تاثیر لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر بازار مسکن

30 بهمن 1400
۰ دیدگاه
تمدید قرارداد اجاره نامه
زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

مدتی است که از انتشار متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌گذرد و اخبار متعددی در ارتباط با آن منتشر شده است اما اعلام بودجه ۱۴۰۱ به تنهایی بر بازارهای مختلف هم تاثیر خواهد داشت. یکی از بازارهایی که لایحه بودجه بر آن تاثیر می‌گذارد؛ بازار مسکن است.

کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به متن بودجه سال آینده دولت سیاست‌های انقباضی را در پیش خواهد گرفت. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر آنچه در لایحه بودجه در ارتباط با مسکن آمده است خواهیم پرداخت.

تعیین مالیات بر خانه‌های لوکس در لایحه بودجه ۱۴۰۱

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آن دسته از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که قیمت بالایی دارند، مشمول مالیات می‌شوند. بر این اساس آن دسته از واحدهای مسکونی  و باغ ویلاهایی که قیمت آنها زیر ۱۰ میلیارد تومان است از پرداخت این نوع مالیات معاف هستند. بنابراین واحد مسکونی لوکس به حساب نمی‌آیند.

با توجه به متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ خانه‌هایی که قیمت آنها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است مشمول یک دهم درصد مالیات هستند. بنابراین مالکان این خانه‌ها باید سالانه ۵ میلیون تومان مالیات بدهند. مالکان خانه‌هایی که قیمت آنها بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان است هم مشمول مالیات دو دهم درصدی خواهند شد. واحدهای مسکونی لوکس در حال احداث و همچنین واحدهای گران قیمت در سال تملک از این مالیات معاف هستند.

بهتر است بخوانید:  بودجه مورد نیاز جهت خرید آپارتمان حومه تهران

مسکن مهر در لایحه بودجه ۱۴۰۱

دولت در این بخش مالیات ۳۰۰ هزار تومانی برای مسکن مهر در نظر گرفته است و سود وام مسکن مهر به بیشتر از ۴ برابر رسیده است. در واقع این سود به ۱۸ درصد افزایش داشته است. به پیشنهاد دولت از خرداد ۱۴۰۱ تسهیلات واحدهای مسکن مهر فروش اقساطی نشده و به ۱۸ درصد می‌رسد. این موضوع به معنای آن است که آن دسته از واحدهای مسکونی مهر که تحویل مشتریان شده‌اند؛ مشمول افزایش سود تسهیلات نمی‌شوند.

 

تحویل ۶۰۰ هزار مسکن حمایتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

دولت برای ساخت مسکن برای نیازمندان هم در لایحه بودجه برنامه دارد. بر این اساس دستگاه‌های مختلف دولتی باید زمین ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی دولتی را تا پایان سال فراهم کنند. وزارت راه هم اعلام کرده بود که تا کنون زمین ساخت برای حدود ۲ میلیون واحد مسکونی حمایتی را فراهم کرده است. این کار به خودی خود موجب افزایش عرضه مسکن و در نهایت کاهش یا ثبات قیمت مسکن خواهد شد زیرا فاصله میان عرضه و تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد. با برنامه ساخت مسکن دولت در کنار پیش بینی کاهش قیمت مسکن، انتظار می‌رود که افزایش قدرت اجاره مستاجران هم انجام شده و به تدریج شاهد کاهش اجاره بهای مسکن خواهیم بود.

بهتر است بخوانید:  آموزش و نکات مهم شرایط و زمان تحویل ملک به خریدار

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ همچنین تاکید شده است که اعتبارات صندوق ملی مسکن تقویت شود تا برای ساخت دو میلیون واحد مسکن حمایتی بتوان برنامه ریزی کرد. در این طرح پیش بینی شده است که دولت تا پایان سال آینده حدود ۶۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی را تحویل بدهد.

از سوی دیگر دولت پیشنهاد راه اندازی صندوق مسکن محرومین را هم مطرح کرده است که برای آن ۵ هزار میلیارد اختصاص داده است. محل تامین این اعتبار هم از ظرفیت دارایی‌های غیر منقول وزارت راه و شهرسازی و منابع صندوق پیشرفت و عدالت در نظر گرفته شده است. بنابراین از ظرفیت داراییهای غیر منقول وزارت راه و شهر سازی و منابع صندوق پیشرفت و عدالت برای تقویت منابع صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد.

مالیات معامله مسکن در لایحه بودجه ۱۴۰۱

علاوه بر این، دولت برای نقل و انتقال ساختمان‌های نوساز که حداکثر ۳ سال از تاریخ صدور پایان کار آنها نگذشته باشد، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مالیات ۲.۵ درصدی در نظر گرفته است. البته در لایحه بودجه توضیح داده شده است که این مالیات مشمول خانه‌های در حال ساخت نخواهد شد.

بهتر است بخوانید:  مبلغ وام خرید مسکن 1402

 

جمع بندی

  • در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آن دسته از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که قیمت بالایی دارند، مشمول مالیات می‌شوند. بر این اساس آن دسته از واحدهای مسکونی  و باغ ویلاهایی که قیمت آنها زیر ۱۰ میلیارد تومان است از پرداخت این نوع مالیات معاف هستند.
  • با توجه به متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ خانه‌هایی که قیمت آنها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است مشمول یک دهم درصد مالیات هستند. بنابراین مالکان این خانه‌ها باید سالانه ۵ میلیون تومان مالیات بدهند.
  • دولت در این بخش مالیات ۳۰۰ هزار تومانی برای مسکن مهر در نظر گرفته است و سود وام مسکن مهر به بیشتر از ۴ برابر رسیده است. در واقع این سود به ۱۸ درصد افزایش داشته است.
  • در لایحه بودجه ۱۴۰۱ همچنین تاکید شده است که اعتبارات صندوق ملی مسکن تقویت شود تا برای ساخت دو میلیون واحد مسکن حمایتی بتوان برنامه ریزی کرد.
  • علاوه بر این، دولت برای نقل و انتقال ساختمان‌های نوساز که حداکثر ۳ سال از تاریخ صدور پایان کار آنها نگذشته باشد، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مالیات ۲.۵ درصدی در نظر گرفته است.
اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه