آشنایی با بیمه مسئولیت حوادث آسانسور

6 مهر 1400
۰ دیدگاه
بیمه آسانسور
زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

با افزایش رشد عمودی ساختمان‌ها و آسمان خراش‌ها در سال‌های گذشته استفاده از آسانسور در سراسر جهان بیشتر شده است. حوادث آسانسور باعث شده بیمه مسئولیت حوادث آسانسور بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد تا پس از به وقوع پیوستن حوادث ناگهانی، جبران خسارت مالی صورت بگیرد.

خرابی‌های آسانسور هنگامی به وقوع می‌پیوندد که سرویس کار مجاز و معتبر تعمیر و بررسی منظم این دستگاه را انجام نداده باشد. برای اینکه یک آسانسور گواهی استاندارد بگیرد باید مقررات و ضوابط تعریف شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران را رعایت کند.

برای جایگذاری آسانسورها در هر کاربری ضوابط مشخصی تعریف شده است که پس از رعایت شدن آن‌ها توسط سازنده آسانسور، طراح و پیمانکار پروژه مجوز استفاده و بهره برداری از آن را می‌گیرند.

بیمه چیست

بیمه قراردادی است که طبق‌ آن، شرکت بيمه‌‌گر در برابر مقدار پولی که شخص يا گروه دیگری به او پرداخت می‌کند، به جبران خسارت وارد شده به بيمه‌گذار در پی حوادث ناگهانی، مثل حوادث آسانسور متعهد می‌شود. پولی را که بيمه‌ شونده به بيمه ‌گذار می‌پردازد، حق بيمه می‌گویند. هر آنچه در متن بیمه مورد توافق دو طرف قرار گرفته باشد را موضوع بیمه، نام گذاری می‌کنند.

توافق شما با شرکت بیمه‌ای و امضای آن، سندی قانونی را به وجود می‌آورد که برای هر دو طرف این قرارداد مسئولیت‌هایی را به دنبال دارد. شرکت‌های بیمه‌گر با توجه به خطرهای احتمالی در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را افزایش داده تا بتوانند نیازهای مردم را بر طرف کنند. با در نظر گرفتن نوع بیمه و شرایط اعقادی فی ما بین، حق بیمه مورد نظر محاسبه می‌شود که برای هر موضوع مبلغ پرداختی متفاوت است.

 خرابی‌های آسانسور هنگامی به وقوع می‌پیوندد که تعمیر و سرویس منظم از این دستگاه صورت نپذیرد. به یاد داشته باشید تعمیر و سرویس آسانسور خود را به تعمیرکاران مجاز بسپارید.

انواع بیمه در ایران

بیمه در ایران به سه بخش تقسیم می شوند و هر کدام دارای زیر بخش‌های خود هستند.

  1. بیمه اشخاص
  2. بیمه اموال
  3. بیمه مسئولیت

بیمه اشخاص به سه قسمت بیمه عمر، بیمه حادثه و بیمه درمان تقسیم می شود. بیمه اموال به بخش‌های بیمه اتومبیل، بیمه حمل و نقل، بیمه آتش سوزی و بیمه‌های مهندسی تقسیم می‌شوند. بیمه مسئولیت حالت‌های مختلفی دارد مثل مسئولیت حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان.

در هر کدام از این بیمه‌ها، پس از توافق طرفین بر سر موارد بیمه دو طرف بیمه نامه که خود یک سند قانونی است را امضا کرده و در قبال آن متعهد می‌شوند.

خرید آسانسور دارای گواهی استاندارد

باید در نظر بگیرید هرچه زمان به جلو می‌رود استاندارد‌های اولیه آسانسور تغییر پیدا می‌کند. استانداردهایی که طی ۱۰ سال پیش مورد تایید و استفاده بوده است، اکنون دیگر کارایی ندارد. امنیت آسانسور روز به روز در حال پیشرفت است و دانشمندان در تلاش هستند تا حد ممکن خطراتی ناشی از مرگ و میر و قطع عضو به وسیله‌ی آسانسور را به حداقل برسانند.

بهتر است بخوانید:  پرداخت هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان با کیست؟

شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین استاندارد آسانسور به استاندارد جهانی سازمان ASME تعلق دارد. این استاندارد تمامی مدل‌های آسانسور در زمینه‌های نگهداری، تست، طراحی، کارکرد و نصب را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بیمه مسئولیت حوادث آسانسور

همانطور که مشخص است آسانسور نقش پررنگی در زندگی جوامع امروزی دارد. بیشتر ساختمان‌های آموزشی، مراکز تجاری، اداره ها و مراکز تفریحی از آسانسور استفاده می‌کنند. آسانسور به خودی خود وسیله‌ای پرخطر محسوب می‌شود. به همین دلیل بهتر است نظارت کامل روی سرویس وجود داشته و نگهداری آن جدی و منظم باشد. اگر آسانسور به حال خود رها شود دچار خرابی شده و خطرات جانی برای استفاده کنندگان آن در پی دارد.

بیمه مسئولیت حوادث آسانسور برای آپارتمان‌های مسکونی اجباری نیست ولی بهتر است تمامی مکان‌هایی که آسانسور در خود دارند، بیمه شوند. وظیفه تهیه بیمه مسئولیت حوادث آسانسور به عهده‌ی اعضای هیئت مدیره ساختمان یا مدیر ساختمان است. اگر فردی به خاطر خرابی‌های آسانسور یا دیگر حوادث آسانسور جانش را از دست بدهد، دادگاه با بررسی شرایط محیطی و مدارک حاضر در صحنه برای هریک از عوامل میزان سهم مقصر بودن تخصیص می دهد.

در صورت بروز اتفاقی برای آسانسور چهار مقصر برای آن تعریف می‌شود که هریک با توجه به مدارک، درصدی تقصر کار شناخته می‌شوند. سازنده آسانسور، تعمیرکار آسانسور، مدیر ساختمان و شخص استفاده کننده چهار گروهی هستند که پس از بروز حادثه میزان درصد مقصر بودن احتمالیشان توسط دادگاه بررسی می‌شود.

پوشش‌های بیمه‌ای حوادث آسانسور

با  بررسی شرکت‌های بیمه گر در زمینه حوادث آسانسور می‌توان به اشتراکاتی در موضوع پوشش‌های بیمه‌ای آسانسور رسید. پوشش فوت، پوشش نقص عضو، پوشش جبران خسارت مالی برای آسانسور های بار بر از نقطه اشتراکات اصلی شرکت‌های بیمه کننده آسانسور است. میزان تعهد بیمه گر بر اساس گواهی استاندارد آسانسور، نوع آسانسور، وضعیت آسانسور و شرایط درخواست کننده بیمه تعیین می‌شود.

طبق آخرین مصوبه اعلام شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران،  آسانسورهای فاقد برگه تاییدیه استاندارد نمی‌توانند بیمه آسانسور دریافت کنند. بعضی از شرکت‌های بیمه‌ای با کمک و استفاده از چند تبصره به شرط اینکه ساختمان با یک تعمیرکار و سرویس کننده‌ی قابل اطمینان قرارداد یکساله داشته باشد، آن آسانسور را بیمه کنند تا در صورت خرابی‌های آسانسور و مواردی از این دست، جبران خسارت نمایند.
 

خرابی‌های آسانسور هنگامی به وقوع می‌پیوندد که تعمیر و سرویس منظم از این دستگاه صورت نپذیرد. برای جلوگیری از خرابی‌های آسانسور حتما با یک شرکت معتبر سرویس دهی قرارداد همکاری امضا کنید.

مسئولیت‌های مدیر ساختمان در قبال خرابی‌های آسانسور

در ماجرای آسانسور نقش مدیر ساختمان بسیار پررنگ است. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر ساختمان پس از نصب و راه اندازی آسانسور بررسی گواهی استاندارد آن است.

بعد از گذشت زمانی آسانسور به سرویس و کنترل نیاز دارد که مدیر ساختمان می‌تواند با یکی از شرکت‌های سرویس و نگهداری آسانسور مذاکره کرده و قرارداد همکاری امضا نماید تا حوادث آسانسور در ساختمان به وقوع نپیوندد.

بهتر است بخوانید:  آشنایی با اصطلاحات بیمه‌ای و بیمه‌گر

برای انتخاب این شرکت‌ها حتما به مجوزهای کسب شده‌ی این شرکت‌ها توجه کنید تا در دام افراد نا آشنا و غیر متخصص قرار نگیرد.

هزینه بیمه مسئولیت حوادث آسانسور

برای محاسبه حق بیمه برای حوادث آسانسور به  شاخص های مختلفی استناد می‌شود. تعداد آسانسور، نوع کاربری، محل قرارگیری آسانسور، ظرفیت آسانسور، میزان تعهد برای جبران خسارت و غرامت های فوت و همچنین نقص عضو بستگی دارد. با قرار گرفتن تمام موارد ذکر شده‌ی بالا در یک چارچوب خاص، مبلغ حق بیمه سالیانه مشخص می‌شود.

به طور مثال برای یک آسانسور ۵ نفره در ساختمان مسکونی ۵ طبقه که درب کابین ندارد و تا کنون سابقه بیمه برای این آسانسور دیده نشده و بیمه شونده برای هزینه های پزشکی هر نفر عدد ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان و برای غرامت فوت یا نقص عضو مبلغ ۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان را مورد توافق قرار می‌دهد، در خرداد سال ۱۳۹۸ حق بیمه سالیانه آن ۳۳۲.۰۰۰ تومان می‌شود.

انواع آسانسور

  1. آسانسور های کششی
  2. آسانسو رهای هیدرولیکی
  3. آسانسور های وینچی
  4. آسانسور های مغناطیسی
  5. آسانسور های کارگاهی
  6. آسانسور های پنوماتیک

قابل اشاره است هر کدام از شرکت‌های بیمه مسئولیت حوادث آسانسور برای محاسبه حق سالیانه بیمه، نوع آسانسور را در محاسبات کلی خود می گنجانند.

الزامات گواهی استاندارد آسانسور در ایران

با گسترش ساختمان‌های بلند و استفاده هرچه بیشتر آسانسور در ساختمان‌ها، برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ قانون استاندارد سازی آسانسور تدوین شد و پس از گذشت چند سال ضمن ویرایش قانون، به اجرا در آمد. قانون استاندارد آسانسور ایران بر اساس قانون استاندارد اروپا تنظیم و تدوین شده است. در قانون استاندارد آسانسور به عنوان‌های مختلفی اشاره شده که عبارت است از:

  • ابعاد آسانسور
  • استاندارد های چاهک آسانسور
  • استاندارد چاه
  • استاندارد موتورخانه
  • استاندارد درها و دریچه های موتورخانه
  • استاندارد ورودی کابین
  • استاندارد وزنه تعادل
  • استاندارد ترمز ایمنی
  • استاندارد داخل کابین

هر یک از موضوعات اشاره شده در بالا زیر بخش‌های متفاوتی دارند که تمام بخش‌ها و اجزای مختلف آسانسور را بررسی می‌کنند. هر آسانسور برای دریافت گواهی استاندارد باید این نکات را رعایت کند. نکات بالا ضوابط طراحی آسانسور را نیز در بر می‌گیرد. پس از بررسی آسانسور از طرف مسئولین مرتبط و سپری کردن تمامی مراحل، آسانسور در محل نصب شده تاییدیه می‌گیرد.

سازمان ملی استاندارد ایران یک سامانه مدیریت بازرسی به وجود آورده است که هدف آن خدمات آسان و شفاف بررسی آسانسور بر اساس استانداردهای جاری سازمان در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد است. در این سامانه تمام مراحل درخواست بازرسی تا صدور تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور به صورت تمام الکترونیکی انجام می گیرد. همچنین امکان سرویس دهی به درخواست کنندگان از طریق دفاتر پیشخوان، اتصال به سامانه شهرداری های سراسر کشور گنجانده شده است.

شرکت‌های بیمه‌ای درصورت خرابی‌های آسانسور و حوادث آسانسور و مواردی از این دست، جبران خسارت می‌کنند.

بهتر است بخوانید:  بیمه سیل چیست + سقف بیمه

عناصر امنیتی یک آسانسور استاندارد

بخش‌هایی از طراحی در هر وسیله‌ای مختص بخش ایمنی آن است. با محاسبات مهندسی و در نظر گرفتن بخش های مختلف وسیله، ابزارهایی برای افزایش ایمنی آن تعبیه و جایگذاری می‌شود. آسانسور هم از این داستان مستثنی نیست و بخش‌های امنیتی در آن دیده شده است.

یکی از بخش‌های ایمنی در آسانسور Parachute است که وظیفه ایمنی آن برای زمانی است که آسانسور در حال سقوط است و با کمک از این ویژگی حرکت به سمت کابین را متوقف می‌کند. از دیگر بخش‌های امنیتی یک آسانسور زنگ هشدار است؛ باید دکمه آن را در آسانسورها دیده باشید. با کمک از این زنگ می‌توانید هنگامی که درون آسانسور محفوظ شده اید به دیگران اطلاع رسانی کنید. زنگ های هشدار انرژی خود را از باتری های آسانسور تامین می‌کنند.

توقف اضطراری از دیگر موردهای ایمنی آسانسور است که باعث توقف آسانسور می‌شود. یکی از مهمترین آن Limiter است. محدود کننده شامل دو قرقره است که یکی از آن‌ها روی کف چاه آسانسور و دیگیری در اتاق موتور است و زمانی که سرعت آسانسور از حد مشخص شده فراتر رود، این قرقره ها سرعت را کاهش می دهند.

جمع بندی

  • با افزایش رشد عمودی ساختمان‌ها در سال‌های گذشته استفاده از آسانسور در سراسر جهان بیشتر شده است.
  • برای اینکه یک آسانسور گواهی استاندارد بگیرد باید مقررات و ضوابط تعریف شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران را دریافت کند.
  • بیمه قراردادی است که طبق‌ آن شرکت بيمه تعهد می‌کند در برابر مقدار پولی که شخص يا گروه دیگری به او پرداخت می‌کند، خسارت وارد شده به بيمه‌گذار را در پی حوادث ناگهانی، مثل حوادث آسانسور جبران کند.
  • انواع بیمه در ایران به سه بخش بیمه اشخاص، بیمه اموال و بیمه مسئولیت تقسیم می‌شوند.
  • شناخته شده ترین و معتبر ترین استاندارد آسانسور به استاندارد جهانی سازمان ASME تعلق دارد.
  • الزامات گواهی استاندارد آسانسور در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ به نگارش قانون‌گذار درآمد.
  • بیمه مسئولیت حوادث آسانسور برای آپارتمان های مسکونی اجباری نیست ولی برای تهیه آن معمولا اعضای هیئت مدیره ساختمان یا مدیر ساختمان مسئول پیگیری تهیه بیمه مسئولیت حوادث آسانسور برای ساختمان خود هستند.
  • میزان تعهد بیمه گر بر اساس گواهی استاندارد آسانسور، نوع آسانسور، وضعیت آسانسور و شرایط درخواست کننده بیمه تعیین می شود.
  • حق سالیانه بیمه مسئولیت حوادث آسانسور به تعداد آسانسور، نوع کاربری، محل قرارگیری آسانسور، ظرفیت آسانسور، میزان تعهد برای جبران خسارت و غرامت های فوت و نقص عضو بستگی دارد.
  • شرکت های بیمه‌ای درصورت خرابی‌های آسانسور و مواردی از این دست، جبران خسارت می‌کنند.
  • سازمان ملی استاندارد ایران یک سامانه مدیریت بازرسی تهیه کرده است که هدف آن خدمات آسان و شفاف بررسی آسانسور براساس استاندارد های جاری سازمان است.
  • شرکت های بیمه‌گر پس از عقد قرارداد، متعهد به جبران خسارت با توجه به مبلغ حق پرداخت سالیانه می‌شوند.

منبع: کیلید

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه