همه چیز در مورد: نگهداری گربه در آپارتمان

1 اردیبهشت 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

این روزها تب نگهداری از حیوانات خانگی داغ شده‌است. اما زندگی آپارتمانی نگهداری از این مهمان‌های بازیگوش را با مشکلاتی روبرو می‌کند. نگهداری گربه و سگ همیشه انتخاب اول افراد است و نگهداری گربه محبوب‌تر است. نگهداری گربه‌ به دلیل نوع سبک زندگی، اخلاق و در عین حال شیطنت‌های جذاب‌شان از حیوانات مورد علاقه افراد برای نگهداری هستند.

برای نگهداری گربه در آپارتمان و یا خانه ویلایی دانستن قوانین نگهداری از این حیوانات، همچنین شرایط نگهداری گربه‌ها مانند غذای مناسب‌شان، احتمال بیماری‌ها، خدمات رفاهی و بهداشتی مورد نیاز آنها بسیار مهم است. بهتر است قبل از اقدام به نگهداری از این مهمان‌های بازیگوش از نژاد آنها نیز آگاهی داشته باشید تا بتوانید شرایط نگهداری از آنها را به خوبی فراهم کنید.

با همراه باشید تا هر آنچه که برای نگهداری از گربه‌ها، این بازیگوش‌های دوست داشتنی لازم است بدانید.

نگهداری گربه و قوانین آپارتمان‌نشینی

بر اساس ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها قسمت‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام مالکین قرار می‌گیرد، قسمت مشترک یا مشاع ساختمان است که حق انحصار در آن امکان‌پذیر نیست.

طبق تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها گذاشتن هرگونه اشیا مانند جاکفشی، میز و صندلی ممنوع است، همچنین نگهداری هر گونه حیوان اعم از اهلی یا وحشی ممنوع است. قسمت مشاع ساختمان که در مالکیت تمام ساکنین قرار دارد، ممکن است در قسمت‌های اختصاصی مانند جلو در آپارتمان‌ها باشد.

با توجه به این ماده قانون نگهداری حیوانات خانگی مانند، سگ، گربه، پرنده و… در قسمت‌‌های مشاع ساختمان مانند راه‌پله، پشت‌بام، راهرو و پارکینگ ممنوع است و در صورت مشاهده ساکنین حق شکایت دارند.

نگهداری گربه یا حیوانات دیگر مانند سگ و پرندگان اگر باعث ایجاد سروصدا شود و یا بهداشت و سلامت ساکنین را تهدید کند، همسایه‌ها می‌توانند علیه واحدی که اقدام به نگهداری گربه و یا سگ و دیگر حیوانات خانگی کرده است طرح دعوی کنند.

با این اوصاف در قوانین آپارتمان‌نشینی ایران در مورد نگهداری گربه و دیگر حیوانات خانگی سخت‌گیری زیادی می‌شود، از طرفی دیگر با توجه به شرایط فرهنگی جامعه ایران نگهداری گربه و دیگر حیوانات خانگی دردسرهایی را با خود به همراه دارد. بنابراین اگر اقدام به نگهداری گربه یا حیوانات خانگی دیگری مانند سگ،پرندگان و… کردید، لازم است مسائل بهداشتی و مقررات را به بهترین شکل رعایت و اجرا نمایید.

طبق ماده سه قانون نگهداری حیوانات خانگی مانند، سگ، گربه، پرنده و… در قسمت‌‌های مشاع ساختمان مانند راه‌پله، پشت‌بام، راهرو و پارکینگ ممنوع است و در صورت مشاهده ساکنین حق شکایت دارند.

 

نگهداری گربه و اجاره‎نشینی

اگر شما مستاجر هستید و قبل از اجاره خانه تمامی بندها و قوانین اجاره‌نامه را به دقت مطالعه کنید، گاهی در بندهای اجاره‌نامه حیوانات اهلی هم مستاجر محسوب می‌شوند و در برخی دیگر اجازه نگهداری از حیوانات خانگی داده نمی‌شود. بعضی صاحب‌خانه‌ها نیز از مستاجران هزینه بیشتری به دلیل نگهداری از حیوانات خانگی می‌گیرند. بنابراین اگر هنوز صاحبِ خانه نشدید و اجاره‌نشین هستید و از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید و یا تمایل به  نگهداری گربه و سگ و دیگر حیوانات خانگی دارید، حتما با صاحب‌خانه در میان بگذارید.

مخالفت‌های زیادی از سوی صاحب‌خانه‌ها برای نگهداری حیوانات خانگی بخصوص نگهداری گربه و سگ وجود دارد. ولی گاهی قوانینی با توجه به شرایط ویژه اعمال می‌شود، مثلا در ایالت ماساچوست آمریکا سالمندان و افراد معلول که حیوانات خانگی در زندگی‌شان نقش مهمی دارد، اجازه دارند حیوانات خانگی‌شان را به مکان‌های عمومی ببرند و یا در آپارتمان از آنها نگهداری کنند.

بهتر است بخوانید:  بهترین حیوانات خانگی در آپارتمان

هنگامی که اقدام به نگهداری گربه و یا سگ در آپارتمان اجاره‌ای کردید، اگر در هیچ یک از بندهای آن در مورد نگهداری حیوانات خانگی قانون یا تبصره‌ای ذکر نشده بود، با صاحب‌خانه راجع به نگهداری حیوان خانگی صحبت کنید تا متحمل ضرر نشوید.

 

مسئولیت‌پذیری در نگهداری گربه

برای نگهداری گربه و سگ و حیوانات خانگی دیگر مسئولیت‌پذیری شرط مهمی است. نگهداری گربه و یا سگ و پرندگان مشکلاتی مانند سر‌و‌صدا، آلودگی راه‌پله و… را برای سایر ساکنین ساختمان به همراه دارد. برای جلوگیری و کاهش این مشکلات باید حیوانات خانگی را کنترل و به طور مدام به نظافت‌شان رسیدگی کرد. واکسیناسیون حیوانات خانگی برای نگهداری آنها در آپارتمان‌ها لازم و ضروری است و نباید از آن غافل شد.

 

واکسیناسیون حیوانات خانگی برای نگهداری آنها در آپارتمان‌ها لازم و ضروری است و نباید از آن غافل شد.

 

نگهداری گربه و ارتفاع ساختمان

خطر پرت شدن از پنجره و یا بالکن آپارتمان یک تهدید برای حیوانات خانگی است. پس اگر علاقه به نگهداری گربه و سگ در آپارتمان دارید حتما از ایمن بودن در و پنجره مطمئن شوید.

گاهی افراد از ورود حیوانات خانگی به داخل بالکن جلوگیری می‌کنند و یا حفاظ مناسبی برای پنجره‌ها در نظر می‌گیرند. نگهداری گربه در آپارتمان با توجه به فیزیک و شیطنت‌هایش توجه و مراقبت بیشتری را طلب می‌کند.

نگهداری گربه و محدودیت‌های آپارتمان

در مورد نگهداری گربه و سگ در آپارتمان بحث‌های زیادی می‌شود. عده‌ای بر این باور هستند که آپارتمان‌نشینی برای حیوانات خانگی محدودیت‌های زیادی که با طبیعت او سازگار نیست به همراه دارد. اما اگر طبق یک برنامه منظم حیوانات خانگی‌تان را برای قدم زدن و بازی به خارج از آپارتمان برید، سلامت روانی آنها تامین می‌شود. البته گربه‌ها کمتر از سگ‌ها به بیرون رفتن نیاز دارند. گربه‌ها بیشتر نیاز به بازی کردن و پنجه کشیدن دارند، اگر شرایط داخل خانه را برای آنها مهیا کنید نیازشان به بیرون رفتن کمتر است.

 

شرایط رفاهی نگهداری گربه

گربه‌ها محبوب‌ترین حیوانات خانگی هستند. برای نگهداری گربه نیاز به فضای زیادی ندارید، علاوه بر این گربه‌‌ها حدود ۱۶ ساعت در روز می‌خوابند بنابراین انتخاب مناسبی برای افراد شاغل است که مدت زمان زیادی بیرون از خانه هستند.

گربه‌ها حیوانات آرامی هستند و سر‌و‌صدای زیادی ندارند، بنابراین برای نگهداری در محیط آپارتمان مناسب هستند. احتمال آسیب رساندن گربه‌ها به ساکنین دیگر ساختمان بسیار ضعیف است، این ویژگی برای افراد ساکن ساختمان که ترس آسیب از حیوان دارند مزیت بزرگی است. کمتر اتفاق می‌افتد که ساکنین آپارتمان شکایتی برای نگهداری گربه داشته‌باشند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت نگهداری گربه این است با آموزش متوجه استفاده از خاک مخصوص برای دستشویی می‌شود، پس آلودگی را به محیط خانه منتقل نمی‌کند. معمولا گربه‌ها نیاز به جفت ندارند پس می‌توانید فقط از یک گربه نگهداری کنید.

برای نگهداری گربه نیاز به فضای زیادی ندارید، علاوه بر این گربه‌‌ها حدود ۱۶ ساعت در روز می‌خوابند بنابراین انتخاب مناسبی برای افراد شاغل است که مدت زمان زیادی بیرون از خانه هستند.

بهتر است بخوانید:  برخورد صحیح با همسایه بد

 

نگهداری گربۀ نر یا ماده

نگهداری گربۀ نر و ماده تفاوتی ندارند. گربه نر هنگام بلوغ بی دلیل حمله می‌کند و گربه ماده در زمان فَحْلی سر‌وصدای زیادی دارند. این قبیل مشکلات با عقیم کردن گربه‌ها حل می‌شود.

نگهداری گربه و سلامت پوست و مو

گربه‌ها حیوانات تمیز و وسواسی هستند و با لیس زدن سطح بدن‌شان خود را تمیز می‌کنند و به وسیله بزاق دهان‌شان میکروب‌ها را از بین می‌برند. اگر تمایل به نگهداری گربه دارید باید بدانید که گربه‌ها حداکثر سالی یک الی دوبار حمام می‌شوند، آنها در طول روز چندین بار خود را تمیز می‌کنند.گوش گربه‌ها یکی از اندام‌های حساس آنها است، هنگام حمام کردن باید دقت کنید که آب وارد گوش‌شان نشود.

باید به سلامت پوست و موی آنها توجه کرد، گربه‌هایی که موی بلند دارند مثل نژاد پرشین نیاز دارند که روزی دو مرتبه موهای‌شان، شانه شود. اگر موهای گربه گره بخورد باعث رشد قارچ و عفونت پوستی می‌شود. نژادهای دیگر گربه مانند اسکاتیش‌فولد دو روز یکبار باید شانه شود.

کوتاه کردن ناخن‌ها یکی از کارهای مهم هنگام نگهداری گربه است. ناخن کشیدن گربه کوچک دردناک نیست، اما ناخن کشیدن گربه بالغ دردناک خواهد بود. از طرف پنجه کشیدن بر روی اشیا نیز وجود دارد. بنابراین هر هفته ناخن گربه‌تان را کوتاه کنید تا آسیب کمتری به خودتان و اشیا وارد شود.

 

نگهداری گربه و نیازهای غذایی

انرژی مورد نیاز گربه‌ها از غذا تامین می‌شود. گربه شکارچی است و غذای مورد علاقه آنها پرندگان و حیوانات هستند. گربه‌ها گوشتخوار هستند و پروتئین مهم‌ترین فاکتور برای غذای آنها است.

 

غذای خشک گربه‌ها

نگهداری گربه بی دردسر هم نیست. گربه‌ها به راحتی بد غذا می‌شوند، اگر به یک نوع غذا عادت کنند، تغییر دادن عادت‌شان سخت خواهدبود. پس در انتخاب غذای گربه باید دقت زیادی شود.

به دلیل همین بدغذایی بسیاری از افراد از غذای خشک برای‌ گربه‌های خود استفاده می‌کنند. غذای خشک خوش‌خوراک است و نیازهای غذایی گربه را تامین می‌کند. غذای خشک برحسب شرایط و نیازهای زندگی، حساسیت‌ها و بیماری‌ها می‌توان تهیه کرد. درست کردن غذای خانگی برای گربه‌ها هزینه کمتری نسبت به تهیه غذای خشک دارد ولی احتمال دارد که نیازهای غذایی او را تامین نکند. گربه‌ها مدام در حال لیس زدن خود هستند به همین دلیل مقدار زیادی مو می‌خورند. برای دفع این موها باید در رژیم غذایی او غذاهای فیبردار قرار بگیرد. استفاده از خمیر مالت نیز پیشنهاد می‌شود.

 

گربه‌ها به راحتی بد غذا می‌شوند، اگر به یک نوع غذا عادت کنند، تغییر دادن عادت‌شان سخت خواهدبود. پس در انتخاب غذای گربه باید دقت زیادی شود.

 

مشکل کم‌آبی در نگهداری گربه‌ها

گربه‌ها در مناطق خشک زندگی می‌کنند و به همین دلیل احساس تشنگی را مانند دیگر حیوانات خانگی مانند سگ درک نمی‌کنند و باید نیاز آب بدن‌شان را از طریق غذا تامین کرد. گربه‌ای که در طبیعت زندگی می‌کنند با شکار حیواناتی مانند موش که ۷۰% آب دارد، نیاز آبی بدن خود را تامین می‌کند. اما اگر گربه‌های خانگی که از غذای خشک استفاده می‌کنند حدود ۵% از آب بدن‌شان تامین می‌شود. ادرار گربه‌ها غلیظ است  و اگر آب کافی به بدن‌شان نرسد دچار بیماری‌های دستگاه ادارای می‌شوند.

بهتر است بخوانید:  اداره و مدیریت آپارتمان چگونه است؟

پس باید حواس‌تان به میزان آبی که گربه‌تان مصرف می‌کند، باشد.

 

برای نگهداری گربه رژیم غذایی زیر را رعایت کنید:

  • از برند معتبری غذای خشک را تهیه کنید.
  • غذای خشک را با کمی آب مخلوط کنید
  • هر دو الی سه روز یکبار غذای کنسروی دهید.
  • آب تازه در اختیار گربه‌تان قرار دهید.
  • ظرف آب باید تمیز و مناسب باشد.

گربه‌ها وسواس زیادی برای نوشیدن آب دارند، اگر آب به مدت یک روز در اتاق و راکد باشد، برای او آب کثیف محسوب می‌شود و از آن استفاده نمی‌کند. بنابراین آب گربه باید تمیز و تازه باشد و از محل غذا خوردنش دور باشد.

ظرف آب گربه را هرچند روز یکبار بشویید. مایع لزجی که در ظرف آب تشکیل می‌شود باید کاملا تمیز شود. می‌توانید از ظرف‌های اتوماتیک که آب داخل آن می‌چرخد و تسویه می‌کند استفاده کنید. این ظرف‌ها گربه‌ها را برای به نوشیدن آب تشویق می‌کند.

 

گربه‌ها وسواس زیادی برای نوشیدن آب دارند، اگر آب به مدت یک روز در اتاق و راکد باشد، برای او آب کثیف محسوب می‌شود و از آن استفاده نمی‌کند. بنابراین آب گربه باید تمیز و تازه باشد و از محل غذا خوردنش دور باشد.

 

خاک مخصوص برای نگهداری گربه

گربه‌ها تمایل دارند که در خاک دستشویی کنند و روی آن را بپوشانند. برای نگهداری گربه باید یک ظرف تهیه کنید و خاک مخصوص درون آن بریزید، ظرف باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند به راحتی در آن حرکت کند. باید هر چند وقت یکبار ظرف دفع گربه را تمیز کنید، اگر ظرف کثیف باشد ممکن است در جای دیگری دفع کند. ظرف دفع گربه را در محلی دور از چشم قرار دهید.

جای خواب مناسب برای نگهداری گربه

به طور معمول گربه‌ها روزی ۱۶ ساعت می‌خوابند، پس جای خواب آنها مهم است. جای خواب گربه باید گرم و نرم و تمیز باشد. از همان ایتدای نگهداری گربه جای خوابش را مشخص کنید. به این ترتیب هر زمان که احساس خستگی کرد به محل خوابش می‌رود.

 

به طور معمول گربه‌ها روزی ۱۶ ساعت می‌خوابند، پس جای خواب آنها مهم است. جای خواب گربه باید گرم و نرم و تمیز باشد.

 

زمان مراجعه به دامپزشک در نگهداری گربه

در زمان نگهداری گربه مراجعه به دامپزشک نباید فراموش شود. دامپزشک با توجه به شرایط دوره‌های واکسیناسیون گربه را مشخص می‌کند و هرچند وقت یکبار داروی انگل تجویز می‌کند.

جمع بندی

  • در زمان نگهداری گربه از شیوه تشویق و تنبیه برای تربیتش استفاده کنید.
  • گربه‌ها علاقه زیادی به بازی و سرگرمی دارند، پس زمانی را به بازی کردن با او اختصاص دهید.
  • اگر تصمیم به نگهداری گربه گرفتید، بهتر است او را عقیم کنید تا در فصل جفت‌گیری دچار کلافگی نشود.
  • یک برنامه مشخص برای ویزیت گربه توسط دامپزشک داشته‌باشید.
  • این مهمان‌های بازیگوش وسواسی هستند پس در زمان نگهداری گربه رعایت بهداشت بسیار مهم است.
  • رژیم غذایی مناسب یکی از نکات مهم در زمان نگهداری گربه است، از طریق غذا خوردن باید مواد مورد نیاز بدنش تامین شود.
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه