دریافت کد رهگیری مالیاتی

10 خرداد 1403
۰ دیدگاه
تمدید قرارداد اجاره نامه
زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

فهرست مطالب

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ فعالان اقتصادی که قصد راه اندازی درگاه های پرداخت و استفاده از کارت خوان دارند می بایست الزاما اقدام به ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی نموده و کد رهگیری مالیاتی دریافت دارند . نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی از طریق سایت و سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir می باشد.

به منظور ایجاد شبکه مالیاتی دقیق و منسجم سازمان امور مالیاتی سامانه های مختلفی را راه اندازی کرده است و هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی که فعالیت اقتصادی انجام می دهند موظف شده اند که بر حسب قوانین و مقررات ناظر بر این حوزه ، اقدام به پرداخت مالیات نمایند که این امر مستلزم ثبت نام در سامانه های مالیاتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی است.

علاوه بر این ، بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی فعالان اقتصادی که قصد استفاده از درگاه های پرداخت یا کارتخوان دارند نیز می بایست الزاما در سامانه اقدام به پیش ثبت نام مالیاتی نموده و کد رهگیری مالیاتی دریافت دارند . به همین دلیل این پرسش مطرح می شود که نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی از طریق سامانه به چه صورت است؟

برای پاسخ دادن به این سوال نخست به توضیح این مطلب می پردازیم که کد رهگیری مالیاتی چیست و پس از معرفی سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی به نشانی tax.gov.ir ، نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی از طریق سامانه tax.gov.ir را توضیح خواهیم داد.


کد رهگیری مالیاتی چیست

از منظر سازمان امور مالیاتی ، اطلاعات شبکه های بانکی کشور با داده های سازمان امور مالیاتی کشور مطابقت نداشت و لذا به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و مبارزه با فساد و پولشویی ، قانونی با عنوان ” قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ” به تصویب رسید که به موجب آن همه متقاضیان استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی و کارتخوان می بایست در مرحله اول پرونده مالیاتی تشکیل داده و کد یا شماره ای تحت عنوان کد رهگیری مالیاتی دریافت نمایند.

بهتر است بخوانید:  مراجع حل اختلاف مالیاتی

به استناد قانون ذکر شده ، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ ، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد داشتند درگاه های پرداخت اینترنتی راه اندازی کنند و یا از دستگاه های کارتخوان استفاده نمایند می بایست ابتدا در سامانه مالیاتی ثبت نام انجام داده و متعاقب آن ، کد رهگیری مالیاتی دریافت نمایند ؛ چرا که مودی مالیاتی محسوب می شوند و باید مالیات بپردازند.

البته بر اساس این بخشنامه صاحبان پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان و یا درگاه های پرداخت اینترنتی که قبل از تاریخ ذکر شده ، کارتخوان یا درگاه پرداخت فعال داشته باشند ، نیازی به ثبت نام در سامانه و دریافت کد رهگیری مالیاتی ندارند ؛ بلکه به صورت خودکار اطلاعات آنها در سامانه مالیاتی ثبت می شود و برای آنها کد رهگیری مالیاتی صادر می شود.

با این توضیح ، در پاسخ به این سوال که کد رهگیری مالیاتی چیست ، می توان گفت کد رهگیری مالیاتی یک کد یا شماره ۱۰ رقمی است که پس از انجام مراحل ثبت نام کد رهگیری مالیاتی در سامانه مالیاتی tax.gov.ir به متقاضی ارائه می شود و تا پایان مراحل ثبت نام توسط مؤدیان و تایید اطلاعات آنها معتبر بوده و تغییری نمی کند ؛ از همین رو اشخاصی که اقدام به دریافت کد مالیاتی یا کد رهگیری مالیاتی از طریق سامانه نموده اند ، می بایست این کد را یادداشت کنند و آن را برای ورود به سامانه های مالیاتی در دسترس داشته باشند.

بهتر است بخوانید:  سامانه امور مالیاتی tax.gov.ir

لازم به ذکر است که دریافت کد مالیاتی از خرداد ماه ۱۴۰۰ صرفا برای اشخاص حقوقی همچون شرکت ها الزامی بوده و سایر اشخاص از جمله اشخاص حقیقی نیازی به انجام ثبت نام برای دریافت کد مالیاتی ندارند ؛ بلکه کد رهگیری مالیاتی آنها به صورت خودکار صادر می شود.


سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی

در قسمت قبل به توضیح اینکه کد مالیاتی یا کد رهگیری مالیاتی چیست پرداخته و گفتیم که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی دریافت کد رهگیری مالیاتی برای اشخاص حقوقی الزامی و اجباری است ؛ اما سوال مهمی که در این ارتباط مطرح می شود آن است که دریافت کد رهگیری مالیاتی به چه صورت است و برای دریافت کد رهگیری مالیاتی باید به چه سامانه ای مراجعه نمود؟

در پاسخ به این سوال خواهیم گفت که در حال حاضر ، دریافت کد رهگیری مالیاتی و مشاهده خلاصه پرونده مالیاتی به شیوه ای کاملا الکترونیکی و بدون مراجعه به اداره امور مالیاتی میسر است و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مانند شرکت ها می توانند با مراجعه به این سامانه ، اقدام به دریافت کد رهگیری مالیاتی نمایند.

بهتر است بخوانید:  ثبت نام سامانه سجام

برای معرفی سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی ، می توان به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی tax.gov.ir اشاره نمود که از طریق این سامانه می توان پیش ثبت نام دریافت کد رهگیری مالیاتی را به آسانی انجام داد که آموزش نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی در سامانه tax.gov.ir را در قسمت بعدی به صورت مفصل آموزش خواهیم داد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این سامانه پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید.


سوالات متداول

۱- کد رهگیری مالیاتی چیست؟

کد رهگیری مالیاتی یک کد ۱۰ رقمی است که پس از ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به اشخاص تعلق می گیرد و با استفاده از این کد رهگیری می توان از امکانات سامانه استفاده نمود که برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه نمایید.

۲- برای دریافت کد رهگیری مالیاتی باید به کدام سامانه مراجعه کرد؟

برای دریافت کد رهگیری مالیاتی می بایست به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir مراجعه کرد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید.

۳- نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی به چه صورت است؟

برای دریافت کد رهگیری مالیاتی از طریق سامانه می بایست مراحل ثبت نام و پیش ثبت نام شخص مورد نظر اعم از حقیقی یا حقوقی را انجام داده و پس از تکمیل اطلاعات درخواستی کد رهگیری مالیاتی دریافت کرد که جزییات آن در مقاله قید شده است.

 

منبع: سایت مشاوره حقوقی دینا

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه