راهنمای کامل قوانین شهرداری و عوارض شهرداری

9 مهر 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

متاسفانه بسیاری از مردم شهر به دنبال فرار کردن از پرداخت عوارض شهرداری ساختمان یا ملک خود هستند. در حالی که در تمام دنیا هر ساختمانی که ساخته می‌شود شامل یک عوارض شهرداری ساختمان می‌شود.

این عوارض باید ابتدا توسط سازنده ساختمان به طور تمام و کمال پرداخت شود. هر واحد که در شهر ساخته می‌شود قانونا باید مشمول دریافت عوارض شهرداری ساختمان باشد. خواه آن ملک یک ملک تجاری باشد یا یک ملک مسکونی.

سازندگان محترم ساختمان‌ها باید به این نکته دقت داشته باشند که پیش از شروع به فعالیت ساخت وساز ابتدا هزینه عوارضی که باید پرداخت شود را در نظر بگیرند تا شاهد این همه ساختمان نیمه کاره در شهر زیبای خود نباشیم.

عوارض شهرداری

برخی از سازندگان پیش از ساخت ساختمان به مبلغ این عوارض شهرداری ساختمان دقت نکرده و این امر باعث می‌شود در حین کار در صورت عدم پرداخت عوارض، ساختمان آن‌ها نیمه کاره بماند و ظاهر زیبای شهر را از بین ببرد. همچنین یک ور شکستگی بزرگ رخ، که مدت‌ها نیاز دارد تا مشکل رفع شود به بار بیاورد. عوارض، یکی از مهم ترین منابع مالی و درآمدی سازمان شهرداری است که مبلغ آن توسط شهرداری به مردم ابلاغ می‌شود و این مقدار تعیین شده را باید بپردازند.

 

با ما همراه باشید تا برای شما توضیح دهیم عوارض شهرداری که به ساختمان تعلق می‌گیرد چگونه محاسبه می‌شود.

 

قوانین مربوط به شهرداری و عوارض شهرداری ساختمان توسط چه ارگانی ثبت و ابلاغ می‌شود؟

شاید برای شما جالب باشد این قوانین موجود در شهرداری توسط چه ارگانی ثبت و به سازمان شهرداری ابلاغ می‌شود. در این جا باید به شما بگوییم دو سازمان به طور مستقیم روی سازمان شهرداری تاثیرگذار هستند و قوانین را برای این سازمان وضع می‌کنند و این سازمان موظف به ابلاغ و اجرای این قوانین است. آن دو بخش مهم و تاثیر گذار بر شهرداری عبارتند از مجلس شورای اسلامی، مجلس تشخیص مصلحت نظام.

  1. مجلس شورای اسلامی:

  • مجلس شورای اسلامی یکی از مهم ترین و اصلی ترین ارگان‌ها در وضع قوانین موجود در شهرداری‌ها است.
  • این مجلس طبق مکانیسم مورد عمل، اقدام به وضع قوانین مخصوص برای سازمان شهرداری می‌کند.
  1. مجلس تشخیص مصلحت نظام:

  • مجلس تشخیص مصلحت نظام بر طبق یک سری مقررات خاص اقدامات لازم جهت وضع قوانین مخصوص سازمان شهرداری را انجام می‌دهد.
  • در رابطه با اعمال و رفتار شهرداری اجرای مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام لازم الاجرا یا ضروری است.

تعاریف اصلی عوارض شهرداری ساختمان

 تعرفه عوارض چیست؟

  • تعرفه عوارض عبارت است از یک دستور العمل مشخصی که با استناد بر ماده ۳۰ آیین نامه مالی شهرداری‌ها توسط وزارت کشور تهیه و تنظیم شده است.
  • در صورت عدم پرداخت عوارض شهرداری ساختمان ساختمان شما شامل جریمه عدم پرداخت عوارض می‌شود.
  • عوارض شهرداری ساختمان با عنوان عوارض سالانه شهرداری ارائه می‌شود و همه ساختمان‌ها مشمول قانون پرداخت عوارض هستند.
بهتر است بخوانید:  ثبت پایانه فروشگاهی

 

عوارض ملی چیست؟

  • عوارض ملی به کلیه عوارضی گفته می‌شود که مرجع برقراری آن مجلس شورای اسلامی نباشد و یک قانون گذار صلاحیت برقراری آن را تعیین کرده است.

عوارض ناپایدار چیست؟

  • عوارض ناپایدار به عوارضی گفته می‌شود که شامل مازاد بر تراکم مجاز، جرایم ناشی از آرا و قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ هستند.

عوارض پایدار چیست؟

  • عوارض پایدار به کلیه عوارضی هم چون عوارض ملی، عوارض نوسازی، عوارض سطح شهر، عوارض خودرو، عوارض صدور پروانه ساختمانی، عوارض کسب و پیشه و عوارض ۵ درصد بلیط مسافر گفته می‌شود.

منظور از P در عوارض شهرداری ساختمان چیست؟

  • منظور از این حرف یا به عبارتی قیمت منطقه‌ای، ارزش معاملات عرصه و اعیان در همه فرمول‌های محاسبات عوارض ساختمان و بها، خدمات و … است.
  • این بخش در سال ۱۳۹۷ جهت اجرا توسط کمیسیون تقویم املاک تصویب شده است.

 

منظور از ضریب K چیست؟

  • منظور از ضریب K، ضریبی است که در تعرفه‌های مختلف با توجه به هرگونه مقتضیات موجود در همان شهر توسط مجلس شورای اسلامی تعیین و تنظیم می‌شود.

منظور از یک واحد مسکونی چیست؟

  • منظور از واحد مسکونی عبارت است از هرگونه ساختمانی که به جهت سکونت فرد یا خانواده تاسیس می‌شود.
  • این نوع واحدها دارای آشپزخانه، اتاق خواب و انواع سرویس های لازم هستند.

منظور از واحد تجاری چیست؟

  • منظور از واحد تجاری عبارت است از همه ساختمان‌هایی که برای تبصره زیر بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری جهت استفاده از کسب، پیشه و تجارت ساخته شده است.
  • به عبارتی دیگر منظور از واحدهای تجاری واحدهایی است که در آن یک واحد صنفی تحت پوشش قانون نظام صنفی یا واحدهای تابع قانون تجارت فعالیت می‌کند.

منظور از واحد صنعتی چیست؟

  • منظور از واحد صنعتی تمامی ساختمان هایی است که جهت استفاده های صنعتی و یا طراحی و ساخت یک کارگاه صنعتی دارای موافقت اصولی از مراجع ذی صلاح باشد.

منظور از واحد اداری چیست؟

  • منظور از واحد اداری تمامی ساختمان‌هایی است که جهت استفاده واحدهای اداری، ارگان‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی  مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد.

نکاتی که باید در تعرفه عوارض شهرداری ساختمان رعایت شود

هنگام تعیین عوارض شهرداری ساختمان باید به یک سری نکات مهم دقت و بر اساس آن ها عمل شود. از جمله نکاتی که در تعرفه عوارض شهرداری ساختمان باید به آن دقت شود موارد زیر هستند:

  • اگر یک ملک دارای چند بر باشد طبق قانون در محاسبه عوارض شهرداری ساختمان مربوط به شما باید بر اساس بالاترین قیمت منطقه را بر ملک مشرف به معبر ملاک عمل است.
  • اگر ملک شما در اطراف میدان یا فلکه واقع شده باشد پرداخت عوارض شهرداری ساختمان مربوط به ملک شما باید بر اساس بالاترین قیمت منطقه ای جبهه خیابانی که از فلکه یا میدان منشعب شده است، محاسبه شود.
بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: قوانین شهرسازی

 

  • با دقت بر دادنامه شماره ۵۸۷ مورخ ۲۵/۱۱/۸۳ و در ادامه آن با توجه بر دادنامه شماره ۴۸ مورخ ۳/۲/۱۳۸۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بعد از وصول جرائم ساختمانی به نرخ زمان وقوع تخلف، عوارض متعلقه به نرخ روز محاسبه خواهد شد.
  • عوارض موضوع اين تعرفه در داخل محدوده شهر  و حريم شهر قابل وصول است.
  • هرگونه تخلف ساختمانی در تعرفه پرداخت عوارض شهرداری ساختمان مشمول استفاده از هیچ تخفیف، بخشش و معافیتی نمی‌شوند.
  • عوارض شهرداری ساختمان هر سال اول فروردین ماه ابلاغ شده و باید تا پایان همان سال طبق قانون پرداخت عوارض به صورت کامل پرداخت شود.
  • ساختمان هایی که در عوض ساختمان‌های قدیمی و کهنه ساخته می‌شوند و نوسازی می‌شوند به مدت ۳ سال از تاریخ تمام شدن کامل ساخت بنا از پرداخت عوارض ملک به صورت قانونی معاف می‌شوند.
 

درصورت انجام هرگونه تخلف ساختمانی هیچ گونه تخفیف، معافیت و بخشش عوارض به شما تعلق نخواهد گرفت.

 

نحوه محاسبه عوارض شهرداری ساختمان

طبق ماده ۲ قانون نوسازی و عمران شهر مصوب سال ۱۳۴۷ اجرا ابتدای سال ۱۳۴۸ کلیه اراضی و محدثات و ساختمان‌های واقع در محدوده قانونی شهر  باید عوارض نوسازی ملک خود را تمام و کمال در مدت تعیین شده پرداخت کنند.

مثال:

عوارض نوسازی یک قطعه زمینی که با ابعاد ۲۰×۱۰ به مساحت ۲۰۰ متر مربع وجود دارد را محاسبه کنید.

مرحله اول :
جهت محاسبه عوارض نوسازی یک ملک باید به دنبال پیدا کردن چند متغیر باشید. زیرا این قطعه زمین فقط عرصه بوده و فاقد اعیانی است. به همین علت شما باید فقط ارزش زمین آن بخش ‌را بدست آورید جهت انجام این امر باید ارزش منطقه ای آن (p)که بالاتر آن را برای شما شرح دادیم را مشخص کنید.

ارزش منطقه ای: آخرین قیمت اعلامی برای عرصه و اعیانی طبق دفترچه ارزش معاملاتی دارایی موضوع تبصره ذیل ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم تعیین و مشخص می‌شود.

دقت داشته باشید برای سال‌های متفاوت طبیعتا دفترچه‌های متفاوت ارزش معاملاتی وجود دارد.

فرض کنید ارزش منطقه ای یا همان p آن قطعه زمینی که بالتر ذکر کردیم بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی ۱۵۰۰۰۰ ریال است.(۱۵۰۰۰۰=P)
مرحله دوم:

جهت تعیین و بدست آوردن عوارض نوسازی ارزش ملک که شامل ارزش زمین، ارزش ساختمان و ارزش تسهیلات می‌شود برای ملک خود باید بدست آورید و چون این ملک فاقد اعیانی است بدین جهت فقط ارزش زمین آن را را حساب کنید.

بهتر است بخوانید:  سامانه اظهارنامه مالیاتی

ارزش زمین = مساحت ملک مورد نظر × ارزش منطقه ای (p)

۳۰۰۰۰۰۰۰ = ۲۰۰ × ۱۵۰۰۰۰

۴۵۰۰۰۰ = ۱.۵٪ × ۳۰۰۰۰۰۰۰

عوارض نوسازی ملک مذکور برای یک سال قبل شامل کسر ۱۰درصد جایزه خوش حسابی می‌شود.
در معادله بالا منظور از  ۱.۵٪ چیست و از چه راهی به دست می‌آید؟

*طبق ماده ۲ نوسازی، محاسبه عوارض نوسازی از ابتدای سال ۱۳۴۸ -۱۳۸۱ سالانه ماخذ ۵در ۱۰۰۰ است.

* ازابتدای سال ۱۳۸۲ لغایت سال ۱۳۸۸ بر اساس قوانین تجمیع عوارض (تبصره ۲ ماده ۵) و مالیات بر ارزش افزوده (تبصره ۲ ماده ۵۰) عبارت ۵ در ۱۰۰۰ به  ۱ درصد تبدیل شده است.

* از ابتدای سال ۱۳۸۹ براساس بند « د » جدول شماره ۲۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ عبارت یک درصد به یک و نیم درصد تغییر یافته است.

مرحله سوم:

طبق تبصره یک ماده ده قانون نوسازی و عمران شهری از عوارض مودیانی که عوارض متعلق هر ملک را ظرف مدت مشخص شده در قانون پرداخت عوارض نمایند ۱۰ درصد عوارض آن سال به عنوان جایزه منظور و کسر خواهد شد.

(توضیحات: هدیه ذکر شده به بدهی‌های سال های قبل ملک شما تعلق نمی‌گیرد و اگر مودیان محترم عوارض عقب افتاده خود را تا پایان هر سال نپردازند، بر اساس ماده ۱۴ قانون نوسازی از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت صدی ۹ زیان دیر کرد در سال بعد نسبت به مدت تاخیر خواهند بود).

مقدار جایزه خوش حسابی =۱۰٪ × عوارض نوسازی قبل از کسر هدیه خوش حسابی

۴۵۰۰۰ = ۱۰٪ × ۴۵۰۰۰۰

عوارض نوسازی قابل پرداخت یک سال با احتساب ۱۰٪ جایزه خوش حسابی = جایزه خوش حسابی – عوارض نوسازی قبل ازکسر جایزه خوش حسابی

۴۰۵۰۰۰ = ۴۵۰۰۰ – ۴۵۰۰۰۰

جمع بندی برای عوارض شهرداری ساختمان:

همان طور که در مقاله ذکر شد جهت پرداخت عوارض شهرداری ساختمان از فرمول خاصی استفاده می‌شود. شما موظف هستید عوارض شهرداری ساختمان را در مدت زمانی که برایتان تعیین می‌شود پرداخت کنید.

میزان عوارض سالانه شهرداری را سازمان شهرداری تعیین می‌کند که آن‌ها هم از مجلس شورای اسلامی و مجلس تشخیص مصلحت نظام دستور می‌گیرند. یک سری اصطلاحات مخصوص در این امر وجود دارد که بهتر است قبل از هر چیز با آن ها آشنا شوید سپس به دنبال یادگیری فرمول محاسبه عوارض شهرداری ملک خود باشید.

همچنین یک سری نکاتی بسیار مهم جهت تعیین مبلغ ملک شما وجود دارد که در بخش  نکاتی که باید در تعرفه عوارض شهرداری رعایت شود می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه