مزایا و معایب خرید خانه در محله های ارزان تهران

7 شهریور 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

با شرایط اقتصادی حاکم بر این روزهای جامعه‌ی ما، تامین نیازهایی مثل نیاز به مسکن به آسانی قدیم نیست. قیمت مسکن در ایران چنان رشدی داشته که شوک بزرگی رو به بازار خرید و فروش خانه و آپارتمان وارد کرد و خرید یک خانه‌‌ی ایده‌آل رو برای بسیاری از خانواده‌ها ناممکن کرد.

در این بین، شهر تهران پایتخت ایران، سهم بیشتری رو از این گرونی و تورم در بازار مسکن به دست آورده و تهرانی‌های خریدار خونه بیشترین صدمه رو دیدن. از روزگاری که میشد با پس‌انداز و یک وام مسکن، خونه یا آپارتمانی در محله‌ای که مدنظرمونه، گیر بیاریم خیلی گذشته.

قبلا معیارهامون برای خرید خونه شکل دیگه‌ای داشت. یک تراس خوشگل می‌خواستیم برای چای عصرونه‌ی کنار گلدون‌های سبزمون، یا اصلا یک خونه‌ی حیاط‌ دار و باصفا. آشپزخونه‌ی بزرگش مدرن باشه و سالن پذیرایی، پنجره‌های بزرگ و نورگیر داشته باشه. محله‌اش هم که حتما دنج و امن باشه. حالا اما داستان فرق کرده. معیارهای خرید خونه در تهران به چیزی جز قیمت محدود نمیشه.

رشد یا رکود بازار خرید و فروش خانه و آپارتمان در تهران

با اینکه به ظاهر بازار خرید و فروش خانه و آپارتمان در تهران با این قیمت‌ها باید دچار مشکل شده باشه، اما همچنان رونق خودش رو در حوزه‌هایی حفظ کرده. اما چطور؟ مسلما از تعداد خریداران و مشتاقان مسکن در تهران کاسته شده.

به طوری که اخیرا میبینیم تعداد زیادی از افراد به سمت خرید املاک حاشیه‌ی تهران یا خرید خانه در شهرک‌های اطراف تهران سوق پیدا کردن.

فارغ از اینکه بازار خانه‌ها و آپارتمان‌های لوکس مناطق گرون‌قیمت تهران، همیشه خریداران خودشون رو دارن و بازارشون تغییر به خصوصی نمیکنه، اما خریداران خانه با بودجه‌های کمتر هم هنوز به دنبال یافتن خونه‌ی موردنظرشونن.

اینجاست که بحث خرید خانه‌های ارزان‌تر یا در واقع محله‌های ارزان تهران برای خرید خانه مطرح میشه.

بهتر است بخوانید:  مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت مسکن + تحلیل

 

هنوز امیدی برای خرید خانه در تهران است؟

تهران شهری با ۲۲ منطقه‌ی وسیع که هر کدوم پر هستن از محلات مختلف با طیف وسیعی از خانه‌ها و آپارتمان‌های مختلف. اما با وضعیت قیمت‌های امروز مسکن، انتخاب افراد خیلی محدودتر از این طیف وسیع حاضر میشه.

همینطور که امروز هم شاهدش هستیم، خریداران خانه در شهری مثل تهران، بیشتر با محدودیت بودجه رو به رو هستن. از این رو، بازار خرید و فروش خانه و آپارتمان در محله‌های ارزان‌قیمت تهران بسیار داغ شده.

خرید خانه در مناطقی مثل منطقه‌ی ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ که امروز به سبب پایین بودن قیمت مسکن از محبوبیت زیادی برخوردارن، این روزها از استقبال بیشتری برخورداره. میانگین قیمتی خرید خانه و آپارتمان در این مناطق و محله‌هاشون نشون میده که افراد بیشتری برای یافتن خونه‌ی موردنظرشون به این محدوده‌ها رو آوردن.

ارزان‌ترین خانه‌های تهران را کجا پیدا کنیم؟

بیشتر محدوده‌های شمالی تهران و مناطق ۱، ۲، ۳ و ۴ در قسمت گرون شهر قرار میگیرن و در این محلات است که با گرون‌ترین خونه‌های تهران رو به رو میشیم. پس قسمت بالاشهر و بهترین محلات تهران از لیستمون خط میخوره، میرسیم به مرکز شهر!

قلب تهران و مناطق مرکزی اون مثل منطقه‌ی ۶، محله‌هایی هستن که با وجود شلوغی و آلودگی‌ای که دارن بهترین دسترسی رو به هر نقطه‌ای از شهر دارن.

خیلی از افراد، از قشر کارمند گرفته تا بازاری‌ها مشتاق خرید خانه در مرکز شهر تهران و سکونت در اون هستن، چرا که کوتاه‌ترین فاصله رو تا محل کارشون خواهند داشت. همین دسترسی عالی و وجود انواع امکانات رفاهی، مراکز تجاری و اداری سبب شده تا میانگین قیمت مسکن در مرکز شهر تهران، خیلی هم پایین نباشه.

البته قیمت خرید خونه و آپارتمان به گرونی مناطق بالاشهر هم نیست اما در دسته‌ی ارزون قیمت‌ها هم به شمار نمیره. پس ته این لیست به کجا میرسه؟ کجا میتونیم یه خونه‌ی ارزون و مناسب بخریم؟

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: شهر پردیس تهران

بررسی محله‌های ارزان‌قیمت تهران برای خرید خانه و آپارتمان

در بین مناطق ۲۲ گانه‌ی تهران، مواردی هستن که میانگین قیمت در اون‌ها، خرید خونه و آپارتمان رو تا حدی امکان‌پذیر میکنه. به عنوان مثال، از منطقه‌ی ۱۸ به عنوان ارزان‌ترین منطقه‌ی تهران نام برده میشه و بعد از اون منطقه‌ی ۲۰ و محلات مختلف اون از رنج قیمتی مناسبی بهره‌مند هستن.

تعداد زیادی از این محلات با خانه‌های ارزان یا قیمت مناسب خرید مسکن، در محدوده‌ی جنوبی شهر تهران متمرکز شدن. این محله‌های ارزان برای خرید خانه در تهران، تنها به مناطق جنوبی تهران محدود نمیشه. شما میتونین در مرکز شهر هم نمونه‌های زیادی از ملک‌هایی مشاهده کنین که قیمت خریدشون با بودجه‌‌های کمتر همخوانی داره.

از همین رو، هر چی از سمت شمال تهران به جنوب میرویم و از محلات گرون‌قیمت دروس، سعادت آباد، شهرک غرب، الهیه، خیابان فرشته و فرمانیه و… عبور میکنیم، به مناطق ۱۵،۱۶، ۱۷ و… میرسیم که شامل محله‌هایی مثل شوش، یافت آباد، کهریزک، عبدل آباد و… هستن. در این محلات خرید خونه و آپارتمان از میانگین قیمتی مناسبی برخورداره.

ارزان‌ترین محله‌های تهران:

• محله‌ی شوش

• محله‌ی یافت آباد

• محله‌ی کهریزک

• محله‌ی شکوفه

• محله‌ی زمزم

• محله‌ی یاخچی آباد

• محله‌ی عبدل آباد

• محله‌ی قیامدشت

• محله‌ی خانی آباد

• محله‌ی شاد آباد

اما علت قیمت ارزان خرید، اجاره و رهن خانه و آپارتمان در این محله‌ها چیست؟

مسلما اینکه با توجه به افزایش بیش از ۸ درصدی خرید و اجاره‌ی خانه در تهران، میانگین قیمت مسکن در این محله‌ها همچنان مناسب مانده، بدون علت نیست.

این محله‌ها با توجه به قدمتشون، اکثرا بافت قدیمی‌ای دارن و کمتر از ساخت و سازهای جدید بهره بردن. همین سبب شده که خانه‌ها و آپارتمان‌های این منطقه در بهترین شرایط نباشن و امکانات معمولی‌ای رو داشته باشن.

بهتر است بخوانید:  قدرالسهم یعنی چه و چگونه محاسبه میشود؟

علاوه بر این، رنج قیمتی مناسب خرید یا اجاره‌ی خانه در این مناطق سبب شده که افراد مختلفی از فرهنگ‌ها و اقشار متفاوت در کنار هم جمع بشن که گاهی سازگاری رو در بین ساکنین دشوار میکنه. کمبود برخی امکانات هم از مواردی است که جزو نقاط ضعف خرید و اجاره‌ی خونه در این محلات ارزان قیمت به شمار میره.

اما لازم به ذکره که با توجه به قیمت مناسب آپارتمان‌ها و خونه‌های این مناطق ارزون‌ در تهران، خرید و اجاره‌ی مسکن در شرایط مناسبی قرار داره، چرا که اون‌ها از امتیازات خوبی هم برخوردارن.

اما کلام آخر برای معامله‌ی خانه در محله‌های ارازن تهران

داشتن یک سرپناه مناسب برای بسیاری از ساکنین تهران داره تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی میشه. با توجه به این شرایط، انتخاب مناطق و محله‌های ارزان برای خرید یا اجاره‌ی خونه و آپارتمان بیش از پیش معقول و به صرفه به حساب میاد.

هر چند که مسلما این محدوده‌ها از اشکالات و نقاط ضعفی هم برخوردارن اما به هر حال شما با بودجه‌ای مناسب میتونین برای خودتون و خانوادتون سرپناهی امن و مطمئن فراهم کنین.

«سایت مسکن رضا» اینجاست تا شما رو سریع و مطمئن در راه خانه‌دار شدن، همراهی کنه. میتونین با مراجعه به صفحه‌ی ثبت فایل، فایل های خونه‌های آماده‌ی فروش، رهن و اجاره رو خودتون رو بررسی و ثبت کنید و یا با تماس با شماره های دفتر املاک ما ، خونه‌ی موردنظرتون رو پیدا کنین. یا به شکلی آسون‌تر میتونین کار پیدا کردن خونه‌ی مناسبتون رو، به دست مشاورین املاک متخصص در محله‌ای که میخواین بسپارین تا هر چه سریع‌تر این روند رو طی کنین و شما هم صاحب‌خونه بشین. سایت مسکن رضا برای کمک به شما اینجاست.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه