راهنمای دریافت وام ازدواج (وام ذوجین) – سال ۱۴۰۱

12 تیر 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

داشتن سرمایه مالی کافی، یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای شروع زندگی مشترک است. تسهیلاتی که برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده است، تا حدودی می‌تواند کمک‌کننده باشد. در سال‌های اخیر و با توجه به تورم موجود در کشور، وام ازدواج جوانان هم افزایش داشته است.

در این مطلب از مجله مسکن رضا، قصد داریم که از جزئیات این وام و شرایط دریافت آن برایتان توضیح دهیم. بنابراین اگر در آستانه ازدواج هستید یا در حال حاضر متأهل هستید، اما هنوز برای دریافت وام اقدام نکرده‌اید، این مطلب را از دست ندهید.

 

مزایای وام ازدواج نسبت به سایر وام‌ها

وام ازدواج به هر ایرانی یک‌بار تعلق می‌گیرد. همانطور که مشخص است، این وام به افراد متأهل داده می‌شود و به مجردها تعلق نمی‌گیرد. مبلغ این وام بسته به سن عروس و داماد متغیر است و مدت بازپرداخت آن هم بستگی به مبلغ آن دارد اما سود بازپرداخت این وام برای همه یکسان است. یعنی هر مبلغی که وام دریافت کنید، در نهایت باید آن را با سود بسیار پایینی در حدود ۴ درصد بازگردانید. وام در نظر گرفته برای زوج‌ها به سن آن‌‌ها بستگی دارد و داماد زیر ۲۵ سال و عروس زیر ۲۳ سال، حداکثر وام را دریافت می‌کنند. همچنین اگر خانم یا آقای متقاضی وام، جانباز و آزاده باشند، مبلغ وام دوبرابر خواهد شد. فرزندان افراد جانباز و آزاده و همچنین فرزندان شهدا هم در زمان ازدواج می‌توانند دوبرابر سایر افراد وام دریافت کنند.

بهتر است بخوانید:  انواع وام بانک مسکن و شرایط آن (سال ۱۴۰۱)

 

مبلغ وام ازدواج چقدر است؟

طبق قانون وضع شده در سال ۱۴۰۱، مبلغ وامی که به هر زوج تعلق می‌گیرد، بسته به سن عروس و داماد، می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. در ادامه این مطلب، میزان وام قابل دریافت با توجه به سن عروس و داماد را مشخص کرده‌ایم.

  • اگر در اوایل جوانی قصد ازدواج دارید، می‌توانید از وام حداکثری ازدواج استفاده کنید. به آقا داماد زیر ۲۵ سال و عروس خانم زیر ۲۳ سال، نفری ۱۵۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرید و در کل این زوج می‌توانند از تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ازدواج استفاده کنند. اما اگر یکی از زوجین در بازه سنی گقته شده نباشد، حداکثر ۱۲۰ میلیون تومان وام می‌تواند دریافت کند. بنابراین در چنین شرایطی، این زوج برای شروع زندگی ۲۷۰ میلیون تومان وام خواهند داشت.
  • وام ۱۵۰ میلیون تومانی فقط برای دامادهای زیر ۲۵ سال و عروس‌های زیر ۲۳ سال است. خانم‌ها و آقایان بزرگ‌تر از این سن، هرکدام ۱۲۰ میلیون وام دریافت خواهند کرد. بنابراین اگر تازه عروس و داماد هستید و سن شما بیشتر از گروه سنی گفته‌شده است، در کل ۲۴۰ میلیون تومان می‌توانید در شروع زندگی داشته باشید.
بهتر است بخوانید:  ویژه: راهنمای دریافت وام ودیعه مسکن 1402

نکته: باوجود آن‌که گفته می‌شود تنها تا ۲۴ ماه بعد از تاریخ عقد برای درخواست وام ازدواج زمان باقی است، اما یک قانون استثنا هم برای زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از سال ۹۷ ثبت شده است، وجود دارد. اگر از سال ۹۷ به بعد ازدواج کرده‌اید و بیش از دو سال از تاریخ عقدتان می‌گذرد، در سال ۱۴۰۱ به شما و همسرتان هر کدام نفری ۱۲۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد.

برای ثبت درخواست وام ازدواچ چه باید کرد؟

قدم اول برای دریافت تسهیلات تشکیل زندگی مشترک، ثبت‌نام در سایت وام ازدواج است. سامانه تسهیلات وام قرض الحسنه ازدواج، تنها سایت معتبر ثبت درخواست است و نباید به سایت‌های دیگر مراجعه کنید. بعد از ثبت‌نام و درج مشخصات، سایت یک کد رهگیری ۱۰ رقمی در اختیارتان قرار می‌دهد. حتماً این کد را یادداشت کنید، چون برای پیگیری وام ازدواج در آینده به آن نیاز خواهید داشت. یادتان باشد که بعد از دریافت کد از طرف سامانه، باید حداکثر تا ۱۲ روز به بانک مراجعه کنید.

 

شرایط ثبت‌نام وام ازدواج چیست و چه مدارکی لازم دارد؟

برای دریافت وام ازدواج اول از همه به ضامنی معتبر نیاز است و عروس و داماد باید هر کدام یک ضامن به بانک معرفی کنند و بنابراین در کل به دو ضامن نیاز است. کارمندان دولت، نیروهای نظامی و بازنشستگان می‌توانند ضامن شوند. همچنین کاسبان بازاری هم در صورت داشتن پروانه کسب، می‌توانند به‌عنوان ضامن به بانک معرفی شوند. هر کدام از ضامن‌ها باید فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق داشته باشند. هرچند که طبق قانون هر شخص فقط باید یک ضامن به بانک معرفی کند، اما بعضی از بانک‌های کشور به دلیل بیشتر شدن مبلغ وام نسبت به گذشته، یک ضامن را کافی نمی‌دانند و عروس و داماد هرکدام مجبور هستند، حداقل دو نفر را به‌عنوان ضامن به بانک معرفی کنند.

بهتر است بخوانید:  راهنمای دریافت وام مسکن جوانان + شرایط (سال 1401)

بعد از آن‌که ضامن معتبر با فیش بانکی و نامه کسر از حقوق پیدا کردید، باید مدارک لازم برای ارائه به بانک را فراهم کنید. اصل و کپی سند ازدواج، شناسنامه زوجین، کارت ملی هر دو نفر و مدارک ضامن‌ها برای دریافت وام ازدواج الزامی است. ارائه اطلاعات آدرس و کد پستی متقاضیان و ضامن‌ها هم اجباری است. در صورت تأیید مدارک و ضامن، حداکثر تا ۳ ماه بعد، وام پرداخت خواهد شد. البته بعضی از بانک‌ها به دلیل کمبود بودجه، ممکن است دیرتر از این زمان وام را پرداخت کنند.

 

 

تا به  حال از وام ازدواج استفاده کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، خوشحال می‌شویم که از چندوچون آن برای ما بنویسید تا کاربران مسکن رضا از تجربه‌های شما استفاده کنند.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه