امهال وام های کشاورزی ۱۴۰۲

11 بهمن 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

عناوین این مقاله

امهال وام های کشاورزی در سال ۱۴۰۲ طبق بخشنامه بانک مرکزی، تا سه سال امکان پذیر خواهد بود. در بخشنامه امهال وام های کشاورزی ذکر شده تاریخ دریافت وام باید از سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۴۰۲ باشد و در این صورت تمدید بازپرداخت از سوی بانک امکان پذیر خواهد بود. سود و کارمزد و جریمه دیرکرد این وام ها طبق بخشنامه ذکر شده از سوی بانک های عامل مشمول بخشودگی خواهد شد.

فعالان بخش های مختلف اقتصاد برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود در بسیاری از مواقع اقدام به دریافت وام بانکی می کنند. کشاورزان و فعالان حوزه کشت و پرورش مواد غذایی نیز وام های کشاورزی از بانک می گیرند. در شرایطی مانند بروز حوادث و آسیب به محصولات ممکن است بازپرداخت این وام ها در زمان تعیین شده از سوی کشاورزان مقدور نبوده و یا سخت باشد.

اطلاع از جزئیات مربوط به شرایط امهال وام های بانکی و از جمله آن ها وام های کشاورزی، به فعالین این حوزه که متحمل خسارت شده اند کمک می کند تا بتوانند اقساط وام خود را در زمان مناسب پس از جبران ضرر و زیان خود پرداخت کرده و از مهلت اعطا شده از سوی بانک وام دهنده بهره مند شوند.

در این مقاله به شرایط امهال وام های کشاورزی در سال جدید و نحوه تمدید این وام ها پرداخته خواهد شد و در ادامه بخشنامه بخشودگی جرایم و امهال وام های کشاورزی و امکان دانلود فایل این بخشنامه ارائه می شود تا خوانندگان محترم اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت کامل دریافت کنند و در صورت نیاز از مزایای اجرای این قانون بهره مند شوند.


شرایط امهال وام های کشاورزی ۱۴۰۲

یکی از انواع وام بانکی مربوط به تسهیلات بخش کشاورزی است. بخش کشاورزی یکی از ارکان مهم اقتصاد بوده که رشد و استقلال کشور تا حد زیادی به آن وابسته است در نتیجه به فعالان این بخش تسهیلاتی با سود مناسب اعطا می شود تا قادر به کشت و کار و رونق بخشیدن به این حوزه باشند و پس از برداشت محصول و کسب درآمد اقدام به بازپرداخت وام دریافتی کنند. وام های کشاورزی در طرح های مختلف از سوی بانک های عامل و با مهلت بازپرداخت متفاوت به کشاورزان اعطا می شوند. از وام های متداول در این زمینه وام بانک کشاورزی است.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: خرید و فروش وام

در شرایطی مانند بروز سیل و آبگرفتگی و خشکسالی، فعالیت کشاورزان با مشکل مواجه می شود و به بازدهی مورد نظر خود نمی رسند و کشت و کار و محصولاتشان آسیب می بیند در نتیجه بازپرداخت وام دریافتی برای آن ها به منزله فشار مضاعف و زیان خواهد بود. طبق آخرین بخشنامه بانک مرکزی در خصوص امهال وام، تسهیلات اعطایی به کشاورزان زیان دیده تا ۳ سال امهال خواهد شد. امهال به معنی تمدید مهلت بازپرداخت وام بانکی است. این امر در راستای کمک به فعالان آسیب دیده در حوزه کشاورزی است تا بخش کشت و زرع کشور حمایت و تقویت شود.

از شرایط امهال وام های کشاورزی ۱۴۰۲ می توان به بخشودگی سود و کارمزد و جریمه دیرکرد این وام ها اشاره کرد البته در صورتی که کشاورز در اثر حوادث غیر مترقبه متحمل ضرر شده و زراعت خود را از دست داده و توانایی بازپرداخت تسهیلات دریافتی خود را نداشته باشد مشمول این قانون خواهد شد. همچنین اعلام شده که وام های کشاورزی پرداختی از سال ۱۳۹۴ تا انتهای سال ۱۴۰۲ مشمول این قانون بوده و بانک های عامل باید در جهت اجرای این قانون که توسط سازمان برنامه و بودجه تضمین شده است، قدم بردارند.


نحوه تمدید وام های کشاورزی ۱۴۰۲

کلیه فعالان بخش کشاورزی اعم از زارعان و باغداران، پرورش دهندگان دام و طیور و آبزیان و … که قبل تر درخواست وام داشته اند، پس از آسیب دیدن محصولاتشان در جریان بروز حوادث غیر مترقبه، جهت امهال وام کشاورزی دریافتی خود، باید به بانک عامل وام دهنده مراجعه کنند. نحوه تمدید وام های کشاورزی ۱۴۰۲ به صورت مراجعه حضوری وام گیرنده به شعب بانک مربوطه و ثبت درخواست کتبی تمدید مهلت بازپرداخت وام در شعبه بانک است.

به طور کلی در امهال وام های بانکی پس از تایید درخواست دو حالت ممکن است ایجاد شود. یک حالت این است که قرارداد قبلی وام تغییر یافته و مهلت بازپرداخت و تعداد و مبلغ اقساط وام اصلاح شود و یا ممکن است قرارداد جدیدی برای وام با اعمال تغییرات جدید، تنظیم شود که در هر دو حالت باید درخواست کتبی وام گیرنده برای تمدید مهلت وام به بانک تحویل داده شود. بانک مربوطه هم باید در اسرع وقت نسبت به بررسی شرایط کشاورز اقدام کرده و مراحل امهال وام وی را انجام دهد.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: خرید و فروش وام

پس از مراجعه وام گیرنده به بانک در خصوص امهال وام کشاورزی، طبق بخشنامه بانک مرکزی، بانک عامل موظف است سود و کارمزد و جریمه دیرکرد وام مورد نظر را حذف کرده و از طریق یکی از دو روش ذکر شده در بالا، مهلت بازپرداخت وام را به مدت سه سال تمدید کند. البته ذکر این نکته ضروری است که کشاورز متقاضی امهال وام باید مشمول شرایط توضیح داده شده در بخش قبلی مقاله یعنی زیان دیدن از حوادث غیر مترقبه و نداشتن توانایی پرداخت وام باشد.


بخشنامه بخشودگی جرایم و امهال وام های کشاورزی ۱۴۰۲

بخشنامه بانک مرکزی با استناد به مفاد بند ۲ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بانک های عامل را موظف کرد تا نسبت به امهال وام های کشاورزان آسیب دیده از حوادث غیر مترقبه اقدام نمایند. در بخشنامه بخشودگی جرایم و امهال وام های کشاورزی ۱۴۰۲ ذکر شده که اصل تسهیلات کشاورزان آسیب دیده تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان می تواند امهال شده و سود و کارمزد و جریمه دیرکرد وام ایشان از سوی بانک وام دهنده مشمول بخشودگی خواهد شد.

مدت امهال وام تا سه سال در نظر گرفته شده و وام های پرداختی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا انتهای سال ۱۴۰۲ مشمول این قانون خواهند شد. این بخشنامه در جهت رسیدگی به وضعیت فعالان بخش کشاورزی که از حوادث مختلف مانند سیل و خشکسالی و یا سایر مسائل موثر بر تولیدات کشاورزی خصوصا در استان های خاص کشور زیان دیده اند در نظر گرفته شده است تا بازپرداخت وام در کنار آسیب دیدن کسب و کار این افراد، فشار مضاعفی برای آن ها نباشد. در این شرایط کشاورزان می توانند برای جبران خسارت خود در آینده برنامه ریزی کنند.

ضمانت این بخشنامه و نظارت بر اجرای دستورالعمل آن به عهده سازمان برنامه و بودجه است. همانطور که توضیح داده شد، این بخشنامه لازم الاجرا بوده و تمام کشاورزان زیان دیده در شهر های آسیب دیده از حوادث مشمول مفاد آن خواهند شد. امهال وام های کشاورزی، به فعالان این حوزه کمک می کند تا فرصتی برای جبران زیان خود در سال های آتی داشته باشند و در زمان مناسب اقدام به بازپرداخت اصل وام های دریافتی خود کنند و از فشار مربوط به بازپرداخت تسهیلات خود در زمان آسیب دیدن کسب و کارشان کم شود.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: خرید و فروش وام


دانلود دستورالعمل امهال وام های بانکی

دستورالعمل و بخشنامه مربوط به امهال مطالبات موسسات مالی و اعتباری، توسط بانک مرکزی ابلاغ می شود و از سوی تمام این موسسات لازم الاجرا است. در این دستورالعمل نحوه و شرایط امهال وام های بانکی مختلف از جمله وام های کشاورزی از سوی موسسات مالی و اعتباری تشریح شده است. در لینک زیر دانلود دستورالعمل امهال وام های بانکی ارائه شده است.

دانلود دستورالعمل امهال وام های بانکی
حجم فایل: ۳۰۲KB
منبع:بانک مرکزی
دانلود فایل

لازم به ذکر است که بخشنامه مربوط به امهال وام های کشاورزی در خلال تصویب قانون بودجه ۱۴۰۲ تهیه شده و بانک ها و موسسات اعتباری طبق دستورالعمل ارائه شده در فایل بالا موظف به امهال وام های اعطا شده به فعالان بخش کشاورزی تا سه سال و حذف سود و کارمزد و بدهی های وام آن ها هستند تا از این طریق گامی در جهت بهبود وضعیت بخش کشاورزی و فعالان این حوزه و تقویت این بخش برداشته شود.


سوالات متداول

۱- امهال وام های کشاورزی تا چه مدتی امکان پذیر است؟

امهال وام های کشاورزی طبق بخشنامه بانک مرکزی تا سه سال امکان پذیر بوده و کارمزد و سود و جریمه دیرکرد این وام ها بخشوده خواهد شد که در متن مقاله به این موضوع اشاره شده است.

۲- شرایط امهال وام های کشاورزی چیست؟

از شرایط امهال وام های کشاورزی، ایجاد خسارت برای زراعت کشاورزان در اثر بروز حوادث غیر مترقبه مانند سیل و خشکسالی است که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

۳- نحوه امهال وام های کشاورزی به چه صورت است؟

نحوه امهال وام های کشاورزی به صورت مراجعه حضوری به بانک وام دهنده و تکمیل درخواست کتبی تمدید مهلت بازپرداخت وام است که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه