کارمزد انتقال وجه پایا، ساتنا، پل، شبا ، کارت به کارت

2 اسفند 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

عناوین این مقاله

میزان کارمزد انتقال وجه ساتنا و پل در سال۱۴۰۳، دو صدم درصد مبلغ تراکنش است و میزان کارمزد انتقال وجه پایا، یک صدم درصد مبلغ تراکنش، برای پایا، به شیوه شخصی می باشد. کارمزد انتقال وجه شبا در سال ۱۴۰۳​، بسته به این است که با کمک شماره شبا، از طریق کدام یک از شیوه ها (ساتنا، پایا و پل)، برای انتقال وجه، اقدام نمود.

بانک ها، در سیستم بانکداری نوین، خدمات بیشماری را به مشتریان خود، ارائه می کنند که سبب سرعت بخشیدن و تسهیل جابجایی وجه نقد از حسابی به حساب دیگر یا از بانکی به بانک دیگر، گشته است که از جمله این خدمات، می توان به انتقال وجه، به شیوه هایی نظیر پایا، ساتنا، پل و شبا اشاره کرد.

شایان ذکر است، ارائه خدمات فوق الذکر، رایگان نبوده و تمامی بانک ها، وجهی را تحت عنوان کارمزد خدمات، بسته به نوع خدمت، از مشتری، دریافت می نمایند و با توجه به رواج استفاده از خدمات انتقال وجه پایا، ساتنا، پل و شبا، ضروری است تا میزان کارمزد آن ها در سال ۱۴۰۳ را مورد بررسی قرار داد.

از این رو، در مقاله حاضر قصد داریم در خصوص میزان کارمزد انتقال وجه پایا، ساتنا، پل و شبا در سال ۱۴۰۳​، از منظر بخشنامه بانک ملی مرکزی که به تمامی بانک ها، ابلاغ شده است، توضیح دهیم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

کارمزد انتقال وجه پایا در سال ۱۴۰۳

پایا یا سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی، یکی از ابداعات بانکداری نوین، برای انتقال و دریافت وجه، به صورت آنی و در مبالغ نسبتا بالا (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در روز)، از بانکی به بانک دیگر می باشد که ارائه آن، رایگان نبوده و نیازمند پرداخت کارمزد انتقال وجه پایا، در سال ۱۴۰۳، می باشد.

مقصود از کارمزد، مبلغی است که بانک ها، به واسطه ارائه خدمات بانکی، بسته به نوع خدمت، از متقاضی آن خدمت، دریافت می کنند که مبلغ آن، سالانه و با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، تغییر یافته و به بانک ها، ابلاغ می شود.

خدمت پایا، تا پائیز سال نود و نه، به صورت رایگان، به مشتریان بانک ها، ارائه می شد اما، پس از سال مذکور، به موجب بخشنامه بانک مرکزی، برای آن، کارمزد در نظر گرفته شد که میزان کارمزد آن، بسته به اینکه این خدمت، به صورت شخصی انجام شود یا گروهی، متفاوت است و به شرح زیر می باشد؛

بهتر است بخوانید:  راهنمای کامل قوانین شهرداری و عوارض شهرداری

میزان کارمزد انتقال وجه پایا در سال ۱۴۰۳، به صورت انفرادی و شخصی، ۰/۰۱ درصد مبلغ تراکنش با کف ۲،۴۰۰ ریال و سقف ۳۰،۰۰۰ ریال، خواهد بود.

میزان کارمزد انتقال وجه پایا در سال ۱۴۰۳ به صورت گروهی، ۱۲،۰۰۰ ریال هر فایل به اضافه هر واریز ۱،۲۰۰ ریال، به ازای هر تراکنش می باشد و مقصود از تراکنش گروهی، واریز حقوق کارمندان یا سود سهام و…. است.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال ۱۴۰۳، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

کارمزد انتقال وجه ساتنا در سال ۱۴۰۳

در قسمت قبلی مقاله، در خصوص میزان کارمزد انتقال وجه پایا در سال ۱۴۰۳، توضیح دادیم و گفتیم که سقف آن، چقدر است. ساتنا یا سامانه تسویه ناخالص آتی، یکی دیگر از شیوه های انتقال وجه بین بانکی به حساب خود یا اشخاص دیگر است که متقاضیان زیادی داشته و همچون خدمت پایا، به صورت رایگان، توسط بانک ها، انجام نمی گیرد و نیازمند پرداخت کارمزد آن است.

از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم در خصوص میزان کارمزد انتقال وجه ساتنا در سال ۱۴۰۳ و بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، صحبت کنیم و بگوییم که در هر تراکنش به شیوه ساتنا، مشتری باید، چه میزان کارمزد، به بانک، بپردازد.

میزان کارمزد انتقال وجه ساتنا، ۰/۰۲ درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲۸۰،۰۰۰ ریال، است. شایان ذکر است که در حال حاضر، سقف انتقال وجه ساتنا، در شیوه حضوری، محدودیتی نداشته (یعنی، از ۵۰ میلیون تا هر مبلغی که مشتری بخواهد، انجام خواهد شد) و در شیوه اینترنتی از ۵۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان می باشد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال ۱۴۰۳، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

کارمزد انتقال وجه پل در سال ۱۴۰۳

انتقال وجه به شیوه پل یا همان پرداخت لحظه ای، یکی از جدیدترین شیوه های انتقال وجه در بانک ها است که در کنار خدمات ساتنا و پایا قرار گرفته و برای انتقال مبالغ تا سقف ۱۵ میلیون تومان، در هر ساعت از شبانه روز، قابل استفاده می باشد. این خدمت، نسبت به ساتنا و پایا، مزیت هایی دارد.

از جمله مزیت های آن، می توان، به این امر اشاره نمود که بر خلاف ساتنا و پایا، انتقال وجه پل، محدود به بازه زمانی مشخصی نبوده و بلافاصله پس از انجام فرایند انتقال، پول به حساب طرف مقابل، انتقال داده خواهد شد. این خدمت نیز، رایگان نیست و برای بهره مندی از آن، باید، کارمزد بانکی تعیین شده در خصوص آن را پرداخت.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد هزینه های جانبی خانه

میزان کارمزد انتقال وجه پل در سال ۱۴۰۳، دو صدم درصد مبلغ وجه انتقال داده شده یا حواله شده می باشد و حداقل مبلغ کارمزد این خدمت، ۵۰۰ تومان است. پس از توضیح میزان کارمزد انتقال وجه پایا، ساتنا و پل در سال ۱۴۰۳، در ادامه مقاله، قصد داریم در خصوص میزان کارمزد انتقال وجه شبا در این سال، صحبت کنیم.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال ۱۴۰۳، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

کارمزد انتقال وجه شبا در سال ۱۴۰۳

یکی از پرسش های رایج، در زمینه خدمات بانکی مربوط به انتقال وجه، مبنی بر این است که میزان کارمزد انتقال وجه شبا در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص میزان کارمزد انتقال وجه با شماره شبا صحبت کنیم.

شماره شبا که مخفف شماره حساب بانکی ایرانیان است، کدی ۲۴ رقمی است که با IR شروع شده و در واقع، شناسه ای منحصر به فرد، برای هر حساب بانکی مشتری، در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، می باشد. بنابراین، چنانچه شخصی، بخواهد صرفا، با شماره شبا، اقدام به انتقال وجه، به حساب دیگری نماید، صرف داشتن این شماره، کافی بوده و با داشتن آن، می توان به یکی از شیوه های ساتنا، پایا و پل، به حساب دیگری یا خود، وجه، انتقال داد.

مالیات سود سپرده بانکی، نوعی از مالیات پیش بینی شده، توسط دولت است که صرفا، نسبت به سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی، اعمال می شود و میزان آن، ۲۵ درصد سود دریافت شده، توسط شخص حقوقی می باشد. شایان ذکر است، اشخاص حقیقی، از پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، معاف هستند.

برای تعیین میزان کارمزد انتقال وجه با شماره شبا در سال ۱۴۰۳، باید بررسی کرد که مشتری، قصد استفاده از کدام یک از شیوه های انتقال وجه، اعم از ساتنا، پایا و پل را دارد. میزان کارمزد انتقال وجه با شماره شبا در هریک از شیوه های انتقال وجه ساتنا، پایا و پل، به شرح زیر است:

در شیوه ساتنا، میزان کارمزد، ۰/۰۲ درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲۸۰،۰۰۰ ریال، خواهد بود.

در شیوه پل، میزان کارمزد، دو صدم درصد مبلغ وجه انتقال داده شده خواهد بود و حداقل آن، کمتر از ۵۰۰ تومان، نمی باشد.

بهتر است بخوانید:  سامانه سنیم

در شیوه پایا، میزان کارمزد، بسته به استفاده از روش شخصی یا گروهی، متفاوت خواهد بود؛ در روش شخصی، میزان کارمزد، ۰/۰۱ درصد مبلغ تراکنش با کف ۲،۴۰۰ ریال و سقف ۳۰،۰۰۰ ریال است و در شیوه گروهی، برای تراکنش های بالای ده عدد، مبلغ آن، ۱۲،۰۰۰ ریال هر فایل به اضافه هر واریز ۱،۲۰۰ ریال می باشد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال ۱۴۰۳، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

جدول کارمزد کارت به کارت ۱۴۰۳

مبلغ کارت به کارتمبلغ کارمزد انتقال کارت به کارت در سال ۱۴۰۳
تا ۱ میلیون تومان۷۲۰ تومان
از ۱ تا ۲ میلیون تومانهزار تومان
از ۲ تا ۳ میلیون تومان۱۲۸۰ تومان
از ۳ تا ۴ میلیون تومان۱۵۶۰ تومان
از ۴ تا ۵ میلیون تومان۱۸۴۰ تومان
از ۵ تا ۶ میلیون تومان۲۱۲۰ تومان
از ۶ تا ۷ میلیون تومان۲۴۰۰ تومان
از ۷ تا ۸ میلیون تومان۲۶۸۰ تومان
از ۸ تا ۹ میلیون تومان۲۹۶۰ تومان
از ۹ تا ۱۰ میلیون تومان۳۲۴۰ تومان
از ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان۳۵۲۰ تومان
از ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان۳۸۰۰ تومان
از ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان۴۰۸۰ تومان
از ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان۴۳۶۰ تومان
از ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان۴۶۴۰ تومان

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال ۱۴۰۳، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

سوالات متداول

۱- میزان کارمزد انتقال وجه پل در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
میزان کارمزد انتقال وجه پل در سال ۱۴۰۳ دو صدم درصد مبلغ وجه انتقال داده شده خواهد بود و حداقل آن کمتر از ۵۰۰ تومان نمی باشد که جزئیات و توضیحات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

۲- میزان کارمزد انتقال وجه ساتنا در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
میزان کارمزد انتقال وجه ساتنا در سال ۱۴۰۳، ۰/۰۲ درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲۸۰،۰۰۰ ریال خواهد بود که جزئیات و توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

۳- میزان کارمزد انتقال وجه پایا در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
میزان کارمزد انتقال وجه پایا در سال ۱۴۰۳ ۰/۰۱ درصد مبلغ تراکنش با کف ۲،۴۰۰ ریال و سقف ۳۰،۰۰۰ ریال، در انجام پایا به شیوه شخصی می باشد که جزئیات و توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه