راهنمای خرید خانه و آپارتمان برای سرمایه‌گذاری

28 مرداد 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

نمای کلی

با توجه به رکود بازار املاک و مستغلات در چند سال گذشته، به نظر می‌رسید سرمایه‌گذاری در این بخش کار درستی نباشد اما با توجه به این رکود نیز بوده‌اند افرادی که با سرمایه‌گذاری در املاک سودهای کلانی کرده‌اند. این اتفاق تنها حاصل سرمایه‌گذاری صحیح، در زمان مناسب و موقعیت مناسب است.

 

سرمایه‌گذاری در املاک یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و نیاز به صبر و حوصله دارد. همچنین باید بدانید اگر برای خرید ملک نقدینگی کافی ندارید می‌توانید روی وام‌های بانکی حساب کنید. با استفاده از وام‌های بانکی قادر خواهید بود، ملک مناسبی تهیه کنید و باز پرداخت وام بانک را با نرخ سود محاسبه شده در سال‌های آتی پرداخت کنید.

سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات و خرید خانه و آپارتمان برای سرمایه‌گذاری می‌تواند انتخاب پیچیده‌ای باشد، اما با درک درست از شرایط مالی و گزینه‌های موجود می‌توان بهترین انتخاب را در زمینه سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات انجام داد.

 

 

 

برای سوددهی ملک نیاز دارید تا اطلاعات کافی در مورد نحوه سرمایه‌گذاری ملک، موقعیت ملک و زمان مناسب خرید و فروش داشته باشید.

 

تحقیقات در مورد سرمایه‌گذاری در املاک

پیش از اینکه اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در املاک کنید نیاز دارید تا اطلاعات خود را کامل کنید. میزان سرمایه خود را بسنجید و موقعیت ملک‌های مناسب را بررسی کنید. منطقه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید می‌تواند بر میزان سوددهی سرمایه‌گذاری املاک شما تاثیر گذار باشد.

 

موقعیت ملک نکته مهمی در سرمایه‌گذاری

برای شناسایی موقعیت ملک می‌توانید به آژانس‌های مسکن و فعالان در زمینه املاک و مستغلات مراجعه کنید. اطلاعات خود را در مورد مکان و موقعیت ملک کامل کنید و بهترین گزینه سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.
در استان‌های مختلف بازار ملک یک بازار محلی است، تحقیقات محلی با کمک یک کارشناس می‌تواند برای سرمایه‌گذاری ملک ایده خوبی باشد. در تهران، و کلان شهرهایی نظیر آن، بازار ملک و مستغلات تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر می‌کند.
از مواردی که باید هنگام بررسی موقعیت ملک برای سرمایه‌گذاری در املاک در نظر داشته باشید، امکاناتی نظیر مراکز خرید، مراکز درمانی، سیستم‌های حمل و نقل و مناطق تفریحی است.

 

برای بررسی موقعیت ملک موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • موقعیت ملک در مناطق دانشگاهی، این امکان را به شما می‌دهد تا ملک خود را پس از سرمایه‌گذاری به دانشجو‌ها اجاره دهید.
  • مناطقی که جرم و جنایت در آن‌ها بیشتر است، مناطق مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیستند.
  • مناطقی که مستعد تحولات اجتماعی و بهبود محیط شهری هستند گزینه‌های مناسبی هستند.
  • امتیازات هر محله را پیش از سرمایه‌گذاری ملک در نظر بگیرید.
  • شناخت از خیابان‌ها و محله‌های منطقه می‌تواند به سرمایه‌گذاری ملک شما کمک کند.
  • قیمت‌های روز جهت ساخت و ساز در مناطق مختلف را در نظر بگیرید.
  • نرخ اجاره بها در هر منطقه را بسنجید و بر این اساس اقدام کنید.
بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: فرهنگ آپارتمان‌نشینی

 

 

 

از مواردی که باید هنگام بررسی موقعیت ملک در نظر داشته باشید، امکاناتی نظیر مراکز خرید، مراکز درمانی، سیستم‌های حمل و نقل و مناطق تفریحی است.

 

اگر تصمیم دارید با خرید ملک سرمایه‌گذاری کنید، نیاز دارید تا به بررسی محله‌ها و مناطق مختلف متناسب با بودجه خود بپردازید. اگر قصد خرید زمین را دارید باید بدانید که در آینده چه کاری با آن می‌خواهید انجام دهید، آیا بودجه کافی برای مشارکت و ساخت و ساز را دارید؟

 

خرید زمین برای سرمایه‌گذاری املاک

در خصوص خرید زمین برای سرمایه‌گذاری در املاک باید توجه داشته باشید که هدف بعدی شما پس از خرید زمین چیست. مزایای خرید زمین بالا است، اما نیاز دارد تا بیشتر از سرمایه‌گذاری ملک برای آن هزینه شود.

خرید زمین‌هایی که در مناطقی با افزایش رویه تراکم هستند بسیار سودآور خواهد بود. امکان ساخت و ساز انبوه در این موقعیت‌ها بسیار افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب می‌شود خرید زمین برای سرمایه‌گذاری در املاک با سود بالایی همراه باشد.

هنگام خرید زمین نیاز است تا علاوه بر دقت روی متراژ زمین، به موقعیت زمین نیز آگاه باشید. موقعیت زمین شرایط پیش رو را برای شما آسان خواهد کرد. اگر موقعیت زمین شما در منطقه‌ای با تراکم بالا باشد، امکان پیشنهاد برای ساخت و ساز از طرف فعالان ساختمانی بیشتر خواهد بود.

در حال حاضر قیمت زمین در جنوب تهران ارزان است و همین امر موجب می‌شود تا پس از ساخت و ساز سوددهی بالایی داشته باشد. مناطق غرب تهران نیز جزو منطقه‌های رو به رشد هستند و ساخت و ساز در آن‌ها انجام می‌شود.
ارزان‌سازی با توجه به استانداردهای ساخت و ساز در مناطقی که زمین ارزان است و رویه رشد افزایشی دارد بهترین گزینه سرمایه‌گذاری است.

در این میان تقاضای ساخت و ساز روی زمین‌های تجاری به شدت پایین است و ممکن است تا مدت‌ها پیشنهادی برای ساخت به شما ارائه نشود. به همین دلیل بهتر است از خرید زمین‌های تجاری در موقعیت‌ها خاص پرهیز کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری ملک در موقعیت‌های تجاری اقدامی پرسود اما با ریسک بالا است.

بهتر است بخوانید:  آشنایی با قانون تملک آپارتمان‌ها

 

 

 

سرمایه‌گذاری ملک در موقعیت‌های تجاری اقدامی پرسود اما با ریسک بالا است.

 

خرید، تعمیر و فروش

یکی از پر سودترین راه‌ها در سرمایه‌گذاری ملک خرید ملک در موقعیت مناسب و بازسازی آن است. با توجه به رشد جمعیت، بسیاری از مناطق قابلیت سرمایه‌گذاری‌های کلان را دارند. به این صورت که با خرید یک ملک قدیمی و صرف هزینه‌ای برای بازسازی و تعمیرات می‌توانید پس از انجام این تغییرات ملک را به بهای بالاتری بفروشید.

برای این کار شناخت کافی از موقعیت ملک بسیار مهم است. نیاز دارید تا اطلاعات کافی از شرایط ملک داشته باشید.
عموماً فروش آپارتمان یا مطابق برنامه‌ای از پیش تعین شده رقم می‌خورد، یا در اثر حوادث پیش بینی نشده، در هر دو صورت اگر پیش از خرید آپارتمان فاکتور تسهیل در فروش را مد نظر قرار دهید، هنگام فروش آپارتمان آسوده‌تر خواهید بود.

زمان مناسب خرید برای سرمایه‌گذاری ملک

بازار ملک مدام در حال تغییر و تحول است. این تغییر و تحولات بر اساس عوامل مختلفی صورت می‌گیرد و گاهی پیش می‌آید بازار ملک و مستغلات برای مدت زمان زیادی راکد بماند.
به همین دلیل بهتر است پیش از خرید و فروش، زمان مناسب خرید برای سرمایه‌گذاری ملک را در نظر داشته باشید. هنگامی که بازار راکد است و قدرت خرید عموم جامعه پایین می‌آید به‌الطبع قدرت و تعداد انتخاب برای شما بیشتر خواهد بود. هنگامی که در این شرایط قرار داشته باشیم، یعنی عرضه ملک و زمین بالا باشد و خریداری وجود نداشته باشد، بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری ملک است.

 

کدام ملک‌ها برای سرمایه‌گذاری ملک مناسب‌تر هستند؟

هنگام خرید و سرمایه‌گذاری ملک، این سوال مطرح می‌شود که پس از بررسی موقعیت ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؟
همانطور که گفته شد سرمایه‌گذاری شما بر اساس موقعیت ملک می‌تواند مفید و سودده باشد. ناحیه‌ای که ملک در آن قرار دارد می‌تواند فاقد امکانات رفاهی باشد و این امر بر آینده ملک تاثیر می‌گذارد.

خرید آپارتمان‌های نوساز می‌تواند هزینه تعمیرات و بازسازی را پایین بیاورد. همچنین هنگام فروش یا اجاره دادن ملک با مشکل کمتری مواجه خواهید شد.
زیبایی ساختمان می‌تواند اهرم بزرگی برای سهولت در اجاره دادن آپارتمان باشد. آپارتمان‌هایی که نقشه‌های مناسبی ندارند، نورگیر نیستند و … کمتر طرفدار دارند.

همه این امور می‌تواند به سهولت فروش و اجاره آپارتمان کمک کند. در این صورت اگر تحت هر شرایطی مجبور به فروش ملک خود شوید می‌توانید سرمایه خود را باز گردانید.

بهتر است بخوانید:  راهکارهای ساده جهت تعمیر و نگهداری خانه

 

برای این‌که بهترین انتخاب را هنگام سرمایه‌گذاری ملک داشته باشید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • به موقعیت ملک توجه کنید.
  • به دنبال خرید آپارتمان‌های نوساز باشید.
  • به زیبایی و معماری ساختمان توجه داشته باشید.
  • به سهولت فروش یا اجاره ملک در آینده توجه داشته باشید.
  • از خرید آپارتمان‌ها موقوفی و سندهای مشکل‌دار پرهیز کنید.
  • از راهنمایی دیگران استفاده کنید و به همراه یک کارشناس دنبال ملک بگردید.
  • اجاره دادن آپارتمان‌هایی با امکانات رفاهی بیشتر نظیر آسانسور، انباری و پارکینگ آسان‌تر است.

 

 

 

زیبایی ساختمان می‌تواند اهرم بزرگی برای سهولت در اجاره دادن آپارتمان باشد. آپارتمان‌هایی که نقشه‌های مناسبی ندارند، نورگیر نیستند و … کمتر طرفدار دارند.

 

همچنین باید توجه داشته باشید، هنگامی که بازار ملک درگیر رکود اقتصادی می‌شود، امکان خرید و فروش و همچنین اجاره دادن ملک پایین می‌آید. در این صورت بازار ملک دیگر سودآور نخواهد بود. با توجه به اینکه در ایران تغییرات رکود در بازارهای اصلی شامل تغییرات در دیگر زمینه‌ها است، بهتر است سرمایه‌گذاری ملک هدفمند و با توجه به این شرایط انجام گیرد.

با خرید و سرمایه‌گذاری ملک‌های کوچک می‌توانید هنگامی که به دوره رکود بازار مسکن می‌رسیم نیز سرمایه خود را استفاده کنید. علاوه بر این‌که خرید ملک‌های کوچکتر نیاز به سرمایه کمتری دارد، اجاره دادن و فروش این نوع ملک‌ها نیز آسان خواهد بود، در نتیجه سرمایه شما دو مرتبه می‌تواند به نقدینگی نزدیک شود.

 

 

با خرید و سرمایه‌گذاری ملک‌های کوچک می‌توانید هنگامی که به دوره رکود بازار مسکن می‌رسیم نیز از سرمایه خود استفاده کنید.

 

مدیریت املاک و مستغلات

اگر تصمیم دارید تا در بازار ملک سرمایه‌گذاری کنید، باید توجه داشته باشید که این سرمایه‌گذاری در آینده هزینه‌هایی برای شما خواهد داشت.
نیاز دارید تا هر یک مدت یک بار به لوله‌کشی خانه سر بزنید و تعمیرات لازم را انجام دهید. سرویس های تهویه نیز نیازمند رسیدگی هستند و هر چند وقت یک بار نیاز به رسیدگی دارند.

اگر به سرمایه‌گذاری ملک و اجاره دادن واحدهای آپارتمانی فکر می‌کنید باید به این نکته نیز فکر کنید که پس از هر سال برای اجاره دادن واحد به فرد دیگری، ملک شما نیاز به رسیدگی‌هایی نظیر رنگ کردن دیوارها، بررسی لوله‌کشی، گچ‌کاری و … دارد.
رسیدگی نکردن به بیشتر این امور باعث می‌شود تا در آینده مجبور باشید هزینه گزافی را برای تعمیرات بپردازید و همین امر باعث متضرر شدن شما می‌شود.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه