مشاور مالی کیست + وظایف

7 شهریور 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

در این مقاله از کیلیدمگ به سراغ موضوع مشاور مالی و اقتصادی رفته‌ایم؛ موضوعی که همانند موضوعات دیگر برای اشراف بیشتر به موضوعات اقتصادی اهمیت دارد و به آن نیاز پیدا خواهیم کرد. زمانی که شما سرمایه و پولی در اختیار دارید و می‌خواهید برای آن یک برنامه ریزی صحیح انجام دهید، باید همانند مراجعه به پزشک به یک مشاور مالی و اقتصادی مراجعه کنید و وظایف مشاور مالی و یا به عبارتی وظایف مشاور اقتصادی و قیمت او را بدانید.

زمانی که ما نیاز به پزشک داشته باشیم و یا برای بررسی میزان سلامت خود هر چند وقت یک بار به پزشک متخصص و حاذقی مراجعه می‌کنیم؛ درحالیکه برای موضوعات اقتصادی ترجیح می‌دهیم خودمان تصمیم بگیریم. این درحالی است که وجود افراد متخصصی مانند مشاوران مالی کمک بهتری به تصمیم گیری مالی خواهد کرد.

اغلب افراد دلیل عدم مراجعه خود را بی‌اعتمادی عنوان می‌کنند؛ درحالیکه این روزها موسسات مختلفی تنها در این زمینه شروع به فعالیت می‌کنند و مشاوران بسیار قابل اعتماد و باتجربه‌ای دراختیار دارند که به شما این اطمینان را می‌دهند که خیالتان از بابت محرمانه ماندن اطلاعات راحت باشد.

وظایف مشاور مالی یا همان وظایف مشاور اقتصادی همانند قیمت مشاور مالی و قیمت مشاور اقتصادی بسیار متنوع است. این نوع از مشاوران وظیفه دارند تا با توجه به شرایط کنونی شما توصیه‌هایی برای انواع سرمایه گذاری ارائه کنند. اما مشاور مالی و مشاور اقتصادی کیست؟ در ادامه ما را همراهی کنید تا در این مورد اطلاعاتی بیشتری به دست بیاوریم.

مشاور مالی و اقتصادی کیست؟

مشاور مالی و اقتصادی درواقع فردی است که به افراد حقیقی و حقوقی در جامعه کمک می‌کند تا بهتر بتوانند سرمایه خود را مدیریت کنند. این نوع از مشاوران عمدتا به صورت حرفه‌ای به ارائه توصیه‌هایی در زمینه سرمایه گذاری، بیمه، مسکن، تامین مالی جهیزیه و دانشگاه، بازنشستگی و و دیگر هزینه‌ها می‌پردازند. وظایف مشاور مالی به این صورت است که باید بر اساس اهداف و نیازهای مالی افراد به آنها پیشنهادات مفید و کاربردی بدهد.

در برخی از کشورها مانند امریکا مراکز مالی و اقتصادی وجود دارند که با توجه به توان مالی و نیاز شما، به شما مشاوران مالی معرفی می‌کنند. با توجه به ابهاماتی که افراد در ارتباط با نوع سرمایه گذاری و بازارهای سرمایه‌ای دارند، مشاور مالی و اقتصادی کمک می‌کند تا متناسب با شرایط موجود بهترین راهکار را با توجه به گزینه‌هایی که در ادامه می‌آید ارائه دهند.

  • وظایف مشاور مالی
  • ارائه راهکار در ارتباط با گزینه‌های موجود سرمایه گذاری
  • برنامه ریزی مالی و بودجه‌ای
  • استفاده بهینه از سبد سرمایه گذاری
  • پیشگیری از اشتباهات مالی افراد
  • بررسی امور مالیاتی
بهتر است بخوانید:  صحّت معامله چیست؟ + شرایط آن

گاهی اوقات وظایف مشاور اقتصادی محدود به یک یا دو مورد از موارد بالا می‌شود و این مشاور مالی و اقتصادی تنها در برخی از آنها تخصص دارد. اما بهتر است به سراغ فردی بروید که در بیشتر این زمینه‌ها متخصص است.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که در هنگام نوسان بازار مشاور مالی و اقتصادی بتواند مسیر را به درستی برای شما ترسیم کند. برای مثال اگر بازار برای سرمایه گذاری در زمینه خرید طلا مناسب باشد و او به شما خرید خودرو را پیشنهاد بدهد، یعنی شما ضرر کرده‌اید و او نتوانسته وظایف مشاور اقتصادی را به درستی انجام بدهد.

علاوه بر وظایفی که اشاره کردیم، مشاور مالی و اقتصادی با شرکت‌ها و اشخاص مختلفی هم کار می‌کنند و اطلاعات مفیدی را در ارتباط با بازارهای سرمایه‌ای کسب می‌کنند که این اطلاعات حتما باید به روز باشد. گاهی اوقات این مشاوران سهام و اوراق بهادار مشتریان خود را نیز خرید و فروش می‌کنند و به افراد برای انواع سهم‌های بازار مشاوره می‌دهند.

مشاوران اقتصادی در حوزه‌های سرمایه گذاری و کسب و کار هم به ارائه مشاوره می‌پردازند. برای مثال اگر می‌خواهید در یک فرصت جدیدی سرمایه گذاری کنید یا سرمایه فعلی خود را بهبود بخشید باید آن را از وظایف مشاور اقتصادی بدانید و از او کمک بگیرید. نمایندگان شرکت‌ها هم برای بهبود سرمایه فعلی و یا سرمایه گذاری‌های جدید می‌توانند بر روی کمک مشاور مالی و اقتصادی حساب باز کنند.

در حوزه کسب و کار نیز مواردی مانند افزایش سود خالص، افزایش بهره وری، کاهش هزینه‌ها و تامین مالی از دیگر وظایف مشاور اقتصادی یا به عبارتی از وظایف مشاور مالی است.

مشاور مالی و اقتصادی یک مربی است که کمک می‌کند مسیر را بهتر بشناسید و با استفاده از اطلاعات جزئی و کلی از شما کمک می‌کند پیشرفت مالی بیشتری کسب کنید. پس بهتر است اطلاعات مالی خود را به طور کامل در اختیار او قرار دهید تا به این ترتیب این مشاور معتمد مطمئن شود که چیزی را فراموش نکرده است.

پیدا کردن مشاور مالی و اقتصادی

شما باید خواسته خود از مشاورتان را ابتدا مشخص کنید و اینکه چه سوالی در ذهنتان دارید. آیا به دنبال بهترین سرمایه گذاری هستید؟ آیا در تناسب دخل و خرج با مشکل روبرو هستید؟ یا به دنبال راهی برای صاحب خانه شدن هستید.

گاهی اوقات هر کدام از این سوال‌ها را یک مشاور می‌تواند پاسخ دهد و در این صورت باید به دنبال پیدا کردن یک مشاور متخصص بروید و گاهی اوقات یک نفر در همه این موضوعات تجربه دارد و می‌تواند به شما کمک کند. پس از تخصص مشاوری که می‌خواهید آن را انتخاب کنید مطمئن شوید.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد هزینه های جانبی خانه

علاوه بر همه اینها باید مشاور با سطح ریسک پذیری شما نیز همخوانی داشته باشد و در تضاد با توان و خواسته‌های شما ایده ندهد. گاهی اوقات برخی مشاوران بدون در نظر گرفتن میزان ریسک پذیری مراجعان، برای همه آنها یک نسخه را تجویز می‌کنند؛ که این موضوع باعث شکست گزینه‌های روی میز می‌شود. مشاورانی که تنها به فکر پول گرفتن هستند هم گزینه‌های خوبی نیستند و فقط زمان و سرمایه شما را هدر می‌دهند.

همچنین مشاوری که نتواند راهکار مفید ارائه دهد و فقط به تئوری‌ها بپردازد مشاور خوبی نیست. مشاورانی هم که نیازهای مالی و اولویت‌های شما را نادیده می‌گیرند نیز مشاوران خوبی نیستند. یک مشاور خوب باید بتواند نیازها و اولویت‌های شما را همگام با یکدیگر درنظر بگیرد و برای هر مراجعه کننده گزینه منحصر به فردی را ارائه دهد.

یک مشاور مالی و اقتصادی خوب و باتجربه برای رسیدن به نتیجه پرسود، نظارت مداومی بر شرایط اقتصادی فرد مراجعه کننده دارد و به صورت مرتب از شما توضیحات و اطلاعات مالی از وضعیت فعلی‌تان می‌خواهد.

به همین منظور هم جلسات مرتبی ترتیب داده و با شما گفت و گو می‌کند. برگزاری جلسات تلفنی، اینترنتی، ویدئو چت و غیره از گزینه‌هایی است که عمدتا یک مشاور مالی و اقتصادی باتجربه از آن استفاده می‌کند. برای همین هم شما به عنوان یک فردی که به دنبال مشاوره هستید باید تمامی تغییرات مالی زندگی خود  و هر گونه تصمیم اقتصادی اعم از خرد و کلان را با او در میان بگذارید.

مشاور مالی با شما در مقاطع مختلفی صحبت می‌کند تا از دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمد و هزینه‌های شما اطلاعات روشن و دقیقی به دست بیاورد، و شما هم باید حتما اطلاعات را به صورت درست در اختیار او قرار دهید. گاهی اوقات برخی از مشاوران مالی از پرسش ‌نامه‌هایی استفاده می‌کنند که در آنها منابع درآمدی شما، مستمری‌های در آینده و منابع آینده ذکر می‌شود. این پرسش نامه کمک می‌کند تا در آینده برنامه ریزی بهتری انجام شود.

در این نوع پرسش نامه موضوعات ذهنی مانند میزان ریسک پذیری شما بررسی می‌شود و اینکه تا چه حد می‌توانید سرمایه خود را در زمینه‌های مختلف به گردش دربیاورید. این نوع از اطلاعات به مشاور مالی و اقتصادی کمک می‌کند تا شخصیت شما و اولویت‌هایتان را بهتر بشناسد. در این پرسشنامه‌ها موضوعات دیگری نیز مانند وضعیت بیمه شما، مالیات، وضعیت ملکی و غیره بررسی می‌شود.

 

قیمت مشاور مالی

قیمت مشاور اقتصادی با توجه به موضوعات مختلفی تعیین می‌شود. شما باید در ابتدا با شرکت‌های مشاور مالی و اقتصادی تماس بگیرید. سپس با پاسخ دادن به چند سوال اولیه، حوزه مورد نظر شما پرسیده می‌شود و یک وقت حضوری یا تلفنی برای ارائه مشاوره بهتر تعیین می‌شود.

بهتر است بخوانید:  سرمایه‌گذاری در املاک اداری بهتر است یا مسکونی؟

قیمت مشاور مالی در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و این هزینه در شهرهای بزرگ با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان‌تر، بیشتر است. قیمت مشاور اقتصادی در همه شهرها به صورت ساعتی نیز تعیین می‌شود و شما با توجه به نیازی که به مشاوره دارید باید این هزینه را پرداخت کنید. اما در حالت کلی دو نوع دستمزد برای مشاور مالی و اقتصادی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • استاندارد مناسب دستمزد: در این حالت قیمت مشاور مالی به صورت دریافت کمیسیونی است که مشتریان در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند. به این صورت که مشتری شاید صورت حسابی از مشاور مالی و اقتصادی دریافت نکند اما هزینه‌ بیشتری هم به عنوان قیمت مشاور اقتصادی با توجه به نوع پروژه بپردازد.
  • استاندارد امانتی: در این حالت قیمت مشاور مالی به این صورت است که ساعتی یا هزینه‌ای مشخص برای مدت زمان مشخص تعیین می‌شود. این هزینه‌ها با توجه به محل و میزان تجربه مشاور مالی و اقتصادی متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات از سوی مشاوران مالی و اقتصادی، برای مشتریان جدید هزینه‌های کمتری در نظر گرفته می‌شود. البته جلسه اول عمدتا رایگان است و کمک می‌کند تا دو طرف نیازهای خود را بهتر ارزیابی کنند.

 

جمع بندی

  • مشاور مالی و اقتصادی درواقع فردی است که به افراد حقیقی و حقوقی در جامعه کمک می‌کند تا بهتر بتوانند سرمایه خود را مدیریت کنند.
  • مشاوران اقتصادی در حوزه‌های سرمایه گذاری و کسب و کار هم به ارائه مشاوره می‌پردازند.
  • این مشاور یک مربی است که کمک می‌کند مسیر را بهتر بشناسید و با استفاده از اطلاعات جزئی و کلی از شما کمک می‌کند پیشرفت مالی بیشتری کسب کنید.
  • یک مشاور مالی و اقتصادی خوب و باتجربه برای رسیدن به نتیجه پرسود، نظارت مداومی بر شرایط اقتصادی فرد مراجعه کننده دارد و به صورت مرتب از شما توضیحات و اطلاعات مالی از وضعیت فعلی‌تان می‌خواهد.
  • مشاور مالی با شما در مقاطع مختلفی صحبت می‌کند تا از دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمد و هزینه‌های شما اطلاعات روشن و دقیقی به دست بیاورد، و شما هم باید حتما اطلاعات را به صورت درست در اختیار او قرار دهید.
  • این مشاور باید با سطح ریسک پذیری شما نیز همخوانی داشته باشد و در تضاد با توان و خواسته‌های شما ایده ندهد.
  • قیمت مشاور مالی در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و این هزینه در شهرهای بزرگ با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان‌تر، بیشتر است.
  • قیمت مشاور اقتصادی در همه شهرها به صورت ساعتی نیز تعیین می‌شود و شما با توجه به نیازی که به مشاوره دارید باید این هزینه را پرداخت کنید.
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه