هرآنچه باید در مورد شکایت از همسایه بدانید

6 بهمن 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه

اگر با دوستان یا فامیل هم‌صحبت شوید حتما کسی را پیدا می‌کنید که از مزاحمت‌های همسایه‌اش عاصی شده و شاید تصمیم به شکایت از همسایه گرفته باشد. حالا این مزاحمت‌ می‌تواند سر و صدای بچه‌ها باشد، مشکلاتی باشد که حیوان خانگی همسایه ایجاد کرده یا هر چیز دیگری.

مزاحمت‌هایی که گاهی می‌تواند طاقت انسان را طاق کنند و خانه را که باید محلی برای آرامش باشد تبدیل به میدان جنگ اعصاب کند. مزاحمت ، دعوا بر سر حق شارژ ، سر و صدا در راه پله و ده ها مشکل دیگر از عوارض آپارتمان‌نشینی هستند.

در این مطلب از راه های قانونی شکایت از همسایه و نقش مدیر ساختمان در حل آن ها نوشته ایم.
اما در برخورد با همسایه‌ مزاحم چه باید کرد؟ چطور باید پاسخ آزار و اذیت‌هایش را داد؟ آیا اگر کار به جاهای باریک کشید قانونی برای حمایت از حقوق شما و شکایت از همسایه وجود دارد؟ در این مطلب برای پاسخ به این سوالات مرحله به مرحله به شما می‌گوییم باید چه کار کنید.

سخت‌گیر نباشید

اولین نکته‌ای که در ماجرای درگیری و نارضایتی همسایه‌ها از همدیگر به چشم می‌خورد این است که افراد گاهی زیاد از حد سخت‌ می‌گیرند و با کوچک‌ترین چیزی از کوره در می‌روند. قبل از هر چیز سعی کنید موقعیت را بسنجید. ببیند آیا دلخوری شما به‌جاست؟ آیا مزاحمتی که همسایه‌تان برای شما ایجاد کرده ناشی از سهل‌انگاری‌ و بی‌توجهی‌اش است؟ شاید خود او نقش چندانی در آن مزاحمت نداشته باشد یا ممکن است مزاحمتش موقتی باشد.

مثلا درست است که صدای گریه‌ نوزاد طبقه‌ بالایی‌تان شما را اذیت می‌کند، اما حتما می‌دانید همسایه‌ شما هم دوست ندارد نوزادش در نیمه‌های شب بلند بلند گریه کند، خود او بیشتر از شما اذیت می‌شود. یا شاید همسایه‌تان ماهی یک بار مهمانی خانوادگی می‌گیرد که تا نیمه‌های شب ادامه دارد و سر و صدای مهمان‌ها امان شما را می‌بُرد.

باز هم حق دارید از مزاحمت همسایه ناراحت باشید، اما فراموش نکنید که ممکن است شما هم بخواهید روزی مهمانی بگیرید و عملا جای شما و همسایه‌تان عوض شود. بنابراین اگر می‌بینید همسایه‌تان در مزاحمت ایجاد شده تقصیر واضحی ندارد یا مزاحمتش موقتی است بهتر است با سعه‌ صدر با موضوع برخورد کنید.

همیشه قبل از اینکه به شکایت از همسایه فکر کنید ببینید آیا واقعا شکایت‌تان وارد است یا نکند زیادی حساس شده باشید.

 

با همسایه‌ها دوست شوید

این روزها مشکلات زندگی آدم‌ها آنقدر زیاد است که دیگر برای برقراری رابطه با همسایه‌ها وقتی باقی نمی‌ماند. اگر به دور و برتان نگاه کنید حتما خانواده‌های زیادی را می‌بینید که در واحدهای یک آپارتمان نه‌چندان بزرگ ساکن‌اند، اما از حال و روز هم خبر ندارند و حتی همدیگر را نمی‌شناسند! با این وجود بهتر است شما با همسایه‌هایتان روابط نزدیک‌تری داشته باشید.

انسان‌ معمولا بیشتر مراعات حال دوستانش را می‌کند. برای همین هم اگر با همسایه‌هایتان دوست شوید احتمال اینکه کاری بکنند که برایتان ایجاد مزاحمت کند کمتر می‌شود. البته فکر نکنید برای این کار لازم است رفیق فابریک همسایه‌تان شوید و با هم رفت و آمدهای خانوادگی داشته باشید. همین که هر روز یا هر چند روز یک بار که همدیگر را در محیط آپارتمان می‌بینید با هم گپی بزنید و از حال و روز هم خبر بگیرید کفایت می‌کند. همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است.

بهتر است بخوانید:  مهمترین اختلافات رایج میان ساکنان

 

سعی کنید با همسایه‌هایتان دوست شوید تا هم جلوی مزاحمت‌ها و درگیری‌های احتمالی را بگیرید و هم شاید بعدا این دوستی جایی به کارتان بیاید.

 

از خودتان شروع کنید

از قدیم گفته‌اند یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران. رفتار خودتان را بازبینی کنید. شاید رفتار همسایه‌تان برای شما مزاحمت ایجاد کرده باشد، اما ممکن است شما هم آن همسایه‌ خوب و همه‌چیز تمامی که فکر می‌کنید نبوده باشید. رفتارهایتان را مرور کنید و ببینید آیا شده شما هم به نحوی اسباب آزار و اذیت همسایه‌تان را فراهم کرده باشید؟ اگر پاسخ مثبت است سعی کنید قبل از فکر کردن به شکایت از همسایه رفتار خودتان را اصلاح کنید. به هر حال رطب خورده کی کُند منع رطب.

کلمات را به خدمت بگیرید

اگر رفتار خودتان را اصلاح کردید اما مزاحمت همسایه‌تان مداومت پیدا کرد شاید بهتر باشد کم‌کم دست به عمل بزنید. قبل از اینکه بخواهید سراغ فرآیند شکایت از همسایه بروید و به قانون متوصل شوید، بهتر است که مشکل‌تان را با خودش در میان بگذارید. این احتمال وجود دارد که همسایه‌تان متوجه نیست رفتارش تا چه حد برای شما مزاحمت ایجاد کرده است.

در قدم اول اگر ترجیح می‌دهید با همسایه‌تان رودررو نشوید یا ساعات کاری‌تان جوری است که برای دیدن حضوری او وقت خالی پیدا نمی‌کنید بهتر است دست به دامن نامه‌نگاری شوید. سعی کنید در یک نامه با رعایت کامل ادب برای همسایه‌تان توضیح دهید که چطور رفتارش باعث مزاحمت‌تان شده است.

بهتر است بعد از مطرح کردن مشکل برای حل آن راهکار پیشنهاد دهید. مثلا اگر مهمانی‌های همسایه‌تان شما را عاصی کرده به او پیشنهاد دهید به جای وسط هفته، آخر هفته مهمانی بدهد. لازم نیست نامه‌تان لحنی کاملا رسمی داشته باشد. هر چقدر مودبانه‌تر و دوستانه‌تر بنویسید احتمال اثرگذاری نامه بیشتر می‌شود. نمی‌توانید حتی تصور کنید که کلمات چه قدرتی دارند.

لحن نامه‌تان هرچقدر دوستانه‌تر و مودبانه‌تر باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 

شکایت از همسایه و رویارویی

اگر با نوشتن نامه هم مشکل حل نشد فرض را بر این بگذارید که نامه به دست همسایه‌تان نرسیده یا شاید منظورتان را واضح بیان نکرده‌اید. حالا بهتر است وقت بگذارید و حضوری به دیدن همسایه‌تان بروید.

بهتر است گفت‌و‌گویتان را با خوش و بش شروع کنید، کمی از احوالش بپرسید و بعد سراغ اصل مطلب بروید. سعی کنید لحنی دوستانه داشته باشید و لبخند نیز فراموشتان نشود. در بسیاری از موارد همسایه‌ خطاکار در این مرحله شرمنده شده و به شما قول می‌دهد که دیگر برایتان مزاحمت ایجاد نکند. یا ممکن است برایتان توضیح دهد که چرا چنین مزاحمتی شکل گرفته و اصلا موضوع آن طور که شما فکر می‌کنید نباشد. به هر حال در اکثر اوقات مشکل در همین مرحله حل و فصل می‌شود.

اما اگر همسایه با قلدری پاسخ شما را داد به هیچ وجه عصبانی نشوید. سعی کنید کنترل خودتان را حفظ کنید. هرگونه مشاجره می‌تواند همسایه‌‌تان را سر لج بیندازد و مزاحمت‌هایش را بیشتر کند.

هنگام رودررو شدن با همسایه از بالا گرفتن تنش و درگیری لفظی یا فیزیکی جدا خودداری کنید. چون ممکن است عواقبش بسیار بدتر از مزاحمت اولیه همسایه باشد.

 

شکایت از همسایه و یارکشی 

حالا که مطمئنید همسایه‌تان قرار نیست به این راحتی دست از سرتان بردارد بهتر است بگردید و ببینید که در ساختمان چه کس دیگری از رفتار همسایه‌تان شاکی است. مثلا اگر همسایه‌تان نیمه‌شب تمرین گیتار الکترونیک می‌کند حتما غیر از شما سایر ساکنین ساختمان نیز با این حرکتش مشکل دارند.

بهتر است بخوانید:  قوانین پشت بام آپارتمان و مجتمع مسکونی

وقتی گروه همسایه‌های شاکی را شکل دادید نامه‌ دیگری برای همسایه‌ مزاحم بنویسید و همگی زیرش را امضا کنید. یا اصلا یک روز جمع شوید و حضوری خدمت مزاحم عزیز برسید. البته باز هم یادتان نرود که ادب را رعایت کنید و جدا از اینکه دیدارتان به زد و خورد ختم شود پرهیز کنید. اما اگر باز هم همسایه‌ خاطی زیر بار نرفت دیگر باید کم‌کم ساز و کار شکایت از همسایه را فراهم کنید.

holding house representing home ownership and the Real Estate business

اگر بتوانید افراد دیگری را در ساختمان پیدا کنید که از دست همسایه‌ مزاحم عاصی شده باشند، احتمال پیروزی‌تان در این نبرد بیشتر است.

 

شکایت از همسایه و مستندسازی 

اگر قرار است اقدامی اساسی و قانونی انجام دهید لازم است که دستتان پر باشد. شما باید از آزار و اذیت‌های همسایه‌تان لیست تهیه کنید. سعی کنید لیستتان دقیق و بر اساس مفاد قانون باشد. مثلا زمان وقوع مزاحمت، نوع آن و حتی اگر امکانش هست ویدیویی از مزاحمت مذکور ضبط کنید. مثلا اگر سگ همسایه‌تان ساعت ۳ صبح شروع به واق‌واق می‌کند و امانتان را بریده می‌توانید از خودتان فیلمی ضبط کنید که در آن ساعت مشخص باشد و صدای سگ هم به وضوح شنیده شود.

نیازی نیست که همسایه‌تان را از این مستندسازی‌ها مطلع کنید. اما اگر احساس می‌کنید مطلع کردنش ممکن است او را بترساند و وادارش کند از مزاحمت‌هایش دست بردارد می‌توانید این کار را بکنید.

 

مستندسازی برای مراحل قانونی بعدی شکایت از همسایه بسیار اهمیت دارد.

 

پای صاحب‌خانه را وسط بکشید

اگر همسایه شما مستأجر است طبیعتا از صاحب‌خانه‌اش حرف‌شنوی بیشتری دارد. بهتر است پس از جمع‌آوری مستندات با صاحب‌خانه تماس بگیرید و مشکلتان را با او در میان بگذارید. ممکن است صاحب‌خانه‌ به شکایتتان محل ندهد، در این صورت برای شکایت از همسایه پیش مدیر ساختمان بروید. قانون تملک آپارتمان‌ها برای مدیر ساختمان اختیاراتی تعیین کرده که می‌تواند گره از کارتان باز کند (در این مطلب بیشتر درباره‌ اختیارات مدیر ساختمان توضیح داده‌ایم).

مستأجرها معمولا بیشتر به حرف صاحب‌خانه گوشی می‌دهند. پس یادتان نرود سراغ صاحب‌خانه هم بروید.

 

شکایت از همسایه و مراجع قضایی 

آخرین راه برای احقاق حق همیشه مراجعه به مراجع قضایی است. شما و سایر همسایه‌ها می‌توانید برای شکایت از همسایه خود با تنظیم یک شکایت‌نامه‌ به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل مراجعه کنید. البته فقط زمانی خودتان را درگیر روند پیچیده‌ رسیدگی به پرونده‌های قضایی کنید که مزاحمت همسایه‌تان جدی باشد.

مثلا همسایه خسارت قابل‌توجهی به اموالتان وارد کرده باشد. شما حتی می‌توانید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و از آن‌ها کمک بخواهید. فقط فراموش نکنید که معمولا شکایت‌های جزئی مثل شکایت از سر و صدای حیوان خانگی در مراجع قضایی راه به جایی نمی‌برد.

سعی کنید تنها در موارد اساسی برای شکایت از همسایه سراغ مراجع قضایی بروید.

 

پرچم سفید را بالا ببرید

گاهی اوقات به هر دری که می‌زنید جواب نمی‌گیرید. همسایه‌ شما از خر شیطان پیاده نمی‌شود و شکایت از همسایه به صاحب‌خانه، مدیر ساختمان و مراجع قضایی و پیروی از قانون هم به جایی نمی‌رسد. این‌جاست که دیگر باید پرچم سفید را بالا ببرید. اگر مزاحمت‌ها خیلی اذیتتان می‌کند به شکلی جدی به عوض کردن خانه فکر کنید. بالاخره قرار است یک عمر در خانه‌تان زندگی کنید و نمی‌شود تمام عمر بی‌شعوری همسایه را تحمل کرد.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: فرهنگ آپارتمان‌نشینی

 

همسایه‌هایی که حق شارژ نمی‌دهند!

مزاحمت همسایه‌ها فقط به سر و صدا و ریخت و پاش ختم نمی‌شود. ممکن است همسایه‌ای حاضر به پرداخت حق شارژ ماهانه‌اش نباشد قانون را زیر پا بگذارد. طبق قانون تمامی ساکنین ساختمان موظف‌اند هزینه‌های عمومی ساختمان را ماهانه تحت عنوان حق شارژ به مدیر ساختمان پرداخت کنند. اما برای مقابله با عدم پرداخت حق شارژ قانون سفت و سخت‌تری نسبت به سایر مزاحمت‌ها وجود دارد.

طبق قانون اگر مالک یا استفاده‌کننده ساختمان حق شارژ خود را به هر دلیلی پرداخت نکند مدیر ساختمان وظیفه دارد بدهی او را از طریق اظهارنامه به اطلاعش برساند. اطلاع دادن با نامه معمولی یا چسباندن آگهی به تابلوی اعلانات ساختمان وجهه قانونی ندارد و بعدا نمی‌توان در مراجع قضایی به آن استناد کرد.

برای این کار مدیر ساختمان بر اساس قانون آپارتمان‌نشینی اظهارنامه را روی فرم‌های مخصوصی که از دادگاه تهیه می‍‌شود ثبت کرده، در سه نسخه تنظیم و امضا می‌کند. بعد آن را در دفتر دادگاه به ثبت می‌رساند و مبلغ بدهکاری توسط مامور ابلاغ دادگاه به اطلاع مالک می‌رسد.

بعد از ابلاغ اظهارنامه به مالک بدهکار او ده روز وقت دارد تا سهم بدهی‌اش را بپردازد. اگر این کار را نکند مدیر می‌تواند به تشخیص خود ارائه خدمات به آن واحد را قطع کند. مثلا شوفاژ، تهویه آب گرم، برق، گاز و… را قطع کند تا بدهکار مجبور به پرداخت بدهی‌اش شود.

اگر مدیر اظهارنامه را به مالک بدهکار ارسال کند اما او همچنان از پرداخت بدهی‌اش سر باز بزند، حق شکایت از همسایه برای مدیر وجود دارد. برای این کار مدیر ساختمان با شکایت از همسایه از دفتر اسناد رسمی تقاضای صدور اجرائیه می‌کند. پس از صدور اجرائیه معادل بدهی بدهکار اموالش ضبط شده و پس از ارزیابی قیمت به حراج گذاشته می‌شود. درآمد کسب شده از طریق حراج صرف وصول طلب ساختمان می‌شود.

برای وصول حق شارژ از همسایه‌ها قانون مدون‌تری نسبت به سایر مزاحمت‌های همسایگی وجود دارد. در نهایت حتی به قیمت حراج وسایل خانه هم که شده قانون حق شارژ را از همسایه متخلف وصول می‌کند.

 

جمع‌بندی

  • در ماجرای شکایت از مزاحمت همسایه‌ها قبل از هر چیز شرایط خود، همسایه و نوع مزاحمتش را بسنجید.
  • رفتارتان را بازبینی کنید و اگر شما هم متعاقبا مزاحمت خواسته یا ناخواسته‌ای برای همسایه‌تان ایجاد کرده‌اید درصدد اصلاحش بر بیایید.
  • سعی کنید با همسایه‌ها دوست شوید.
  • از طریق نامه یا ملاقات حضوری به شکلی دوستانه همسایه‌تان را از مزاحمتی که ایجاد می‌کند مطلع کنید.
  • اگر همسایه زیر بار نرفت سعی کنید سایر همسایه‌های ناراضی را دور خودتان جمع کنید.
  • از مزاحمت‌های همسایه‌تان سند تهیه کنید تا هنگام شکایت دستتان پر باشد.
  • از صاحب‌خانه یا مدیر ساختمان بخواهید به همسایه‌ خطاکار تذکر دهد.
  • اگر ماجرا جدی است سراغ مراجع قضایی یا پلیس ۱۱۰ بروید.
  • اگر همسایه‌ای حق شارژش را پرداخت نمی‌کند می‌توانید به عنوان مدیر ساختمان با مراجعه به دادگاه به زور هم که شده حق شارژ را وصول کنید.
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه