پنج راهکار طلایی برای کسب درآمد از اجاره خانه

23 دی 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

مسکن در همه جای دنیا یک کالای دو وجهی است یعنی هم جنبه سرمایه‌ای دارد و هم جنبه مصرفی که اگر جنبه سرمایه‌ای به آن نگاه کنیم بازدهی مالی آن اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. این بازدهی سرمایه‌گذاری در مسکن از دو بخش حاصل می‌شود: یکی افزایش قیمت بازار مسکن و دیگری درآمد حاصل از اجاره.

درآمد حاصل از اجاره یکی از شیوه‌های مهم درآمدزایی در بسیاری از کشورهای جهان محسوب می شود. درحقیقت، داشتن یک ملک که درآمد حاصل از اجاره خوبی داشته باشد بسیار سودآور است. بنابراین افرادی که وارد این چرخه اقتصادی می‌شوند در یک بازار رقابتی برای یافتن ملک مناسب جهت درآمد حاصل از اجاره یافتن مستأجر و مدیریت این فرآیند سرمایه‌ای وارد می شوند و باید در این بازار پر تلاطم بسیار هوشمندانه عمل کنند.

اگر شما هم جزو آن دسته از مالکین هستید که قصد دارند وارد این فعالیت اقتصادی سرمایه‌ای شوند یا با روش‌هایی بهتر، از دیگر فعالان در این عرصه موفق‌تر باشند، این ۵ راهکار به شما کمک می‌کند تا درآمد بهتری از راه درآمد حاصل از اجاره خانه کسب کنید.

گام نخست: شناخت بازار برای کسب درآمد حاصل از اجاره

سرمایه‌گذاری موفق در بازار مسکن تنها از یک نقطه شروع شده و به همان نقطه ختم می‌شود و آن «شناخت بازار» است. در واقع علاوه بر عملگرایی، داشتن اطلاعات کافی از بازار یکی از مهارت‌های بنیادی است که هر سرمایه‌گذاری باید از آن بهره‌مند باشد. بدون داشتن اطلاعات کافی از بازار قطعا نمی‌توان «تصمیم‌های درست» در راستای جنبه سرمایه‌ای گرفت.

به عنوان مثال، اگر درباره بازار یک آپارتمان در یک محله خاص اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است سرمایه‌گذاری کاملا اشتباهی انجام دهید که در نتیجه این تصمیم اشتباه نه تنها درآمد حاصل از اجاره آن کسب نمی‌کنید بلکه اصل سرمایه خود را هم به خطر خواهید انداخت.


اما سوال اینجاست که چگونه باید از بازار شناخت پیدا کنیم؟ اول از هر چیز باید از تحقیق شروع کنید و اطلاعات شهرها، مناطق و محلات را با هم مقایسه کنید. با مقایسه کردن می‌توانید به خوبی متوجه پیشرفت شهرها، مناطق و محلات نسبت به یکدیگر شوید و ببینید سرمایه‌گذاری در کجا به سود شماست.
در این نوع سرمایه‌گذاری، انتخاب محله مناسب بسیار همه است و کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه خانه‌ای را با توجه به بازار محله و طیف غالب مستاجران آن محل خریداری کنید و درآمد حاصل از اجاره کسب کنید.
اگر شخصا به تحقیق بازار می‌پردازید متوجه خواهید شد که هر بازاری مستاجران خاص خود را دارد که برای موفقیت بهتر در آن بازار باید با این طیف از مشتریان ارتباط بگیرید.

بهتر است بخوانید:  شرایط فسخ قرارداد اجاره (توسط موجر یا مستاجر)

گام دوم: شناخت ملک مناسب برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد حاصل از اجاره

هرچند شناخت بازار برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری درآمد اجاره اهمیت بالایی دارد اما قطعا این شناخت به تنهایی کافی نیست بلکه لازم است بهترین و مناسب‌ترین آپارتمان برای سرمایه‌گذاری را هم بشناسید. در این راه از دو نکته اساسی نباید غافل شد: هدف و ریسک . باید بدانید هدف شما از سرمایه‌گذاری روی این شیوه درآمدزایی و ریسک‌ های سرمایه‌ای احتمالی آن چیست.

دانستن این موارد از آنجایی اهمیت دارد که به شما در انتخاب بازارهای زیرمجموعه نیز کمک می‌کند. به محض اینکه تحقیقات بازار خود را انجام دادید و اهداف خود را مشخص کردید، بهتر می‌توانید مناسب‌ترین منطقه یا محله را برای دستیابی به اهداف خود انتخاب کنید.
به عنوان مثال، شاید از خودتان بپرسید اگر ۴۰۰ میلیون تومان داشتم بهتر است یک خانه ۴۰۰ میلیونی نوساز خریداری کنم یا دو خانه قدیمی ساز اما ارزان‌تر؟

 

اگر قدرت ریسک پذیری کمتری داشته باشید شاید برای بازدهی کمتر اما خرید یک خانه جدیدتر و گران‌تر مشکلی نداشته باشد. اما این نکته رو فراموش نکنید اگر به هر دلیلی مستاجر شما تصمیم بگیرد خانه شما را ترک کند، شاید برای مدت زیادی تنها سرمایه شما که همین یک واحد آپارتمانی است، خالی مانده و درآمدی نخواهید داشت.

بنابراین، در چنین مواقعی افرادی که ریسک پذیری بیشتری دارند برنده‌تر هستند. این افراد به جای یک آپارتمان نوساز و گران قیمت، چند آپارتمان قدیمی ساز و ارزان‌تر خریداری کرده و احتمال درآمد سرمایه‌ای خود را افزایش می‌دهند. هرچند استدلال برخی این باشد که خانه‌های قدیمی به مرور زمان به خرج می‌افتند اما نباید فراموش کرد که این شانس را خواهید داشت حداقل دو واحد آپارتمانی شما همیشه مستاجر دارد و منبع درآمدی شما قطع نمی‌شود.

بهتر است بخوانید:  شرایط فسخ قرارداد اجاره ملک توسط موجر و مستاجر

در نهایت، اطلاع از اهداف و میزان ریسک به شما کمک می‌کند تا برای خرید آپارتمان و کسب درآمد اجاره‌ای از آن بهتر تصمیم بگیرید.

گام سوم: انتخاب مشاور املاک امین

پس از شناخت بازار و انتخاب نوع آپارتمان یا ملکی که قصد اجاره دادن آن را دارید، انتخاب یک مشاور املاک خوب برای کمک به اجاره دادن ملک مورد نظر است. هیچ چیز مانند داشتن یک مشاور بد نمی‌تواند سرمایه شما را به ریسک و خطر بیاندازد.  علاوه بر این، داشتن یک مشاور بد وجهه شما را هم در نزد مستاجران خراب می‌کند و از دید آنها یک آدم غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسید.


شاید انتخاب یک مشاور املاک با دستمزد پایین وسوسه انگیز باشد؛ طبیعی هم هست هر سرمایه‌گذاری دوست دارد سرمایه خود را هوشمندانه و با کمترین هزینه کنترل کند اما از قدیم گفته‌اند: «هرچقدر پول بدهی آش می‌خوری». البته این بدان معنا نیست که همیشه کیفیت کار یک مشاور املاک ارزان پایین است اما اگر انتخاب شما اشتباه باشد قطعا باید دو برابر این میزان هزینه کنید تا اوضاع به حالت قبل بازگردد.

اما چیزی که بیش از قیمت اهمیت دارد این است که اطمینان حاصل کنید مشاور املاکی که با او کار می‌کنید دارای مجوز است. بدین ترتیب بسیاری از آسیب‌ها هنگام عقد قرارداد به حداقل می‌رسد.

گام چهارم: شناخت از مستأجر

هیچ سرمایه‌گذاری در بازار اجاره مسکن نمی‌تواند بدون شناخت کافی از مستأجر خود به موفقیت دست یابد. علاوه بر نگهداری از خود ساختمان به عنوان سرمایه‌ اصلی، موارد بسیار مهم‌تری هم در این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد. بنابراین، انتخاب مستأجری که به سرمایه شما آسیبی وارد نکند و از ارزش آن نکاهد، بسیار مهم است. حتی اطلاع از سوابق مالی مستأجر می‌تواند ریسک عدم پرداخت به موقع اجاره را به حداقل برساند.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد خرید و اجاره خانه در منطقه 10 تهران


علاوه بر این، هنگام تخلیه ملک هم می‌توانید امیدوار باشید با کمترین دردسر ملک شما ازسوی مستاجر تخلیه و تحویل داده می‌شود. یکی از مشکلات اساسی که مالک در فرآیند اجاره ملک و مستاجر با آن روبرو می‌شود این است که پس از تخلیه ملک مشاهده می‌کند به دلیل اهمال کاری مستأجر، ملک وی به شدت دچار آسیب و خسارات متعدد شده است. همچنین، در بسیاری از موارد، مستأجر از تخلیه به موقع ملک امتناع کرده و صاحبخانه را با مشکلات جدی روبرو می‌کند.

گام پنجم: تعریف سیستم و فرآیند مشخص اجاره

در پایان، هیچ استراتژی سرمایه‌گذاری بدون داشتن یک سیستم مشخص و فرآیند تعریف شده برای مدیریت تمام جنبه‌های کسب درآمد از راه اجاره امکانپذیر نیست.

در این نوع سرمایه‌گذاری، به سرمایه خود باید به چشم یک کسب و کار به شدت دقیق و نظام‌مند نگاه کنید. مانند هر سرمایه‌گذاری درست و حساب شده دیگری، باید یک زیرساخت برای فرآیند و زیر نظر گرفتن کل فرآیند داشته باشید که این زیرساخت کمک می‌کند تا بتوانید ریسک‌های موجود را کنترل کنید و سرمایه‌گذاری خود را در مسیر درستی به پیش ببرید.

 

هرچند شناخت بازار برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری درآمد اجاره اهمیت بالایی دارد اما قطعا این شناخت به تنهایی کافی نیست بلکه لازم است بهترین و مناسب‌ترین آپارتمان برای سرمایه‌گذاری را هم بشناسید.


بعد از طراحی این سیستم و فرآیند، شفافیت، جزئیات و توضیحات کامل و دقیق، به کمک شما می‌ایند و هیچ قدمی را از روی شانس و ریسک برنخواهید داشت. بسیاری از سرمایه‌گذاران دقیقا بخاطر نداشتن همین سیستم، سرمایه خود را از دست داده‌اند. اگر جزو آن دسته از افرادی نیستید که علاقه به اعداد و ارقام و جزئیات دارند، می‌توانید فردی با این مشخصات را به خدمت بگیرید تا اون این سیستم را برای شما طراحی و پیاده سازی کند.

منبع: کیلید مگ

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه