سفته چیست؟ + قوانین آن

14 مرداد 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

احتمالا شما هم بارها و بارها نام سفته را شنیده‌اید و حتی روی شیشه بسیاری از کیوسک‌های روزنامه‌فروشی عبارت «سفته موجود است» را دیده‌اید؛ اما ممکن است مفهوم آن را واضح و شفاف ندانید. ما در این مطلب برای شما به صورت کامل سفته را تعریف کرده‌ایم و درمورد قوانین این سند تجاری توضیح داده‌ایم، تا هم بدانید سفته چیست و هم موقع استفاده از آن دچار مشکل نشوید. پس این مطلب جذاب را از دست ندهید و تا انتها همراه ما باشید.

سفته چیست و قوانین مهم آن کدامند؟

سفته یک سند تجاری لازم الاجراست که به موجب آن صادرکننده تعهد می‌دهد مبلغ معینی را در زمان سررسید مشخص به فرد یا موسسه ذکرشده در سفته پرداخت کند. لازم به ذکر است که این روزها اعتبار سفته چیزی کم از چک ندارد، به شرط آنکه قوانین آن به طور کامل رعایت شود و به اضافه اینکه فراهم کردن آن هم به مراتب از چک راحت‌تر است. تصور کنید همین حالا به وام احتیاج دارید و به هیچ‌عنوان نمی‌توانید چک یا تضمین دیگری فراهم کنید؛ در چنین شرایطی دریافت یک وام فوری تنها با ضمانت سفته، بی‌دردسر، دل‌چسب و خوشایند نیست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر شما را با قوانین و نکات پراهمیت سفته آشنا کنیم.

شش مورد از قوانین مهم سفته 

هر زمان که شما قصد استفاده از سفته را دارید، لازم است قوانین آن را به‌طور کامل رعایت کنید تا از شما و عدم آگاهیتان سواستفاده نشود؛ ضمن اینکه در این صورت اعتبار و ارزش این سند تجاری هم زیر سوال نمی‌رود. اگر شما فرد بی‌تجربه‌ای هستید و تمایل به خرید قسطی، دریافت وام و انجام هر کار دیگری تنها با ارائه سفته دارید، لازم است با چم‌و‌خم قوانین و ضوابط به طور کامل آشنا شوید تا با اطمینان خاطر و به دور از مشغله برای تهیه و ارائه این تضمین اقدام کنید.

  • نوشتن مشخصات گیرنده: برای آنکه سفته دقیقا در وجه گیرنده صادر شود نه حامل، لازم است روی آن به طور کامل مشخصات گیرنده ذکر شود؛
  • ذکر تاریخ پرداخت روی سفته: روی سفته باید تاریخ وصول که شامل روز، ماه و سال است هم به حروف و هم به عدد نوشته شود؛
  • نوشتن مبلغ روی سفته: روی سفته عدد پرداختی مورد نظر را هم به حروف و هم به عدد حتما ذکر کنید؛
  •  امضا کردن سفته: امضا و مهر صادرکننده سفته حتما باید روی سفته وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت ادعای طلبکار بودن دریافت کننده سفته مردود می‌شود؛ 
  • امضای ضامن پشت سفته: یکی دیگر از قوانین سفته این است که اگر کسی به عنوان ضامن پشت سفته را امضا کند، به اندازه صادرکننده سفته نسبت به پرداخت وجه مسئول است؛
  • سفته در وجه حامل: اگر سفته را در وجه حامل صادر می‌کنید باید در قسمت نام گیرنده عنوان «حامل» را بنویسید؛ به این معنی که سفته شما قابل انتقال به سایرین است و می‌تواند دست به دست بچرخد؛ 
بهتر است بخوانید:  ضامن بانکی و انواع آن

 

حالا که می‌دانید سفته چیست و با قوانین و جزئیات آن هم به خوبی آشنا شدید، ممنون می‌شویم در کامنت‌های این مطلب به ما و سایر دوستان بگویید: تجربه خرید یا دریافت وام با سفته را تا به حال داشته‌اید یا خیر؟ اگر همین حالا بخواهید برای خرید قسطی لپ تاپ یا سایر کالاها اقدام کنید، ترجیح می‌دهید کدام نوع تضمین را ارائه دهید؟ چک یا سفته؟ چرا؟ 

ضمنا ما در ادامه برای شما از تفاوت‌های چک و سفته گفته‌ایم تا زیر و بم هر دوی آن‌ها را بدانید و دچار سردرگمی نشوید؛ ممکن است برای یک نفر فراهم کردن چک به راحتی آب خوردن باشد و سراغ سفته نرود و برای یک نفر دیگر فراهم کردن چک تفاوتی با فتح قله اورست نداشته باشد و ترجیح او تهیه سفته باشد؛ پس بهتر است با تفاوت چک و سفته آشنا شوید و با دید بازتری به سراغ هرکدام از آن‌ها بروید.

پنج مورد از تفاوت‌های عمده چک و سفته

اگر می‌خواهید بدانید چک بهتر است یا سفته، علاوه بر اینکه واجب است بدانید چک چیست، سفته چیست قوانین مهم و کاربردهای آن‌ها کدام است لازم است با تفاوت این دو وثیقه هم آشنا شوید تا به نتیجه بهتری برسید و انتخاب برایتان راحت‌تر باشد.

۱)چک جنبه کیفری و سفته جنبه حقوقی دارد

سفته و چک هر دو سند لازم‌الاجرا هستند و می‌توانید وصول آن‌ها را پیگیری کنید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کشیدن چک بلامحل جرم محسوب می‌شود اما این مورد در قوانین سفته مطلقاً جرم نیست. یعنی اگر سفته وصول نشود، گیرنده می‌تواند از صادرکننده شکایت کند و حکم جلب او را بگیرد؛ اما این حکم جلب و بازداشت بدهکار، سوء پیشینه کیفری برای او محسوب نمی‎شود.

بهتر است بخوانید:  ضامن بانکی + راهنما و شرایط

۲)چک بیشتر در معاملات و سفته بیشتر در قراردادها کاربرد دارد

برای شما که تا اینجا همراه ما بودید احتمالا حدس این مورد راحت است؛ به دلیل جنبه کیفری چک و قابلیت اعاده‌ی دعوا در دادگاه، افراد در معاملات بیشتر ترجیح‌ می‌دهند چک بگیرند تا سفته؛ هرچند که فراهم کردن سفته از چک راحت‌تر است و گاهی شما واقعا ناچار می‌شوید از خیر معامله، خرید اقساطی، وام و… بگذرید تا اینکه دردسر فراهم کردن چک را به جان بخرید.

۳)تفاوت در صدور گواهی عدم پرداخت چک و صدور واخواست سفته

در صورت عدم وصول چک حتما باید به بانک مراجعه کنید و اصطلاحا چک را برگشت بزنید که این‌کار رایگان انجام می‌شود و بانک هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. اما برای واخواست سفته مبلغ زیادی پرداخت می‌شود؛ این مبلغ تقریبا معادل ۲ درصد مبلغ کل سفته است. 

۴) تفاوت در پرداخت هزینه برای دریافت دسته‌چک و خرید سفته

برای دریافت دسته‌چک از بانک نیازی به پرداخت هزینه قابل توجه نیست. اما برای خرید سفته باید مبلغ زیادی پرداخت کنید؛ ضمن اینکه مطابق قانون، مالیات هم به آن تعلق می‌گیرد.

۵)تفاوت در صدور چک و سفته در وجه خود صادرکننده

یکی دیگر از تفاوت‌‌‌های قوانین سفته و چک این است که صدور چک در وجه خود صادرکننده ممکن است؛ ولی صدور سفته در وجه خود صادرکننده صحیح نیست. 

جالب است بدانید، از زمانی که بیماری کرونا وارد زندگی روزمره شد و همه ما با آن دست و پنجه نرم کردیم، انجام امور به صورت آنلاین و مجازی رونق بیشتری پیدا کرد که دریافت سفته هم از این قاعده مستثنی نبوده است. شما می‌توانید با روش‌های مختلف و سامانه‌های گوناگون، برای دریافت سفته الکترونیکی اقدام کنید و از این شرایط راحت نهایت بهره را ببرید. ما برای شما بهترین کاربرد استفاده از سفته الکترونیکی را در بخش‌های بعدی مطلب توضیح‌  داده‌ایم؛ تا انتها همراه ما باشید!
 

کاربرد سفته چیست؟

سفته به عنوان تضمین و تعهد در قراردادهای کاری و بانکی استفاده می‌شود؛ پس خالی از لطف نیست که علاوه بر قوانین سفته، با کاربردهای مختلف آن که ۳ مورد است آشنا شوید. 

  • برخی از بانک‌ها برای اعطای وام به عنوان تضمین از شما سفته دریافت می‌کنند؛
  • ممکن است شما بخواهید در شرکت و یا اداره‌ای مشغول به کار شوید که در این صورت هم برای حسن انجام کار، موقع عقد قرارداد از شما سفته دریافت می‌شود؛
  • گاهی هم دو شرکت، دو کارخانه یا… تصمیم می‌گیرند با هم مبادله و معامله انجام دهند، که در این شرایط از سفته بدون تاریخ به عنوان ضمانت استفاده می‌کنند؛
بهتر است بخوانید:  سپرده‌گذاری مسکن برای کودکان

حالا که می‌دانید سفته چیست، در چه موقعیت‌هایی کاربرد دارد، قوانین سفته کدام است و… خوب است که شما را با بهترین کاربرد سفته آشنا کنیم؛ ضمن اینکه همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، برای اولین بار تسهیلات تماماً آنلاینی برای متقاضیان درنظر گرفته شده است که شما می‌توانید حتی سفته را هم به صورت الکترونیکی دریافت کنید و دیگر نیازی به خرید فیزیکی آن ندارید؛ حتما بی‌صبرانه مشتاق شنیدن اطلاعات بیشتر درخصوص این وام راحت و آنلاین هستید؛ نگران نباشید! ما کامل این وام را معرفی کرده‌ایم.

سوالات متداول درباره سفته

اگر روی سفته نام خانوادگی گیرنده و تاریخ پرداخت را ذکر نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که سفته شما در وجه شخص خاصی صادر شود، واجب است که نام و نام خانوادگی گیرنده روی آن ذکر شود؛ در غیر این صورت سفته در «وجه حامل» است و می‌تواند دست به دست بچرخد و شخصی جز خود گیرنده، طلبکار شود. همچنین اگر تاریخ پرداخت روی سفته درج نشود، سفته عندالمطالبه محسوب می‌شود و در عندالمطالبه، صادرکننده موظف است به محض مطالبه گیرنده سفته، مبلغ آن را پرداخت کند.

آیا سفته الکترونیک به اندازه سفته کاغذی معتبر و قابل اعتماد است؟

بله کاملا؛ سفته الکترونیک شکل مدرن و جدید سفته سنتی است و هیچ تفاوتی با آن ندارد. فقط برای راحتی بیشتر شما و رواج دنیای دیجیتال این شکل از سفته رو به افزایش است. حتما برای شما دریافت یک وام فوری بدون ضامن با سفته به صورت آنلاین و الکترونیک از شکل سنتی آن بهتر و آسان‌تر است.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه