تحولات مسکن در تابستان ۱۴۰۰ + تحلیل

13 مهر 1400
۰ دیدگاه
مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت مسکن
زمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

با توجه به تغییرات و جهش های غیر اصولی و همینطور رکود سنگین در بازاز مسکن، بسیاری از مردم در انتظار تعیین و مشخض شدن وضعیت بازار ملک و آپارتمان به خصوص در شهر تهران هستند.اتفاقات اخیر پیرامون مسائل سیاسی داخل و خارج کشور تا حدودی بر این بازار تاثیر داشته است که در انتهای این مطلب، در یک ویدیو وضعیت تحولات مسکن در تابستان را واکاوی و تحلیل میکنیم.منبع و کارشناس برنامه: مهدی واعظی / بورسان

مهدی واعظی در ابتدا این نکته را تشریح کرد که قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۳۱.۷۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده است که نسبت به ماه پیش ۲.۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۰.۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

وی همچنین این نکته را خاطر نشان کرد که قیمت دلاری مسکن در چند ماه اخیر روندی نزولی را طی کرده است و اینگونه بنظر می‌رسد که حباب مثبت آن در حال تخلیه شدن است. در ادامه هم این موضوع را ذکر کرد که تعداد معاملات مسکن در ماه گذشته بیان کننده آن است که در حال خروج از وضعیت رکودی مسکن هستیم.

بهتر است بخوانید:  نرخ بازگشت سرمایه در ملک و محاسبه آن

واعظی در پایان به بررسی جزئی‌تر این آمار در مناطق پرداخت و این موضوع را بیان نمود که مناطق ۱۳، ۱ و ۳ داشتیم و در سمت مقابل مناطق ۲۰ و ۷ کاهش قیمت را مشاهده کردیم.

علی فرنام در این بخش از برنامه به تشریح جزییات وام ودیعه مسکن پرداخت و انواع مختلف آن را بازگو کرد.

وی در ادامه این نکته را بیان کرد که وام ودیعه مسکن ۴۰۰ میلیون تومان است و سود تعلق گرفته به این وام ۱۷.۵ درصد و ۱۲ ساله است. هر قسط این وام هم ۶۶۷۰۰۰۰ تومان است.

فرنام در ادامه مواردی اعم از شرایط افرادی که این وام به آنها تعلق می‌گیرد و همچنین مهلت ثبت‌نام برای این وام را شرح داد و به تفاوت‌ها و ویژگی‌های این وام‌ها پرداخت.

وی به این موضوع پرداخت که این وام در کشورهای دیگر بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد. اما در ایران متاسفانه فاصله معناداری میان میزان این وام و قیمت مسکن وجود دارد.

بهتر است بخوانید:  تاثیر لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر بازار مسکن

علی فرنام به این نکته پرداخت که با توجه به افزایش محسوس تعداد معاملات مسکن بنظر می‌رسد که انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن در حال کم‌رنگ‌تر شدن است.

در بخش پایانی این برنامه هم نگین دوستدار گریزی به بازار مسکن و اجاره بها زد. او در این گزارش به این موضوع هم پرداخت که دلیل افزایش قیمت اجاره چه دلایلی را در پی دارد. کارشناس حاضر در این بخش برنامه بهروز مقدم کارشناس حوزه مسکن بود.

در ادامه تحلیل کارشناس برنامه را مشاهده نمایید:

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه