راهنمای مشارکت و ساخت ویلا

13 مهر 1401
۰ دیدگاه
اصول گودبرداری
زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

ساخت و ساز و ویلاسازی یک کار تخصصی است که برای موفقیت در آن باید کار را به افراد حرفه‌ای بسپاریم. تفاوت یک ویلای مجلل و شیک با ویلاهای معمولی در نحوه ساخت آن‌ها است. به همین دلیل بهتر است اگر زمین مناسبی برای ساخت دارید به مشارکت در ساخت ویلا به شکل جدی فکر کنید.

مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت نوعی قرارداد پیمانکاری است که صاحب ملک یا زمین با سازنده توافق می‌کند تا در ازای ساخت ویلا بخشی از ملک را به سازنده واگذار کند. از آنجایی که سازندگان دارای تر زمینه طراحی و اجرای انواع سازه‌های ساختمانی و ویلا متخصص هستند، قرارداد مشارکت در ساخت ویلا برای طرفین امتیازاتی را به همراه می‌آورد.

دلایل اهمیت قرارداد مشارکت در ساخت ویلا معمولا مالکین زمین‌های ویلایی یا باغ‌های ویلایی، سرمایه و تخصص لازم را برای ساخت و ساز در اختیار ندارند. مشارکت در ساخت ویلا می‌تواند در صنعت ساختمان‌سازی یا ویلاسازی تحول ایجاد کند و بافت‌های فرسوده را تبدیل به محیط‌های نوساز و قابل استفاده کند.

قراردادهای مشارکت در ساخت ازجمله مهم‌ترین توافقاتی است که بین مالک و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و برای طرفین امتیازاتی خواهد داشت.

باید به این نکته توجه کرد که برای ساخت ویلا تنها داشتن زمین کافی نیست، بلکه سرمایه در کنار تجربه است که می‌تواند زمینه‌ساز آبادانی یک منطقه را فراهم آورد.

بسیاری از افراد با تصور اینکه خود می‌توانند تمامی مراحل ساخت و ساز و ویلاسازی را انجام دهند، از عقد قرارداد مشارکت در ساخت ویلا اجتناب می‌کنند. اما در زمان اجرا با مشکلات کمبود سرمایه یا عدم توانایی در اجرای مناسب ساختمان‌سازی و رعایت قوانین شهرسازی مواجهه می‌شوند.

بهتر است بخوانید:  بهترین زمان برای خرید ویلا (شمال کشور)

حدود یک قرارداد مشارکت در ساخت ویلا ساختمان‌های ویلایی هنوز طرفداران خاص خود را دارند. به‌خصوص اگر این بناهای ویلایی در مناطق خوش آب و هوای ییلاقی مانند شمال کشور باشند. البته ساختمان‌های ویلایی در مناطق پر تردد شهری نیز مشتریان خاص خود را دارند. برای قرارداد مشارکت در ساخت ویلا ۳ حالت زیر قابل تصور است.

۱. قرارداد بازسازی بنای موجود

بسیاری از ویلاها یا ساختمان‌های ویلایی بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ سال از ساخت آن‌ها دچار اُفت می‌شوند و نیاز به نوسازی و بازسازی دارند. در قرارداد مشارکت در ساخت ویلا، سازنده می تواند در ازای بازسازی بنای ویلایی بخشی از ساختمان را به تملک خود در بیاورد یا تنها به مدیریت پیمان بپردازد و هزینه مشارکت در نوسازی را از مالک دریافت کند.

۲. ساخت ویلای مشارکتی

بسیاری از افراد دارای یک زمین ویلایی یا باغی مناسب در مناطق خوش آب و هوا هستند. این افراد می‌توانند با یک قرارداد مشارکت در ساخت ویلا در زمین خود یک بنای مجهز و مدرن داشته باشند. نحوه استفاده از ویلا بین سازنده و مالک زمین در قرارداد مشارکت ساخت ویلا مشخص می‌شود.

۳. ساخت آپارتمان در زمین‌های ویلایی

در زمین‌های ویلایی که در مناطق پرازدحام شهری قرارگرفته‌اند، می‌توان مشارکت در ساخت آپارتمان را اجرا کرد. در این نوع قرارداد مشارکت مدنی، مالک زمین خود را در اختیار سازنده قرار می‌دهد.

سازندگان تمامی مراحل طراحی، نقشه‌کشی، اجرا و ساخت ساختمان را پیش می‌برند و در نهایت بر اساس قرارداد مشارکت ساخت به تقسیم واحدهای آپارتمانی بین خود با مالک می‌پردازند.

بهتر است بخوانید:  ساخت ویلا در شمال + نمونه قرارداد پیمانکاری

مزایای مشارکت در ساخت ویلا

مشارکت در ساخت ویلا برای مالک زمین و سازنده مزایایی را به همراه می‌آورد:

۱. عدم نیاز به نقدینگی زیاد

قرارداد مشارکت در ساخت ویلا موجب می‌شود تا هزینه‌ها بین سازنده و مالک زمین تقسیم شود. در واقع سازنده پولی برای زمین ویلا پرداخت نمی‌کند و مالک زمین نیز هزینه‌ای برای ساخت نمی‌پردازد. بدین شکل با نقدینگی کمتری ساخت ویلا انجام می‌شود.

۲. ارزش‌آفرینی برای ویلا

ویلا‌ها و ساختمان‌های کلنگی دارای ارزش زیادی نیستند. اما با نوسازی یا ساخت بنای جدید هم برای سازنده و هم مالک زمین ارزش‌آفرینی می‌شود.

۳. ساخت ویلا با اصول مهندسی

مشارکت در ساخت ویلا این امکان را برای مالک زمین فراهم می‌کند تا یک ساختمان محکم و اصولی بر اساس معیارهای شهرسازی و نظام مهندسی در اختیار داشته باشد.

۴. مدت زمان کم برای آماده‌سازی

از آنجایی که در قراردادهای مشارکت ساخت ویلا، مدت زمان انجام پروژه به صورت دقیق مشخص می‌شود، سازنده سعی می‌کند تا پروژه را در مدت زمان قانونی تحویل دهد.

۵. امکان پیش‌فروش ساختمان‌های مشارکتی

قرارداد مشارکت در ساخت ویلا با قراردادهای پیش‌فروش تفاوت اساسی دارد. مالک زمین می‌تواند با پیش فروش بخشی از ساختمان ویلایی که در آینده خواهد ساخت، هزینه ویلاسازی را تامین کند.

۶. اهمیت مکان ویلا

در مشارکت ساخت ویلا با انتخاب مکان‌ مناسب، میزان سود سازنده افزایش خواهد یافت. به‌عنوان مثال ساخت ویلا در شمال و مناطق ییلاقی اطراف تهران و شهرهای بزرگی همچون مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و… سود زیادی را برای سازنده و مالک خواهد داشت.

بهتر است بخوانید:  مشکلات خرید ویلا

نکات مهم مشارکت در ساخت ویلا

برای اینکه بتوان یک قرارداد مشارکت ساخت ویلای مناسب داشت و در مراحل اجرا و پس از آن دچار مشکل نشد، بهتر است به نکاتی توجه کنیم:

۱. قبل از عقد قرارداد مشارکت از مالکیت زمین و امکان اخذ مجوزهای ساخت و ساز در آن مطمئن شوید.

۲. قراردادهای مشارکت در ساخت ویلا را با مشاوره یک کارشناس خبره در زمینه املاک و مسائل حقوقی تنظیم کنید، تا در مراحل بعدی دچار مشکل نشوید.

۳. در قرارداد مشارکت ساخت و ساز به تمامی جزئیات نظیر کیفیت مصالح، نحوه اجرا و… بپردازید تا در زمان اجرا و پس از آن دچار مشکلی نگردید.

۴. از آنجایی که فسخ قرارداد مشارکت پیچیده و حتی غیر ممکن است، طرفین در امضای قرارداد باید توجه کافی به موضوعات مختلف را داشته باشند.

۵. استفاده از نمونه قرارداد مشارکت در ساخت ویلا می‌تواند به افراد کمک کند تا به تمامی مسائل توجه کنند. البته باید به این موضوع توجه داشت که هر قراردادی شرایط خاص خود را دارد و با توجه به این شرایط باید مفاد قرارداد تنظیم شود.

۶. در مشارکت ساخت ویلا باید مدت زمان انجام پروژه و شرایط پرداخت خسارت تاخیر در انجام مشخص شود.

سخن پایانی

مشارکت در ساخت ویلا از جمله قراردادهایی است که می‌تواند برای مالک و سازنده سود خوبی را به همراه بیاورد. قرارداد مشارکت در ساخت ویلا باید زیر نظر کارشناسان حقوقی تهیه شود تا طرفین در مراحل اجرایی کار یا زمان خاتمه پروژه دچار مشکلی نگردند.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه