پاراوان و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

28 آبان 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه

برای جدا کردن بخشی از فضا در محیط‌های داخلی گاهی اوقات می‌توان بدون نیاز به انجام تخریب و ساخت و ساز از گزینه‌های راحت‌تری همچون پاراوان استفاده کرد. پاراوان یک نوع پارتیشن متحرک است که برای پارتیشن بندی و تفکیک فضا از آن استفاده می‌شود و ریشه اصلی این کلمه از کلمه فرانسوی (paravent) نشات می‌گیرد.

با توجه به محدودیت فضا به خصوص در اماکن اداری و تجاری از این نوع پارتیشن متحرک برای حفظ حریم بخش‌های مختلف استفاده شده و عمدتا دارای لولا و ۴ لنگه است که برای جدا کردن قسمت‌های مختلف در اماکن مختلفی همچون خانه، اداره، محل کار، مطب پزشکی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های درمانی، مغازه‌ها، آرایشگاه‌ها و غیره  کاربرد دارد. در شرکت‌ها و اداره معمولاً از پارتیشن شیشه‌ای برای جداسازی فضا استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی انواع پاراوان‌ها و قیمت خرید پاراوان خواهیم پرداخت.

پاراوان

پیش از این اغلب پاراوان‌ها از چوب ساخته می‌شدند اما امروزه با توجه به بالا بودن قیمت چوب اغلب از ام‌دی‌اف برای ساخت پاراوان‌ها استفاده می‌شود که البته پارچه، فلز، شیشه، پی وی سی و چوب طبیعی نیز از جمله دیگر جنس‌هایی هستند که در پاراوان‌ها استفاده می‌شود که نوع پی وی سی و ام دی اف در کنار دارا بودن طرح‌های متنوع، استحکام و ماندگاری بیشتری نیز دارند و به راحتی و بدون نیاز به شستشو تمیز خواهند شد.

 در ارتباط با ابعاد پاراوان‌ها باید بگوییم که اصولا عرض پاراوان ۴۰ الی ۶۰ سانتی متر بوده و ارتفاع آن به ۱۸۵ سانتی‌متر می‌رسد که ابعاد استاندارد پاراوان‌ها است و در صورت تغییر این ابعاد ایستایی آن کمتر شده و با کوچکترین ضربه سقوط خواهد کرد ولی در حالت کلی دوام و استحکام بالایی داشته و برای سالها می‌توان از آنها استفاده کرد. تعداد لته یا لنگه‌های پاراوان ۳ الی ۴ عدد است.

پاراوان‌ها نیازی به شستشو ندارند و به عنوان المانی زیبا در دکوراسیون محسوب می‌شوند که برای تمیز کردن آنها تنها استفاده از یک دستمال مرطوب کافی است و به لحاظ کارکرد نه تنها جنبه دکوراتیو دارند بلکه کاربردی هم هستند و به همین جهت هم بهترین گزینه هم برای تزئین فضا و هم تقسیم بندی آن هستند.

برای انتخاب پاراوان‌ها باید با توجه به سلیقه و نوع مبلمان اعم از مدرن و یا سنتی و به خصوص کفپوش، دیوارپوش و مدل پرده اقدام کرد چرا که این دیوارهای متحرک به ما فرصت بیشتری برای اعمال تغییر در دکوراسیون را می‌دهند و با توجه به طرح و جنس آنها می‌توانیم محیطی زیباتر را به وجود بیاوریم.

در ساخت پاراوان از ابزارهای مختلفی از جمله قطعات پانل چوبی، لولای ظریف، پارچه، چسب حرارتی و غیره استفاده می‌شود که تاریخچه آن به دوران پادشاهان چینی و کشور چین برمی‌گردد که در آنها از نقش و نگارهای خاصی استفاده می‌کردند. چینی‌ها پاراوان را در مقابل ورودی درب‌ها قرار می‌دادند تا در هنگام باز شدن تمامی فضای خانه دیده نشود. پس از چین استفاده از پاراوان در ژاپن و کره مرسوم شد و سپس وارد بریتانیا و فرانسه شد.

 در ایران نیز در معماری سنتی ایرانی در بدو ورود خانه‌ها فضایی هشت ضلعی وجود داشته که به آن هشتی می‌گفتند و  پاراوان برای حفظ حریم خصوصی محیط داخل طراحی شده بود. همچنین برای پوشاندن بخشی از بخش‌های خصوصی خانه‌ها یا اماکن مانند سرویس بهداشتی و غیره نیز استفاده می‌کردند و به همین دلیل این محصول یکی از پر طرفدارترین محصولات برای تقسیم بندی محیط به صورت متحرک و حفظ حریم خصوصی است.

بهتر است بخوانید:  کاربردهای سقف کاذب در معماری
برای انتخاب پاراوان باید با توجه به سلیقه و نوع مبلمان اعم از مدرن و یا سنتی اقدام کرد چرا که این دیوارهای متحرک به ما فرصت بیشتری برای اعمال تغییر در دکوراسیون را می‌دهند و با توجه به طرح و جنس آنها می‌توانیم محیطی زیباتر را به وجود بیاوریم.

 

کاربرد پاراوان‌ها را می‌توان در این موارد خلاصه کرد :

  • محدود کردن فضای ورودی
  • تقسیم بندی فضای هال و پذیرایی از یکدیگر
  • جداسازی پذیرایی از غذاخوری
  • پوشاندن قسمت های قناس
  • فضاسازی اتاق کار یا فضای تعویض لباس در اتاق خواب‌های بزرگ

انواع پاراوان و مزایا و معایب هر یک به همراه هزینه آنها 

برای معرفی انواع پاراوان ابتدا باید به تمایز پاراوان و پارتیشن بپردازیم. این دو مفهوم با هم کاملا متفاوت هستند و باید توجه داشت که به پاراوان، پارتیشن متحرک نیز می‌گویند. در واقع پاراوان‌ها برعکس پارتیشن ثابت، قابلیت جابجایی دارد به این صورت که شما می‌توانید به راحتی پاراوان یا پارتیشن متحرک را بلند کرده و جابجا کنید و آن را متناسب با دکوراسیون منزل یا محل کار خود در قسمت‌های مختلفی قرار دهید اما باید بدانید که امکان ثابت کردن پاراوان هم وجود دارد که در این صورت دیگر قابلیت جابجایی آن از بین می‌رود.

اما در پارتیشن این موضوع کمی متفاوت است و این محصول قابلیت جابجایی نداشته و ثابت است به این صورت که برای تهیه پارتیشن شما باید اندازه گیری دقیقی از محلی که می‌خواهید انجام دهید داشته باشید تا شرکت‌ها بر طبق اندازه شما اقدام به ساخت پارتیشن کنند. برای ساخت پارتیشن از ام دی اف، شاخه های آلومینیومی و شیشه استفاده می‌شود که این محصول عمدتا برای محیط‌های اداری استفاده می‌شود.

هر کدام از انواع پارتیشن و پاراوان مزایا و معایب خاص خود را دارند که برای مثال مزیت پارتیشن آن است که فضای بیشتری را پوشش داده و آن فضا را یکنواخت می‌کند اما عیبی که دارد نداشتن قابلیت جابجایی است و به همین منظور هم اغلب در فضاهای اداری طراحی می‌شود. اما بر عکس پارتیشن، پاراوان قابلیت جابجایی داشته و برای منزل و اماکن تجاری و اداری به خصوص آرایشگاه‌ها نیز کاربرد دارد که بزرگترین ایراد پاراوان سطح اتکا و ایستایی کمتر آن نسبت به پارتیشن است.

 البته این را نیز نباید فراموش کرد که برای خرید پاراوان شما هزینه کمتری نسبت به خرید پارتیشن پرداخت می‌کنید و این هزینه متاثر از جنس و مدل پاراوان است. در میان انواع پاراوان‌ها، پاراوان ساده ارزان‌ترین نوع آن است و پاراوان لیزری گران‌تر از نوع ساده آن است به این صورت باید در نظر داشته باشید که هر چه طرح بیشتری برای این نوع از پارتیشن‌ها به کار برود، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. در ادامه به معرفی انواع پاراوان می‌پردازیم.

 پاراوان برعکس پارتیشن ثابت، قابلیت جابجایی دارد به این صورت که شما می‌توانید به راحتی پاراوان یا پارتیشن متحرک را بلند کرده و جابجا کنید و آن را متناسب با دکوراسیون منزل یا محل کار خود در قسمت‌های مختلفی قرار دهید اما باید بدانید که امکان ثابت کردن پاراوان هم وجود دارد که در این صورت دیگر قابلیت جابجایی آن از بین می‌رود.

 

  • پاراون ساده

این نوع از پاراوان ساده ترین نوع پاراوان یا پارتیشن است که می‌توان آن را رنگ‌های سفید، گردویی و غیره سفارش داد و نمای پشت خود را کاملا می‌پوشاند و از این لحاظ مانند دیوار عمل می‌کند. این نوع از پاراوان که برای پارتیشن بندی فضاهای مختلف کاربرد زیادی هم دارد ارزان ترین نوع از پاراوان است که عمدتا در مکان‌هایی که زیاد در تیررس دید افراد نیستند استفاده می‌شود و سایزهای گوناگونی هم دارد.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: پاراوان و کاربردهای آن

کاربرد این نوع از پارتیشن بندی عمدتا در املاک ، آرایشگاه ، تالار ، رستوران ، منزل و نمایشگاه و آشپزخانه وغیره است. به منظور خرید پاراوان ساده باید بدانید که ارزان‌ترین نوع پاراوان ساده ۴ لنگه ۳۰۰ هزار تومان است که با توجه به ابعاد و برند آن متغیر خواهد بود.

  • پاراوان تصویری

در این نوع از پارتیشن متحرک تصاویری از طبیعت و آسمان و یا تصاویر دلخواه شما بر روی این نوع از پارتیشن متحرک ترسیم می‌شود و آسمان مجازی یکی از طرح‌های پرکاربرد پاروان‌ها است. پاراوان تصویری فضای پشتی خود را تا حدود ۶۰ درصد می‌پوشاند و عمدتا برای فضاسازی و ایجاد دکورهای جذاب کاربرد دارد. پاراوان تصویری در کنار تفکیک فضا نمای زیبایی را به فضای شما می‌دهد و شما هر زمان که بخواهید می‌توانید به راحتی دکور خود را با جابجایی آن تغییر دهید و برخی از انواع پاراوان‌های تصویری قابلیت شستشو را دارند و به راحتی می‌توان جرم‌های روی آن را شست. در خرید پاراوان هزینه این نوع از پارتیشن متحرک به طرح مورد نظر شما و ابعاد آن بستگی دارد که از حدود ۵۰۰ هزار تومان برای پاراوان ۳ لنگه شروع می‌شود.

  • پاراوان شیشه‌ای

پارتیشن شیشه‌ای در واقع همان دیوار شیشه‌ای است که کمی با ویژگی‌های پارتیشن متحرک متفاوت است و در نوع پارتیشن ثابت و پارتیشن متحرک در بازار وجود دارد. پارتیشن شیشه‌ای ظاهری زیبا و تاثیری فوق العاده بر روی دکوراسیون داخلی دارد. پارتیشن شیشه‌ای به منظور پارتیشن بندی فضا یک عنصر منحصر به فرد است که نه تنها به پارتیشن بندی و تفکیک فضا کمک می‌کند بلکه عایق صوتی بوده و از ورود عوامل خارجی همچون گرد و غبار و ورود حشرات نیز جلوگیری می‌کند.

پارتیشن شیشه توسط فریم‌های آلومینیومی، استیل و یا سایر سخت افزار‌های نگه دارنده شیشه، ایجاد شده و یکی از پر کاربردترین پارتیشن شیشه‌ای شیشه سکوریت است که به منظور خرید پاراوان شیشه‌ای بهتر است بدانید که قیمت این نوع از پاراوان‌ها به متر مربع و برند آن بستگی دارد و برای مساحت ۲ تا ۵ متر و نوع اقتصادی آن از ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

ارتیشن شیشه‌ای به منظور پارتیشن بندی فضا یک عنصر منحصر به فرد است که نه تنها به پارتیشن بندی و تفکیک فضا کمک می‌کند بلکه عایق صوتی بوده و از ورود عوامل خارجی همچون گرد و غبار و ورود حشرات نیز جلوگیری می‌کند. پارتیشن شیشه توسط فریم‌های آلومینیومی، استیل و یا سایر سخت افزار‌های نگه دارنده شیشه، ایجاد می‌شود.

 

  • پاراوان حکاکی و لیزری

علاوه بر پارتیشن شیشه‌ای نوع دیگری از پارتیشن متحرک وجود دارد که به آن پاراوان حکاکی یا لیزری می‌گویند و تنوع رنگ و طرح آن بسیار زیاد است و یکی از پرطرفدارترین انواع پارتیشن متحرک است که برای پارتیشن بندی فضاهایی که قصد پوشاندن کامل آنها را داریم بسیار مناسب است چرا که مانند پاراوان ساده نمای پشت را کاملا می‌پوشاند و برای اماکنی مناسب است که در معرض دید هستند و به دلیل تنوع انتخاب با انواع دکوراسیون هم هماهنگ می‌شود.  در این نوع از پارتیشن متحرک با استفاده از دستگاه لیزر طرح دلخواه شما بر روی ورق ام دی اف برش داده شده و حکاکی می‌شود که اندازه استاندارد آن برای هر لنگه پاراوان ۴۵ سانتی متر و ارتفاع آن نیز ۱۸۰ سانتی متر است که از ام دی اف ساخته می‌شود.  برای خرید پاراوان حکاکی باید بدانید که قیمت این نوع از پارتیشن متحرک از ۳۰۰ هزار تومان برای انواعی از پارتیشن که حکاکی کمتری دارند در بازار به فروش می‌رسد.

  • پاراوان چاپی 

پاراوان چاپی به آن دسته از انواع پارتیشن متحرک اطلاق می‌شود که چاپ بر روی صفحه ام دی اف صورت می‌گیرد و خرید پاراوان چاپی همانند پاراوان ساده است و فقط هزینه مختصری بابت چاپ از مشتری گرفته می‌شود. قیمت پاراوان چاپی ۴ لنگه از ۳۶۰ هزار تومان در بازار شروع می‌شود.

  • پاراوان حصیری

در پاراوان حصیری همانطور که از نام آن پیدا است برای پارتیشن بندی فضا از حصیر استفاده می‌شود. در واقع پاراوان‌های حصیری یکی از پاراوان‌های ساده‌ای است که وزن سبکی داشته و به همین جهت نیز با انواع دیگر پارتیشن متحرک و به خصوص پارتیشن شیشه‌ای بسیار متفاوت است و همین موضوع نیز جابجایی این نوع از پارتیشن را راحت‌تر کرده است.

بهتر است بخوانید:  کاربردهای سقف کاذب در معماری

در اطراف چارچوب پاراوان‌های حصیری به منظور دوام بیشتر کار از قاب ام دی اف استفاده می‌شود. زمانی که پاراوان حصیری جمع می‌شود تبدیل به صفحه‌ای با ضخامت ۷ سانتی متر شده که ارتفاع آن ۱۸۰ است و مانند دیگر پاراوان‌ها نباید کامل باز شود بلکه زاویه میان قسمت‌های آن باید همیشه وجود داشته باشد. خرید پاراوان حصیری برای نوع ۴ لنگه آن هزینه‌ای حدود ۳۳۰ هزار تومان را به همراه دارد.

 پاراوان حصیری یکی از پاراوان‌های ساده‌ای است که وزن سبکی داشته و به همین جهت نیز با انواع دیگر پارتیشن متحرک و به خصوص پارتیشن شیشه‌ای بسیار متفاوت است و همین موضوع نیز جابجایی این نوع از پارتیشن را راحت‌تر کرده است. در اطراف چارچوب پاراوان حصیری به منظور دوام بیشتر کار از قاب ام دی اف استفاده می‌شود.

 

جمع بندی

  • پاراوان یک نوع پارتیشن متحرک است که برای پارتیشن بندی و تفکیک فضا از آن استفاده می‌شود و ریشه اصلی این کلمه از کلمه فرانسوی (paravent) نشات می‌گیرد.
  • پیش از این اغلب پاراوان‌ها از چوب ساخته می‌شدند اما امروزه با توجه به بالا بودن قیمت چوب اغلب از ام‌دی‌اف برای ساخت پاراوان استفاده می‌شود که البته پارچه، فلز، شیشه، پی وی سی و چوب طبیعی نیز از جمله دیگر جنس‌هایی هستند که در پاراوان‌ها استفاده می‌شود که نوع پی وی سی و ام دی اف در کنار دارا بودن طرح‌های متنوع، استحکام و ماندگاری بیشتری نیز دارند و به راحتی و بدون نیاز به شستشو تمیز خواهند شد.
  • در ساخت پاراوان‌ها از ابزارهای مختلفی از جمله قطعات پانل چوبی، لولای ظریف، پارچه، چسب حرارتی و غیره استفاده می‌شود که تاریخچه آن به دوران پادشاهان چینی و کشور چین برمی‌گردد که در آنها از نقش و نگارهای خاصی استفاده می‌کردند.
  • در پاراوان‌های تصویری از پارتیشن متحرک تصاویری از طبیعت و آسمان و یا تصاویر دلخواه شما بر روی این نوع از پارتیشن متحرک ترسیم می‌شود که آسمان مجازی یکی از طرح‌های پرکاربرد پاروان‌ها است.
  • پارتیشن شیشه‌ای توسط فریم‌های آلومینیومی، استیل و یا سایر سخت افزار‌های نگه دارنده شیشه، ایجاد شده و یکی از پر کاربردترین پارتیشن شیشه‌ای شیشه سکوریت است.
  • پاراوان چاپی به آن دسته از انواع پارتیشن متحرک اطلاق می‌شود که چاپ بر روی صفحه ام دی اف صورت می‌گیرد و خرید پاراوان چاپی همانند پاراوان‌‌های ساده است و فقط هزینه مختصری بابت چاپ از مشتری گرفته می‌شود.
  • پاراوان‌ حصیری یکی از پاراوان‌های ساده‌ای است که وزن سبکی داشته و به همین جهت نیز با انواع دیگر پارتیشن متحرک و به خصوص پارتیشن شیشه‌ای بسیار متفاوت است و همین موضوع نیز جابجایی این نوع از پارتیشن را راحت‌تر کرده است.
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه