ثبت نام سامانه سجام

6 خرداد 1403
۰ دیدگاه
تمدید قرارداد اجاره نامه
زمان تقریبی مطالعه: ۱۰ دقیقه

عناوین این مقاله

پس از تصویب قوانینی در حوزه بازار های مالی توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۴، به تبع این فرایند بازار سرمایه نیز دچار تغییرات چشمگیری شد که از جمله آن که می توان به آن اشاره کرد تغییر روند خرید و فروش های حضوری به سمت معاملات الکترونیکی به گونه ای که امروزه انجام معاملات بورس به صورت اینترنتی به یک امر بسیار مرسوم در بین افراد تبدیل شده است.

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به آن سجام نیز گفته می شود توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار در سال ۱۳۹۷ طراحی و به کاربران این شرکت ارائه گشته است که در نتیجه تمامی افرادی که تصمیم به وردر در بازار سرمایه را دارند ملزم به ثبت نام و ایجاد حساب کاربری دراین سایت هستند.

علاوه بر این افرادی که قبل از تاریخ ذکر شده کد بورسی خود را دریافت کرده اند ملزم هستند تا به این سامانه مراجعه کرده و اطلاعات خود را در آن وارد کنند ، متقاضیان تازه وارد نیز با تکمیل فرآیند ثبت نام در این سامانه می توانند کد بورسی خود را دریافت کنند . در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با نحوه ثبت نام و دریافت کد بورسی در سامانه سجام پرداخته شده است .
پس از تصویب قوانینی در حوزه بازار های مالی توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۴، به تبع این فرایند بازار سرمایه نیز دچار تغییرات چشمگیری شد که از جمله آن که می توان به آن اشاره کرد تغییر روند خرید و فروش های حضوری به سمت معاملات الکترونیکی به گونه ای که امروزه انجام معاملات بورس به صورت اینترنتی به یک امر بسیار مرسوم در بین افراد تبدیل شده است .

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به آن سجام نیز گفته می شود توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار در سال ۱۳۹۷ طراحی و به کاربران این شرکت ارائه گشته است که در نتیجه تمامی افرادی که تصمیم به وردر در بازار سرمایه را دارند ملزم به ثبت نام و ایجاد حساب کاربری دراین سایت هستند.

علاوه بر این افرادی که قبل از تاریخ ذکر شده کد بورسی خود را دریافت کرده اند ملزم هستند تا به این سامانه مراجعه کرده و اطلاعات خود را در آن وارد کنند ، متقاضیان تازه وارد نیز با تکمیل فرآیند ثبت نام در این سامانه می توانند کد بورسی خود را دریافت کنند . در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با نحوه ثبت نام و دریافت کد بورسی در سامانه سجام پرداخته شده است.


نحوه ثبت نام در سامانه سجام (راهنمای تصویری)

طراحی و پیاده سازی سامانه سجام توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی مزایا و امتیازات فراوانی را برای فعالین بازار سرمایه به دنبال داشته است که در نتیجه آن سبب استقبال افراد از این سامانه شده است. تا قبل از طراحی این سامانه متقاضیان مجبور بودند به صورت حضوری به کارگزاری ها مراجعه کرده و زمان زیادی را برای ثبت نام صرف در این بازار بورس و دریافت کد بورسی کنند.

پس از طراحی سامانه سجام این مدت زمان به طرز چشمگیری کاهش یافته است. همچنین پرداخت سود سرمایه گذاران توسط شرکت ها نیز بعد از طراحی این سامانه بسیار ساده تر انجام می گیرد . تمامی متقاضیان فعالیت در بازار سرمایه به منظور ثبت نام در این سامانه و دریافت کد بورسی ملزم به طی کردن مراحل زیر هستند :

لازم به ذکر است که هزینه ثبت نام برای دریافت کد سجام رایگان می باشد.

بهتر است بخوانید:  مالیات گردش حساب

۱- ابتدا برای ثبت نام بورس و سامانه سجام باید عبارت سامانه سجام یا نشانی sejam.ir را در مرورگر جستجو کرده و وارد صفحه اصلی آن مانند تصویر زیر شوند.

۲- بعد از ورود به صفحه اصلی از بین گزینه های موجود، گزینه ثبت نام در سامانه سجام را که با کادر آبی رنگ مشخص شده است انتخاب کنند.

۳- در این مرحله چند عبارت در یک کادر برای شخص نمایش داده می شود که باید آن ها را به طور کامل و دقیق مطالعه کرده و گزینه متوجه شدم را فعال کند. مانند تصویر زیر:

۴- در صفحه باز شده گام های مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام به صورت خطی نگارش شده که بعد از مطالعه آن ها لازم است گزینه ثبت نام در سجام را انتخاب کنند.

۵- پس از آنکه شماره تلفن همراه خود را در کادر مورد نظر وارد کردند و کد امنیتی را درج نمودند باید گزینه دریافت کد تایید را فعال کنند.

۶- پس از آن یک کد تایید پنج رقمی به تلفن همراه فرد متقاضی پیامک می شودکه البته امکان دارد یک الی دو دقیقه ارسال این کد به طول انجامد و لازم است تا در این صورت شکیبا بوده و تا زمان دریافت کد در همین صفحه بمانند . بعد از آنکه کد را دریافت کردند آن را وارد کرده و با تکمیل قسمت کد ملی و کد امنیتی گزینه تایید را فعال کنند.

۱۱- در ادامه وارد کردن اطلاعات ، از فرد متقاضی تکمیل اطلاعات هویتی و شناسنامه ای خواسته می شود ، لازم به ذکر است که تکمیل تمام گزینه های خالی در این مرحله اجباری می باشد.

۱۲- در این مرحله فرد باید سمت خود را به عنوان اصیل یا نماینده مشخص کند. اگر متقاضی ثبت نام را برای شخص خود انجام دهد اصیل بوده و اگر به نمایندگی از جانب دیگری این کار را انجام می دهد باید شرایط نمایندگی را که در همین صفحه توضیح داده شده است ، داشته باشد. بعد از انتخاب، گزینه ادامه مرحله بعد را باید فعال کند.

۱۳- در گام دوم ، از فرد اطلاعات ارتباطی همچون محل سکونت و … خواسته می شود که لازم است تمام قسمت های ستاره دار را تکمیل کرده و سپس گزینه تایید ادامه مرحله بعد را فعال نماید.

۱۴- در این مرحله ابتدا یک اعلام از جانب سایت برای متقاضی نمایش داده می شود با این مضمون که در صورتی که کد سهامداری ندارید می توانید بر روی گزینه تایید ادامه گام بعدی کلیک کنید. فرد باید ابتدا بر روی عبارت متوجه شدم کلیک کرده و سپس در صورتی که کد سهام داری دارد آن را درج کرده، در غیر این صورت بدون درج هیچ عبارتی گزینه تایید را باید فعال کند.

۱۵- سوال هایی که در این مرحله برای شخص نشان داده می شود را در صورت تمایل باید پاسخ داده و سپس بر روی گزینه تایید کلیک کند.

۱۶- در صفحه باز شده از وی اطلاعات حساب بانکی خواسته شده است. تکمیل تمام گزینه های این قسمت الزامی می باشد، دقت شود که صرفا اطلاعات حساب بانکی شخص متقاضی ثبت نام قابل پذیرش است. بعد از تکمیل اطلاعات حساب گزینه ذخیره باید فعال شود.

۱۷- زمانی که گزینه ذخیره را فعال می شود در پایین صفحه نام بانک و سایر اطلاعات مربوط به حساب بانکی برای فرد نمایش داده می شود ، در صورت صحت اطلاعات باید بر روی گزینه تایید ادامه گام بعدی کلیک شود.

بهتر است بخوانید:  چگونه مالیات کمتری بدهیم

۱۸- در صورتی که اطلاعات وارد شده توسط فرد مورد تایید و صحیح می باشد، لازم است تا گزینه تایید می کنم ادامه گام بعدی فعال شود.

۱۹- در قسمت پایانی ثبت نام ، لازم است تا مطلب تعهد نامه را مطالعه کرده و بعد از آن ابتدا گزینه می پذیرم را تیک دار کرده و سپس ذخیره شود.

پس از انجام تمام این مراحل و تکمیل فرآیند ثبت نام از سامانه خارج شده و پس از ۲۴ ساعت پیامکی حاوی کد پیگیری ثبت نام برای فرد ارسال خواهد گردید . بعد از آنکه کد پیگیری ثبت نام به تلفن همراه ارسال شد باید برای احراز هویت سجام به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کند . لازم به ذکر است که در صورت اشتباه وارد کردن اطلاعات در هنگام ثبت نام لازم است تا فرد متقاضی قبل از مراجعه حضوری به کارگزاری ها برای احراز هویت وارد سایت سجام شده و از آنجا گزینه ویرایش اطلاعات سجام را انتخاب کند و از این طریق به تکمیل ثبت نام ناقص سجام بپردازند .

اما کاربران برای شروع فعالیت خود در بازار سرمایه، سرمایه گذاری و دریافت کد بورسی لازم است تا در یک کارگزاری نیز ثبت نام کرده و از طریق این کارگزاری خرید و فروش سهام عدالت و یا هر سهام دیگری را در بورس انجام دهند . در واقع کارگزاری ها راه های ارتباطی و واسطه هایی در بین شرکت بورس و سرمایه گذاران هستند.

ملاک انتخاب کارگزاری ها برای سرمایه گزاران امکاناتی است که به آن ها ارائه می دهند، از جمله این امکانات این است که با ثبت نام در بعضی از کارگزاری ها دیگر نیازی به ثبت نام مجدد در سامانه سجام نیست . در واقع این کارگزاری ها تمامی اطلاعات سرمایه گذار را به سامانه سجام ارسال کرده و ثبت نام سجام خود به خود بعد از ثبت نام در این کارگزاری ها برای آن ها انجام می گیرد . همچنین در صورتی که سهامدار از امکانات کارگزاری خود راضی نباشد می تواند از گزینه تغییر کارگزار ناظر استفاده نماید.


لزوم ثبت نام در سامانه سجام

با توجه به سرمایه گذاری اقشار مختلفی از جامعه که در بازار سهام فعالیت بسیاری داشته اند، این بازار سرمایه در حال حاضر در ایران از بازار های سرمایه گذاری دیگر پیشی گرفته است. بازار های سرمایه گذاری بسیاری در رقابت با بازار بورس هستند که به بازار های سرمایه گذاری ارز های دیجیتال، بازار طلا و یا بازار مسکن نیز می توان اشاره نمود. همچنان می توان بیان نمود با توجه به رونق بسیار بازار بورس پیش بینی شده است در آینده بازار بورس در راس تمامی بازار های سرمایه گذاری قرار خواهد گرفت.

شرکت سپرده گذاری مرکزی با توجه به مشتاقان بسیار برای فعالیت در بازار بورس بستری را فراهم نموده است که تمامی اطلاعات هویتی کاربران این بازار را اعم از افراد با تابعیت ایرانی و خارجی، اشخاص حقیقی و حقوقی را بصورت کامل نگهداری نماید. کاربران برای شروع فعالیت در بازار بورس الزام به ثبت نام در سایت www.sejam.ir می باشند. در سامانه سجام شخص اطلاعات هویتی، ارتباطی، شغلی و حساب بانکی خود را ثبت نموده و جهت احراز هویت اقدام می نماید. پس از انجام احراز هویت با توجه به نوع مشتری ثبت شده در سامانه سجام که می تواند حقیقی و یا حقوقی باشد به کاربر کد بورسی و یا همان کد معاملاتی تعلق گرفته می شود. کاربران پس از دریافت نمودن کد بورسی می توانند در بازار بورس شروع به فعالیت نمایند. شایان به ذکر است که کد بورسی یکتا بوده و تنها یک شخص حقیقی و یا حقوقی می تواند از آن برای فعالیت در بازار سرمایه گذاری بورس استفاده نماید.

بهتر است بخوانید:  کارمزد انتقال وجه پایا، ساتنا، پل، شبا ، کارت به کارت


مراحل پس از ثبت نام در سامانه سجام

کاربران پس از ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی و آغاز فعالیت خود در بازار سهام می بایست با استفاده از کد پیگیری ده رقمی سجام که پس از ثبت نهایی اطلاعات در سامانه سجام به صورت پیامکی برای شماره تلفن همراه کاربر ارسال می شود اقدام به احراز هویت نمایند. افراد برای احراز هویت نیازدارند به کارت ملی و کد پیگیری ده رقمی سجام که از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی برای آنان ارسال شده است، سپس می توانند به صورت حضوری به مراکز احراز هویت سجام مراجعه و یا به صورت غیر حضوری از نرم افزار ها و سایت های معتبر برای احراز هویت سجام اقدام نمایند. پس از تایید کاربر از سوی شرکت سپرده گزاری مرکزی کد بورسی یا همان کد معاملاتی حداکثر تا زمان ۴۸ ساعت پس از احراز هویت سجام به شماره تلفن همراه شخص ارسال می شود.

کاربران برای فعالیت در بازار سرمایه گذاری بورس به غیر از دریافت کد بورسی نیاز به ثبت نام در یکی از کارگزاری های معتبر برای دریافت پنل کاربری جهت شروع فعالیت در بازار بورس را دارند. برای ثبت نام در کارگزاری ها کاربران می توانند پس از دریافت کد بورسی در سایت کارگزاری مورد نظر اقدام به ثبت نام نموده و فعالیت خود را در کارگزاری برای بازار بورس آغاز نمایند.

  • کاربران بازار سهامداران می توانند پس از ثبت نام در سامانه سجام در سایت www.sejam.ir با انتخاب گزینه مراکز ثبت نام و احراز هویت رایگان سجام جهت احراز هویت اقدام نمایند.
  • از آنجایی که دولت با موافقت رهبری اقدام به آزادسازی و فروش سهام عدالت متقاضیان کرد ، بسیاری از مشمولان این سهام اقدام به استعلام و آزادسازی سهام خود کرده اند . به همین منظور مسئولان با طراحی سامانه ای با عنوان سامانه سهام عدالت امکان استعلام و آزادسازی سهام عدالت متقاضیان را فراهم کردند .
  • پس از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی در صورتی که قصد شروع فعالیت در این بازار را دارید، یکی از کم ریسک ترین راه های کسب سود در این بازار خرید عرضه اولیه می باشد.


سوالات متداول

۱- اولین اقدام برای فعالیت در زمینه بورس چیست؟
✔️ اولین اقدام برای فعالیت در زمینه بورس ثبت نام در سامانه سجام می باشد که توضیحات کامل آن در مقاله آمده است .

۲- راه اندازی سامانه سجام چه مزایایی داشته است؟
✔️ راه اندازی این سامانه مزایای فراوانی برای سرمایه گذاران داشته است از جمله آنکه از هدر رفتن زمان آن ها برای ثبت نام حضوری در کارگزاری ها جلوگیری و پرداخت سود سرمایه گزاران از طریق این سامانه ساده تر انجام می گیرد که راهنمای تصویری نحوه ثبت نام در این سامانه در مقاله آورده شده است.

۳- کد پیگیری ثبت نام در سامانه سجام چگونه و تا چه زمانی ارسال می شود؟
✔️ کد پیگیری ثبت نام در سامانه سجام به شماره همراه شخص ثبت کننده و تا ۲۴ ساعت بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام ارسال می شود که بررسی های بیشتر در این مورد در مقاله صورت گرفته است.

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه