بالای چوب ترموود در مقایسه با چوب معمولی است و عمدتا این کار برای افزایش مقاوت چوب در برابر عوامل محیطی انجام می‌شود و این کار با اعمال گرمای بالا انجام می‌شود.

بهتر است بخوانید:  قانون و عدم پرداخت شارژ ساختمان

 

نرم چوب ترموود

زمانی که صحبت از  نرم چوب ترموود می‌شود شاید احساس کنید که این نوع چوب کمی ضعیف‌تر و شکننده‌تر از انواع دیگر خود است اما اینطور نیست بلکه نرم این چوب دارای دانسیته یا چگالی کمتر یا همان فاصله مولکولی کمتری است و چون گره‌های مرکزی ندارد دارای بافت خاص و زیبایی است. نرم چوب به دلیل سبک‌تر بودن و بافت زیبایی که دارند گزینه مناسبی برای ترموود نما هستند. در واقع نمای چوبی ترموودها عمدتا از نرم چوب‌ها ساخته می‌شود.

 

تفاوت اصلی نرم چوب و سخت چوب در چگونگی به وجود آمدن آنها است که چوب نرم عمدتا از درختانی سوزنی برگ مانند سرو و صنوبر و کاج به دست می‌آید که به آنها درختان همیشه بهار هم می‌گویند چرا که در فصل سرد سال برگ خود را از دست نمی‌دهند و پوشش همیشه سبزی دارند که در تمام سال وجود دارد. رنگ چوب این درختان زرد مایل به قرمز است  و بهترین نوع آنها در جهان درختان کاج فنلاند است. در زمینه خرید این چوب از نوع نرم چوب باید به این نکته بپردازیم که با توجه به رشد سریع درختان از خانواده کاج چوبی که از این نوع درختان به دست می‌آید به مراتب ارزانتر از انواع دیگر آن است.

 

ترموودها در انواع مختلف چوب مانند چوب درخت کاج، نوئل، ون و ایروکو در بازار عرضه می شود که برای محافظت از این چوب در مقابل اشعه ماوراء بنفشِ خورشید و همچنین زیبایی چوب ترموود، پوششی از واکس با پایه رنگ آبی، لاک الکل، رنگ یا روغن بر روی آن اعمال می‌شود که این کار موجب می‌شود تا نگهداری  از این چوب راحت تر شود.

 

سخت چوب ترموود

بر خلاف نرم چوب ترموود، نوع سخت چوب آن دانسیته یا چگالی بیشتری دارد و اغلب نجارها ترجیح می‌دهند با چوب سخت کار کنند. اغلب مبلمان‌هایی که به شدت چشم‌ گیر هستند از این نوع چوب‌ها ساخته می‌شوند چرا که تنوع رنگ و بافت و الگوهای رگه‌ها در این نوع چوب بسیار زیاد است. سخت چوب ترموود مربوط به درختان پهن برگ می‌شود که معروف‌ترین نوع آن چوب ون یا اش است که در زمستان برگ‌های آن ریخته و مجددا در بهار برگ‌های جدید شروع به رشد می‌کند.

انواع دیگر درختان سخت چوب عبارتند از: چوب گردو، صنوبر،بلوط، افرا، ماهون، گیلاس ، زبان گنجشک و غیره. قیمت چوب ترموود از نوع سخت چوب بیشتر از نوع نرم چوب است و برای خرید ترموودهای سخت از این نوع باید هزینه زیادی پرداخت شود که محصولی که در نتیجه این فرآیند به دست می‌آید می‌تواند خیلی گران قیمت باشد. به همین دلیل هم سخت چوب به دلیل قیمت بالا و وزن زیادی که دارد در مقایسه با نرم چوب کمتر در ترموود نما به کار می‌رود. اما نصب چوب ترموود از نوع سخت چوب برای کف سازی اماکن پرتردد به دلیل مقاومت بالای آنها گزینه بسیار مناسبی است.

 

برای خرید این چوب باید ابتدا قیمت را بررسی کنید، هر متر مربع این چوب  به صورت خام هزینه‌ای بالغ بر ۴۳۰ هزار تومان باید پرداخته شود و سپس هزینه‌های جانبی آنها را در نظر گرفت. برای مثال برای اجرای نمای ترموود و سنگ باید این هزینه‌ها را مد نظر قرار داد:

  • هزینه تهیه مصالح فلزی به منظور زیرسازی ترموود نما
  • قیمت چوب ترموود
  • هزینه رنگ ترموود برای چوب خام
  • قیمت چوب ترموود برای زیرسازی
  • دستمزد نصب و اجرای نمای ترموود و سنگ

 

اغلب مبلمان‌هایی که به شدت چشم‌ گیر هستند از این نوع چوب‌ها ساخته می‌شوند چرا که تنوع رنگ و بافت و الگوهای رگه‌ها در این نوع چوب بسیار زیاد است. سخت چوب ترموود مربوط به درختان پهن برگ می‌شود که معروف‌ترین نوع آن چوب ون یا اش است که در زمستان برگ‌های آن ریخته و مجددا در بهار برگ‌های جدید شروع به رشد می‌کند.

بهتر است بخوانید:  بهترین زمان برای خرید ویلا (شمال کشور)

 

جمع بندی

  • چوب یکی از نخستین موادی است که از ابتدای زندگی بشر به صورت فراوان و طبیعی در دسترس او بوده و به همین دلیل هم انسان‌ها سالیان زیادی است که از این ماده برای ساختمان سازی و دیگر خدمات استفاده می‌کنند.
  • ترموود را در واقع به فرآیند خشک کردن چوب به همراه گردش هوا و بخار آب می‌گویند که در این فرآیند مغز داخلی چوب تا دمای ۱۸۵ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد هم می‌رسد که این حرارت دیدن موجب می‌شود تا رطوبت داخل چوب به زیر ۶ درصد برسد و بر اساس این فرآیند اعمال شده بر روی چوب اسید موجود در آن تبخیر شده و هر گونه جاندار میکروسکوپی در آن پاکسازی می‌شود.
  • از چوب ترموود به دلیل استحکام بالایی که دارد و زیبایی آن، در فضاهای مختلف بیرونی و درونی ساختمان‌ها استفاده می شود. اما از عمده‌ترین موارد استفاده از آن در ساختمان می‌توان ترموود نما، کفپوش فضای باز (Decking) و کفپوش فضای داخلی، گلدان، کف پله‌ها، ، بام باغ (Roof Garden)، مبلمان و دکوراسیون داخلی و آلاچیق  را نام برد.
  • عمده‌ترین کاربرد این چوب در نمای چوب ترموود است که ترموود نما در قسمت خارجی ساختمان‌ها بیشتر از کاربردهای دیگری است که این نوع چوب دارد که اغلب از چوب کاج برای ترموود نما استفاده می‌شود.
  • نصب چوب ترموود بسیار سریع و آسان انجام می‌شود چرا که چوب در مقایسه با سایر مصالح سبک‌تر است و به راحتی نیز قابلیت جداسازی را داشته و تعمیر و نظافت و شستشوی آن ساده است.
  • نمای ساختمان با چوب ترموود رطوبت کمتری را به خود جذب می‌کند و تبادل حرارتی کمتری نیر با محیط اطراف خود دارد که این موضوع موجب می‌شود تا این نوع چوب کمتر ترک خورده و خاصیت عایق بودن آن افزایش پیدا کند.
  • مهم‌ترین ایرادی که به چوب ترموود می‌توان گرفت آسیبی است که به محیط زیست وارد می‌کند چرا که برای اجرای نمای چوب ترموود باید تعداد زیادی از درختان جنگل تخریب شده و این موضوع آسیب جدی به محیط زیست می‌زند و این مشکل در بحث ترموود نما پر رنگ‌تر است.
  • ترموودها در دو نوع نرم چوب و سخت چوب در بازار وجود دارد که تفاوت اصلی نرم چوب و سخت چوب در چگونگی به وجود آمدن آنها است که چوب نرم عمدتا از درختانی سوزنی برگ مانند سرو و صنوبر و کاج به دست می‌آید که به آنها درختان همیشه بهار هم می‌گویند چرا که در فصل سرد سال برگ خود را از دست نمی‌دهند و پوشش همیشه سبزی دارند که در تمام سال وجود دارد.
  • در زمینه خرید چوب ترموود از نوع نرم چوب باید به این نکته بپردازیم که با توجه به رشد سریع درختان از خانواده کاج چوبی که از این نوع درختان به دست می‌آید به مراتب ارزانتر از انواع دیگر آن است.
  • بر خلاف نرم چوب ترموود، نوع سخت چوب آن دانسیته یا چگالی بیشتری دارد و اغلب نجارها ترجیح می‌دهند با چوب سخت کار کنند. اغلب مبلمان‌هایی که به شدت چشم‌ گیر هستند از این نوع چوب‌ها ساخته می‌شوند چرا که تنوع رنگ و بافت و الگوهای رگه‌ها در این نوع چوب بسیار زیاد است.
  • برای خرید باید بدانید که علاوه بر قیمت، هزینه‌های جانبی آن نیز شامل هزینه تهیه مصالح فلزی به منظور زیرسازی ترموود نما، هزینه رنگ برای چوب خام، قیمت چوب ترموود برای زیرسازی، دستمزد نصب و اجرای نما و سنگ می‌شود.
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه