همه چیز در مورد: سَند شورایی

29 مهر 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

در این مقاله می‌خواهیم در مورد سند شورایی به بحث و گفتگو بپردازیم. اسناد شورایی چیست؟ به چه نوع سندهایی، شورایی گفته می‌شود؟ مزایا و معایب اسناد شورایی چیست؟ سندهای شورایی چگونه خرید و فروش می‌شوند؟ برای تبدیل اسناد شورایی به سند قطعی و تک برگ چه اقدام‌ها و مراحلی باید صورت پذیرد؟ اگر شما هم با سوالاتی از این قبیل مواجه هستید و قصد خرید زمین و ملک با سند شورایی را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سند شورایی چیست؟

اسناد شورایی همان‌طور که از نام آن پیدا و مشخص است، نوشته‌ای است که روی یک تکه کاغذ به رشته تحریر درمی‌آید و توسط اهالی محله و شورای همان محله امضا و تأیید می‌شود. در واقع اسناد شورایی، سند ملک یا قطعه زمینی است که مشخصات، ابعاد و منطقه دقیق جغرافیایی روی آن ذکر می‌شود و به امضای اهالی محل و شورا رسیده است؛ اما ضمانت قانونی ندارد.

اسناد شورایی بیشتر به قولنامه و استشهادنامه محلی می‌ماند تا سند رسمی و تک برگی!

قطعه زمین و ملکی که دارای سند شورایی باشد، فقط و فقط توسط گروهی از افراد و شورای آن محله به رسمیت شناخته می‌شود و حتی ممکن است کاربری زمین نیز در سند شورایی به اشتباه ثبت شود. در این صورت در آینده و برای تبدیل سند شورایی به سند قطعی و رسمی، دچار مشکلات فراوانی خواهید شد که احتمالاً راه حلی هم نخواهند داشت.

بهتر است بخوانید:  سند عادی ملک + ویژگی ها

مشکلات سند شورایی: تبدیل سند شورایی

همان‌طور که می‌دانید، سندی رسمی است که به تأیید شهرداری، سازمان اتحادیه املاک کشور و تمام مراجع مربوطه و ذی‌ربط رسیده باشد. در غیر این صورت، زمانی که برای فروش، انحصار وراثت، قطعه‌بندی و تبدیل سند شورایی به تک برگ و سند رسمی اقدام کنید، با مشکلات فراوان قانونی و اداری روبرو خواهید شد.

برای مثال اگر یک قطعه زمین با کاربری تجاری و با سند شورایی خریداری کرده باشید؛ اما کاربری زمین به اشتباه تشخیص داده شده باشد، هنگامی که برای اخذ مجوزهای لازم یا تبدیل اسناد شورایی به تک برگ، به مراجع قانونی و مربوطه مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که در زمین مربوطه اجازه فعالیت تجاری ندارید و سند رسمی به شما داده نخواهد شد.

در واقع پول خود را کاملاً دور ریخته‌اید. علاوه بر اینکه کاربری زمین در سندهای شورایی قابل اعتماد نیست، صاحب یک قطعه زمین با اسناد شورایی هرگز نمی‌تواند به اعتبار سند خود اعتماد داشته باشد.

برای مثال ممکن است در آینده شرکایی پیدا کنید که هرگز از وجود آن‌ها خبر نداشته‌اید یا ممکن است در آینده متوجه شوید که این زمین اوقافی یا ریشه‌دار بوده است. هر لحظه ممکن است فرد یا افرادی از راه برسند و با ارائه سند رسمی و بنچاق زمین، ارث پدری خود را از شما مطالبه کنند.

همان‌طور که می‌دانید، خرید و فروش زمین اوقافی غیرقانونی است و خرید و فروش زمینی که ریشه‌دار است و ورثه دارد، دردسرها و شرایط پیچیده خودش را دارد. حتی اگر یکی از وراث یا شرکای احتمالی شما قصد فروش یا ساخت‌وساز را نداشته باشند، پروژه خواهد خوابید و هیچ کاری از دست شما ساخته نیست.

بهتر است بخوانید:  راهنمای تشخیص نوع ساخت بنا

اسناد شورایی هیچ اطلاعاتی در مورد مالکان قبلی زمین، وجود یا عدم وجود شریک، وجود یا عدم وجود ورثه و … را برای شما مشخص نمی‌کند. از این رو هیچ اعتمادی به سندهای شورایی وجود ندارد.

البته با تمام اشکالات اداری و قانونی که به سند شورایی وارد است، خرید و فروش املاک با سند شورایی به خصوص در شمال کشور و با کاربری زراعی و کسب‌وکار، بسیار رواج دارد. دلیل این کار هم این است که قیمت زمینی با اسناد شورایی، از قیمت زمین مشابهی که سند رسمی دارد، به‌مراتب کمتر است.

همچنین معامله‌کردن زمین با سند شورایی به‌دلیل نیاز کمتر به مراحل اداری و مراجعه به ادارات مختلف، سریع‌تر به اتمام می‌رسد. اغلب افرادی که قصد زراعت و ساخت و ساز را دارند، این زمین‌ها را خریداری کرده و سپس بلافاصله، اقدام به بررسی کاربری زمین از اداره کشاوری و شهرداری می‌کنند.

پس از گرفتن تأییدیه‌های لازم، کسب‌وکار و فعالیت خود را آغاز می‌کنند. اگر بتوانید سند زمینی را که با سند شورایی خریداری کرده‌اید، به سند رسمی و تک برگ تبدیل کنید، از نظر اقتصادی سود کلانی خواهید کرد. تبدیل سند شورایی به تک برگ اگر می‌‌خواهید ملک خود را بفروشید و سند ملک، شورایی است، باید پیش از فروش ملک اقدام به تبدیل سند شورایی به تک برگ کنید.

بهتر است بخوانید:  ارسال / درخواست فایل

با این کار اعتبار سند خود را بالاتر می‌برید و می‌توانید معامله مورد نظرتان را انجام دهید. همچنین اگر می‌خواهید ملکی بخرید، حواستان به سند آن باشد و اگر سند ملک از نوع شورایی باشد، فروشنده ابتدا باید سند را تک برگ کند. برای تبدیل سند شورایی به تک برگ باید از سازمان ثبت اسناد اقدام کنید. برای انجام کار تبدیل سند باید مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی و سند را با خود به همراه داشته باشید.

همچنین در فرم درخواست به درخواست سند تک برگ تأکید کنید. به یاد داشته باشید که بدهی‌های ملک باید تسویه شده باشد تا بتوان برای تبدیل سند اقدام کرد. سپس کارشناسان ملک را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که این ملک، مالک دیگری نداشته باشد. پس از تأییر توسط کارشناسان و طی‌کردن مراحل قانونی می‌توانید سند خود را دریافت کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم، معامله ملک و زمین با سند شورایی هم امکان‌پذیر است؛ اما چون سند قطعی و تک برگ نیست ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید پیش از انجام معامله، سند خود را تک برگ کنید. از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم با خواندن این مطلب سریع‌تر برای تبدیل سند خود اقدام کنید و معامله موفقی داشته باشید.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه