همه چیز در مورد: پارکینگ مزاحم

29 اردیبهشت 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

شاید جالب باشد بدانید یکی از انواع پارکینگ ها ، پارکینگ مزاحم است. نکته‌ای که در مورد پارکینگ‌های مزاحم وجود دارد این است که برخلاف عنوان به کار رفته در مورد آن‌ها، چندان هم مزاحم نیستند و در واقع یک راهکار برای وجود محدودیت تعداد پارکینگ در آپارتمان ها هستند. قوانین پارکینگ مزاحم نسبت به پارکینگ‌های معمولی متفاوت هستند و باید در مورد آنها توافقاتی صورت گیرد.

در آپارتمان ها با توجه به ابعاد آپارتمان، قواعدی وجود دارد که می توان به واسطه‌ی آن تعداد خودروهایی که در پارکینگ پارک می شوند را تعیین کنید. برای یک پارکینگ حداقل دهانه ۲.۵ متری نیاز است. اگر دو ماشین کنار هم پارک شوند به ۴.۵ دهانه نیاز دارید. طول پارکینگ نیز باید حداقل ۵ متر باشد.

به عبارتی برای پارک کردن یک ماشین در پارکینگ ابعاد پارکینگ حداقل باید ۲.۵ در ۵ متر باشد. ابعاد پارکینگ در آپارتمان باید به شکلی محاسبه شود که بعد از پارک کردن ماشین ها برای ورود و خروج با مشکل مواجه نشوید. این قوانین برای پارکینگ های اختصاصی صدق می کند. نوع دیگری از پارکینگ با نام پارکینگ مشاع یا پارکینگ مزاحم وجود دارد و ما قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم.

تعریف پارکینگ مزاحم

پارکینگ مزاحم یک پارکینگ اضافی است که برای ساختمان های دارای محدودیت در تعداد پارکینگ در نظر گرفته می‌شود و شرط ایجاد این پارکینگ‌ها، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو است. حالا فرض کنید که شما یک آپارتمان را خریده اید یا اجاره کرده‌اید و در آن هیچ گونه پارکینگ اختصاصی یا پارکینگ مشاع در نظر گرفته نشده است. در این حالت می‌بینید که فضای کافی برای پارک کردن خودرو وجود دارد اما برای آن فضای پارکینگ تعریف نشده است. پس به سراغ سایر ساکنین آپارتمان می‌روید و با آنها توافق می‌کنید که به یک پارکینگ اضافی نیاز دارید که تحت عنوان پارکینگ مشاع شناخته می‌شود.

از آنجایی که پارک کردن ماشین در پارکینگ مزایای زیادی دارد همه به دنبال خرید آپارتمانی هستیم که پارکینگ داشته باشد؛ اما اصولا تعداد پارکینگ از تعداد طبقات ساختمان کمتر است. قانون گذار برای رفع این مشکل امکان قرار دادن ماشین در پارکینگ مزاحم را فراهم آورده است. پارک کردن دو ماشین پشت سر هم بدون اینکه برای دیگر ماشین ها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مشاع می گویند. تنها مشکل این نوع پارک کردن این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در واقع با پارک ماشین در بخش مزاحمت پارکینگ، برای افرادی که برای خود پارکینگ خریداری نموده اند مزاحمت ایجاد می شود. پارکینگ مزاحم در سند ذکر می شود و در سند مالکیت دارنده مزاحمت پارکینگ نیز ابعاد و محل دقیق آن ثبت می شود.

قوانین پارکینگ مزاحم

همانطور که قبلا گفتیم پارکینگ مزاحم در واقع محل عبور مرور ماشین ها بوده است که بعدا به عنوان پارکینگ مشاع به یکی از مالکین آپارتمان فروخته می شود. از این رو برای افرادی که پارکینگ اختصاص دارند کنار آمدن با این مسئله سخت بوده و ممکن است نتوانند با این قضیه کنار بیایند که مرتبا برای خارج نمودن ماشین خود منتظر بمانند تا فرد مزاحم پارکینگ، خودروی خود را از پارکینگ خارج نماید. برای مالک خودرو نیز جابجایی ماشین آن هم وقت و بی وقت مشکل به نظر می رسد. این موضوع در آپارتمان برای تمام افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند دردسر ساز است و زمینه نزاع و درگیری را آماده می کند. دانستن ضوابط پارکینگهای مزاحم دو طرف ماجرا را با حقوق خود آشنا می نماید. سعی می کنیم در این صفحه از مجله “مسکن رضا” شما را با حقوق خود آشنا نماییم.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد: فرهنگ آپارتمان‌نشینی

طبق قانون پارکینگ مشاع اعضای آپارتمان نحوه تخصیص این نوع پارکینگ در آپارتمان را تعیین می کنند. یعنی پارکینگ مزاحم به فردی داده می شود که خود کاندید شده باشد. پارکینگ مزاحم برای افرادی که فقط برای پارک ماشین خود در شب ها نیاز به پارکینگ دارند و یا افرادی که هزینه خرید پارکینگ اختصاص را ندارند گزینه‌ی مناسبی به نظر می رسد. اما در صورتی که فردی داوطلب این کار نباشد این پارکینگ به فردی که آخرین سند را ثبت نموده فروخته می شود. این سند شما را به عنوان دارنده پارکینگ مزاحم ملزم می کند به هر میزان که صاحبان پارکینگ اختصاصی از شما در خواست دارند ماشین خود را جابجا نمایید. اما شما با پرداخت هزینه کمتر از دیگران صاحب پارکینگ مزاحم شده اید. لازم است بدانید که بعد از صحبت با سایر ساکنین و بعد از اینکه به نتیجه نهایی رسیدید باید در مورد جزئیات مزاحمت پارکینگ در سند ، مواردی اضافه شود تا در آینده دچار مشکل نشوید.

 

حذف پارکینگ مزاحم

یکی از راهکارهایی که خانواده‌ها و ساکنین درگیر با مزاحمت پارکینگ به سراغ آن می‌روند، ابطال پارکینگ مزاحم و حذف آن است. معمولاً کسانی که به سراغ خرید یک آپارتمان می‌روند و آشنایی چندانی با قوانین پارکینگ‌ها و نحوه استفاده از پارکینگ‌های مزاحم ندارند، اولین راهکاری که به ذهن آنها می‌رسد ابطال کردن آن است. به خاطر داشته باشید که قرار دادن پارکینگ مزاحم در یک آپارتمان به دو صورت کاملاً متفاوت انجام می‌گیرد.

در حالت اول و به صورت قانونی، وجود پارکینگ مزاحم در سند واحد مسکونی قید می‌شود و در این صورت می‌توان آن را به عنوان جزء لاینفک آپارتمان در نظر گرفت. این موضوع باعث می‌شود که وجود پارکینگ برای سایر اهالی و ساکنین آپارتمان محدودیت قانونی داشته باشد و حتی باید شرایط لازم برای استفاده از آن فراهم شود. اگر در این حالت کسی برای ابطال پارکینگ مزاحم اقدام کند، در نهایت کار به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت اسناد می‌رسد که معمولاً آنها پایبند موارد ذکر شده در قرارداد اولیه آپارتمان هستند.

اما در برخی موارد، ایجاد پارکینگ با تصمیم اهالی ساختمان و با توافق آنها انجام گرفته است و موردی در سند ساختمان ذکر نشده است. این وضعیت معمولاً محدودیت قانونی نمی‌آورد و امکان حذف پارکینگ مزاحم در این شرایط بسیار بالاست. اگر با چنین موردی مواجه هستید، به راحتی می‌توانید از طریق مراجع قانونی یا حتی از طریق توافق با سایر ساکنین نسبت به حذف این پارکینگ اقدام کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید.

بهتر است بخوانید:  راهِ حلِ مشکل پارکینگ ساختمان با همسایگان

قیمت پارکینگ مزاحم

بررسی قیمت پارکینگ‌ ها در آپارتمان‌ها به شرایط آنها و همچنین تعداد پارکینگ در نظر گرفته شده برای آنها بستگی دارند. در حقیقت مشخص کردن یک قیمت ثابت به عنوان نرخ قیمت پارکینگ‌ها امکان پذیر نیست و معمولاً تنوع در مدل‌های مختلف پارکینگ باعث تنوع بالای قیمت‌ها می‌شود. اصولاً ساختمانهایی که دارای تعداد پارکینگ به تعداد واحدهای مسکونی هستند، از قیمت پارکینگ کمتری برخوردار هستند و قیمت پارکینگ این ساختمان‌ها نصف یا نزدیک به دو سوم است.

در برخی موارد شاهد هستیم که تعداد پارکینگ‌ها با تعداد واحدهای آپارتمان یکسان نیست و در آن چند پارکینگ اختصاصی و چند واحد پارکینگ مشاع در نظر گرفته شده است، در این ساختمانها پارکینگ‌های اختصاصی قیمت بالاتری دارند و حتی تا دو یا سه برابر نسبت به حالت معمول قیمت گذاری می‌شود. پارکینگ های مشاع به دلیل دردسرهایی که برای صاحب ساختمان به وجود می‌آورند، از قیمت کمتری برخوردارند.

اما موردی که باعث تفاوت قیمت پارکینگ مزاحم با قیمت پارکینگ‌های معمولی می‌شود، وظیفه جابه جا کردن وسیله نقلیه همزمان با جابه جا کردن سایر خودروهاست. این موضوع باعث می‌شود که شخص دارنده پارکینگ دردسر زیادی متحمل شود و به همین دلیل قیمت این پارکینگ‌ها پایین‌تر است و حتی در برخی موارد قیمت پارکینگ مزاحم تا یک سوم نسبت به پارکینگ‌های معمولی کاهش می‌یابد.

توصیه‌هایی در رابطه به پارکینگ مزاحم

با توجه به مسائل و مشکلاتی که در رابطه با ضوابط پارکینگ مزاحم گفته شد، لازم است در انتهای این مطلب چند توصیه به خریداران آپارتمان‌ها و مستأجران داشته باشیم تا بتوانند در محیط آپارتمان وضعیت مناسب و استاندارد را تجربه کنند.

 

خرید پارکینگ مزاحم

اولین کاری که در این مورد می‌توانید انجام دهید، پرهیز از خرید آپارتمان دارای پارکینگ مزاحم است. داشتن پارکینگ برای آپارتمان یک نعمت محسوب می‌شود و می‌توان از آن برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد. اما این دلیل نمی‌شود که پارکینگ‌های مزاحم به عنوان یک امتیاز برای ساختمان محسوب شود. پس حتی اگر قصد خرید آپارتمان را دارید، ترجیحاً از داشتن پارکینگ اختصاصی یا مشاع برای آن مطمئن شوید و به سراغ پارکینگ های مزاحم نروید. در مورد اجاره ساختمان کار شما راحت‌تر از و احتمالاً دردسر کمتری خواهید داشت، اما در هر صورت برای این گزینه هم استفاده از چنین پارکینگ های توصیه نمی‌شود و دردسر زیادی برای شما خواهد داشت.

 

توافق قوانین پارکینگ مزاحم

یکی از مواردی که باعث تصور اشتباه برای دارندگان آپارتمان‌های مجهز به پارکینگ مزاحم می‌شود، قید شدن پارکینگ در سند آپارتمان است و احساس می‌کند که از این روش می‌توانند کارهای خود را به صورت قانونی پیگیری کنند. همانطور که در مورد قوانین این پارکینگ‌ها گفته شد، معمولاً مقامات دولتی سعی می‌کنند که اولویت را به ساکنین قدیمی داده و خریداران جدید مجبور هستند که از پارکینگ‌های مزاحم استفاده کنند. پس اگر مجبور به خرید چنین آپارتمانهای هستید، بهترین گزینه توافق کردن با سایر ساکنین آپارتمان است و از نزاع و درگیری با آنها بپرهیزید.

بهتر است بخوانید:  تفاوت اسکلت فلزی و بتنی

تمدید قرارداد اجاره نامه

آیا پارکینگ مزاحم در سند قید میشود

آیا پارکینگ مزاحم در سند قید می شود؟ سوال بسیاری از افرادی است که تصمیم دارند این مورد را خریداری کنند. با اینکه این نوع پارکینگها دردسرهای زیادی برای همسایگان ایجاد می کند اما در بعضی موارد می تواند بدون دردسر از آن استفاده نمایید. برای مثال اگر دو ماشین دارید می توانید آنها را پشت سر هم پارک کنید. اگر شب ها به خانه می آیید می توانید بدون ایجاد مزاحمت برای افراد ماشین خود را در پارکینگ پارک کنید. از آنجایی که برای خرید پارکینگ مشاع باید مبلغی پرداخت نمایید حتما مالکیت پارکینگ مزاحم در سند شما ثبت می شود. در صورتی که مالک قول فروش پارکینگ مزاحم را به شما داده باشد و آن را در مبایعه نامه نیز درج نماید ولی در سند مالکیت پارکینگ مزاحم شما ثبت نشود می توانید از مالک شکایت نمایید.

 

پارکینگ مشاع چیست

کلمه مشاع به معنی مشترک بین چند نفر است. در قوانین آپارتمان به محل هایی از آپارتمان که متعلق به یک فرد نیست و در سند هیچ فردی درج نشده است مشاع گفته می شود. مکان هایی مانند راهرو، راه پله، پشت بام و حیاط در آپارتمان مشاع هستند و همه قادرند از آنها استفاده کنند. در بعضی از آپارتمان ها نه تنها برای هر واحد تعداد مشخصی پارکینگ در نظر گرفته شده است تعداد پارکینگ اضافه نیز برای استفاده نیز وجود دارد. همانطور که می دانید به پارکینگی که در سند به نام فرد ثبت می شود پارکینگ اختصاصی گفته می شود اما پارکینگ هایی که برای استفاده همه افراد طراحی شده اند را پارکینگ مشاع می نامند. اگر تمایل دارید بدانید پارکینگ مشاع یعنی چه بهتر است ما را همراهی کنید.

پارکینگ مشاع در واقع پارکینگی است که متعلق به یم فرد نیست و افراد ساکن در آپارتمان بر اساس سهمی که از پارکینگ مشاع خریداری نموده اند می توانند از آنها استفاده کند. از آنجایی که این پارکینگ ها متعلق به یک فرد نیست آن را در سند مالکیت افراد ثبت نخواهند کرد. قیمت پارکینگ های اختصاصی نسبت به پارکینگ مشاع بیشتر است.

خرید فروش ملک با وکالتنامه

تغییر پارکینگ مزاحم به مشاع

این گزینه مربوط به حالتی است که شما دارای پارکینگ هستید و سایر ساکنین آپارتمان می‌توانند با شما همکاری کنند. در این مورد می‌توانید با همه آنها توافق کنید و وضعیت پارکینگ خود را به پارکینگ مشاع تغییر دهید. البته استفاده از این روش نیازمند کسب رضایت از سایر ساکنین است آنها باید با شما همکاری داشته باشند. هیچ دلیل قانونی یا ابزار محکمی برای تغییر این وضعیت در اختیار شما نیست، اما صرفاً با توافق می‌توانید از این دردسر فرار کنید.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه