مزایا و معایب زندگی در پنت هاوس

11 اردیبهشت 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه

احتمالا همه ما با نام پنت هاوس آشنا هستیم و این روزها به خصوص با رشد و پیشرفت آپارتمان‌سازی و برج‌سازی با این پدیده بیشتر هم روبرو می‌شویم. ویژگی پنت هاوس چیست؟ طراحی آن باید چگونه باشد؟ امکانات و مزایای پنت هاوس چه چیزهایی هستند؟

پنت هاوس را به لحاظ لغوی به آخرین طبقه از ساختمان‌های لوکس و مجلل اطلاق می‌کنند که در حالت کلی پنت هاوس صرفا طبقه آخر برج نبوده و در برخی از برج‌های لوکس به یکی از طبقات بالایی که واحد ساخته شده در آن بسیار مجلل و با امکانات کامل و به صورت سفارش شده و اختصاصی ساخته شود، می‌گویند.

اما تاریخچه این نام از کجا می‌آید؟ همانطور که از ریشه لغوی این نام برمی‌آید، پنت هاوس (Penthouse) به معنای لغوی خانه نقاش است که در گذشته هنرمندان و نقاشانی از آمریکا و کشورهای اروپایی که از درآمد کمی برخوردار بودند و سرمایه‌ای حتی برای خرید خانه‌های معمولی را هم نداشتند از اتاقک‌های زیر شیروانی به دلیل هزینه کم آنها با توجه به نبود امکانات رفاهی و بهداشتی و تاسیساتی، برای زندگی خود استفاده می‌کردند که عموما چشم انداز زیبایی را برای آنها فراهم می‌کرد.

اما با گذشت زمان طبقات اشرافی جامعه نیز به زندگی در این فضاها و گذران وقت در این خانه‌های مرتفع علاقمند شدند و این فضاها را تبدیل به خانه‌های لوکس و اختصاصی برای خود کرده و جای هنرمندان و نقاش‌ها  با قشر مرفه جامعه عوض شد.

 

پنت‌هاوس را به لحاظ لغوی به آخرین طبقه از ساختمان‌های لوکس و مجلل اطلاق می‌کنند که در حالت کلی پنت‌هاوس صرفا طبقه آخر برج نبوده و در برخی از برج‌های لوکس به یکی از طبقات بالایی که واحد ساخته شده در آن بسیار مجلل و با امکانات کامل و به صورت سفارش شده و اختصاصی  ساخته شود، می‌گویند.

 

با توجه به این نکته ایده اصلی طراحی پنت‌هاوس در دهه ۱۹۲۰ شکل گرفته است که به علت رشد اقتصادی چشم گیر  در نیویورک آمار مربوط به ساخت و سازها به شدت شتاب گرفت و ساکنان نیویورک به سمت آپارتمان نشینی روی آورند.

اما در ابتدای این موضوع علاقه‌ای برای سکونت در طبقات بالایی ساختمان‌ها وجود نداشت که با گذشت زمان و علاقمند شدن سکنه به مناظر دیدنی آنها خدمتکاران را از آن قسمت خارج کرده و از آنها برای سکونت خود استفاده کردند.

ساختمان سازها نیز از این فرصت استفاده کرده و با ساخت  و طراحی پنت هاوس لوکس و سفارشی بازاریابی خود را در این زمینه آغاز کردند. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی پنت هاوس و در بخش بعدی مزایا و معایب طراحی پنت هاوس می‌پردازیم.

ویژگی‌های پنت هاوس

اگر دقت کرده باشید طراحی پنت هاوس اغلب برج‌ها به این صورت است که امکانات به خصوصی در آنها در نظر گرفته شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به دید مناسب و تراس‌های بزرگ و روباز اشاره کرد که این ویژگی پنت هاوس به همراه دیگر ویژگی‌هایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم موجب شده تا نسبت به دیگر واحدها مزایای زیادی را داشته باشد.

با این وجود سایر واحدهایی این گونه ساختمان‌ها نیز در کنار طراحی پنت‌هاوس اغلب از معماری هنرمندانه‌ای برخوردار هستند و شاید تعجب کنید اگر بدانید این روزها طراحی پنت هاوس حتی برای پایین ترین واحدی که بر روی پارکینگ قرار می‌گیرد نیز انجام می‌شود. با ما همراه باشید تا با ویژگی پنت هاوس بیشتر آشنا شویم.

  • قیمت بالای پنت هاوس

یکی از مهم‌ترین ویژگی پنت هاوس قیمت بالای آن است که این ویژگی در همه جای دنیا مشترک است. البته قیمت این واحدها به شدت به نوع طراحی پنت هاوس و مصالح به کار رفته در آن وابسته است.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: پارکینگ مزاحم

  • متفاوت بودن از سایر طبقات

از دیگر ویژگی پنت هاوس باید به تفاوت این نوع واحدها با دیگر واحدها و طبقات برج اشاره کرد چرا که امکانات پنت هاوس به لحاظ مصالح مدرن و لوکس آن را از دیگر طبقات و واحدها متمایز کرده است.

  • چشم انداز بی نظیر

این ویژگی پنت هاوس از مهم‌ترین خصوصیاتی است که در مرحله طراحی پنت‌هاوس در نظر گرفته می‌شود. این چشم انداز به روی هر چه که باز می‌شود باید فضای بازی را برای ساکنان این واحد فراهم کند.

برای مثال این چشم انداز می‌تواند یک شهر، دریا، باغ یا غیره باشد. علاوه بر این چشم انداز منظره داخل تراس هم باید سرسبز بوده و از انواع گیاهان و پوشش‌های گیاهی خاص برای آرامش داخل واحد نیز استفاده شود.

 

  • ویژگی‌های منحصر به فرد 

همانطور که می‌دانید بسیاری از امکانات پنت هاوس تنها منحصر به آن واحد خاص یا طبقه خاص است برای مثال در برخی از انواع طراحی پنت هاوس امکان استفاده از آسانسور اختصاصی حمل ماشین در نظر گرفته شده است.

برای این منظور طراحی پنت هاوس باید به صورتی باشد که در داخل واحد مورد نظر جایی به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شود و این پارکینگ مجزای از پارکینگ مشترک برج است. این آسانسور به صورت اختصاصی عمل کرده و تنها در اختیار ساکنان پنت‌هاوس بوده و دیگر ساکنان برج نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

علاوه بر پارکینگ در داخل واحد و آسانسور برای جابجایی خودرو از دیگر امکانات خاص این واحدها قرار گرفتن روف گاردن بر روی بام یا استخر و سونا و جکوزی است.

همچنین امکاناتی نظیر شیرآلات و دستگیره‌های آب طلا، سیستم سرمایش و گرمایش از کف و یا تولید برق از خورشید و زمین ورزشی و غیره نیز در زمره امکانات پنت هاوس است.

برخی از امکانات پنت‌هاوس شامل کنترل هوشمند رفت‌ وآمد از طریق موبایل، کنترل هوشمند سرمایش و گرمایش، سان روف و بسیاری دیگر از  این دست امکانات نیز می‌شود.

بسیاری از امکانات پنت هاوس تنها منحصر به آن واحد خاص یا طبقه خاص است برای مثال در برخی از انواع طراحی پنت هاوس امکان استفاده از آسانسور اختصاصی حمل ماشین در نظر گرفته شده است به این صورت که پارکینگ شخصی در داخل خود واحد پنت‌هاوس قرار گرفته است.

 

  • مساحت زیاد

غالب طراحی پنت هاوس به این صورت است که بدون محاسبه تراس از حدود ۲۰۰ متر شروع می‌شود و پنت‌ هاوس‌هایی با متراژ بالای هزار متر نیز وجود دارند.

البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که مساحت این واحدها به مکان، منظره، میدان دید  و لوازم طراحی خاص بستگی دارد.

  • نورگیری عالی

یکی از ویژگی پنت هاوس که نقش موثری در روحیه ساکنان آن دارد آن است که طراحی پنت هاوس به گونه‌ای است که به دلیل قرار گرفتن در طبقات بالایی یا طبقه آخر برج هیچ مانعی برای نفوذ نور به داخل خانه وجود ندارد و نورگیری این واحدها بسیار عالی است.

این موضوع باعث شده تا مقادیر زیادی نور طبیعی و هوای تازه به داخل پنت هاوس راه پیدا کند.   

مزایا و معایب پنت هاوس

حالا که با اصلی‌ترین ویژگی پنت‌هاوس آشنا شدیم بهتر است از مزایا و معایب آن نیز با توجه به امکانات پنت‌هاوس کمی بدانیم.

اگر چه زندگی برای بسیاری افراد در این واحدها خیلی ایده آل به نظر می‌رسد اما نکات منفی دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

مزایای پنت هاوس

  • ساکنان این واحدها با توجه به امکانات پنت هاوس امکان استفاده از زندگی مدرن و امکانات رفاهی لوکس و خاص را دارا هستند.
  • بر خلاف مساحت بالا و فضای دلباز بیرونی که در تراس وجود دارد و از امکانات پنت‌هاوس به شمار می‌آید اما در عین حال حریم خصوصی افراد هم به خوبی حفاظت شده و به لحاظ ایمنی در بالاترین سطح خود قرار دارد که از اصلی‌ترین مزایای پنت هاوس به شمار می‌رود.
  • از دیگر ویژگی پنت‌هاوس که در زمره مزایای پنت هاوس نیز قرار می‌گیرد، واقع شدن آنها در دل شهرهای شلوغ است که در عین حال به صورت عجیبی از این شلوغی‌ها فاصله دارد و گزینه مناسب برای آرامش روحی افراد نیازمند به آرامش است.
  • اغلب طراحی پنت هاوس به این صورت است که تا حد امکان به رستوران‌ها، مراکز خرید و مدارس نزدیک بوده و از این لحاظ مزایای پنت هاوس به لحاظ اجتماعی نیز مشخص می‌شود.
  • مناظر فوق العاده و چشم اندازهای گسترده از اصلی‌ترین مزایای پنت هاوس است که دارای فضای بازی برای سرگرمی بچه‌ها و جمع‌های خانوادگی است.
  • یکی از مزایای پنت هاوس در زمستان آن است که به طور کلی اگر مطلع باشید طبقات بالایی برج‌ها گرمتر از طبقاتی هستند که در پایین ساختمان قرار گرفته اند و این گرمایش همیشه از سمت پایین به بالای برج می‌رود به همین دلیل هم واحد پنت‌هاوس در زمستان گرمتر بوده اما در مقابل در تابستان گرمتر است و به سیستم سرمایشی قدرتمندتری نیاز دارد.
  • به دلیل نوع طراحی پنت هاوس و قرار گرفتن این واحدها در طبقات بالایی این خانه‌ها کمتر در معرض گرد و غبار و حشرات آزار دهنده‌ای مثل پشه‌ها هستند.
  • از دیگر مزایای پنت هاوس امنیت بالای آن است چرا که سیستم امنیتی موجود در این واحدها بسیار پیچیده بوده و سارقان عمدتا به سراق طبقات بالایی ساختمان‌ها نمی‌روند.
  • طراحی پنت‌هاوس در اغلب آنها به این صورت است که مبله بودن از امکانات پنت‌هاوس بوده و این گزینه برای کسانی که به دنبال تنوع هستند و می‌خواهند این واحدها را اجاره کنند انتخاب مناسبی است.
بهتر است بخوانید:  نکات مهم جهت خرید خانه‌ نوساز

 

معایب پنت‌هاوس

  • یکی از معایب پنت‌هاوس آن است که به دلیل دنج بودن و نداشتن همسایه این موضوع در بلند مدت می‌تواند کمی کسل کننده باشد چرا که شما با دیگر افراد ساختمان کمتر در تعامل خواهید بود.
  • از معایب‌پنت هاوس به این نکته نیز می‌توان اشاره کرد که با توجه به طراحی پنت‌هاوس که اغلب آنها درای آسانسور شخصی هستند اگر این امکانات پنت هاوس در همه آنها وجود نداشته باشد، به دلیل قرار گرفتن در طبقات بالایی اگر در زمان اوج رفت و آمد باشد باید زمان زیادی را برای رفت و آمد صرف کنید. همچنین به دلیل قرار گرفتن در بالاترین طبقات شما همیشه زمان زیادی را در مسیر رفت و آمد به بیرون و داخل منزل هستید.
  • بر خلاف چشم انداز زیبایی که از شهر یا طبیعت در این واحدها وجود دارد، طبیعت می‌تواند کمی هم آزار دهنده عمل کند برای مثال وزش باد در طبقات بالایی همانند یک طوفان احساس می‌شود و یک رعد و برق می‌تواند برای شما دردسر ساز شود.
  • از معایب پنت‌هاوس همچنین باید به دردسرهایی همچون خراب شدن ایزوگام سقف و غیره اشاره کرد که به دلیل قرار گرفتن در بالاترین طبقه به وجود می‌آید.
  • یکی دیگر از معایب پنت هاوس آن است که گاهی اوقات تراس موجود در پنت هاوس در صورتی که آن را اجاره کرده باشید به صورت مشترک با چند واحد استفاده می‌شود که در این صورت زمانی که دیگران بخواهند از آن استفاده کنند برای شما مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
  • و در آخر آنکه یکی از اصلی‌ترین معایب پنت هاوس آن است که به دلیل قیمت بسیار بالایی که برای خرید و اجاره آن باید پرداخته شود به راحتی قابل فروش و یا معاوضه نیست چرا که مشتریان کمی برای خرید یا اجاره آن اقدام می‌کنند.
بهتر است بخوانید:  مراحل سند زدن ملک از ابتدا تا انتها

 

یکی از مزایای پنت‌هاوس در زمستان آن است که به طور کلی اگر مطلع باشید طبقات بالایی برج‌ها گرمتر از طبقاتی هستند که در پایین ساختمان قرار گرفته اند و این گرمایش همیشه از سمت پایین به بالای برج می‌رود به همین دلیل هم واحد پنت‌هاوس در زمستان گرمتر بوده اما در مقابل در تابستان گرمتر است و به سیستم سرمایشی قدرتمندتری نیاز دارد.

 

جمع بندی

  • پنت هاوس را به لحاظ لغوی به آخرین طبقه از ساختمان‌های لوکس و مجلل اطلاق می‌کنند که در حالت کلی پنت هاوس صرفا طبقه آخر برج نبوده و در برخی از برج‌های لوکس به یکی از طبقات بالایی که واحد ساخته شده در آن بسیار مجلل و با امکانات کامل و به صورت سفارش شده و اختصاصی  ساخته شود، می‌گویند.
  • ایده اصلی طراحی پنت هاوس در دهه ۱۹۲۰ شکل گرفته است که به علت رشد اقتصادی چشم گیر در نیویورک آمار مربوط به ساخت و سازها به شدت شتاب گرفت و ساکنان نیویورک به سمت آپارتمان نشینی و برج نشینی روی آورند.
  • طراحی پنت هاوس اغلب برج‌ها به این صورت است که امکانات به خصوصی در آنها در نظر گرفته شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به دید مناسب و تراس‌های بزرگ و روباز اشاره کرد .
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی پنت هاوس قیمت بالای آن است که این ویژگی در همه جای دنیا مشترک است. البته قیمت این واحدها به شدت به نوع طراحی پنت هاوس و مصالح به کار رفته در آن وابسته است.
  • علاوه بر پارکینگ در داخل واحد و آسانسور برای جابجایی خودرو از دیگر امکانات خاص این واحدها قرار گرفتن روف گاردن بر روی بام یا استخر و سونا و جکوزی است. همچنین امکاناتی نظیر شیرآلات و دستگیره‌های آب طلا، سیستم سرمایش و گرمایش از کف و یا تولید برق از خورشید و زمین ورزشی و غیره نیز در زمره امکانات پنت هاوس است.
  • غالب طراحی پنت‌هاوس به این صورت است که بدون محاسبه تراس از حدود ۲۰۰ متر شروع می‌شود و پنت‌ هاوس‌هایی با متراژ بالای هزار متر نیز وجود دارند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که مساحت این واحدها به مکان، منظره، میدان دید و لوازم طراحی خاص بستگی دارد.
  • بر خلاف مساحت بالا و فضای دلباز بیرونی که در تراس وجود دارد و از امکانات پنت‌هاوس به شمار می‌آید اما در عین حال حریم خصوصی افراد هم به خوبی حفاظت شده و به لحاظ ایمنی در بالاترین سطح خود قرار دارد که از اصلی‌ترین مزایای پنت‌هاوس به شمار می‌رود.
  • از دیگر ویژگی پنت‌هاوس که در زمره مزایای پنت‌هاوس نیز قرار می‌گیرد، واقع شدن آنها در دل شهرهای شلوغ است که در عین حال به صورت عجیبی از این شلوغی‌ها فاصله دارد و گزینه مناسب برای آرامش روحی افراد نیازمند به آرامش است.
  • با توجه به طراحی پنت‌هاوس که اغلب آنها درای آسانسور شخصی هستند اگر این امکانات پنت‌هاوس در همه آنها وجود نداشته باشد، به دلیل قرار گرفتن در طبقات بالایی اگر در زمان اوج رفت و آمد باشد باید زمان زیادی را برای رفت و آمد صرف کنید. همچنین به دلیل قرار گرفتن در بالاترین طبقات شما همیشه زمان زیادی را در مسیر رفت و آمد به بیرون و داخل منزل هستید.
  • گاهی اوقات تراس موجود در پنت‌هاوس در صورتی که آن را اجاره کرده باشید به صورت مشترک با چند واحد استفاده می‌شود که در این صورت زمانی که دیگران بخواهند از آن استفاده کنند برای شما مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

منبع: کیلیدمگ

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه