انواع وام بافت فرسوده در تهران و شهرستانها

17 دی 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

با تغییر سال گاهی قوانین وام‌ها نیز تغییر می‌کند و بسیاری مایلند از قوانین جدید مطلع شوند. برای افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و تمایل دارند از شرایط وام بافت فرسوده سال ۹۹ و وام نوسازی مسکن ۹۹ آگاه شوند شرایط به همین منوال است.

شهر تهران دارای مناطقی است که از نظر بافت شهری در دسته مناطق بافت فرسوده قرار دارند. در این مناطق خاص هم وام نوسازی مسکن به افراد دارای خانه‌های قدیمی تعلق می‌گیرد و هم وام بافت فرسوده به افرادی که قصد خرید خانه جدید دارند.

در حال حاضر با توجه به تورم شدید مسکن و کاهش قدرت خرید مردم، درخواست خرید مسکن در این مناطق افزایش یافته است چرا که تسهیلات مسکن با شرایط قابل قبولی به افراد تعلق می‌گیرد و همچنین میزان متوسط قیمت هر متر مربع خانه در این مناطق به نسبت متوسط کل تهران ارزان‌تر است. در این مطلب به بررسی اجمالی شرایط وام بافت فرسوده در سال ۹۸ و تغییرات احتمالی آن در سال ۹۹ و شرایط جدید آن خواهیم پرداخت.

کدام مناطق در بافت فرسوده قرار دارند؟

بافت فرسوده به چه جایی اطلاق می‌شود؟ بافت‌های فرسوده درواقع محدوده‌های آسیب‌پذیر شهر هستند. شناسایی بافت فرسوده بر اساس معیارهای خاصی صورت می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ریزدانگی: به مناطقی گویند که بیش از ۵۰ درصد خانه‌های آن مساحتی کمتر از ۲۰۰ متر مربع داشته باشند. این به معنی فشردگی بافت و تجمع پلاک‌های با مساحت کم است.

ناپایداری: به مناطقی گویند که بیش از ۵۰ درصد خانه‌های آن ناپایدار و فاقد سازه مقاوم و اصولی باشند.
نفوذناپذیری: به مناطقی گویند که بیش از ۵۰ درصد معابر آن دارای عرض کمتر از ۶ متر باشند. این به معنی عدم دسترسی مناسب و کم بودن معابر سواره است.

در تهران ۷ منطقه ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۸ و ۱۹ جز بافت فرسوده هستند. مناطق ۱ و ۳ شامل محله‌های دارآباد و فرحزاد جز مناطق فرسوده اما گران‌قیمت به حساب می‌آیند.

وام بافت فرسوده سال ۹۹ شهری و روستایی

بر اساس اعلام بانک مسکن افرادی که برای بار اول قصد خرید خانه دارند، در صورتی که بخواهند در مناطق بافت فرسوده خرید انجام دهند وام با سود ۶% دریافت می‌کنند. این تسهیلات به نسبت دیگر وام‌های ارائه شده از نرخ سود معقولی برخوردار است و به افراد و به خصوص زوج‌های جوان فرصت خانه‌دار شدن می‌دهد.
اگر کسی مسکن اولی نباشد اما بخواهد در این مناطق خانه خریداری کند تسهیلاتی با نرخ
سود ۸ درصد دریافت خواهد کرد که این نیز بسیار مناسب است.

بر اساس اعلام بانک مسکن افرادی که برای بار اول قصد خرید خانه دارند، در صورتی که بخواهند در مناطق بافت فرسوده خرید انجام دهند وام با سود ۶% دریافت می‌کنند.

شرایط خرید مسکن با وام بافت فرسوده سال ۹۹ به نسبت سال گذشته تغییری نداشته است.
این تسهیلات علاوه بر اینکه به افراد کم‌درآمد و زوجین جوان کمک می‌کند خانه‌دار شوند در واقع نوعی تشویق برای سازندگان مسکن در این مناطق نیز است. وقتی سازندگان متوجه شوند تسهیلات خوبی به افراد متقاضی مسکن تعلق می‌گیرد درمی‌یابند که تقاضا برای پروژه‌های ساختمانی در این مناطق وجود دارد پس به نوسازی و بهسازی ملک خود ترغیب می‌شوند.

آن سازندگان می‌توانند هم تسهیلات خانه اولی زوجین به مبلغ ۱۲۰ میلیون و هم تسهیلات ساخت به ارزش ۱۱۰ میلیون در سال ۹۹ را برای یک واحد دریافت کنند تا در مجموع ۲۳۰ میلیون تسهیلات داشته باشند.
متخصصین معتقدند با تغییرات وام بافت فرسوده سال ۹۹ به افزایش عرضه مسکن، کاهش حباب قیمتی، پاسخگویی به تقاضای واقعی و حذف دلالان در سال ۹۹ کمک شایانی خواهد شد.

بهتر است بخوانید:  سرمایه گذاری ملکی در گلبهار

وام بافت فرسوده چقدر است؟

در جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده طرح‌های بسیاری تا پایان برنامه ششم توسعه در حال اجرا است. بودجه تخصیصی تا سال ۹۸ به شرح زیر بود:

  • ۵۰ میلیون تومان تسهیلات تأمین مسکن و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ودیعه اسکان موقت در کلان‌شهرها
  • ۴۰ میلیون تومان تسهیلات تأمین مسکن و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه اسکان موقت در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت
  • ۳۰ میلیون تومان تسهیلات تأمین مسکن و ۱۰ میلیون تومان تسهیلات ودیعه اسکان موقت در سایر شهرها

در آذرماه ۹۷ آقای هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد با توجه به درخواست سیاست‌گذاران طرح بازآفرینی شهری و با تصویب بانک مسکن وام بافت فرسوده سال ۹۹ تا سقف ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت.

شرایط جدید وام بافت فرسوده سال ۹۹ اینگونه است که افراد در تهران و کلان‌شهرها علاوه بر ۵۰ میلیون وام سابق می‌توانند ۶۰ میلیون تسهیلات مسکن درخواست کنند و سازندگان شهرهای دیگر نیز که قبلا ۴۰ میلیون وام می‌گرفتند با افزایش ۷۰ میلیونی سقف وام نوسازی مسکن ۹۹ قادر خواهند بود در سال جدید از ۱۱۰ میلیون تسهیلات وام مسکن بهره ببرند.

بدین ترتیب شرایط جدید وام بافت فرسوده سال ۹۹ این‌گونه است که افراد در تهران و کلان‌شهرها علاوه بر ۵۰ میلیون وام سابق می‌توانند ۶۰ میلیون تسهیلات مسکن درخواست کنند و سازندگان شهرهای دیگر نیز که قبلا ۴۰ میلیون وام می‌گرفتند با افزایش ۷۰ میلیونی سقف وام نوسازی مسکن ۹۹ قادر خواهند بود در سال جدید از ۱۱۰ میلیون تسهیلات وام مسکن بهره ببرند.
تغییرات وام بافت فرسوده سال ۹۹ تنها به سقف وام خلاصه نمی‌شود. تاکنون وام‌های دریافتی بافت فرسوده برای نوسازی با سود ۹ درصد بازپرداخت می‌شد اما در سال ۹۹ هر میزان اضافه‌تر از سقف سال گذشته (۵۰ و ۴۰ میلیون) تسهیلات مسکن دریافت کنید باید آن را با سود ۱۸ درصد بازپرداخت کنید.
نکته دیگر در خصوص تغییرات وام بافت فرسوده سال ۹۹ این است که افزایش مبلغ وام نوسازی مسکن به سازندگان و انبوه‌سازان تعلق می‌گیرد و مالکانی که قصد نوسازی مسکن دارند همچنان باید از همان سقف تسهیلات مسکن سال گذشته (۴۰ و ۵۰ میلیون) استفاده کنند.

برای تسهیل مراحل درخواست تا دریافت وام نوسازی مسکن یک سامانه الکترونیکی برای ثبت‌نام تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به آدرس الکترونیکی www.facility.udrc.ir ایجاد شده است. متقاضیان می‌توانند با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود و با ارائه مدارک موردنیاز، در سال ۹۹ نیز نسبت به تشکیل پرونده در این سامانه اقدام کنند.
برای طی مراحل ثبت‌نام در سامانه ابتدا باید به لینک ثبت‌نام وارد شوید، فرم متقاضی را پر نمایید، از سیستم یک رمز عبور دریافت کنید، به صفحه «ورود به سیستم» وارد شوید، با رمز عبور دریافتی خود به سیستم وارد شوید، به منوی ثبت پروژه جدید بروید و اطلاعات درخواستی را تکمیل کنید.

قبل از بیان نکاتی که در هنگام ثبت پروژه در سامانه باید رعایت شود در ادامه به مفاهیمی که نیاز به تعریف دارند اشاره می‌کنیم.

  • ودیعه اسکان موقت:تسهیلاتی است که در به صورت عقد جعاله جهت رهن منزلی برای سکونت در طول مدت تخلیه و ساخت واحد جدید به افراد تعلق می‌گیرد.
  • صندوق توسعه محلی:صندوقی است که بر اساس قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شده و امکان جذب سرمایه برای نوسازی را از بورس فراهم می‌کند.
  • انبوه‌ساز:به اشخاص حقیقی و حقوقی گفته می‌شود که توانایی مدیریت طرح‌های عمرانی را با تأمین و جذب سرمایه دارد و از فناوری‌های جدید در جهت ساخت واحدهای مسکونی استفاده می‌کند. بدیهی است فرد برای انجام این کار نیازمند دریافت پروانه اشتغال به کار خواهد بود.
بهتر است بخوانید:  انواع وام بانک مسکن و شرایط آن (سال ۱۴۰۱)

شرایط دریافت وام بافت فرسوده چیست؟

  • متقاضی تسهیلات باید شخص حقیقی به نمایندگی دیگر مالکین یا وکلای آن‌ها باشد و یا نماینده شخص حقوقی اعم از انبوه‌ساز، تعاونی یا صندوق.
  • هر متقاضی باید ابتدا مراحل ثبت‌نام در سامانه را که قبلا ذکر شد طی کند تا بتواند یک پنل کاربری برای ثبت پروژه داشته باشد.
  • برای ثبت پروژه باید از طریق لینک «ورود به سیستم» وارد پنل کاربری شوید و سپس اقدام به ثبت پروژه جدید کنید.
  • در سیستم هر پروژه با یک پروانه ساختمانی تعریف می‌شود یعنی برای هر پروژه باید یک پروانه دریافت کرده باشید. بدیهی است برای هر پروانه ساختمانی باید یک پروژه جدید ثبت کنید.
  • هر متقاضی می‌تواند یک یا چند پروژه ثبت کند.
  • پس از ثبت اولین مرحله، یک کد رهگیری برای پروژه فعلی تولید شده و در طول مراحل ثبت‌نام از آن استفاده خواهد شد.
  • اگر در پروژه‌ای از تجمیع چند ملک بافت فرسوده در همسایگی یکدیگر استفاده شده است باید اطلاعات تمامی آن املاک و مالکین آن‌ها ثبت و تصویر مدارک درخواستی در سایت بارگذاری شود.
  • در هنگام ثبت پروژه امکان بازگشت به مراحل قبلی و ویرایش اطلاعات در صورت نیاز وجود دارد.
  • حتما توجه داشته باشید ثبت‌نام زمانی نهایی خواهد شد که در آخرین مرحله دکمه تأیید نهایی را زده باشید.
  • دقت کنید پس از تأیید نهایی امکان ویرایش وجود ندارد لذا هنگام ثبت‌نام و ارسال مدارک نهایت دقت و توجه را اعمال کنید.
  • هر پروژه یک کد رهگیری منحصربه‌فرد دارد یعنی ثبت پروژه‌ها و تخصیص کد رهگیری به شخص مرتبط نیست بلکه به تعداد پروژه‌ها بستگی دارد.
  • امکان ذخیره مراحل ثبت‌نام حین انجام کار وجود دارد. شما می‌توانید از پنل خارج شوید و زمان دیگری به ادامه کار بپردازید.

ثبت نام وام بافت فرسوده

  • نقشه ۲۰۰۰/۱ موقعیت ملک در بافت فرسوده
  • پروانه ساختمانی (پشت و رو)
  • صفحه اول و دوم سند تک‌برگی و یا صفحه اول و آخرین صفحه انتقالات سند دفترچه‌ای
  • اسکن تمامی صفحات شناسنامه و اسکن پشت و روی کارت ملی مالک/مالکین یا وکیل قانونی آن‌ها
  • اسکن تمامی صفحات شناسنامه و اسکن پشت و روی کارت ملی همسر در صورت احراز شرایط زوجین جوان
  • اسکن قیم‌نامه در صورت احراز شرایط زن سرپرست خانوار
  • اسکن اساسنامه در صورت احراز شرایط تعاونی یا صندوق
  • اسکن گواهینامه در صورت احراز شرایط توسعه گر (انبوه‌ساز)
  • اسکن اسناد تجمیع املاک در صورت احراز شرایط تجمیع (هر کدام از صفحه‌ها اسکن جداگانه)
  • عکس گرفته شده از پروژه به منظور شناسایی مرحله اجرایی پروژه (تخریب، اسکلت‌بندی یا …)
  • کلیه مدارک و اسکن باید از نوع عکس و یکی از فرمت‌های jpg (jpeg)، png و یا gif و حداکثر دارای حجم یک مگابایت (۱۰۲۴ کیلوبایت) باشد.
بهتر است بخوانید:  نرخ بازگشت سرمایه در ملک و محاسبه آن

دقت کنید پس از تأیید نهایی امکان ویرایش وجود ندارد لذا هنگام ثبت‌نام و ارسال مدارک نهایت دقت و توجه را اعمال کنید.

پس از ثبت نهایی هر پروژه به موارد زیر دقت کنید:

  • در مرحله آخر ثبت و پس از تأیید نهایی اطلاعات، پروژه در حالت ثبت‌شده قرار می‌گیرد.
  • به طور معمول زمان بررسی هر پروژه دو هفته طول خواهد کشید. پس از بررسی حالت پروژه به «در دست بررسی» تغییر می‌کند.
  • در صورت عدم نقص مدارک و تأیید صحت اطلاعات وارد شده وضعیت پروژه به «تأیید شده» تغییر می‌کند.
  • اگر اطلاعات وارد شده مشکلی داشته باشد یا مدارک ناقص و یا اشتباه باشد پروژه به حالت «تأیید نشده» تغییر وضعیت می‌دهد. در این هنگام پیامکی مبنی بر عدم تأیید پروژه به متقاضی ارسال شده و فرد باید به سامانه مراجعه کند و نواقص را برطرف نماید تا کارشناسان دوباره بررسی کنند.
  • پس از تأیید به هر پروژه امتیازی از طرف کارشناسان تعلق خواهد گرفت که بر اساس آن افراد در اولویت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرند. پروژه در این هنگام به «در انتظار» تغییر وضعیت می‌دهد.
  • هنگامی که نوبت به اعطای تسهیلات برسد وضعیت به «معرفی به بانک» تغییر کرده و نام بانک نیز ذکر می‌شود.
  • کلیه مراحل مذکور از طریق پیامک نیز به متقاضی اعلام می‌شود اما باید توجه داشته باشید که ممکن است مشکلاتی در سامانه پیامکی وجود داشته باشد پس حتما حداقل هفته‌ای یک بار پنل کاربری خود را برای اطلاع از پیشبرد پروژه بررسی نمایید.

امید است با تدبیر مسئولان و بهبود هر چه بیشتر شرایط تسهیلات مسکن و نوسازی بافت فرسوده در سال ۹۹ بتوان به عرضه مسکن با قیمت معقول، خانه‌دار شدن متقاضیان مصرفی و حذف دلالان کمک کرد.

قسط وام بافت فرسوده

قسط وام فرسوده باتوجه به نوع وام تعیین می‌شود. همانگونه که اشاره شد نخ سود این وام ۹ درصد است و متقاضیان باتوجه به شرایط بانک باید مبلغ وام گرفته شده را با ۹ درصد سود به بانک بازگزدانند.

جمع‌بندی

  • در تهران ۷ منطقه ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۸ و ۱۹ جز بافت فرسوده هستند. مناطق ۱ و ۳ شامل محله‌های دارآباد و فرحزاد جز مناطق فرسوده اما گران‌قیمت به حساب می‌آیند.
  • بر اساس اعلام بانک مسکن افرادی که برای بار اول قصد خرید خانه دارند، در صورتی که بخواهند در مناطق بافت فرسوده خرید و نوسازی مسکن انجام دهند تسهیلات وام نوسازی مسکن با سود ۶% دریافت می‌کنند.
  • اگر کسی مسکن اولی نباشد اما بخواهد در مناطق بافت فرسوده خانه خریداری کند و نوسازی مسکن انجام دهد وام بافت فرسوده با نرخ سود ۸ درصد دریافت خواهد کرد که این وام نوسازی مسکن نیز بسیار مناسب است.
  • در آذرماه ۹۷ آقای هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد با توجه به درخواست سیاست‌گذاران طرح بازآفرینی شهری و با تصویب بانک مسکن وام بافت فرسوده ۹۹ تا سقف ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت.
  • تغییرات وام بافت فرسوده سال ۹۹ تنها به سقف وام خلاصه نمی‌شود. تا کنون وام‌های دریافتی بافت فرسوده برای نوسازی مسکن با سود ۹ درصد بازپرداخت می‌شد اما در سال ۹۹ هر میزان اضافه‌تر از سقف سال گذشته (۵۰ و ۴۰ میلیون) تسهیلات وام نوسازی مسکن دریافت کنید باید آن را با سود ۱۸ درصد بازپرداخت کنید.

منبع: کیلید مگ

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه