معرفی و انواع دیوار پوش ضد آب

3 بهمن 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه

دیوارها در عملکردی که دارند به نوعی جدا کننده دو یا چند فضا از هم هستند و فضاهای داخلی را محصور می‌کنند. اما علاوه بر نقش جدا کردن فضاها، دیوار می‌تواند نقش دکوراتیو را نیز داشته باشد به این صورت که به عنوان دیوارهای تازه ساخت در ساختمان‌های جدید یا بازسازی دیوارهای قدیمی به کار گرفته می‌شوند.

دیوار پوش در واقع یکی از عوامل بسیار ضروری در دکوراسیون داخلی است که در مکان‌های مختلفی کاربرد دارد که در ارتباط با حمام و سرویس بهداشتی باید ویژگی ضد آب بودن را به همراه داشته باشد. دیوار پوش ضد آب انواع مختلفی نظیر کاشی و سنگی و شیشه‌ای و ورق پلاستیکی دارد.

دیوار پوش چندین مزیت دارد و مهم‌ترین آن مراقبت و محافظت از دیوار در برابر عواملی همچون خراشیدگی، پوسیدگی، جذب رطوبت و آلودگی است. که علاوه بر این موارد نقش تزئینی نیز در دکوراسیون داخلی منزل شما ایفا می‌کند.

 

دیوار پوش منزل از متریال و مواد مختلفی ساخته می‌شود که هر کدام از آنها با توجه به قابلیت خاصی که دارند و همچنین مکانی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند با هم متفاوت هستند و در انواع  دیوار پوش چرمی، دیوار پوش چوبی، دیوار پوش سه بعدی، دیوار پوش پی وی سی، دیوار پوش آلومینیومی، دیوار پوش آجری، دیوارپوش بتنی، کاغذ دیواری و غیره در بازار به فروش می‌رسند.

در ارتباط با حمام و سرویس بهداشتی این دیوار پوش باید ویژگی ضد آب بودن را داشته باشند و از آنها با عنوان پنل‌های دیواری ضد رطوبت  هم یاد می‌شود.

چرا که حمام و سرویس بهداشتی از جمله قسمت‌هایی در خانه هستند که با آب ارتباط مستقیمی دارند و به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوارها و اثرات ناشی از نم و رطوبت باید از نوعی از دیوار پوش استفاده شود که مانع از نفوذ نم و رطوبت به داخل دیوار شود.

دیوار پوش ضد آب از متریال مختلفی ساخته می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از : دیوار پوش ورق پلاستیکی، دیوار پوش کاشی، دیوار پوش سنگی، پانل های ساخته شده از جنس لمینت، PVC، دیوار پوش شیشه‌ای و دیوار پوش فلزی که در این مطلب به توضیح هر کدام و مزایا و معایب آنها می‌پردازیم و سپس مزایای استفاده از دیوار پوش ضد آب برای حمام و سرویس بهداشتی را ترشیح می‌کنیم.

 

دیوار پوش در واقع یکی از عوامل بسیار ضروری در دکوراسیون داخلی است که در مکان‌های مختلفی از جمله  اتاق نشیمن، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، راهرو و غیره کاربرد دارد که در ارتباط با حمام و سرویس بهداشتی باید ویژگی ضد آب بودن را به همراه داشته باشد.

 

  • دیوار پوش ورق پلاستیکی

یکی از انواع دیوار پوش ضد آب، دیوار پوش ورق پلاستیکی است که  کاملا ضد آب بوده و در رنگ و مدل آن تنوع زیادی در بازار وجود دارد. به عبارت دیگر استفاده از دیوار پوش ورق پلاستیکی از ساده‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین گزینه‌هایی است که برای پوشاندن دیوار حمام می‌توان از آن استفاده کرد و طرفداران زیادی نیز دارد.

 

دیوار پوش ضد آب

 

  • دیوار پوش کاشی

علاوه بر دیوار پوش ورق پلاستیکی، دیوار پوش کاشی نیز یکی از انواع متداول دیوار پوش است که برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود و اغلب مردم آن را بر انواع دیگر دیوار پوش ضد آب ترجیح می‌دهند. یکی از دلایلی که دیوار پوش کاشی در میان مردم محبوبیت زیادی دارد آن است که این نوع دیوار پوش دارای مزایایی نسبت به دیگر رقیبان خود برای پوشش دیوار حمام و سرویس بهداشتی است.

برای مثال تنوع دیوار پوش کاشی در طرح و رنگ بسیار زیاد است و در جنس‌های مختلف سرامیک، تراکوتا، پورسلین و غیره به فروش می‌رسد که همگی از بهترین انواع دیوار پوش کاشی برای سرویس بهداشتی و حمام هستند و در طرح‌ها و سایزها و رنگ‌های متنوعی در بازار ارائه می‌شوند.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: قرارداد معاوضه ملکی

علاوه بر تنوعی که دیوار پوش کاشی دارد شتشوی راحت آن نیز مزیت دیگری است که باعث شده تا دیوار پوش کاشی در میان انواع دیوار پوش ضد آب طرفداران زیادی داشته باشد.

دیوار پوش کاشی در مقایسه با دیوار پوش ورق پلاستیکی ظریف‌تر و البته گران‌تر است. کاشی علاوه بر پوشش دیوار به عنوان کفپوش نیز استفاده می‌شود و فضای سرویس بهداشتی شما را ساده و شیک نشان می‌دهد.

 

حمام و سرویس بهداشتی از جمله قسمت‌هایی در خانه هستند که با آب ارتباط مستقیمی دارند و به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوارها و اثرات ناشی از نم و رطوبت باید از نوعی از دیوار پوش استفاده شود که مانع از نفوذ رطوبت به داخل دیوار شود.

 

  • دیوار پوش ضد آب سنگی

در میان انواع دیوار پوش ضد آب دیوار پوش سنگی نیز از جمله متریالی است که مهم‌ترین مزیت آن مقاومت و طول عمر بالای آن است و به همین دلیل علی رغم هزینه بالایی که در مقایسه با سرامیک و کاشی و حتی چوب دارد با توجه به آنکه کمتر به نیاز به تعمیر پیدا می‌کند، گزینه‌ای مقرون به صرفه است.

دیوار پوش سنگی مزیت دیگری نیز دارد و آن ، این است که جلوه‌ای طبیعی و زیبا به حمام و سرویس بهداشتی خانه شما می‌دهد. همچنین این نوع از دیوار پوش ضد آب خیلی خنک به نظر می‌رسد و برای نصب نیاز به یک متخصص خواهید داشت چرا که نصب سنگ به خصوص با توجه به نوع آن کمی سخت است.

سنگ گرانیت  و سنگ مرمر از جمله گزینه‌های پرطرفدار دیوار پوش سنگی است که زیبایی چشم گیری دارد و هیچ سنگی توان رقابت با این سنگ را در زیبایی ندارد. البته انواع سنگ آنتیک، الماس و تراشه نیز طرفداران زیادی دارد.

اما یکی از معایب سنگ‌ها به خصوص سنگ مرمر آن است که به راحتی دچار خط و خش شده و می‌پرد و همچنین سنگ مرمر ماده‌ای متخلخل است که برخی از مواد تمیز کننده به راحتی می‌توانند به درون آن نفوذ کرده و آن را خراب کنند. که در این زمینه لازم است از مواد بهداشتی ملایم‌تری استفاده شود.

  • دیوار پوش لمینت

لمینت هم نوع دیگری از دیوار پوش ضد آب حمام و  سرویس بهداشتی است که در شکل ورق یا کاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دیوار پوش که ضد آب و رطوبت بوده در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود که از مهم‌ترین مزیت آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دیوار پوش و کف پوش لمینت به راحتی با بخش‌های دیگر منزل قابلیت هماهنگی دارند.

  • دیوار پوش کاشی پی وی سی

دیوار پوش پی وی سی همان گونه که از نام آن پیدا است صد در صد ضد آب بوده و برای استفاده در سرویس بهداشتی و حمام گزینه‌ای بسیار مناسب به حساب می‌آید.

مزیت مهمی که دیوار پوش پی وی سی دارد آن است که به راحتی و با یک دستمال مرطوب تمیز می‌شود و در زمان بسیار کوتاهی نیز قابل نصب هستند.

در واقع دیوار پوش پی وی سی جایگزین بسیار مناسبی برای دیوار پوش سنگی و دیوار پوش سرامیکی است چرا که اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر است.

نکته مهم دیگر در ارتباط با دیوار پوش پی وی سی آن است که به دلیل استحکام بالایی که این نوع دیوار پوش دارد برای جلوگیری از هدر رفتن حرارت و برودت ساختمان بسیار مناسب است.

بهتر است بخوانید:  سند موقت ملک یا قولنامه چیست؟

این نوع از دیوار پوش ضد آب هر روز در حال پیشرفت است و تنوع زیادی نیز دارد و به اندازه کاشی نیز گران قیمت نیستند. ضخامت دیوار پوش پی وی سی ۱ و نیم سانتی متر است و این نوع از دیوار پوش ضد آب می‌تواند بر روی تمام دیوار یا بخشی از آن نصب شود.

بخشی از انواع دیوار پوش پی وی سی از جنس چوب نارگیل است که باید بر روی سطوح صاف نصب شود. دیوار پوش پی وی سی سبک بوده و در برابر رشد کپک‌ها و باکتری مقاوم است و به راحتی نیز نصب می‌شود.

 

یکی از معایب سنگ‌ها به خصوص سنگ مرمر آن است که به راحتی دچار خط و خش شده و می‌پرد و همچنین سنگ مرمر ماده‌ای متخلخل است که برخی از مواد تمیز کننده به راحتی می‌توانند به درون آن نفوذ کرده و آن را خراب کنند. که در این زمینه لازم است از مواد بهداشتی ملایم‌تری استفاده شود.

 

  • دیوار پوش ضد آب شیشه‌ای

دیوار پوش شیشه‌ای نیز یکی از جدیدترین انواع دیوار پوش ضد آب است که اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این نوع از دیوار پوش ضد آب نصب راحتی دارد و علاوه بر ضد آب بودن بسیار محکم است.

یکی از مهم‌ترین مزایای دیوار پوش شیشه‌ای آن است که شما می‌توانید شیشه را با توجه به طرح و شکل هندسی که مد نظر دارید آن را در فضاهای بهداشتی منزل خود به کار ببرید.

 

مهم‌ترین مزیت دیوار پوش پی وی سی آن است که به دلیل وزن سبک و در عین حال استحکام بالایی که این نوع دیوار پوش دارد برای جلوگیری از هدر رفتن حرارت و برودت ساختمان بسیار مناسب است. این نوع از دیوار پوش ضد آب هر روز در حال پیشرفت است و تنوع زیادی نیز دارد و به اندازه کاشی نیز گران قیمت نیست.


شیشه متریالی ضد آب است که نمایی خنک و زیبا در فضای حمام ایجاد می‌کند و عمده کاربرد آن به عنوان محفظه‌ای برای دوش یا وان حمام است که البته می‌توان از آن به عنوان دیوار پوش ضد آب کل دیوارهای حمام نیز استفاده کرد و نیاز به مراقبت کمتری نیز دارد.

  • دیوار پوش کاشی اکریلیک

علاوه بر دیوار پوش شیشه‌ای اکریلیک نیز یکی از رایج ترین متریال ضد آب برای دیوار حمام است که شما میتوانید پانل های اکریلیک را از بازار خریداری کرده و دیوارهای اطراف دوش و وان حمام خود یا سرویس بهداشتی را به راحتی با آنها پوشش دهید چرا که یکی از ویژگی های مهم پانل  اکریلیک، نصب آسان آن است.

  • دیوار پوش فلزی

تایل فلزی ظاهری مدرن و براق به سرویس بهداشتی شما می‌دهد و آن را بسیار جذاب می‌کند. فلز را می‌توان در اندازه‌های مختلف و با استفاده از پایه جنس رزین و پوشش متالیک استفاده کرد. البته این نوع از دیوار پوش ضد آب به دلیل طبیعی بودن با گذشت زمان اکسید شده و زنگار می‌گیرند.

گاهی اوقات تایل فلزی را به همراه موزاییک در برخی از نقاط حمام‌ها استفاده می‌کنند و این نوع از دیوار پوش ضد آب برای خانه‌های مدرن شهری و آن دسته از خانه‌هایی مناسب است که به درخشش نوع دیوار پوش و کف پوش اهمیت می‌دهند.

البته نباید فراموش کرد که این تایل‌های فلزی گران هستند و تمیز کردن و مراقبت از آنها به توجه بسیاری نیاز دارد. دیوار پوش ضد آب فلزی گزینه مناسبی برای اتاق آرایش یا سرویس بهداشتی در اتاق خواب مستر است.

مزایای استفاده از دیوار پوش ضد آب برای حمام و سرویس بهداشتی

همانطور که اشاره کردیم دیوار پوش کمک می‌کند تا دیوارهای حمام و سرویس بهداشتی در برابر رطوبت و آب مقاوم باشد و در عین حال حس زیبایی را به این فضاها تزریق می‌کند اما در این قسمت به مزایای کلی این نوع از دیوار پوش‌ها می‌پردازیم.

بهتر است بخوانید:  قانون و عدم پرداخت شارژ ساختمان

 

  • به چند دلیل مهم استفاده از دیوار پوش حمام و سرویس بهداشتی در عین هزینه اولیه‌ای که به همراه دارد، مقرون به صرفه است. در درجه اول باید بدانیم که حمل و جابجایی دیوار پوش راحت‌تر و ارزان‌تر صورت می‌گیرد، ثانیا نصب راحت‌تری نیز دارند.
  • برای نصب دیوار پوش  نیاز به لایه برداری نداریم و به راحتی بر روی پوشش قبلی نصب می‌شوند و نیازی به تخریب و کثیف کردن خانه و فضای سرویس بهداشتی وجود ندارد.
  • تمیز کردن دیوار پوش بسیار راحت است و کمتر و دیرتر هم کثیف می‌شود.
  • مزیت دیگر دیوار پوش مقاومت و دوام آن است که با گذشت زمان دچار تغییر رنگ و ظاهر و ترک خوردگی و پوسیدگی در آن نخواهید شد و به همین دلیل نیز به مراقبت کمتری نیاز دارد.

 

شیشه متریالی ضد آب است که نمایی خنک و زیبا در فضای حمام ایجاد می‌کند و عمده کاربرد آن به عنوان محفظه‌ای برای دوش یا وان حمام است که البته می‌توان از آن به عنوان دیوار پوش ضد آب کل دیوارهای حمام نیز استفاده کرد و نیاز به مراقبت کمتری نیز دارد.

 

جمع بندی

  • دیوار علاوه بر نقش جدا کننده فضاها، می‌تواند نقش دکوراتیو را نیز داشته باشد به این صورت که به عنوان دیوارهای تازه ساخت در ساختمان‌های جدید یا بازسازی دیوارهای قدیمی به کار گرفته می‌شوند.
  • دیوار پوش ضد آب ویژگی‌های منحصر بفردی دارد. انواع مختلفی نظیر کاشی و سنگی و شیشه‌ای و ورق پلاستیکی دارد.
  • حمام و سرویس بهداشتی از جمله قسمت‌هایی در خانه هستند که با آب ارتباط مستقیمی دارند و به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوارها و اثرات ناشی از نم و رطوبت باید از نوعی از دیوار پوش استفاده شود که مانع از نفوذ نم و رطوبت به داخل دیوار شود.
  • دیگر استفاده از دیوار پوش ورق پلاستیکی از ساده‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین گزینه‌هایی است که برای پوشاندن دیوار حمام می‌توان از آن استفاده کرد و طرفداران زیادی نیز دارد.
  • در میان انواع دیوار پوش ضد آب دیوار پوش سنگی نیز از جمله متریالی است که مهم‌ترین مزیت آن مقاومت و طول عمر بالای آن است و به همین دلیل علی رغم هزینه بالایی که در مقایسه با سرامیک و کاشی و حتی چوب دارد با توجه به آنکه کمتر به نیاز به تعمیر پیدا می‌کند، گزینه‌ای مقرون به صرفه است.
  • دیوار پوش لمینت که ضد آب و رطوبت بوده در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود که از مهم‌ترین مزیت آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دیوار پوش و کف پوش لمینت به راحتی با بخش‌های دیگر منزل قابلیت هماهنگی دارند.
  • شیشه متریالی ضد آب است که نمایی خنک و زیبا در فضای حمام ایجاد می‌کند و عمده کاربرد آن به عنوان محفظه‌ای برای دوش یا وان حمام است که البته می‌توان از آن به عنوان دیوار پوش ضد آب کل دیوارهای حمام نیز استفاده کرد و نیاز به مراقبت کمتری نیز دارد. دیوار پوش شیشه‌ای ضد آب طرفداران زیادی دارد.
  • گاهی اوقات تایل فلزی را به همراه موزاییک در برخی از نقاط حمام‌ها استفاده می‌کنند و این نوع از دیوار پوش ضد آب برای خانه‌های مدرن شهری و آن دسته از خانه‌هایی مناسب است که به درخشش نوع دیوار پوش و کف پوش اهمیت می‌دهند.
  • حمل و جابجایی راحت، مقاومت بالا و تمیز کردن راحت دیوار پوش‌ها از جمله مزایایی است که موجب شده طرفداران زیادی پیدا کند.

منبع: کلید مگ

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه