همه چیز در مورد: رمپ پارکینگ

18 خرداد 1402
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

شیب رمپ پارکینگ از مهم ترین ضروریات طراحی معماری می‌باشد و معماران باید توجه بسیاری به آن داشته باشند زیرا از مهم ترین عوامل در مجتمع های مسکونی و تجاری می‌باشد. مجله “مسکن رضا” با توجه به اهمیت این موضوع مقاله ای را در مورد استاندارد رمپ پارکینگ تهیه نموده است. پارکینگ ها از مهم ترین مکان های عمومی هستند که باید محلی امن برای پارک کردن خودرو ها باشند و باید از امکانات بسیار زیادی در جهت تجهیز کردن پارکینگ ها و امن تر کردن آنها استفاده شود.

در ادامه این متن به بررسی استاندارد شیب رمپ پارکینگ می‌پردازیم.و اطلاعات بیشتری را در این باره را ارائه می‌دهیم. رمپ پارکینگ از مهم ترین ضروریات طراحی معماری می‌باشد.و معماران باید توجه بسیاری به آن داشته باشند زیرا.از مهم ترین عوامل در مجتمع های مسکونی و تجاری می‌باشد.

رمپ چیست؟

ممکن برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که رمپ چیست ؛ در واقع رمپ را می‌توان همان شیب راهه هم گفت. که از آن برای متصل کردن دو محیط غیر هم سطح استفاده می‌شود. برای جلوگیری از سر خوردن ماشین در سطح رمپ در مسیر رمپ ها می‌توان. از بریدگی های آج دار و تقریبا دو سانتی متری استفاده کرد. از دلایل دیگری که از از این بریدگی ها استفاده می‌شود. این است که اصطحکاک را افزایش دهند.و در آب را هم هدایت کنند. قسمتی ازشیار هایی که برای رمپ پارکینگ ها در نظر گرفته می‌شود.در حیاط کار گذاشته می‌شود و از ایجاد حوضچه و.جمع شدن زباله ها و آب در ابتدای پارکینگ ها جلوگیری می‌کند.

اصطلاح رمپ پارکینگ چیست؟

رمپ پارکینک به سطح شیب داری گفته میشود که دو سطح غیر مسطح یک پارکینگ را بهم وصل میکند؛ و به وسیله ی آن خودروها میتوانند در چند طبقه از پارکینگ تردد کنند. اصلاح رمپ پارکینگ یکی از اساسی ترین خدماتی است که توسط کارشناسان کاربلد به صاحبان پارکینگ ها ارائه داده می شود. این خدمات مهم عبارتند از ترمز رمپ که باعث می شود خودرو قابل کنترل باشد و مانع از لیز خوردن آن گردد. دومین مورد از اصلاح رمپ پارکینگ، هنگامی صورت می گیرد که قسمت زیرین خودرو به زمین برخورد کند. در این صورت بدون آسیب رساندن به ظاهر پارکینگ، با به وجود آوردن اختلاف سطح در محل برخورد، مشکل را حل خواهند کرد.

اصلاح شیب رمپ پارکینگ برای هدایت بهتر خودروها به طبقات دیگر انجام می شود. این شیب محلی برای پارک کردن خودرو نمی باشد و باید طبق شیب مجاز رمپ پارکینگ ساخته شود. شیب رمپ پارکینگ مسکونی باید به گونه ایی طراحی شود که مورد استفاده برای همه ی افراد باشد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که فضای پارکینگ نیز در مقدار شیب بسیار تاثیرگذار می باشد. درصورتیکه که شیب رمپ پارکینگ دچار آسیب شود برای اصلاح شیب رمپ پارکینگ می توانید به بخش کارشناسی “مسکن رضا” مراجعه کرده و از تیم حرفه ای کارشناسان ما در این سایت بهره ببرید.

روش اجرای رمپ پارکینگ

در هنگام اجرای رمپ پارکینگ باید استاندارد شیب رمپ پارکینگ رعایت شود و مورد تایید شهرداری قرار گیرد؛ زیرا اگر رمپ پارکینگ طبق استاندارد طراحی و اجرا نشده باشند ممکن است موجب لیز خوردن خودرو شود و آسیب هایی را به آن وارد نماید. اجرای رمپ باید طوری انجام گیرد که از بیشترین فضا برای آن استفاده گردد تا در هنگام استفاده مشکلی را برای افراد و خودروها به وجود نیاورد. از آنجایی که اهمیت اجرای رمپ و اصلاح آن بسیار حائز اهمیت بوده است متقاضیان می توانند از تیم حرفه ای و کارآمدی “مسکن رضا” کالا که ما در سایت خود معرفی کرده ایم کمک بگیرند و در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد نصب و یا اصلاح رمپ پارکینگ خود باشند.

در پیچ رمپ پارکینگ ها برای جلوگیر از خطرات احتمالی و تصادف از تابلوهای ترافیکی، انواع تجهیزات روشنایی و نورپردازی از همه بیشتر آینه محدب ترافیکی به جهت دید بهتر رانندگان استفاده می‌شود. کمبود هرکدام از این موارد موجب پایین آمدن استاندارد و امنیت پارکینگ می‌گردد.

نحوه محاسبه شیب رمپ پارکینگ

شیب رمپ پارکینگ اصلی ترین عامل تشکیل دهنده آن است. شیب استاندارد رمپ پارکینگ و شیب پارکینگ توسط مهندسان محاسبه و اجرا می ‌شود. اما به طور کلی از فرمول تقسیم ارتفاع بر طول می‌توان شیب رمپ را به دست آورد. از عوامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت طول رمپ پارکینگ است، طول رمپ پارکینگ ها باید از استاندارد هایی مانند شیب مجاز رمپ پارکینگ، محل پارکینگ و دیگر عوامل مطابقت داشته باشد. برای محاسبه‌ طول رمپ پارکینگ می‌توان از فرمول های گوناگونی استفاده کرد ولی مهم ترین و معمول ترین فرمول را می‌توان با توجه به شیب به دست آورد به گونه ای که شیب رمپ را در ارتفاع آن ضرب کرد تا طول رمپ پارکینگ به دست بیاید.

طراحی رمپ پارکینگ

رمپ پارکینگ چیست؟ در هنگام احداث ساختمان ها رعایت شیب استاندارد رمپ پارکینگ امری ضروری است که در پی این ضرورت، پارکینگ ها از جمله فضاهایی هستند که نیاز به رعایت اصول ساخت و ساز دارند. از این اصول می توان اشاره ای به طراحی رمپ پارکینگ نمود.

انواع رمپ پارکینگ

از سه نوع رمپ در پارکینگ ها می توان استفاده نمود:

  1. رمپ آدم رو
  2. رمپ ماشین رو
  3. رمپ معلولین
  4. رمپ پله

حداکثر شیب رمپ پارکینگ

برای محاسبه ابعاد رمپ پارکینگ، حداکثر شیب رمپ پارکینگ در جاهایی که خودرو پارک می شود ۶ تا ۷ درصد و در مکان هایی که خود رو پارک نمی شود و صرفا برای انتقال خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس استاندارد ها ۱۲ الی ۱۳ درصد است؛ البته حداکثر شیب رمپ معلولین متفاوت است.

طراحی رمپ پارکینگ مسکونی

در طراحی رمپ پارکینگ مسکونی باید استانداردهای بین المللی و ضوابط طراحی رمپ پارکینگ را بر مبنای طول، عرض و حداکثر شیب مجاز رمپ رعایت نمود. که رعایت نکردن ابعاد رمپ پارکینگ مناسب ممکن است با خطراتی همراه گردد.

شیب رمپ ماشین رو

برای محاسبه درصد شیب رمپ طبق ضوابط طراحی رمپ پارکینگ می توان از فرمول زیر استفاده کرد:

نحوه محاسبه شیب رمپ پارکینگ بدین صورت است که با داشتن ارتفاع و طول رمپ پارکینگ می توان درصد شیب آن را تخمین زد. شیب پارکینگ نمی تواند زیاد در نظر گرفته شود.

فرمول محاسبه طول رمپ پارکینگ

برای محاسبه طول رمپ پارکینگ می توان از فرمول زیر استفاده نمود:

ارتفاع (Rise) × شیب زمین (Gradient)= طول رمپ (Run).

نحوه محاسبه طول رمپ

فرمول بالا برای به دست آوردن طول رمپ پارکینگ به کار گرفته می شود. فرمول محاسبه طول رمپ ارتباط بین طول و شيب رمپ پاركينگ را به خوبی مشخص می کند. بر اساس نحوه محاسبه رمپ می توان میزان درصد شیب رمپ را تعیین نمود. فرمول طول رمپ نشان می دهد که هر چه طول کمتر باشد، شیب رمپ بیشتر می گردد و بیشتر بودن این شیب از شیب استاندارد رمپ ممکن است که سبب مشکلاتی برای استفاده کنندگان گردد زیرا شیب زیادتر از شیب مجاز رمپ پارکینگ سبب سر خوردن افراد و یا وسائل نقلیه می گردد و برخلاف ضوابط رمپ پارکینگ است.

شیب رمپ پارکینگ – سواره

شیب استاندارد رمپ سواره پارکینگ با فرمولی.متفاوت از شیب رمپ پارکینگ عادی به دست می‌آید. شیب این نوع از پارکینگ ها باید اندازه ای مناسب داشته باشد. به عنوان مثال اگر شیب این پارکینگ ها از ۱۵ درصد بیشتر باشد.شیب آن تند است و خطر سر خوردن ماشین و عدم کنترل ماشین به وجود می‌آید. بنابراین شیب ۱۵ درجه شیب مجاز رمپ پارکینگ است. برای ساختمان های بیش از ۲۴ واحد حداکثر شیب رمپ پارکینگ ۱۵ درصد است.و برای ساختمان های کمتر از ۲۴ واحد تا ۱۷ درصد برای شيب رمپ پاركينگ مجاز است. لازم به ذکر است که برای ساختمان های مسکونی که بیش از ۱۴ واحد دارد.رعایت استاندارد رمپ پارکینگ و وجود پارکینگ ضرورت  دارد و حتما باید استفاده شود.

درصد مناسب شیب رمپ پارکینگ چقدر است؟

مهم ترین نکته در محاسبه شیب رمپ پارکینگ مسکونی در.نظر گرفتن شیب در یک متر ابتدا و یک متر انتهایی است.که اندازه شیب آن باید به اندازه ۱۰ درصد و یا کمتر از آن باشد. بی دلیل اینکه رانندگان بتوانند راحت تر خودرو خود را کنترل کنند.و راحت تر از شيب رمپ پاركينگ بالا بروند و یا پایین بیایند.

ارتفاع و عرض رمپ پارکینگ

طبق ضوابط رمپ پارکینگ، حداقل ارتفاعی که برای مسیر رمپ در نظر گرفته می‌شود.۱۸۰ متر است و مطابق با استاندارد عرض رمپ پارکینگ دو طرفه باید به اندازه ۵.۵۰ متر باشد و همچنین عرض رمپ های یک طرفه.که تنها یک خودرو می‌تواند از آن عبور کند.باید حداقل عرض رمپ پارکینگ به اندازه ۳.۵۰ متر باشد.

حداقل ارتفاعی که برای مسیر رمپ در نظر گرفته می‌شود.۱۸۰ متر است و به طور معمول عرض رمپ دو طرفه باید.به اندازه ۵.۵۰ متر باشد و همچنین عرض رمپ های یک طرفه.که تنها یک خودرو می‌تواند از آن عبور کند.باید حداقل به اندازه ۳.۵۰ متر باشد. شیب رمپ پارکینگ هایی که برای افراد معلول در نظر گرفته شده است.با شیب رمپ پارکینگ های معمولی متفاوت است. درصد شیب رمپ معلولین به طور معمول ۸ درصد در نظر گرفته می‌شود.ولی به شکل استاندارد شیب رمپ این نوع از پارکینگ ها نباید از ۵ درصد تجاوز کند. به دلیل اینکه کنترل کردن خودرو در این شیب ها همانطور که در تصاویر رمپها مشخص است، سخت خواهد بود. اگر شیب رمپ افراد معلول را ۸ درصد در نظر گرفته.و طول آن را ۹ متر، به ازای هر ۹ متر طول رمپ باید یک فضا.به شکل پاگرد تعبیه شود که عمق حداقل ۱.۲۰ متر را داشته باشد.

شیب رمپ معلولین

رمپ معلول عبارت است از سطوح شیب داری که به منظور دسترسی آسانتر افراد ناتوان جسمی به قسمت های مختلف ساختمان احداث می گردد. و به بیانی دیگر با استفاده از این سطح شیب دار، دو اختلاف سطح به یگدیگر وصل می شوند. بدون در نظر گرفتن رمپ معلول ارتباط بین بخش های مختلف یک ساختمان به جهت هدایت نمودن این افراد مشکل و یا حتی غیر ممکن خواهد بود.

محاسبه شیب رمپ معلولین

برای محاسبه شیب رمپ معلولین بایستی ارتفاع و طول افقی محل را در نظر گرفت. حداکثر شیب رمپ که برای افراد معلول در نظر گرفته می شود با حداکثر شیب مجاز رمپ افراد سالم متفاوت است. استاندارد شیب رمپ نباید به گونه ای باشد که در کاربرد مشکل ساز گردد.

فرمول محاسبه شیب رمپ

محاسبه شیب رمپ پارکینگ انواع رمپ پارکینگ طبقاتی از رابطه بین ارتفاع برای غلبه بر (h) و طول افقی (d)، ضرب در ۱۰۰ به دست می آید از این فرمول می توان به جهت محاسبه شیب رمپ پارکینگ با درصد های گوناگون استفاده نمود.

برای این که بتوان طول رمپ یا شیبراهه یک پارکینگ را به دست آورد لازم است که درصد شیب را که پیش تر به محاسبه آن پرداختیم را در ارتفاع ضرب کرده. در استاندارد رمپ هر چه که درصد شیب رمپ پارکینگ بیشتر باشد میزان طولی که به دست می آید کمتر خواهد بود و اگر این شیب از حالت معمول بیشتر باشد امکان سر خوردن خودرو ها و یا افراد افزایش می یابد. بدین ترتیب ارتباط بین شیب و طول بایستی به گونه ای در نظر گرفته شود که سبب بروز مشکلاتی برای افراد نگردد. همان طور که ذکر گردید برای افراد معلول حداکثر شیب ۸ درصد است و به ازای هر ۹ متر هم لازم است که یک پاگرد تعبیه گردد.

 

شیب رمپ پارکینگ برای افراد پیاده

این مورد برای افراد پیاده باید بین ۵ درصد.تا ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است. و شیب بیشتر از ۱۰ درصد استاندارد نخواهد بود.و ممکن است پیگرد قانونی داشته باشد. در این متن به بررسی شیب رمپ پارکینگ های گوناگونی پرداختیم.و آنها را بررسی کردیم. همان طور که گفته شد شیب رمپ پارکینگ ها از اهمیت زیادی برخوردار است.و طبق استاندارد های بین المللی محاسبه می‌شود. بنابراین رعایت کردن استاندارد ها اهمیت زیادی دارد.و رعایت نکردن آنها خلاف قوانین اصلی ممکن است.باعث تلفات زیادی شود و حتی با ممانعت های قانونی و رسمی مواجه شود.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه