انتخاب محله مناسب برای خرید خانه

24 فروردین 1401
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۱۰ دقیقه

هنگام خرید خانه هرچه قدر هم یک‌خانه را دوست داشته باشید، اما اگر در محله‌ی مناسبی واقع نشده باشد آن را نمی‌پسندید. زیرا نمی‌توانید محله را تغییر دهید. چشم‌ پوشی از مشکلات کوچک خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید برایتان ممکن است زیرا می‌توانید باکمی تغییرات، خانه را به سبک خود تغییر دهید.

اما تغییر محله امکان‌پذیر نبوده و از طرفی خوب یا بد بودن محله بر زندگی روزمره ما نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده هنگام خرید خانه انتخاب محله مناسب است. پس قبل از انتخاب ملک ابتدا باید محله مناسب را برای زندگی پیدا کنید.

با توجه به تغییرات بازار مسکن، اگر قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارید باید دقت بیشتری در انتخاب محله به خرج دهید. زیرا در صورتی سرمایه‌گذاری شما صحیح بوده و به بار می‌نشیند که در زمان مناسب و همین‌طور با انتخاب محله مناسب صورت گیرد. اما چه مواردی در تعیین انتخاب محله نقش داشته و کمک می‌کنند تا بهترین محله را برای خرید خانه انتخاب کنید. رشد قیمت مسکن در محله‌هایی با امکانات رفاهی خوب، نزدیکی به مسیرهای اصلی رفت ‌و آمد، حجم پایین ترافیک منطقه و سایر موارد، نسبت به محله‌های شلوغ و دور از امکانات رفاهی و رفت ‌و آمدی بیشتر بوده، لذا سرمایه‌گذاری در این مناطق عقلانی‌تر است و می‌تواند سود بیشتری را برایتان به همراه داشته باشد.

در ادامه در مورد انتخاب محله و همسو شدن آن با رشد قیمت مسکن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انتخاب محله با امکانات رفاهی

  • دسترسی به فروشگاه‌های مواد غذایی، نانوایی، درمانگاه یا داروخانه، بانک، خشک‌شویی و بسیاری از مکان‌هایی که ما روزانه برای تأمین نیاز زندگی خود به آن‌ها مراجعه می‌کنیم، در انتخاب محله مناسب از اولویت بالایی برخوردار بوده و در بالای فهرست قرار می‌گیرند.
  • اگر برای دسترسی به فضاهای خدماتی و رفاهی و رفع نیازهای روزانه خود مجبور باشید که مسافت زیادی را بپیمایید یا به ‌ناچار با وسایل نقلیه تردد کنید، در دراز مدت هزینه‌های حمل ‌و نقل تأثیر چشمگیری بر مجموع هزینه‌ی ماهانه شما گذاشته و ممکن است ازنظر مالی شرایط سختی را برایتان ایجاد کند. بنابراین در انتخاب محله باید به در دسترس بودن این مکان‌ها توجه کرده و فاصله خانه تا این مکان‌ها را بررسی کنید.
  • علاوه بر بررسی فاصله خانه تا مکان‌های خدماتی نظیر فروشگاه‌های مواد غذایی سری به داخل فروشگاه‌ها بزنید و از کیفیت و همین‌طور قیمت محصولات آن‌ها اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید. زیرا ممکن است برخی از این فروشگاه‌ها فقط محصولات با کیفیت و گران‌قیمت ارائه دهند که خب خرید روزانه این محصولات برای شما مقرون‌ به ‌صرفه نخواهد بود. در این صورت به‌ناچار باید از فروشگاه‌هایی دور از محل زندگی، خرید روزانه خود را انجام دهید که این مسئله ممکن است برای شما دشوار باشد و گاهی بر مجموع هزینه‌های ماهانه نیز تأثیر بگذارد.

  • با توجه به تغییرات بازار مسکن انتخاب خانه در محله‌ای مناسب با دسترسی به تمام امکانات رفاهی و مکان‌های خدماتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر نگاهی به رشد قیمت مسکن در محله‌هایی با هرگونه امکانات رفاهی بی اندازید پی خواهید برد که رشد قیمت مسکن در بهترین محله‌های یک شهر همواره بهتر از سایر محله‌ها خواهد بود. چون هرکسی که قصد خرید خانه دارد در انتخاب محله به وجود سوپرمارکت، مرکز خرید، میوه‌فروشی و تره‌بار، نانوایی، درمانگاه یا بیمارستان و سایر امکانات لازم برای برطرف کردن نیاز روزانه خود می‌اندیشد و آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد.

با نگاهی به تغییرات بازار مسکن در محله‌هایی با امکانات رفاهی متنوع پی خواهید برد که رشد قیمت مسکن در این محله‌ها همواره از محله‌های معمولی بیشتر بوده و سرمایه‌گذاری در این محله‌ها همیشه پرسود خواهد بود.

  • مهم نیست در چه مرحله‌ای از زندگی خود هستید اما شاید بخواهید زمان انتخاب محله اطمینان حاصل کنید که فعالیت‌های تفریحی محله با سبک زندگی شما منطبق است یا خیر.
  • شاید به دنبال مسیرهای دوچرخه‌سواری در محله هستید یا می‌خواهید استخری در نزدیکی محل زندگی شما وجود داشته باشد تا بتوانید فرزندانتان را برای آموزش شنا به آنجا بفرستید.
  • در حالت ایدئال شما به دنبال مکانی هستید که متناسب با تفکر شما باشد. اگر می‌دانید و می‌خواهید که یک بخش خوب از اوقات فراغت خود را به انجام فعالیت‌های خاص بپردازید، بنابراین باید به دنبال محله‌هایی باشید که تا حدی این امکانات را داشته باشند. بنابراین وجود مکان‌های تفریحی و ورزشی از دیگر مواردی است که زمان بررسی امکانات رفاهی یک محله خوب مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • باشگاه ورزشی و یا وجود پارک در نزدیکی محل زندگی این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید. قطعاً برای استفاده از اماکن تفریحی و ورزشی نیاز به‌صرف هزینه خواهید داشت اما با نزدیک بودن خانه به این اماکن تفریحی به مقدار زیادی می‌توانید در هزینه‌های متفرقه نظیر هزینه رفت‌وآمد صرفه‌جویی کنید.
بهتر است بخوانید:  نکات طلایی برای فروش یا اجاره سریع خانه

  • وجود رستوران و مغازه‌های مختلف در نزدیکی محل زندگی یکی دیگر از موارد قابل‌توجه در انتخاب محله مناسب است. با دور بودن از مراکز خرید لباس و یا سایر مراکز فروش مجبور خواهید شد برای رفتن به این مکان‌ها زمان زیادی را صرف کنید. علاوه بر زمان، نگرانی در مورد هزینه حمل‌ونقل و یا پول پارکینگ می‌تواند بر تصمیم شما برای گشت‌وگذار در این مراکز تأثیر گذاشته و شما را از رفتن بازدارد. این عوامل در رشد قیمت مسکن شما موثر هستند.
  • درمجموع زمان انتخاب محله باید محله‌ای را برای خرید خانه انتخاب کنید که به‌تمامی این امکانات رفاهی و خدماتی نزدیک باشد تا بتوانید از وجودشان بهره ببرید.

بررسی ترافیک منطقه در انتخاب محله مناسب برای خرید خانه

  • زندگی در محله‌های پررفت‌وآمد و شلوغ می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد. بنابراین بهتر است زمان انتخاب محله به این موضوع نیز دقت کنید که محله‌ی موردنظر مسیرهایی برای پیاده‌روی دارد، و یا مسیرهای پررفت‌وآمد و شلوغ آن دارای خط‌کشی عابر پیاده است یا خیر.
  •  
  • اگر اهل فعالیت هستید بنابراین وجود پیاده‌رو در محله می‌تواند برای شما مهم باشد. پیاده‌روها عموماً باعث ایجاد امنیت بیشتر محله‌ها می‌شوند. بنابراین اگر بخواهید بعد از ظهر یک عصر بهاری دست کودک خود را گرفته و کمی با او در محله قدم بزنید، وجود پیاده‌رو می‌تواند بسیار مفید باشد.
  •  
  • عموماً در محله‌های شلوغ تغییرات بازار مسکن بسیار ناچیز است زیرا مشکلات زندگی در این محله‌ها ارزش ملک را در این مناطق پایین می‌آورد و اغلب افراد مایل نیستند که در مناطق شلوغ شهر خانه بخرند.
  •  
  • قطعاً در هر محله‌ای رفت‌وآمد در برخی از ساعات شبانه‌روز بیشتر از ساعت‌های دیگر است. بنابراین زمان خرید خانه و انتخاب محله مناسب بهتر است پرس‌وجویی در مورد ساعت ترافیک و شلوغی محل داشته باشید تا تغییرات بازار مسکن تاثیر مثبتی برای شما داشته باشد.

  • برخی از محله‌ها به دلیل هم‌جواری با ارگان‌های دولتی نظیر مدرسه و یا ادارات در برخی از ساعات روز بسیار شلوغ و پر رفت و آمد می‌شوند. بنابراین شاید این مسئله برای شما مهم باشد که زمان رفتن به محل کار در اول صبح و یا زمان برگشت از محل کار با چه انبوهی از جمعیت قرار است روبه‌رو شوید.
  • برآورد میزان ازدحام جمعیت در ساعات اوج ترافیک و  مدت‌زمان اتلاف وقت در این ساعات می‌تواند نقش مؤثری در انتخاب محله مناسب داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که برخی از محله‌ها در بعضی از روزهای هفته در طرح ترافیکی بوده بنابراین امکان استفاده از وسیله نقلیه شخصی از ساکنین محله سلب خواهد شد و این مسئله می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.
  • نزدیک بودن به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی در کنار تمام مزیت‌های خوبی که برای ساکنین محله به همراه دارد، می‌تواند بر ترافیک محله نیز تأثیرگذار باشد. اما اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که با وسیله نقلیه عمومی رفت ‌و آمد می‌کنید بنابراین بررسی نزدیکی به ایستگاه‌های BRT یا مترو در انتخاب محله مناسب پراهمیت خواهد بود. هنگام انتخاب محله مناسب، دسترسی آن به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی را با جزئیات بیشتری بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به کمک آن‌ها می‌توانید به‌راحتی به سمت مکانی که می‌خواهید حرکت کنید.
  • بنابراین پرسیدن چند سؤال در این خصوص کمک زیادی در انتخاب محله مناسب به شما خواهد کرد:
  1. اینکه نزدیک‌ترین خط اتوبوس یا مترو چقدر از خانه یا محله شما فاصله دارد؟
  2. چگونه می‌توان سوار این وسایل نقلیه و یا از آن‌ها پیاده شد؟
  3. ساعت کاری آن‌ها در تمام‌ روزهای هفته یکسان است و یا آخر هفته‌ها ساعت کاری متفاوتی دارند؟
  4. آیا برای رسیدن به محل کار یا مراکز خرید نیاز است که چندین ایستگاه عوض کنید؟
  5. کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی چقدر است؟
  6. از ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی تا مکان‌های همیشگی شما مثل محل کار چقدر فاصله است؟
بهتر است بخوانید:  نکات مهم در زمان فسخ قرارداد

دسترسی به مسیرهای اصلی و تأثیر آن 

  • هنگامی‌که برای خرید خانه وارد محله‌ای می‌شوید قطعاً در طول مسیر به خیابان اصلی، فرعی‌ها، تابلوی کوچه‌ها و بن‌بست‌ها نگاهی می‌اندازید.
  • شاید ابتدا برای یادگیری آدرس و رسیدن به مقصد به این نکات توجه می‌کنید اما در آینده که خانه‌ی موردنظر خود را انتخاب کرده‌اید این دقت شما به کمکتان خواهد آمد. اگر روزانه با اتومبیل شخصی خود رفت‌ و آمد می‌کنید باید توجه بیشتری به عرض خیابان و کوچه‌ها داشته باشید. زیرا انتخاب محله­ای با کوچه‌های باریک و بن‌بست و یا خیابان‌های یک‌طرفه دسترسی سریع و آسان به خانه را برای شما دشوار می‌سازد و ممکن است برای رسیدن به خانه خود مجبور باشید مسیرهای فرعی زیادی را طی کنید.
  • دسترسی به مسیرهای اصلی در انتخاب محله مهم است و سبب صرفه‌جویی در زمان نیز خواهد شد. زیرا برای عبور از مسیرهای پرپیچ‌ و خم و باریک باید اتومبیلتان را با سرعت پایین‌تری برانید لذا وقت زیادی از شما صرف خواهد شد.

  • بهتر است برای اندازه‌گیری مدت‌زمان گذراندن این مسیرها در ساعات اوج شلوغی و رفت‌وآمد، وارد محله شوید. اگر از خرید مسکن خود قصد سرمایه‌گذاری دارید پیشنهاد می‌کنیم در محله‌هایی با کوچه‌های باریک و بن‌بست اقدام به خرید خانه نکنید. زیرا با توجه به مشکلاتی که اکنون از آن آگاهید رشد قیمت مسکن در این محله‌ها ناچیز بوده بنابراین ممکن است سودی از این سرمایه‌گذاری نصیبتان نشود.
  • یکی دیگر از مسائلی که زمان بررسی مسیرهای اصلی باید به آن توجه کنید مسیر اصلی پرواز است. اگر در شهر زندگی‌تان فرودگاهی وجود دارد باید زمان انتخاب محله دقت بیشتری داشته باشید و از قرارگیری محله در مسیر پرواز هواپیما اطلاع یابید. بدانید محله‌هایی که در مسیر پرواز هواپیما قرار دارند با سروصدای عبور و مرور هواپیما مواجه هستند و این موضوع بر آرامش زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد. از طرفی به دلیل سروصدای ایجادشده از عبور و مرور هواپیما و سایر مسائل مربوط به پرواز، تمایل افراد به خرید خانه در محله‌های نزدیک به فرودگاه یا محله‌هایی که در مسیر پرواز قرار دارند کمتر است، ازاین‌رو تغییرات بازار مسکن نیز در این محله‌ها بسیار ناچیز است، بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید این محله‌ها را هدف قرار ندهید.

اگر فرودگاهی در شهرتان وجود دارد حتماً زمان خرید خانه و انتخاب محله بررسی کنید که محله‌ی موردنظر در نزدیکی فرودگاه  یا در مسیر پرواز هواپیما وجود نداشته باشد. خصوصاً اگر هدف شما از خرید خانه سرمایه‌گذاری است زیرا رشد قیمت مسکن در این محله‌ها بسیار ناچیز است.

خرید خانه در نزدیکی محل کار و مدرسه

  • نزدیکی خانه تا محل کار یکی از عواملی است که در انتخاب محله نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
  • عموماً افراد شاغل به دنبال خانه در محله‌هایی هستند که به محل کارشان نزدیک باشد تا بتوانند با اتومبیل شخصی و یا وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌سرعت در محل کارشان حاضر شوند.
  • از طرفی نزدیک بودن محل زندگی تا محل کار در هزینه‌های رفت‌وآمد نیز مؤثر است خصوصاً اگر با ماشین شخصی مسافت خانه تا محل کار را می‌پیمایید. نزدیک بودن محل کار و خانه کاهش مصرف سوخت، کمتر شدن هزینه‌های استهلاک ماشین و درمجموع سبب کاهش هزینه‌های نگهداری خواهد شد.
  • درصورتی‌که از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رسیدن به محل کار استفاده می‌کنید زمان انتخاب محله باید مسافت خانه تا محل کار را بررسی کنید چرا که ممکن است به دلیل مسافت زیاد مجبور باشید صبح، زودتر از خانه خارج شوید و یا برای رسیدن به محل کار نیاز باشد که از چند وسیله نقلیه سوار و پیاده شوید.
  • نزدیکی محله و محل کار این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا بدون صرف هزینه برای کرایه و یا سوخت‌گیری با پای پیاده به محل کار خود بروید. در این صورت علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها فعالیتی نیز در جهت سلامت ماندن بدن خود انجام داده‌اید.
  • از دیگر مکان‌های موردتوجه زمان انتخاب محله مناسب خصوصاً برای خانواده‌هایی که محصل دارند، نزدیکی مدرسه به خانه است. نزدیک بودن مدرسه به خانه این امکان را برای والدین فراهم می‌سازد تا بیشتر وضعیت درسی فرزند خود را پیگیری کنند و با والدین سایر دانش آموزان به‌واسطه همسایگی، ارتباط بیشتری داشته باشند.
بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: خانه های پیش ساخته

  • بهتر است زمان انتخاب محله به کیفیت خدمات آموزشی مدارس نزدیک محل نیز توجه کنید زیرا عدم کیفیت سطح آموزشی این مدارس ممکن است هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی را بر دوش شما بگذارد و در کنار آن هزینه‌های رفت‌وآمد و تحصیلی نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
  • البته توجه داشته باشید که رشد قیمت مسکن و تغییرات بازار مسکن در محله‌های نزدیک مدرسه پایین‌تر است لذا اگر قصد سرمایه‌گذاری و خرید و فروش مسکن دارید پیشنهاد می‌کنیم روی این محله‌های سرمایه‌گذاری نکنید تا تغییرات بازار مسکن روی شما تاثیر منفی نداشته باشد.

نزدیک بودن محل کار و مدرسه یکی دیگر از عوامل مؤثر در انتخاب محله است زیرا صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت‌وآمد برای مراجعه به این مکان‌ها تأثیر زیادی درمجموع هزینه‌های ماهانه خواهد گذاشت.

تأثیر انتخاب محله مناسب در سرمایه‌گذاری ملک

  • با توجه به تغییرات بازار مسکن از چند سال گذشته تا به امروز، سرمایه‌گذاری در این حوزه با ریسک زیادی همراه شده است. با این‌وجود اگر قبل از خرید خانه در انتخاب محله دقت کنید قطعاً سرمایه‌گذاری شما با سود همراه خواهد بود زیرا رشد قیمت مسکن در محله‌های خوب همواره صعودی بوده و ریسک کمتری را به همراه دارد.
  • البته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری ملک یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و برای رسیدن به سود چشمگیر باید آدم صبوری باشید.
  • اگرچه با تغییرات بازار مسکن سرمایه‌گذاری املاک و خرید خانه یا آپارتمان در این شرایط انتخاب بسیار پیچیده‌ای است اما با در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب می‌توان بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.
  • قبل از اقدام به خرید خانه و سرمایه‌گذاری آن ابتدا موقعیت‌های مکانی چندین ملک را بسنجید زیرا انتخاب محله مناسب بر میزان سود دهی سرمایه‌گذاری در تغییرات بازار مسکن تأثیر چشمگیری دارد.

  • جهت شناسایی موقعیت ملک و محله موردنظر می‌توانید به آژانس‌های  املاک و مستغلات مراجعه کنید. البته پرس‌وجو از ساکنین محله نیز در انتخاب محله کمک شایانی به شما خواهد کرد. همان‌طوری که در بخش‌های پیشین گفتیم زمان انتخاب محله باید به امکانات رفاهی و خدماتی نظیر فروشگاه‌های مواد غذایی، نانوایی، درمانگاه یا بیمارستان، سیستم حمل‌ونقل عمومی و مناطق تفریحی آن دقت کنید.
  • درنهایت مواردی که برای بررسی موقعیت ملک برای سرمایه‌گذاری باید مدنظر قرار گیرند عبارت‌اند از:
  1. انتخاب مناطقی که در طرح‌های بهبود محیط شهری هستند و یا در جهت تحولات اجتماعی پیش می‌روند اغلب مناطق خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند.
  2. سرمایه‌گذاری روی ملک‌هایی در نزدیکی مناطق دانشگاهی این امکان برای شما فراهم می‌آورد تا ملک خود را به دانشجویان اجاره دهید. البته قبل از آن از نرخ و شرایط اجاره در این مناطق اطلاعاتی را به دست آورید.
  3. شناخت خیابان‌ها و مسیرهای اصلی محله می‌تواند در سرمایه‌گذاری ملک نقش مؤثری داشته باشد.
  4. برای انتخاب محله مناسب شاید لازم باشد اطلاعاتی درزمینه هزینه ساخت‌وساز در مناطق مختلف به دست آورید.
  5. توجه کنید مناطق ناامنی که آمار زیادی از جرم و جنایت در آن‌ها گزارش‌شده است مناطق مناسبی برای سرمایه‌گذاری نخواهند بود چرا که در تغییرات بازار مسکن رشد قیمت مسکن در این محله‌ها ایجاد نمی‌شود .

نتیجه گیری:

درمجموع عوامل زیادی هستند که بر انتخاب محله تأثیر می‌گذارند.

  • وجود امکانات رفاهی و تفریح، نزدیکی به محل کار یا مدرسه، دسترسی به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، بررسی ترافیک منطقه و همین‌طور دسترسی به مسیرهای اصلی ازجمله فاکتورهایی هستند که در انتخاب محله نقش مؤثری دارند.
  • بدون شک بررسی دقیق خانه و موقعیت مکانی آن کیفیت زندگی روزمره و لذت بردن از آن را افزایش خواهد داد.
  • همچنین تغییرات بازار مسکن و رشد قیمت مسکن در محله‌های خوب اغلب بیشتر از سایر نقاط شهر خواهد بود و سرمایه‌گذاری در این مناطق با سوددهی بیشتری همراه خواهد بود.

منبع: کیلید مگ

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه