هرآنچه که برای ساخت ساختمان مسکونی باید بدانید

24 بهمن 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۱۵ دقیقه

ساخت ساختمان مسکونی شامل مراحل متعددی می‌شود که از خرید زمین و گرفتن مجوزها شروع شده و تا اجرای فضای سبز و محوطه سازی و زیباسازی ادامه پیدا می‌کند. اطلاع از مراحل ساخت خانه مسکونی و قیمت ساخت ساختمان برای آن دسته افرادی که خود برای ساخت زمین مسکونی خود اقدام می‌کنند یا برای ورود به بازار ساخت و ساز می‌خواهند اقدام کنند مفید است.

مراحل ساخت خانه و زمین مسکونی

خرید زمین

تصور عمومی بر این است که، برای ساخت زمین مسکونی، اقدام به خرید زمین یکی از آسان‌ترین مراحل آن است در حالی که برای خرید زمین یا خانه کلنگی نیز باید مراحلی طی شود که یکی از آنها استعلام گرفتن از شهرداری است تا مطمئن شوید که آیا آن زمین برای ساخت و ساز آماده است یا خیر.

در مرحله ساخت زمین مسکونی باید دقت بسیاری داشته باشید چرا که این امکان نیز وجود دارد که سند ملک یا زمینی که می‌خواهید آن را بخرید در گرو بانک باشد، پس تحقیقات کاملی را در این زمینه انجام دهید اطمینان حاصل کنید سند برای کسی هم گرو گذاشته نشده باشد و به این صورت بتوانید با آن سند تمامی مجوزها به منظور ساخت ساختمان مسکونی را به دست بیاورید.

برای خرید زمین مسکونی این نکته مهم را نیز نباید فراموش کنید که زمین‌های دو بر بهترین زمین‌ها برای ساخت خانه مسکونی هستند و دلیل آن هم داشتن پنجره‌های زیاد در بناهای این زمین‌ها است و نور زیادی را می‌توان به داخل خانه هدایت کرد. همچنین برای ساخت زمین مسکونی آن دسته از خانه‌های کلنگی یا زمین‌هایی که در مناقصه بانک یا در مرحله انحصار وراثت هستند قیمت‌های مناسبی داشته و گزینه‌های خوبی برای ساخت ساختمان مسکونی هستند.

اخذ مجوزهای مورد نیاز

اخذ مجوز ساختمان از ابتدا شامل این مراحل می‌شود: تشکیل پرونده، بازدید، دستور نقشه، طراحی نقشه معماری، پرداخت عوارض، تهیه مدارک پیش نویس و چاپ پروانه یا مجوز ساخت، که برای تشکیل پرونده در این زمینه شما باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و مدارک مورد نیازی را که شهرداری آن را در سامانه‌ای مشخص کرده کامل کنید و مدارکی همچون کپی و اصل سند، کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین و برگه تصویه حساب عوارض نوسازی ملک در سال‌های گذشته را نیز به همراه داشته باشید.

مرحله پس از تشکیل پرونده، مرحله بازدید از ملک است که در آن مواردی مانند اندزه ‌گیری ابعاد ملک، عرض گذر، بنای موجود، موقعیت مجاورین در صورت داشتن مواردی از قبیل پخ در بنا اندازه گیری می‌شود.

پس از گذشت مراحل اداری دستور نقشه صادر شده و نقشه‌های معماری بنا بر اساس معیارهایی همچون پهنه ملک، متراژ سند، عرض گذر، تعداد طبقات و سطح اشغال آن، تهیه می‌شود.

پس از آنکه نقشه‌های معماری ملک توسط واحدی که پروانه را صادر می‌کند، نهایی شد یک رسید با عنوان عوارض تراکم شهرداری بر اساس کاربری ساختمان شما و متراژ هر طبقه صادر می‌شود که پس از پرداخت این عوارض نوبت به مرحله تهیه مدارک پیش نویس می‌رسد که این مدارک شامل ارائه نتیجه آزمایش مکانیک خاک، ارائه نقشه های فاز ۲ و اخذ تاییده از سازمان نظام مهندسی است و پس از آن شما می‌توانید درخواست تعیین ناظر را بدهید.

بعد از تعیین ناظر و بستن قرارداد شما باید برگه سهمیه ناظر و قرارداد را به همراه برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تاییدیه نما وغیره را در دفاتر خدمات الکترونیک بارگذاری کنید.

اگر تا به این مرحله از ساخت ساختمان مسکونی مدارک شما هیچ گونه مشکلی را نداشته باشد پروانه صادر خواهد شد و این پروانه تا دو سال اعتبار خواهد داشت و برای دو سال دیگر نیز قابلیت تمدید دارد. تمامی این مراحل از ساخت خانه و زمین مسکونی بر عهده مالک ملک است.

 در مرحله ساخت زمین مسکونی باید دقت بسیاری داشته باشید چرا که این امکان نیز وجود دارد که سند ملک یا زمینی که می‌خواهید آن را بخرید در گرو بانک باشد، پس تحقیقات کاملی را در این زمینه انجام دهید اطمینان حاصل کنید سند برای کسی هم گرو گذاشته نشده باشد و به این صورت بتوانید با آن سند تمامی مجوزها به منظور ساخت ساختمان مسکونی را به دست بیاورید.

قرارداد بستن با پیمانکار از مراحل اولیه ساخت ساختمان مسکونی

یکی دیگر از مراحل ساخت خانه، با توجه به مراحلی که در بالا اشاره کردیم آن است که گروه مهندسین ناظر ساختمان برای ساخت خانه مسکونی باید چند پیمانکار را به منظور انجام عملیات مختلف ساخت ساختمان مسکونی به مالک ملک معرفی کرده و از میان آنها یک مورد را انتخاب کنند.

باید دقت داشت که لزوما هم پیمانکاران از سوی مهندسین ناظر معرفی نمی‌شوند و در برخی از مواقع، مالک خود می‌تواند پیمانکار مورد نظر را انتخاب و با وی قرارداد ببندد. در واقع این مرحله از مراحل ساخت خانه مسکونی به عنوان اولین گام عملی از مراحل ساخت خانه شناخته می‌شود.

 یکی دیگر از مراحل ساخت خانه، آن است که گروه مهندسین ناظر ساختمان برای ساخت خانه و زمین مسکونی باید چند پیمانکار را به منظور انجام عملیات مختلف ساخت ساختمان مسکونی به مالک ملک معرفی کرده و از میان آنها یک مورد را انتخاب کنند.

گودبرداری

اولین مرحله از مراحل عملیاتی ساخت زمین مسکونی گودبرداری یا پی کنی است و در نقشه اولیه‌ای که توسط مهندس سازه تهیه می‌شود که تعداد طبقات یک ساختمان به چه صورت است و فونداسیون با چه طول و عرضی باید اجرا شود.

در این زمینه دخالت شخصی نباید وجود داشته باشد و تمامی مراحل با توجه به حساسیت کار باید به صورت اصولی انجام شود تا کمترین خسارت متوجه کارگران و ساکنان خانه‌های مجاور و حتی ملک شود.

انجام عملیات گودبرداری برای آن دسته از خانه‌هایی که طبقات کمتری دارند و زیر زمین یا پارکینگ ندارند با توجه به تعداد طبقات عمدتا تا عمق یک متر یا حتی کمتر صورت می‌گیرد که این میزان معمولا برای خانه‌های دو طبقه است. اما برای گودبرداری ساختمان‌هایی با طبقات زیاد یا برج‌ها گودبرداری تا رسیدن به زمین بکر ادامه پیدا می‌کند.

مقاوم سازی از مراحل مهم ساخت ساختمان مسکونی

زمانی که پی کنی و گودبرای برای ساخت ساختمان مسکونی به پایان رسید مرحله بعدی از مراحل ساخت خانه، بررسی آن به لحاظ وضعیت استحکام است که این کار توسط مهندس سازه انجام می‌شود و در صورت نیاز به مالک اعلام می‌شود که نیاز به چه سبکی از مقاوم سازی وجود دارد.

بهتر است بخوانید:  اهمیت استعلام پروانه ساختمان

گاهی اوقات برای اعمال مقاوم سازی بیشتر حتی با توجه به شرایط زمین از مالک خواسته می‌شود که یک یا دو ردیف دیوار سنگی نیز برای اطمینان بیشتر از استحکام زمین ایجاد شود.

 اولین مرحله از مراحل عملیاتی ساخت زمین مسکونی گودبرداری یا پی کنی است و در نقشه اولیه‌ای که توسط مهندس سازه تهیه می‌شود که تعداد طبقات یک ساختمان به چه صورت است و فونداسیون با چه طول و عرضی باید اجرا شود.

پیاده کردن بتن مگر

پس از خاک برداری و مرحله مقاوم سازی و پیش از اجرای فونداسیون، بتن مگر اجرا می‌شود که نام‌های متفاوت دیگری مانند بتن نظافتی، کم سیمان (سبک) و لاغر نیز دارد. این نوع از بتن دارای ضخامت ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر بوده و عیار سیمان آن ۱۵۰ کیلوگرم است که به منظور آماده سازی بستر خاک برای پی ریزی و جلوگیری از خوردگی آرماتورها انجام می‌شود.

استفاده از بتن مگر در واقع با هدف مقاوم سازی بیشتر  و همچنین تراز کردن سطح داخل پی انجام می‌شود و کیفیت اجرای فونداسیون ساختمان مسکونی شما را بهبود می‌بخشد.

آرماتوربندی فونداسیون مرحله‌ای پیچیده در ساخت ساختمان مسکونی

در این مرحله از مراحل ساخت خانه مسکونی، مهندس سازه و مهندس ناظر از شما می‌خواهد که فرایند آرماتوربندی فونداسیون را انجام دهید و برای این منظور به شما اعلام می‌شود که چه حجمی از میلگردها و با چه قطری مورد نیاز است.

در واقع هر چه تعداد طبقات یک ساختمان بیشتر باشد تراکم و قطر میلگردها نیز در فرآیند آراماتوربندی بیشتر خواهد شد. به همین منظور برای اجرای آن به حضور افراد حرفه‌ای نیاز است.

این مرحله در واقع برای همه انواع خانه‌ها چه با اسکلت فلزی و یا اسکلت بتنی اعمال می‌شود و بر این اساس با استفاده از میلگرد تمام سطح بنا شبکه بندی می‌شود و این شبکه‌ها با استفاده از جوشکاری یا سیم آرماتوربندی به هم متصل می‌شود.

محکم بودن این اتصالات از آن جهت مهم هستند که در صورت وارد آمدن فشارهای کششی همچون زلزله به یک سازه، این اتصالات هستند که تمام این نیرو و فشار را تحمل می‌کنند.

 پس از خاک برداری و مرحله مقاوم سازی و پیش از اجرای فونداسیون، بتن مگر اجرا می‌شود که نام‌های متفاوت دیگری مانند بتن نظافتی، کم سیمان (سبک) و لاغر نیز دارد. این نوع از بتن دارای ضخامت ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر بوده و عیار سیمان آن ۱۵۰ کیلوگرم است که به منظور آماده سازی بستر خاک برای پی ریزی و جلوگیری از خوردگی آرماتورها انجام می‌شود.

قالب بندی فونداسیون

در این مرحله از مراحل ساخت خانه مسکونی، در واقع اجرای فونداسیون و آرماتوربندی آن با قالب گذاری و بتن ریزی به پایان می‌رسد. همچنین تماس مستقیم بتن با خاک موجب می‌شود تا رطوبت آن هر چه سریعتر از بین رفته و به عبارتی کیفیت بتن پایین می‌آید.

با توجه به این موضوع، مهندسین سازه برای این قسمت از قالب‌های فلزی یا قالب‌های چوبی استفاده می‌کنند که نه تنها از خروج بتن و آب سیمان جلوگیری می‌کند، بلکه شکل اولیه فونداسیون را نیز حفظ می‌کند.

اگر اجرای فونداسیون به صورت عمقی باشد می‌توان دیواره‌های خاک را با کیسه‌های نایلونی پوشش داد و به عنوان قالب نیز از آنها استفاده کرد.

در واقع قالب بندی مانند آرماتوربندی یک فعالیت اجرایی است که پیش از اقدام به آن اگر قالب‌ها چرب شوند، در مراحل بعدی به بتن نمی‌چسبند.

میزان و حتی چگونگی چرب کردن این قالب‌ها نیز بسیار مهم است و باید بر اساس اصول آن انجام شود تا نتیجه بهتری داشته باشد.

بتن ریزی

بتن ریزی آخرین مرحله از اجرای فونداسیون ساختمان است که در این مرحله بعد از چیدن آرماتورها و قرار گرفتن قالب‌ها، باید فضای آنها با استفاده از بتن به صورت کامل پوشش داده شود. اغلب در این مرحله از بتن آماده استفاده می‌شود که نوع و کیفیت آن نیز از قبل تعیین شده است.

یکی از مواردی که در این مرحله برای جلوگیری از تاثیر شرایط محیط استفاده می‌شود، ویبره زدن برای از بین بردن حباب هوا و تخلخل است که افزودنی‌هایی نیز به بتن اضافه می‌شود. 

پس از عملیات بتن ریزی زمانی که بتن‌ها شکل می‌گیرند، قالب‌ها جدا می‌شوند و برای اجرای اسکلت آماده می‌شوند.

اجرای اسکلت کاری با دقت در ساخت ساختمان مسکونی

عمدتا برای ساخت و اجرای اسکلت خانه از انواع اسکلت فلزی یا بتنی استفاده می‌شود که هر دو نیز قابل اطمینان هستند اما با توجه به اینکه ساخت و اجرای اسکلت فلزی هزینه بیشتری دارد، اغلب کارفرمایان ترجیح می‌دهند تا از اسکلت بتنی استفاده کنند.

در اجرای اسکلت‌ها، در ابتدا ستون‌ها ساخته‌ می‌شوند که اولویت نیز با ساخت ستون‌هایی است که بار بیشتری را تحمل می‌کنند که ابتدا ستون‌های وسط مربع هستند و سپس ستون‌های کناری و پس از آن ستون‌های گوشه. پس از ساخت ستون‌ها راه پله‌ها ساخته شده و سپس به سراغ ساخت طبقات می‌روند.

نکته مهم آن است که در هنگام اجرای فونداسیون و آراماتوربندی آن باید این مورد پیش بینی شود که اسکلت فلزی ساختمان به چه شکلی است.

اگر در ساخت خانه مسکونی قرار است از اسکلت فلزی استفاده شود باید صفحه ستون و پایه‌های آن در بدنه فونداسیون قرار گیرد و در زمان بتن ریزی فرایند تنظیم آنها نیز انجام شود.

در مراحل بعدی نیز با استفاده از جرثقیل و فرآیند جوشکاری به راحتی می‌توان اجرای اسکلت فلزی را انجام داد که قرار گرفتن تمامی بخش‌های اسکلت فلزی باید تحت نظارت مهندس ناظر و تحت کنترل مهندس سازه صورت بگیرد.

 در اجرای اسکلت‌ها، در ابتدا ستون‌ها ساخته‌ می‌شوند که اولویت نیز با ساخت ستون‌هایی است که بار بیشتری را تحمل می‌کنند که ابتدا ستون‌های وسط مربع هستند و سپس ستون‌های کناری و پس از آن ستون‌های گوشه. پس از ساخت ستون‌ها راه پله‌ها ساخته شده و سپس به سراغ ساخت طبقات می‌روند.

اجرای سقف

مرحله بعدی از مراحل ساخت خانه مسکونی، اجرای سقف است که به لحاظ فرآیندها و ابزارهایی که در آن استفاده می‌شود، مشابه اجرای کف ساختمان است اما با این تفاوت که در اجرای سقف فاصله میان آرماتورها با استفاده از تیرچه یا سایر وسایل سقف پوشش داده می‌شود.

بهتر است بخوانید:  محاسبه کارمزد معاملات بورس

برای اجرای سقف گزینه‌های متعددی مانند  سقف تیرچه و بلوک، سقف تام، سقف یوبوت، سقف کوبیاکس و سقف تیرآهن وجود دارد. ساخت سقف به اصطلاح طاق زنی نیز نام دارد که برای ساخت آن، این روزها از مصالح سبک‌تری استفاده می‌شود که قابلیت عایق صدا و حرارت را نیز دارد.

دیوارچینی

دیوارچینی در واقع آخرین مرحله از فاز اولیه اجرای ساختمان است که دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان را شامل می‌شود. در آن دسته از ساخت ساختمان مسکونی که در آنها از اسکلت فلزی یا بتنی به عنوان بدنه اصلی استفاده می‌شود، چیدن دیوارها و استفاده از سفال کار راحتی است و برای تنظیم کردن بلوک‌ها یا آجرها نیاز به دقت زیادی نیست.

برای اجرای دیوارها نیز می‌توان از سفال، بلوک‌های سبک، دیوارهای پیش ساخته و یا آجر استفاده کرد.به عبارتی دیگر دیوارچینی پس از تکمیل شدن طاق انجام می‌شود و در ایران عمدتا برای دیوارچینی از آجر استفاده می‌شود. در پایان اجرای سقف و دیوارچینی، عملیات بتن پاشی به منظور استحکام بیشتر صورت می‌گیرد.

اجرای تاسیسات کاری مشترک بین مهدنسان در ساخت ساختمان مسکونی

پس از مرحله دیوارچینی نوبت به اجرای تاسیساتی مانند لوله کشی گاز، آب و برق کشی می‌رسد که در صورت نیاز از لوله آتش نشانی هم استفاده می‌شود. در واقع در این مرحله شما بخش سنگینی از ساخت خانه مسکونی را پشت سر گذاشته‌اید و از این مرحله به بعد وارد کارهای تخصصی خواهید شد که این کارها در برخی مواقع ساده و در برخی بسیار پیچیده و تخصصی می‌شوند.

اجرای تاسیسات شامل نصب دودکش، هواکش و سیستم فاضلاب، لوله کشی گاز، لوله کشی فاضلاب،لوله کشی برق و سیم کشی و اجرای تاسیسات و آتش نشانی می‌شود.

گچ و خاک

مرحله گچ و خاک از مراحل ساخت خانه مسکونی، در واقع به مرحله‌ای گفته می‌شود که پیش از گچ کاری صورت می‌گیرد و گچ و خاک در واقع پوششی است که اتصالات را می‌پوشاند.

نصب چارچوب‌ها و درها

پس از مرحله گچ و خاک در ساخت زمین مسکونی، نوبت به چارچوب درها و قاب پنجره‌ها می‌رسد که باید نصب شوند که بر اساس مبحث ۱۹ مقررا ملی ساختمان، پنجره‌ها حتما باید دوجداره باشند تا پایان کار صادر شود.

پس از مرحله دیوارچینی نوبت به اجرای تاسیساتی مانند لوله کشی گاز، آب و برق کشی می‌رسد که در صورت نیاز از لوله آتش نشانی هم استفاده می‌شود. در واقع در این مرحله شما بخش سنگینی از ساخت خانه مسکونی را پشت سر گذاشته‌اید و از این مرحله به بعد وارد کارهای تخصصی خواهید شد که این کارها در برخی مواقع ساده و در برخی بسیار پیچیده و تخصصی می‌شوند.

کف سازی

کف سازی نیز در ساخت ساختمان مسکونی به اجرای پوشش برای کف خانه گفته می‌شود که این کف می‌تواند از جنس سنگ، کاشی، سرامیک یا چوب باشد.

گچ کاری

بعد از کف سازی نوبت به گچ کاری می‌رسد و در این مرحله باید دیوارها و سقف تمام اتاق‌ها به غیر از قسمت‌های کاشی شده، با گچ پوشانده شوند.

اجرای نما از مراحل پایانی ساخت ساختمان مسکونی

نمای یک ساختمان به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که معمولا برای بخش نمای خارجی از سنگ‌هایی مانند تراورتن، مرمر یا دهبید یا حتی آجر نما استفاده می‌شود اما برای نمای داخلی گاهی اوقات تنها از گچ استفاده می‌شود و گاهی اوقات نیز از سرامیک‌های سایز بزرگ و یا سنگ‌های تزئینی استفاده می‌شود.

در حالت کلی انتخاب نوع مدل بر عهده شما بوده و چینش و اجرای کار نما بر عهده مهندس معمار است.

نصب کابین آسانسور

نصب کابین آسانسور یکی از مراحل نازک کاری است که انتخاب کابین و آسانسور عمدتا با توجه به تعداد افراد پیش بینی شده ساکن در ساختمان و میزان رفت و آمدها در آنجا صورت می‌گیرد. البته بودجه نهایی پروژه نیز در این موضوع تاثیر گذار است و این کار توسط شرکت‌های به خصوصی که خدمات آسانسور ارائه می‌دهند، انجام می‌شود.

اجرای کابینت آشپزخانه

در این بخش که یکی از آخرین مراحل اجرایی به حساب می‌آید، اجرای کابینت آشپزخانه و کابینت سرویس بهداشتی قرار گرفته است.  برای اجرای این کابینت‌ها می‌توانید از دو سبک سنتی یا مدرن استفاده کنید و در این زمینه با طراحان دکوراسیون داخلی مشورت کنید.

نمای یک ساختمان به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که معمولا برای بخش نمای خارجی از سنگ‌هایی مانند تراورتن، مرمر یا دهبید یا حتی آجر نما استفاده می‌شود اما برای نمای داخلی گاهی اوقات تنها از گچ استفاده می‌شود و گاهی اوقات نیز از سرامیک‌های سایز بزرگ و یا سنگ‌های تزئینی استفاده می‌شود.

نصب چینی بهداشتی

در این مرحله از مراحل ساخت خانه مسکونی شما باید اقدام به نصب  کاسه روشویی، نصب توالت فرنگی و سنتی و نصب فلاش تانک کنید و برای نصب آنها با توجه به دکوراسیون داخلی از نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید.

نصب کمدهای دیواری

برای آنکه فضای ذخیره سازی در خانه را بهینه‌تر کنید بهتر است از فضاهای بدون استفاده برای نصب کمد دیواری استفاده کنید تا بسیاری از وسایل شما را پوشش دهد. انتخاب کمد دیواری وابسته به فضای داخلی ساختمان و تعداد افراد ساکن در آنها است.

نقاشی و دکوراسیون داخلی مرحله آخر ساخت ساختمان مسکونی

در این مرحله همه کارها انجام شده و این مرحله به شدت سلیقه اعضای خانواده شما بستگی دارد. شما می‌توانید با توجه به تعداد اتاق‌ها برای هر کدام از اعضای خانواده خود یک سبک به خصوص را انتخاب کنید و بر آن اساس از رنگ، سرویس مبلمان، پرده‌ها، فرش و دیگر تجهیزات دکوری بهره بگیرید.

قیمت ساخت خانه در ساختمان مسکونی

با توجه به فعالیت‌هایی که در بالا برای ساخت ساختمان مسکونی اشاره کردیم، باید توجه داشته باشیم که هر کدام از این مراحل دارای هزینه‌های مجزایی هستند در کل قیمت ساخت خانه را مشخص می‌کنند که در ادامه به همه آنها اشاره می‌کنیم.

برای آنکه فضای ذخیره سازی در خانه را بهینه‌تر کنید بهتر است از فضاهای بدون استفاده برای نصب کمد دیواری استفاده کنید تا بسیاری از وسایل شما را پوشش دهد. انتخاب کمد دیواری وابسته به فضای داخلی ساختمان و تعداد افراد ساکن در آنها است.

بهتر است بخوانید:  انواع تخلفات ساختمانی چیست + شرح و راهنما

هزینه‌های جواز ساخت:

  • جواز ساخت و عوارض، هزینه خلاف ساخت مازاد بر جواز، ماده صد
  • هزینه های نظام مهندسی شامل: طراحی – نظارت – اجرا- نقشه برداری
  • عوارض آموزش پرورش
  • بیمه اجباری کارگران کارگاه ساختمانی و حوادث غیر مترقبه
  • هزینه ثبت اسناد و املاک، تنظیم تقسیم نامه یا سند تفکیکی
  • هزینه مالیات و دارایی
  • دفتر اسناد رسمی جهت انتقال مالکیت
  • هزینه بنگاه معاملات ملکی جهت تنظیم مبایعه نامه و سند فروش
  • هزینه های آزمایشات شامل: مکانیک خاک – جوش – بتن
  • پسماند و نوسازی شهرداری در دوران ساخت
  • هزینه انشعابات و نیرو رسانی شامل آب، برق، گاز، تلفن
  • تهیه شناسنامه فنی ملک – در حال حاضر برخی شهرها
  • بیمه مسئولیت مدنی و بیمه تضمین کیفیت ساختمان
  • هزینه خدمات و گواهی تایید سازمان آتش نشانی شهرداری

هزینه ساخت برای ساختمان مسکونی

قیمت ساخت خانه علاوه بر هزینه‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم شامل هزینه‌های دیگری نیز می‌شود. قیمت ساخت خانه در ابتدای پروژه باید برآورد شود تا در انتهای کار سازنده با کسری بودجه مواجه نشود. دیگر هزینه‌های قیمت ساخت خانه شامل موارد زیر می‌شود:

قیمت ساخت خانه بر اساس هر متر مربع زیر بنا

این هزینه شامل مواردی همچون هر متر مربع اجرای سقف در ساختمان با کاربری مسکونی شامل سقف مسکونی، راه پله، انبار، پارکینگ، سقف خرپشته، جمع هزینه های اجرا شامل مصالح، دستمزد، ابزار آلات، حمل ونقل و غیره می‌شود. که این هزینه‌ها در مناطق مختلف نیز متفاوت است.

 قیمت ساخت خانه در هر متر مربع شامل مواردی هر متر مربع اجرای سقف در ساختمان با کاربری مسکونی شامل سقف مسکونی، راه پله، انبار، پارکینگ، سقف خرپشته، جمع هزینه های اجرا شامل مصالح، دستمزد، ابزار آلات، حمل ونقل و غیره می‌شود. که این هزینه‌ها در مناطق مختلف نیز متفاوت است.

هزینه سفت کاری از قیمت ساخت خانه

این هزینه شامل خاکبرداری – فنداسیون ، اسکلت ،  دیوارچینی  و کارهای فلزی همزمان و مدفون در دیوار چینی همانند نعل درگاه پنجره ها ، وادارفلزی دیوارهای جدا کننده ، قوطی کشی مدفون پنجره و  فریم فلزی چارچوب درها است.

هزینه نازک کای از قیمت ساخت خانه

این هزینه در واقع به تمامی فعالیت‌های مربوط به معماری بعد از دیوارچینی تا انتهای نصب کابینت مربوط می‌شود.

هزینه تاسیسات برقی از قیمت ساخت خانه

هزینه‌های لوله کشی و داکت گذاری تا پایان کامل نصب کلید و پریز، چراغ، آیفون، دتکتور ها و تابلوهای برق را شامل می‌شود.

هزینه تاسیسات مکانیکی از قیمت ساخت خانه

هزینه‌های مربوط به لوله کشی تا پایان نصب لوازم بهداشتی همانند توالت ایرانی ، فرنگی و لوازم سرمایشی گرمایشی همانند کولر – اسپیلت – رادیاتور – آبگرمن است و هزینه نصب آسانسور نیز در این بخش قرار می‌گیرد.

هزینه‌های مربوط به لوله کشی تا پایان نصب لوازم بهداشتی همانند توالت ایرانی ، فرنگی و لوازم سرمایشی گرمایشی همانند کولر – اسپیلت – رادیاتور – آبگرمن است و هزینه نصب آسانسور نیز در این بخش قرار می‌گیرد.

جمع بندی ساخت ساختمان مسکونی

  • زمین‌های دو بر بهترین زمین‌ها برای ساخت خانه مسکونی هستند و دلیل آن هم داشتن پنجره‌های زیاد در بناهای این زمین‌ها است و نور زیادی را می‌توان به داخل خانه هدایت کرد.
  • اخذ مجوز ساختمان از ابتدا شامل این مراحل می‌شود: تشکیل پرونده، بازدید، دستور نقشه، طراحی نقشه معماری، پرداخت عوارض، تهیه مدارک پیش نویس و چاپ پروانه یا مجوز ساخت، که برای تشکیل پرونده در این زمینه شما باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و مدارک مورد نیازی را که شهرداری آن را در سامانه‌ای مشخص کرده کامل کنید.
  • اولین مرحله از مراحل عملیاتی ساخت زمین مسکونی گودبرداری یا پی کنی است و در نقشه اولیه‌ای که توسط مهندس سازه تهیه می‌شود که تعداد طبقات یک ساختمان به چه صورت است و فونداسیون با چه طول و عرضی باید اجرا شود.
  • زمانی که پی کنی و گودبرای برای ساخت ساختمان مسکونی به پایان رسید مرحله بعدی از مراحل ساخت خانه، بررسی آن به لحاظ وضعیت استحکام است که این کار توسط مهندس سازه انجام می‌شود و در صورت نیاز به مالک اعلام می‌شود که نیاز به چه سبکی از مقاوم سازی وجود دارد.
  • پس از خاک برداری و مرحله مقاوم سازی و پیش از اجرای فونداسیون، بتن مگر اجرا می‌شود که نام‌های متفاوت دیگری مانند بتن نظافتی، کم سیمان (سبک) و لاغر نیز دارد.
  • هر چه تعداد طبقات یک ساختمان بیشتر باشد تراکم و قطر میلگردها نیز در فرآیند آراماتوربندی بیشتر خواهد شد.
  • پس از عملیات بتن ریزی زمانی که بتن‌ها شکل می‌گیرند، قالب‌ها جدا می‌شوند و برای اجرای اسکلت آماده می‌شوند.
  • عمدتا برای ساخت و اجرای اسکلت خانه از انواع اسکلت فلزی یا بتنی استفاده می‌شود که هر دو نیز قابل اطمینان هستند اما با توجه به اینکه ساخت و اجرای اسکلت فلزی هزینه بیشتری دارد، اغلب کارفرمایان ترجیح می‌دهند تا از اسکلت بتنی استفاده کنند.
  • برای اجرای سقف گزینه‌های متعددی مانند سقف تیرچه و بلوک، سقف تام، سقف یوبوت، سقف کوبیاکس و سقف تیرآهن وجود دارد.
  • دیوارچینی در واقع آخرین مرحله از فاز اولیه اجرای ساختمان است که دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان را شامل می‌شود.
  • پس از مرحله دیوارچینی نوبت به اجرای تاسیساتی مانند لوله کشی گاز، آب و برق کشی می‌رسد که در صورت نیاز از لوله آتش نشانی هم استفاده می‌شود.
  • کف سازی نیز در ساخت ساختمان مسکونی به اجرای پوشش برای کف خانه گفته می‌شود که این کف می‌تواند از جنس سنگ، کاشی، سرامیک یا چوب باشد.
  • نمای یک ساختمان به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که معمولا برای بخش نمای خارجی از سنگ‌هایی مانند تراورتن، مرمر یا دهبید یا حتی آجر نما استفاده می‌شود اما برای نمای داخلی گاهی اوقات تنها از گچ استفاده می‌شود و گاهی اوقات نیز از سرامیک‌های سایز بزرگ و یا سنگ‌های تزئینی استفاده می‌شود.
  • برای آنکه فضای ذخیره سازی در خانه را بهینه‌تر کنید بهتر است از فضاهای بدون استفاده برای نصب کمد دیواری استفاده کنید تا بسیاری از وسایل شما را پوشش دهد. انتخاب کمد دیواری وابسته به فضای داخلی ساختمان و تعداد افراد ساکن در آنها است.

منبع: کیلید مگ

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه