همه چیز در مورد بازسازی آشپزخانه

23 خرداد 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

اگر برای بازسازی آشپزخانه بودجه نامحدودی در اختیارمان باشد بسیار عالی می‌‌شود. اما در حقیقت اکثر ما چنین بودجه‌ قابل توجهی را در اختیار نداریم. توجه به قسمت های مهم بازسازی الویت بیشتری نسبت به دیگر مراحل آن دارد. بیشتر صاحبان خانه ترجیح می‌دهند با کمترین بودجه بهترین نتیجه را از بازسازی آشپزخانه خود داشته باشند.

 اما دقیقا چگونه میان چند ایده عالی با روش و رویه‌های متفاوت یکی را انتخاب کنیم؟ بهترین راه برای انتخاب میان ایده‌های طراحی مدل‌سازی و سه بعدی سازی ایده‌ها است. برای اینکه بدانید چه مواردی برای شما اهمیت بیشتری دارند، تفکرات و ایده‌های طراحی خود را با یک متخصص در میان بگذارید تا او در تمام مراحل بازسازی این ایده‌ها را در نظر بگیرد.

چگونه از آشپزخانه خود می‌خواهید استفاده کنید؟

وقتی تصمیم به بازسازی مجدد آشپزخانه خود می‌گیرید، دوست دارید بدانید که نتیجه این بازسازی چه می‌شود و چگونه از آن می‌خواهید استفاده کنید. برای مثال شاید بخواهید ظرفیت بیشتری برای حضور افراد داشته باشید. می‌خواهید فضایی با آرامش هنگام حضور مهمان داشته باشید. برای احساس آرامش بیشتر دوست دارید هنگام آشپزی، شخصی برای شما ایجاد مزاحمت نکند. می‌خواهید هنگام پخت غذا، آشپزخانه مرتب داشته باشید و در فرآیند آشپزی تمام تجهیزات و وسایل مورد نیاز به آسانی در اختیار شما قرار بگیرد.

مشخص بودن هدف نهایی در بازسازی آشپزخانه برای صاحبان خانه بسیار کمک کننده است. صاحبان خانه با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند، می‌توانند تمامی اهداف خود را نوشته و پس از بررسی با توجه به بودجه تخصیص داده شده تصمیم‌گیری نمایند که کدام یک از این اهداف قابل اجرا هستند.

 

مشخص بودن هدف نهایی در بازسازی آشپزخانه برای صاحبان خانه بسیار کمک کننده است.

 

استفاده روزانه در مقابل مراسمات مخصوص

این ایده زمانی به ذهن شما می‌رسد که به تعداد مهمان‌ها و مراسماتی که قرار است در آشپزخانه برگزار شود توجه می‌کنید. ابعاد یخچال و فریزر، تعداد صندلی‌های میز ناهار خوری و همچنین تعداد افرادی که قرار است در آن آشپزخانه حضور داشته باشند در طراحی آشپزخانه تاثیر مستقیمی می‌گذارد. فقط به امروز فکر نکنید. در نظر بگیرید در ۱۰ سال آینده چند نفر قرار است در خانه‌ای که اکنون در آن زندگی می‌کنید اضافه شوند. به چه تعداد افرادی می خواهید مهمانی دهید؟

 طراحی برای یک زن و شوهر بازنشسته که فقط آن دو نفر از آشپزخانه استفاده می‌کنند با خانواده ای پر از رفت و آمد با هم تفاوت دارند. مثلا هنگامی که شما بین ۲۰ تا ۳۰ مهمان دارید باید توجه بیشتری به جزئیات بازسازی مجدد آشپزخانه خود داشته باشد.

بهتر است بخوانید:  مراحل بازسازی خانه قدیمی

بهترین رویکرد: توصیه می‌شود تا جایی که ممکن است آشپزخانه را با توجه به حداکثر ظرفیت ذهنتان طراحی کنید. ایده‌های طراحی به شما کمک می‌کند بهترین تصمیم را برای آشپزخانه خودتان بگیرید.

 

قیمت در مقابل ارزش در بازسازی آشپزخانه

بعد از تصمیم به بازسازی آشپزخانه آیا در نظر دارید وسایل قدیمی داخل خانه را تغییر دهید یا تمایل به استفاده از همان وسایل قدیمی را دارید؟ همه چیز، از کابینت گرفته تا سینک ظرفشویی و وسایل خانگی هر کدام ارزش قیمتی مشخصی دارند. از نظر خودتان باتوجه به قیمت این وسایل آیا می‌توان دوباره از آن‌ها استفاده کرد تا مقداری پول برای کل پروژه ذخیره شود؟ برای رسیدن به این جواب نیاز است تعدادی سوال از خود بپرسید.

آیا خرید وسایل جدید به طراوت زندگیتان کمک می کنند؟

آیا خرید وسایل جدید احساس بهتری به خانه شما می‌دهند؟

آیا خرید وسایل جدید ارزش خانه شما را بالاتر می‌برد؟

شما باید در مورد ارزش‌گذاری وسایلی که قرار است برای بازسازی آشپزخانه خود خریداری کنید توجه کنید. برای مثال خرید ماشین ظرفشویی باعث کنار گذاشتن شستشوی ظرف‌ها به روش سنتی می‌شود. به احتمال زیاد شما از شست و شوی ظرف‌های کثیف خوشتان نمی‌آید و علاقه دارید تا جایی که ممکن است از سینک ظرفشویی دور بمانید.

اما امکان دارد کاملا برعکس باشد. برای شما شست و شوی ظرف‌ها با دست به هیچ عنوان اذیت کننده نباشد و خرید ماشین ظرفشویی باعث هدر رفتن بودجه شما شود. زیرا شما می‌توانستید این پول را صرف کار مفیدتری کنید. تقابل گزینه‌های پیش روی شما، میان قیمت یک وسیله در مقابل ارزش آن وسیله می‌تواند ذهن شما را به درستی به سمت تصمیم صحیح و عاقلانه سوق دهد.

 

به عنوان مثال، اکثر مردم از اجاق گاز رو میزی برای ۸۰ درصد آشپزیشان استفاده می‌کنند، ۲۰ درصد دیگر مربوط به اجاق گاز فردار می‌شود. اگر این موضوع برای شما مهم است، بهتر است انتخاب اولیه شما اجاق گاز رومیزی باشد. شما نمی‌توانید هر دوی آن‌ها را کنار یکدیگر در آشپزخانه خود جای‌گذاری کنید، زیرا این تصمیم در بودجه شما تاثیر مستقیم می‌گذارد. از طرف دیگر شما شاید استفاده بیشتری از اجاق گاز فردار داشته باشید.

در نتیجه بهتر است با توجه به قیمت اجاق گاز های مختلف در بازار، اجاق گاز مورد نیازتان را با هزینه‌ای مناسب تهیه کنید. با مقایسه نحوه استفاده از اجاق گاز دیواری و رومیزی و فردار به راحتی می‌توانید نسبت به نیازهای خود در آینده بهترین گزینه را برای آشپزخانه خود خریداری نمایید.

 

توصیه می‌شود تا جایی که ممکن است آشپزخانه را با توجه به حداکثر ظرفیت ذهنتان طراحی کنید. ایده‌های طراحی به شما کمک می‌کند بهترین تصمیم را برای آشپزخانه خودتان بگیرید.

بهتر است بخوانید:  انواع سینک ظرفشویی گرانیتی + مشخصات و قیمت

 

کارایی در مقابل زیبایی در بازسازی آشپزخانه

ایده‌آل ترین بازسازی، در کنار هم داشتن کارایی و عملکرد کنار یکدیگر است. اما وقتی با کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کنید، انتخاب بین عملکرد و زیبایی نقش مهمی در طراحی ایفا می‌کند. منظور از عملکرد در اینجا کارایی حداکثری وسایل مورد نیاز در طراحی آشپزخانه است تا با کمترین هزینه بهترین ایده‌های طراحی محقق شود.

وسایل هنری و زیبا کمی گران هستند. اما سیمای ظاهری آن‌ها نمای خوبی به آشپزخانه شما خواهد داد. در بیشتر اوقات کمبود بودجه باعث می‌شود وسایل با کارایی بیشتر در اولویت خرید قرار بگیرند. به طور معمول هزینه وسایل تزئینی بسیار بالاتر از وسایل با کارایی آسان هستند.

ارجحیت دادن هر کدام نسبت به یکدیگر امری شخصی است و بستگی به سبک زندگی و سلایق شما دارد. در مقایسه کارایی و عملکرد در مقابل یکدیگر، تمامی جنبه‌های مختلف را در نظر بگیرید. روزانه برای چند نفر غذا تهیه می‌کنید، نحوه چینش وسایل درون آشپزخانه شما چگونه است، روش طبخ غذای شما چگونه است و برای چند نفر در آشپزخانه به تهیه غذا می‌پردازند.

برای مثال افرادی که در آشپزخانه خود زیاد غذا پخت و پز نمی‌کنند ترجیح می‌دهند از لحاظ ظاهری آشپزخانه ویژه تری داشته باشند. در نتیجه این موضوع نشان می‌دهد نظر شما اهمیت بیشتری در قبال آشپزخانه خودتان دارد. از طرف دیگر بسیاری از افراد دنبال عملکرد بهتر و بالای آشپزخانه و به طبع آن راحتی استفاده از آن هستند. در مورد کارایی مهم‌ترین موضوع آرامش خیال آشپز، در آشپزخانه است.

البته راه حل‌های مختلفی برای کاهش قیمت نهایی و بازسازی هنری آشپزخانه وجود دارد. شما می‌توانید از کابینت‌های ارزان‌تر استفاده کنید و یا سنگ اوپن آشپزخانه را از گرانیت به کوارتز تغییر دهید. موارد بی‌شماری باعث کاهش هرچه بیشتر هزینه تمام شده‌ی بازسازی آشپزخانه شما می‌شود. در هر بخش از طراحی و بازسازی می‌توانید از جنس‌های ارزان‌تر ولی زیبا استفاده کنید.

 

سرعت در مقابل صبر

برای تکمیل هر پروژه بازسازی زمان زیادی گرفته می‌شود که البته این موضوع بخشی از ماهیت این گونه پروژه‌ها است. هنگامی که آشپزخانه شما در حال تخریب و بازسازی است، هرگونه تاخیر در انجام پروژه شرایط سختی را رقم می‌زند. مخصوصا زمانی که هنگام عملیات بازسازی شما در خانه ساکن هستید و با این کثیفی‌ها سر و کله می‌زنید.

هنگامی که شما در این موقعیت قرار می‌گیرید امکان دارد به هر پیشنهاد و ایده‌ای برای کاهش زمان بازسازی و برگشت به روال عادی زندگی تن دهید. برای مثال کاشی مشخصی برای آشپزخانه انتخاب می‌کنید اما در هنگام بازسازی متوجه می‌شوید این کاشی تا چند ماه دیگر در بازار موجود نمی‌شود. از این رو امکان دارد با پیشنهادهایی از قبیل تغییر در متریال و یا نوع کاشی رو به رو شوید. در این لحظه شما باید بین سرعت و صبر یکی را انتخاب کنید.

بهتر است بخوانید:  انواع سینک ظرفشویی گرانیتی + مشخصات و قیمت

با توجه به هزینه‌ی زیادی که برای بازسازی آشپزخانه پرداخت می‌کنید، بهتر است مراحل را پله پله و با صبر ادامه دهید. سعی کنید تا بهترین افراد را در فرآیند بازسازی آشپزخانه خانه خود انتخاب کنید تا بتوانند ایده‌های طراحی شما را با آرمش و با دقت به سرانجام برسانند.

موضوع دیگری را که باید در نظر داشته باشید این است که بعد از بازسازی تا چه مدت قرار است در آن خانه زندگی کنید. آیا خانه شما ارزش هزینه زیاد برای بازسازی را دارد؟ اگر قرار است ۵ سال در آن زندگی کنید شاید نیاز نباشد که هزینه سنگینی برای بازسازی خرج کنید.

مطمئنا شما دوست دارید در آینده هنگام فروش خانه خود، هزینه‌ای که برای آن تقبل کرده‌اید به شما بازگشته شود. اما اگر قرار است بیشتر از این حرف‌ها در این خانه زندگی کنید بهتر است به بازسازی توجه بیشتری داشته باشید و با کمال دقت، بهترین تصمیم را برای بازسازی آشپزخانه خود بگیرید.

 

ایده‌آل ترین بازسازی، در کنار هم داشتن کارایی و عملکرد در کنار یکدیگر است. اما با توجه به بودجه ساخت و ساز باید بین کارایی و عملکرد یکی را انتخاب کرد.

 

ایده‌ها در مقابل حقایق

در این مورد زیاد نمی‌توان مقایسه‌ای مشخص انجام داد. برای ایده‌های طراحی و بازسازی آشپزخانه باید به این موضوع توجه کرد که بعضی از ایده‌ها نمی‌توانند عادت‌های شما را تغییر دهند. به بیان ساده‌تر اگر با طرحی ارتباط برقرار نمی‌کنید از همان اول با آن مخالفت کنید و فکر نکنید با گذشت زمان از آن طرح خوشتان می‌آید.

مورد قابل ذکر دیگر شخصیت درونی شما است. اگر در حال حاضر نیز آشپزخانه شما نامنظم و بهم‌ریخته است با طراحی و بازسازی آشپزخانه، این عادت شما تغییری نمی‌کند و احتملا در آشپزخانه جدید هم این رویه را ادامه خواهید داد.

به جای اینکه آشپزخانه را برای شخصیتی که دوست دارید به آن تبدیل شوید طراحی کنید، آن را با توجه به شخصت حقیقیتان طراحی کنید. برای مثال اگر معمولا بی نظمی و بهم‌ریختگی در آشپزخانه شما وجود دارد بهتر است در طراحی، فضایی مخفی برای وسایل اضافی و مزاحم در نظر بگیرید تا درون آشپزخانه شما مرتب به نظر بیاید.

منبع: کیلید مگ

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه