پارکینگ مزاحم چیست و چگونه مشخص میشود؟

10 دی 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

از آنجا که امروزه اکثر شهروندان خودروی شخصی دارند، خرید خانه یا اجاره آپارتمانی با پارکینگ اختصاصی به یک ضرورت بدل شده است. در ضوابط شهرداری برای پارکینگ واحدهای مسکونی هر آپارتمان، استاندارد مشخصی وجود دارد که ابعاد و محل دقیق آن در سند ملک ذکر می‌گردد.

یکی از این ضوابط امکان عبور و مرور راحت و پارک کردن بدون مزاحم در محل تعیین شده است. اما گاهی دیده می‏‌شود شهرداری برای برخی از واحدها پارک مزاحم در نظر می‌گیرد و مالک پارکینگ مزاحم باید از قوانین اطلاع داشته باشد.
پارکینگ مزاحم یعنی اینکه دو خودرو پشت سر هم به گونه‌ای پارک شوند که برای خروج یکی از آنها نیاز به جابه‌جا کردن خودرو دیگر باشد. متاسفانه اختصاص دادن مزاحم یکی از قوانین دردسرساز شهرداری است، که گاها مالکیت آن در سند ملک نیز قید می‌‏شود، ولی قیمتی کمتر از پارکینگ اختصاصی دارد.

به مزاحمت پارکینگ توجه کنید

اگر قصد خرید یا اجاره آپارتمانی را دارید، که پارکینگ دارد، حتما به مزاحم و غیرمزاحم بودن آن دقت کنید. توجه به این نکته که ماشین شما بتواند بدون مزاحمت و به آسانی از پارک خارج شود و در محل تعیین شده پارک گردد بسیار مهم است.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد اجاره یا فروش انباری

اگر خودروی جلو خودرو شما مزاحمت ایجاد می‌کند، هر زمان نیاز به بیرون رفتن و داخل آمدن داشته باشید، باید به مالک آن خودرو اطلاع دهید تا ماشینش را جابه‌جا کنید. علاوه بر دردسر هماهنگی چندباره در طول روز، ممکن است با مالکی روبه‌رو شوید که غیرمنطقی باشد و حاضر نباشد به هر بار خودرو خود را حرکت دهد.

 

آیا داشتن پارکینگ مزاحم ارزش دارد؟

درست است که با داشتن پارکینگ از گشتن به دنبال جای پارک در کوچه و خیابان راحت می‌‏شود و خودروی شما امنیت بیشتری پیدا خواهد کرد؛ اما گرفتار جابه‌جا کردن چندباره خودرو خود در طول روز خواهید شد.

اگر واحد شما مزاحم دارد باید توجه کنید، هرگاه ساکنین واحدهای دیگر نیاز به خارج کردن خودرو خود یا وارد شدن به پارکینگ را داشته باشند، موظف هستید خودروتان را جابه‌جا کنید؛ حال ممکن است این اتفاق در هر ساعت از شبانه روز چندین بار تکرار شود که صبر و حوصله زیادی می‌طلبد.

بهتر است بخوانید:  راهِ حلِ مشکل پارکینگ ساختمان با همسایگان

شکایت از مالک پارکینگ مزاحم

اصولا بهتر است از معامله آپارتمانی با واحد مزاحم بگذرید تا گرفتاری به وجود نیاید. اما در صورت درگیری با مالک پارکینگ مزاحم بهتر است ابتدا با وساطت مدیر ساختمان به توافق برسید.

طبق قانون هیچ یک از واحدها نباید خودرو خود را به گونه‌ای پارک کنند که مانع رفت و آمد سایر ساکنین شود. در صورتی که واحدی، بدون داشتن حق پارکینگ، خودرو خود را درون ساختمان پارک نماید می‌توان از او شکایت کرد.

همچنین اگر داشتن مزاحم در سند واحد ذکر شده باشد، باز هم مالک مزاحم موظف است در هر ساعت از شبانه روز ماشین خود را، در صورت نیاز، جابه‌جا کند در غیراینصورت سایر مالکین می‌توانند به جهت مزاحمت از او شکایت نمایند.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه