برگ تشخیص مالیاتی

12 فروردین 1403
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۱۱ دقیقه

در این مطلب میخوانید:

برگ تشخیص مالیاتی، برگی است که پس از تعیین مالیات سالیانه مودی، ممیز مالیاتی، اطلاعات مربوط به میزان مالیات سالیانه مودی را در آن، قید کرده و آن را به روش حضوری یا از طریق درگاه ملی خدمات مالیات، به مودی ابلاغ می نماید. مهلت پرداخت و اعتراض به این برگه، ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ آن بوده و انجام هر یک از این موارد نیز از طریق درگاه ملی خدمات مالیات، امکان پذیر می باشد.

هر ساله، اشخاص حقیقی، تا ۳۱ خرداد ماه و اشخاص حقوقی، تا چهار ماه پس از اتمام سال مالی خود، فرصت داشته تا برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، اقدام کنند. پس از پایان این مهلت، ممیزین مالیاتی، یک سال مهلت داشته تا به اظهارنامه های ارسالی مودیان رسیدگی کرده و با صدور برگه ای که برگ تشخیص مالیاتی نامیده می شود، میزان مالیاتی تعیین شده را به مودی ابلاغ نمایند.

ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی به مودی، آثار خاص و مهمی را برای وی، به همراه خواهد داشت. از جمله اینکه، مودی باید ظرف مهلت خاصی، به این برگه اعتراض کرده یا در صورت عدم اعتراض، برای پرداخت آن، اقدام نماید. این اعتراض و پرداخت، مستلزم دریافت برگ تشخیص بوده که تمام این موارد، یعنی دریافت، اعتراض و پرداخت برگ تشخیص مالیاتی، دارای سامانه مخصوصی بوده و صرفا طبق روش و نحوه تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی، قابل انجام می باشد.

با توجه به اهمیت این اقدامات، برای مودیان، در این مقاله، پس از پاسخ به این سوال که برگ تشخیص مالیاتی چیست، سامانه، نحوه و مهلت دریافت، اعتراض و پرداخت الکترونیکی این برگه را توضیح داده و پس از صحبت در مورد نحوه ابلاغ و مدت زمان صدور آن، در پایان، به بررسی برگ تشخیص مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی انفرادی خواهیم پرداخت.


برگ تشخیص مالیاتی چیست

بر اساس قوانین مالیاتی و اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، برای اشخاص حقیقی تا ۳۱ خرداد ماه و برای اشخاص حقوقی، ۳۱ تیر ماه می باشد. البته، در صورتی که سال مالی شخص حقوقی، متفاوت از سال مالیاتی باشد، شخص حقوقی، تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی خود، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، مهلت خواهد داشت.

در پایان این مهلت، اعم از اینکه مودی مالیاتی، اقدام به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کرده یا از انجام این تکلیف قانونی خود، امتناع کرده باشد، ممیز مالیاتی مربوطه، به عملکرد سال مالیاتی مودی، رسیدگی کرده و مبلغ مالیات سالیانه وی را مشخص می نماید.

تعیین مالیات مودیانی که در مهلت قانونی، برای ثبت نام اظهارنامه اشخاص حقوقی یا حقیقی، اقدام کرده اند، اصولا، با استناد به اظهارنامه ثبت شده، انجام می گیرد، مگر اینکه با توجه به اطلاعات مالی مودی، همچون گردش حساب بانکی وی، اطلاعات اظهارنامه، خلاف واقع باشد.

اما، در مورد مودیانی که از ثبت اظهارنامه خودداری نموده اند، ممیز مالیاتی اقدام به تهیه اظهارنامه برآوردی نموده و بر اساس اطلاعات مالی مودی که از مراجع مختلف، من جمله بانک مرکزی دریافت گردیده، مالیات سالیانه مودی را مشخص می کند.

در هر حال، پس از تعیین مالیات سالیانه مودی، ممیز مالیاتی، اطلاعات مربوط به میزان مالیات سالیانه مودی، اطلاعات هویتی وی و همچنین، اطلاعات هویتی خود را در برگه ای وارد کرده و این برگ را طبق مقررات ابلاغ اوراق مالیاتی ، به مودی، ابلاغ می نماید. این برگه که مشخص کننده میزان مالیات سالیانه مودی بوده، برگ تشخیص مالیاتی نامیده می شود.

در حال حاضر، با راه اندازی سامانه های اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور، دریافت و اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، به صورت الکترونیکی انجام می گیرد که در بخش های بعد، به معرفی این سامانه خواهیم پرداخت.


سامانه دریافت برگ تشخیص مالیاتی

هنگامی که برگ تشخیص مالیاتی مودی صادر می شود، این امکان برای او فراهم بوده تا با مراجعه به سامانه مربوطه، برای دریافت برگ تشخیص خود اقدام نماید. بدین ترتیب، دریافت این برگه، به صورت الکترونیکی انجام گرفته و دیگر نیاز به مراجعه حضوری به اداره مالیات نخواهد بود. لذا، در این قسمت، به معرفی سامانه دریافت برگ تشخیص مالیاتی می پردازیم.

سامانه دریافت برگ تشخیص مالیاتی، همان درگاه ملی خدمات مالیات بوده که آدرس آن، my.tax.gov.ir می باشد. مودیان مالیاتی، می توانند با ورود به این سامانه و از طریق بخش کارتابل ابلاغ الکترونیکی، برای دریافت برگ تشخیص مالیاتی خود اقدام نمایند.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: مالیات تراکنش بانکی

درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، توسط سازمان امور مالیاتی کشور، راه اندازی شده و استعلام بدهی مالیاتی و استعلام پرونده های مالیاتی به صورت الکترونیک، از جمله امکانات این سامانه می باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.


نحوه دریافت برگ تشخیص مالیاتی

در حال حاضر، دریافت برگ تشخیص مالیاتی، به دو روش، برای مودیان، امکان پذیر می باشد: روش مراجعه حضوری به اداره مالیات مربوطه و روش الکترونیکی که از طریق مراجعه به کارتابل شخصی مودی در درگاه ملی خدمات مالیات، قابل انجام می باشد. از آنجا که دریافت برگ تشخیص مالیاتی، به روش الکترونیکی، دارای ترتیب خاصی بوده، در ادامه، ضمن یک راهنمای تصویری، به توضیح این روش می پردازیم.

  • به منظور دریافت برگ تشخیص مالیات، ابتدا، وارد درگاه ملی خدمات مالیات، به آدرس my.tax.gov.ir شوید. پس از ورود به صفحه اصلی درگاه، مطابق تصویر زیر، کد ملی و کلمه عبور خود را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و بعد از وارد کردن عدد تصویر امنیتی، بر روی دکمه (ورود به پنل کاربری) کلیک نمایید.
  • در مرحله بعد، سامانه، یک رمز یکبار مصرف ۶ رقمی را به شماره همراه شما ارسال می کند. این رمز را وارد کادر مشخص شده، کرده و دکمه ورود به سامانه را بزنید.
  • در این مرحله از مراحل دریافت برگ تشخیص مالیاتی، از منوی سمت راست، بر روی گزینه کارتابل ابلاغ الکترونیک کلیک کنید.
  • در صفحه جدید، همانطور که ملاحظه می کنید، لیست برگ تشخیص های صادر شده برای پرونده مالیاتی شما، نمایش داده می شود. به منظور دریافت برگ تشخیص مالیاتی، بر روی گزینه نمایش برگ ابلاغ، کلیک نمایید. به این ترتیب، می توانید برای دریافت این برگه و پرینت آن، اقدام نمایید.
  • از طریق سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir، مودیان مالیاتی، می توانند برای ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.


مهلت پرداخت برگ تشخیص مالیاتی

علاوه بر دریافت برگ تشخیص مالیاتی، یکی دیگر از مسائل مهمی که در رابطه با این برگه، وجود داشته، بحث مهلت پرداخت آن می باشد. اهمیت بحث مهلت پرداخت برگ تشخیص مالیاتی، از آن جهت بوده که چنانچه، مودی مالیاتی، بدون اعتراض به برگه تشخیص، در مهلت مقرر، از پرداخت مالیات خودداری نماید، مشمول جریمه های مالیاتی خواهد شد. بنابراین، با توجه به اهمیت این مساله، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که مهلت پرداخت برگ تشخیص مالیاتی تا چه زمانی می باشد؟

مطابق مواد ۲۳۸ و ۲۳۹ قانون مالیات های مستقیم، مهلت پرداخت برگ تشخیص مالیاتی، ظرف ۳۰ روز از ابلاغ آن به مودی مالیاتی بوده و در صورتی که ظرف این مهلت، مودی برای پرداخت مالیات یا اعتراض به آن، اقدام نکند، مبلغ مالیات مندرج در برگ تشخیص مالیاتی، قطعی شده و مودی، موظف است تا برای پرداخت آن، اقدام نماید.


نحوه پرداخت برگ تشخیص مالیاتی

مودیان مالیاتی که برگ تشخیص خود را دریافت کرده و اعتراضی نیز به مبلغ مالیات مندرج در آن نداشته، لازم است تا ظرف ۳۰ روز از تاریخ دریافت برگه، برای پرداخت برگ تشخیص مالیاتی خود اقدام نمایند.

پرداخت برگ تشخیص مالیاتی، همانند دریافت آن، به دو روش، برای مودیان، امکان پذیر می باشد: روش مراجعه حضوری به اداره مالیات مربوطه و پرداخت مالیات، با استفاده از دستگاه های پوز نصب شده در این ادارات و روش الکترونیکی پرداخت برگ تشخیص مالیاتی که از طریق سامانه آن، قابل انجام بوده و در ادامه، ضمن یک راهنمای تصویری، به توضیح مراحل آن می پردازیم.

ابتدا، همانند توضیحات مربوط به نحوه دریافت برگ تشخیص مالیاتی، وارد درگاه ملی خدمات مالیات، به آدرس my.tax.gov.ir شده و پس از وارد کردن کد ملی و کلمه عبور، با کلیک بر روی روی دکمه (ورود به پنل کاربری) وارد صفحه شخصی خود شوید. حال، به منظور پرداخت برگ تشخیص مالیاتی، بر روی گزینه (پرداخت قبض های مالیات) کلیک نمایید.

بدین ترتیب، پس از مشاهده قبض مالیاتی خود که بر اساس برگ تشخیص مالیاتی پرونده شما صادر گردیده، می توانید با ورود به درگاه پرداخت بانک و با استفاده از یکی از کارت های عضو شتاب، برای پرداخت برگ تشخیص مالیاتی خود اقدام نمایید. لازم به ذکر است که پرداخت قبض مالیات، با مراجعه به سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، به آدرس payments.tax.gov.ir نیز برای مودیان، امکان پذیر می باشد.

بهتر است بخوانید:  ابلاغ اوراق مالیاتی


سامانه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

گاهی، پس از دریافت برگ تشخیص مالیاتی، مودی نسبت به مبلغ مالیات مندرج در این برگه اعتراض داشته و حاضر به پرداخت آن نمی باشد. این حالت، مورد توجه قانون گذار در قانون مالیات های مستقیم قرار داشته و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مودیان مالیاتی، فرآیند اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی را پیش بینی نموده است.

همانند دیگر خدمات سازمان امور مالیاتی کشور، اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی نیز از طریق سامانه آن و به روش الکترونیکی، برای مودیان امکان پذیر بوده و لذا، در این مورد نیز نیازی به مراجعه حضوری به اداره مالیات نمی باشد.

سامانه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، همانند سامانه دریافت آن، درگاه ملی خدمات مالیات بوده که در آدرس اینترنتی، my.tax.gov.ir به مودیان، ارائه خدمات می کند. برای اعتراض، مودیان مالیاتی، باید پس از ورود به سامانه، از طریق بخش درخواست ها و سپس، گزینه (ثبت اعتراضات و شکایات) برای اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی خود اقدام نمایند.


نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، به دو روش مراجعه حضوری به اداره مالیات مربوطه و روش الکترونیکی ورود به سامانه، برای مودیان مالیاتی، امکان پذیر می باشد. لذا، در ادامه، به توضیح نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، به روش الکترونیکی پرداخته که مطابق مراحل زیر می باشد:

  • به منظور اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، در مرحله اول، مطابق توضیحات مربوط به نحوه دریافت برگ تشخیص مالیاتی، وارد درگاه ملی خدمات مالیات، به آدرس my.tax.gov.ir شوید. در مرحله بعد، کد ملی و کلمه عبور خود را وارد کرده و پس از ورود به کارتابل شخصی خود، از منوی سمت راست، بر روی گزینه درخواست ها کلیک نمایید.
  • در مرحله بعد، به منظور ثبت اعتراض خود، گزینه (ثبت اعتراضات و شکایات) را کلیک نمایید.
  • با کلیک بر روی آیکون قلم، در ستون انتخاب پرونده، پرونده مالیاتی را که قصد اعتراض به برگ تشخیص آن را دارید، انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه اعتراض به ممیز کل، کلیک نمایید.
  • در مرحله پایانی، شماره برگه تشخیص مالیاتی را قصد اعتراض به آن را داشته، در کادر مربوطه، وارد کرده و پس از درج بقیه اطلاعات، اعتراض خود را ثبت کنید.

جرایم مالیاتی، به دو گروه قابل بخشش و غیر قابل بخشش تقسیم می شوند. جریمه عدم ارسال اظهارنامه، از جرایم نابخشودنی مالیاتی و جریمه مالیات بر عملکرد، از جمله جرایم قابل بخشش می باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.


مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

مهم ترین مساله ای که در رابطه با برگ تشخیص مالیاتی وجود داشته، بحث مهلت اعتراض به این برگه می باشد. این مساله، از این نظر، دارای اهمیت بوده که پس از پایان مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، رقم مالیات درج شده در این برگه، قطعی شده و مودی، فرصت اعتراض به آن را از دست خواهد داد. لذا، با توجه به اهمیت مساله مهلت، در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، تا چه زمانی می باشد؟

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، در ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم، مشخص گردیده است که بر اساس آن، مودی، ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگه، فرصت داشته تا شخصا یا توسط وکیل خود، برای اعتراض به مالیات تعیین شده، اقدام نماید.

خطای اطلاعات هویتی، خطای کاربر تکمیل کننده، خطای اظهارنامه جایگزین یا اصلاحی و خطای مربوط به سیستم کامپیوتری مودی، از جمله خطاهای رایج اظهارنامه مالیاتی هستند. 


مدت زمان صدور برگ تشخیص مالیاتی

از زمانی که مودیان، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اقدام نموده یا از زمان اتمام مهلت ثبت نام اظهارنامه، مدتی طول می کشد تا ممیز مالیاتی، به اظهارنامه رسیدگی کرده یا بر اساس اطلاعات مالی مودی، اظهارنامه برآوردی را تهیه نموده و براساس هر یک از این اظهارنامه ها، برگ تشخیص مالیاتی را صادر نماید.

البته، این مهلت، دارای محدوده قانونی بوده و بنابراین، ممیز مالیاتی نمی تواند تا هر زمان که بخواهد، مساله رسیدگی به اظهارنامه یا صدور برگ تشخیص مالیاتی را به تاخیر بندارید، چرا که در غیر این صورت، مرتکب تخلف اداری شده و با ضمانت اجراهای مقرر در قانون، مواجه خواهد شد.

بهتر است بخوانید:  مالیات سود سپرده بانکی

بر اساس ماده ۱۵۶ قانون مالیات های مستقیم، ممیز مالیاتی، موظف است تا حداکثر ظرف یک سال از تاریخ اتمام مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، به اظهارنامه ارسالی مودی یا اظهارنامه برآوردی رسیدگی کرده و برگ تشخیص مالیاتی را صادر نماید. مهلت ابلاغ این برگه به مودی نیز حداکثر، ظرف سه ماه، از اتمام مهلت یک ساله خواهد بود.


نحوه ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی

ممیز مالیاتی، موظف است تا ظرف یک سال از اتمام مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، برای صدور برگ تشخیص مالیاتی اقدام نموده و ظرف سه ماه از اتمام این مهلت یک ساله نیز، این برگه را به مودی ابلاغ نماید. ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی، به دو روش، امکان پذیر می باشد:

در صورتی که روش ابلاغ الکترونیکی، از طرف مودی، فعال نشده باشد، ممیز، موظف است تا مطابق مقررات ابلاغ مندرج در قانون مالیات های مستقیم، برگ تشخیص مالیاتی را به آدرس مودی ارسال نموده تا در این آدرس، به شخص مودی یا یکی از بستگان یا خدمتکاران وی ابلاغ شود.

اما، در صورتی که روش ابلاغ الکترونیکی، از طرف مودی، فعال شده باشد، ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی، به وی، از طریق درگاه ملی خدمات مالیات، به آدرس my.tax.gov.ir انجام گرفته که از بخش کارتابل ابلاغ الکترونیکی، قابل دریافت می باشد.


دریافت برگ تشخیص الکترونیکی

در حال حاضر، مودیان، به دو روش می توانند برای دریافت برگ تشخیص مالیاتی اقدام نمایند. در روش اول، مودی باید حضورا به اداره مالیات مربوطه مراجعه نموده و برگ تشخیص فیزیکی را از ممیز خود دریافت کند.

اما در روش دوم، که روش دریافت برگ تشخیص الکترونیکی بوده، مودی می تواند با مراجعه به درگاه ملی خدمات مالیات و از طریق بخش (کارتابل ابلاغ الکترونیکی) برای دریافت برگ تشخیص مالیاتی، به روش الکترونیکی و اینترنتی، اقدام نماید. به این ترتیب، دیگر نیاز به مراجعه حضوری به اداره مالیات نبوده و از طریق همین سامانه نیز می توان برای پرداخت برگ تشخیص مالیاتی اقدام نمود.

سامانه اظهارنامه مالیاتی، خدماتی همچون، پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک متقاضیان، ثبت اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و استعلام پرونده مالیاتی را به متقاضیان ارائه می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.


برگ تشخیص مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی انفرادی

به طور کلی، از آنجا که دو گروه اصلی از مودیان مالیاتی، یعنی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، موظف به پرداخت مالیات بوده، برگ تشخیص مالیاتی نیز در دو نوع برگ تشخیص اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی صادر می گردد.

یکی از انواع مالیات هایی که مودیان حقیقی پرداخت نموده، مالیات بر درآمد بوده که بر اساس داشتن شریک یا نداشتن آن، به انفرادی و اشتراکی تقسیم می گردد. حال، چنانچه، شخص حقیقی که درآمد وی مشمول مالیات بوده، به نحو انفرادی به فعالیت اشتغال داشته باشد، پس از رسیدگی به مالیات وی، برگ تشخیص مالیاتی او صادر گردیده که به این برگ، برگ تشخیص مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی انفرادی گفته می شود.

برگ تشخیص مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی انفرادی، همانند سایر انواع برگ های تشخیص، از طریق درگاه ملی خدمات مالیات، قابل دریافت بوده و از طرق همین سامانه نیز می توان برای اعتراض الکترونیکی به آن، اقدام نمود.


سوالات متداول

۱- برگ تشخیص مالیاتی چیست؟
برگ تشخیص مالیاتی برگی است که پس از تعیین مالیات سالیانه مودی ممیز مالیاتی اطلاعات مربوط به میزان مالیات سالیانه مودی را در آن قید می کند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

۲- سامانه دریافت و پرداخت و اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی چه سایتی است؟
سامانه دریافت و پرداخت و اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی درگاه ملی خدمات مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

۳- مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی تا چه زمانی است؟
مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ آن می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه