همه چیز در مورد شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

6 فروردین 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

فرض کنید قصد خرید خانه دارید و در این راستا خانه‌ای را چند بار دیده‌اید و ظاهر آن را پسندیده‌اید؛ همچنین با قیمت آن کنار آمده‌اید؛ آیا به نظر شما کار تمام است و می‌توانید با خیال راحت آن را خریداری کنید؟

پاسخ منفی است! در واقع همه‌ی آن چیزی که باید درباره‌ی خرید یک ساختمان تصمیم بگیرید، در نمای ظاهری خلاصه نمی‌شود؛ بلکه اطلاع از وضعیت ساخت و ساز و استانداردهای فنی نیز اهمیت زیادی دارند.

اما چگونه می‌توان از این موارد آگاه شد؟ همان‌طور که هر انسانی یک شناسنامه‌ی منحصر به فرد برای خود دارد و از روی آن می‌توان اطلاعاتی درباره‌ی او بدست آورد، ساختمان‌ها نیز دارای شناسنامه‌هایی هستند که در آن می‌توان اطلاعات مربوط به ساختمان را مطالعه کرد و باید آن را از سازمان نظام مهندسی ساختمان دریافت کرد.

یکی از مدارک شناسایی وضعیت ساختمان، شناسنامه‌ فنی و ملکی است که داشتن آن برای هر ساختمان ضروری است. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی اهمیت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و نکات مربوط به آن توضیحاتی را ارائه دهیم. با ما در سرفصل‌های ذیل همراه باشید:

  • شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟
  • چرا داشتن آن مهم است؟
  • این برگه توسط چه نهادی صادر می‌شود؟
  • چگونه برای دریافت آن اقدام کنیم؟

 

اطلاع از وضعیت ساخت و ساز و استانداردهای فنی نیز اهمیت زیادی دارند. اما چگونه می‌توان از این موارد آگاه شد؟ همان‌طور که هر انسانی یک شناسنامه‌ی منحصر به فرد برای خود دارد و از روی آن می‌توان اطلاعاتی درباره‌ی او بدست آورد، ساختمان‌ها نیز دارای شناسنامه‌هایی هستند که در آن می‌توان اطلاعات مربوط به ساختمان را مطالعه کرد و باید آن را از سازمان نظام مهندسی ساختمان دریافت کرد.

بهتر است بخوانید:  مراحل ساخت طبقه اضافی روی طبقات ساختمان

 

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

به سندی گفته می‌شود که اطلاعات فنی و مشخصات ملکی ساختمان در آن به ثبت رسیده است. تمام ساختمان‌هایی که به طور قانونی ساخته شده باشند و عملیات ساخت و ساز آن‌ها زیر نظر مراجع رسمی ‌انجام شده باشد و استانداردهای فنی ساختمان را رعایت کرده باشند باید این سند را داشته باشند. این سند بصورت مجموعه برگه‌های صحافی شده‌ای است که در قالب یک دفترچه اطلاعات از سوی وزارت مسکن و شهرسازی طراحی و چاپ شده است. شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در هنگام خرید و فروش ملک در کنار سایر اطلاعات و اسناد مربوط به ملک باید به خریدار تحویل داده شود.

  • چرا داشتن شناسنامه فنی و ملکی مهم است؟
  • آگاهی از مشخصات فنی ساختمان
  • اخذ تصمیمات لازم جهت ارتقای سازه ساختمان در آینده
  • تعیین کاربری ساختمان

این سند ساختمان اطلاعات کاملی را نسبت به ویژگی‌های فنی و نوع ساخت ساختمان ارائه می‌دهد. برای مثال در این شناسنامه شیوه‌ی اسکلت‌بندی ساختمان آورده شده و همچنین آیین نامه‌های مورد استناد در ساخت و ساز نیز مشخص گردیده است. بر این اساس می‌توان پس از گذشت مدتی از عمر ساختمان، درباره‌ی آن تصمیمات معینی گرفت؛ مثلاً اینکه آیا ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی دارد یا خیر؟ آیا مصالح بکار رفته در ساخت و ساز، در شرایط فعلی ایمن هستند یا خیر؟ از آنجایی که املاک برحسب ضوابط ساخت و ساز و درجه‌ی ایمنی می‌توانند مورد کاربری‌های مختلف قرار بگیرند، با توجه به این سند ساختمان می‌توان استفاده از ساختمان را برای کاربری‌های مختلف ارزیابی کرد.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: شناسنامه ساختمان

ممکن است وزن وارد شده به اسکلت ساختمان برای بعضی از کاربری‌ها به بیش از حد مجاز برسد، در این صورت از آن اجتناب خواهد شد. دانستن این اطلاعات هم برای بررسی‌های فنی نهادهای مربوطه و هم برای خریداران ساختمان ضروری است و بدلیل آن که این اطلاعات را از روی ظاهر ساختمان نمی‌توان بدست آورد، باید در یک دفترچه‌ی رسمی ‌ثبت گردیده و به تأیید سازمان نظام مهندسی ساختمان برسد. در تصویر زیر بخشی از نمونه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نشان داده شده است.

 

شناسنامه فنی و ملکی توسط چه نهادی صادر می‌شود؟

مرجع صادرکننده‌ی این سند سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها هستند. این سازمان‌ها وظیفه دارند تا به درخواست مجریان پروژه‌های ساختمانی برای صدور این سند رسیدگی کرده و پس از ثبت مشخصات ملک مربوطه در شناسنامه‌های خامی‌که توسط وزارت مسکن و شهرسازی در اختیار آن‌ها قرار داده شده، آن را صادر کنند. البته صدور این شناسنامه هزینه‌هایی را دارد که تعرفه‌ی آن با پیشنهاد سالانه‌ی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و تصویب نهایی وزارت مسکن تعیین می‌گردد و کلیه‌ی مالکان و مجریان پروژه‌های ساختمانی موظف به پرداخت این هزینه‌ها هستند.

چگونه برای دریافت شناسنامه فنی و ملکی اقدام کنیم؟

برای دریافت این سند باید در ابتدا کپی شناسنامه مالک، کپی کارت ملی، کپی سند مالکیت و گواهی عدم خلافی را تهیه کنیم. در مرحله‌ی اول باید اطلاعات فنی و ملکی ساختمان را در فرم‌هایی تحت عنوان پیش‌نویس شناسنامه فنی و ملکی وارد کنیم و دفترچه‌ی اطلاعات را به همراه گواهی عدم خلافی به سازمان نظام مهندسی ساختمان ارائه دهیم. پس از پرداخت هزینه‌های مربوط به عملیات صدور شناسنامه، یک ناظر مهندس از سوی نظام مهندسی ساختمان تعیین شده و برای بررسی مشخصات ملک با اطلاعات ثبت شده و همچنین ارزیابی و کیفیت فنی ساخت و ساز از ساختمان بازدید بعمل می‌آورد. پس از تأیید ناظر مربوطه، این سند بصورت رسمی‌ صادر می‌شود و به مالک تحویل داده می‌شود.

بهتر است بخوانید:  انواع تخلفات ساختمانی چیست + شرح و راهنما

 

جمع‌بندی:

اگر شما هم مجری یک پروژه‌ی ساخت و ساز هستید، باید بدانید زمانی که کار عملیات ساخت و ساز یک ساختمان به پایان برسد، نوبت به دریافت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است. در این مرحله مجری پروژه یا مالک باید اطلاعات فنی و ملکی ساختمان را به همراه تأیید ناظر مربوطه به سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان ارائه نمایند. لازم به ذکر است که شناسنامه فنی و ملکی یکی از مدارک ضروری برای صدور پروانه پایان کار ساختمان است؛ این پروانه از سوی شهرداری‌ها صادر می‌گردد و در حقیقت بیانگر آن است که ساختمان مربوطه از نظر تمام مراجع قانونی مرتبط با امر ساخت و ساز بدون اشکال و مورد تأیید است؛ بنابراین با بررسی شناسنامه فنی و ملکی یک ساختمان می‌توان میزان اعتبار فنی و قانونی آن را ارزیابی کرد.

منبع: کیلید مگ

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه