کد رهگیری چیست و چه اهمیتی دارد؟

5 آذر 1400
۰ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

حتما در بنگاه‌های املاک صفحات رنگی قولنامه را دیده‌اید، که در زمان خرید یا اجاره ملک، به امضا طرفین قرارداد و شاهدان می‌رسد. اگرچه مشاوران املاک سال‌هاست از این نوع قولنامه‌ها برای خرید و اجاره خانه استفاده می‌کنند

این قولنامه‌ها از ضمانت و اطمینان کافی برخوردار نیستند و تنها به عنوان یک پیش‌نویس در معاملات مسکن می‌توان قبولشان داشت و برای اعتبار قراردادها حتما نیاز به دریافت کد رهگیری املاک وجود دارد.باتوجه به لزوم ایجاد امنیت در معاملات املاک و تضمین صحت قراردادها، از سال ۱۳۸۷،
سامانه‌ای برای ثبت معاملات و املاک در کشور راه‌اندازی شد که تمامی مشاوران املاک را موظف می‌کند قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در این سامانه ثبت کنند و اقدام به دریافت کد رهگیری نمایند.
اگر فکر می‌کنید دریافت کد رهگیری در معاملات املاک اهمیتی ندارد یا تاکنون زمان اجاره آپارتمان یا خرید خانه اقدام به دریافت این کد نکرده‌اید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید چون قطعا نظر شما را در مورد کد رهگیری املاک عوض خواهد کرد.

  • دریافت کد رهگیری املاک چه مزیتی دارد؟

معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.

از آن‌جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید.

  • چگونه می‌توان کد رهگیری دریافت کرد؟

کد رهگیری معاملات املاک را مشاورین املاک برای شما می‌گیرند؛ به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… در سامانه ثبت می‌گردد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می‎شود.

پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال می‎شود که این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. سپس می‌توانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می‏‌شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می‌ماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده می‌‏شود.

بهتر است بخوانید:  ویژه: راهنمای دریافت وام ودیعه مسکن 1402

در بالای هر یک از نسخه‌های قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود.

  • هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟

طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست.

توصیه می‌کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است.

توجه داشته باشید بعضی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزارتومانی طلب می‌کنند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می‌تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید.

  • کد رهگیری چند رقمی است؟

کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده ارسال می‌شود.

  • برای اخذ کد رهگیری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانطور که گفتیم قرارداد خود را حتما در آژانس‌های مسکن رسمی به ثبت برسانید. از آنجا که برای اخذ کد رهگیری درست بودن کد پستی ملک بسیار اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم کد پستی درج شده در قبوض یا پشت کارت ملی مالک را ملاک قرار ندهید و حتما اقدام به دریافت تاییدیه کد پستی کنید.

همچنین پس از تحویل قرارداد، مشخصات فردی طرفین و مفاد آن را با دقت چک نمایید و دقت کنید که در بالای آن کد QR و برچسب هولوگرام وجود داشته باشد.

  • چگونه از صحت کد رهگیری دریافت شده اطمینان حاصل کنیم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی خود و کد رهگیری قرارداد صحت قرارداد خود را استعلام کنید و در صورت نیاز یک نسخه از قرارداد با کد را چاپ نمایید.

 

توضیحات و آموزش کلی: کد رهگیری و کاربردهای آن در مسائل حقوقی و مالی

اقتصاد به نوبه خود می‌تواند جنبه‌های مختلفی از زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در جامعه‌ای که قیمت‌ها به ثانیه‌ای تغییر می‌کنند و شهروندان کمتر می‌توانند چیز جدیدی بخرند پس تصمیم می‌گیرند مال قبلی خود را دو دستی بچسبند و اگر روزی هم به پای معامله‌ای نشستند، حسابی جانب اطمینان را رعایت کنند.

بهتر است بخوانید:  مراحل دریافت کدپستی معتبر برای ملک یا واحد

در معاملات ملکی، استفاده از سندهای عادی مانند مبایعه‌نامه هرچند که توصیه نمی‌شود اما بسیار رواج دارد. طرفین یک معامله تا تنظیم کردن سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی، یک مبایعه‌نامه‌ای بین خود امضا می‌کنند که توافقات آن‌ها وجه کتبی پیدا کند. به همین دلیل هم تا پیش از این در آیین‌نامه شورای صنفی مشاوران املاک، دریافت کد رهگیری در معاملاتی که زیر نظر مشاوران املاک بسته می‌شد، الزامی بود ولی به موجب رای دیوان عدالت اداری، این مسئله از حالت الزامی به اختیاری درآمد. پس شما در صورتی که خودتا بخواهید باید درخواست دریافت کد رهگیری کنید.

کد رهگیری که از سامانه کد رهگیری املاک قابل دریافت است، شماره سریالی است که با ثبن مشخصات ملکی به دست می‌آید. دریافت این کد هرچند که دیگر الزامی نیست اما به شدت توصیه می‌شود چرا که در بیشتر معاملات ملکی حاضر، فرد تمام سرمایه و پس‌انداز چند سال زندگیش را به عنوان ثمن قرار می‌دهد و اگر مشکلی پیش بیاید، زندگی او نابود خواهد شد. این کد ۱۳ رقمی هم در زمان خرید و فروش و هم برای اجاره املاک چه مسکونی و چه تجاری قابل دریافت است.

مزایا و کاربردهای دریافت کد رهگیری املاک

دلایل مختلفی برای دریافت کد رهگیری املاک وجود دارد. اولین آن این است که ثبت مشخصات ملکی در سامانه، از هر نوع معامله دیگری جلوگیری می‌کند. در واقع کلاهبرداری‌های زیادی در زمینه املا رخ می‌دهد که فرد یک ملک را به چند نفر می‌فروشد یا اجاره می‌دهد. اگر به هنگام یک معامله‌ای، مشخصات ملک و مشخصات خود معامله را در سامانه ثبت کرده و کد رهگیری دریافت نمایید، آن ملک به اصطلاح قفل شده و هیچ معامله دیگری برایش انجام نخواهد شد. پس از بسیاری از کلاهبرداری‌های ملکی پیشگیری به عمل می‌آید.

دومین مزیتی که کد رهگیری برای شما دارد، اطلاع از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری است که ممکن است ملک مورد نظر شما مشمول آن باشد. برخی از طرح‌های شهرداری شامل تخریب و تخلیه ملک می‌شود پس اگر کد رهگیری را دریافت کرده باشید، زودتر از این موضوع مطلع خواهید شد.

سومین مزیت دریافت کد رهگیری املاک، استعلام وضعیت رهنی سند ملک است. گاهی ممکن است برای دریافت وام از سوی بانک یا هر نوع رهنی از سوی افراد دیگر، صاحب ملک، سندش را به عنوان وثیقه گروه بگذارد و تا زمانی که طلبش را صاف نکرده و بدهی صفر نشده، این سند آزاد نخواهد شد. همچین موضوعی در قیمت و ارزش‌گذاری ملک تاثیر دارد و ممکن است مالک رهن گرفتن خود را انکار کرده و به طرف مقابل اطلاع ندهد. در این صورت شما با دریافت کد رهگیری از سامانه همزمان می‌توانید استعلام کنید که آیا این سند در جایی به وثیقه گذاشته شده است یا خیر.

بهتر است بخوانید:  همه چیز در مورد فسخ قرارداد خرید ملک

همچنین شما اگر معامله‌ای روی یک ملک انجام داده باشید و همان موقع کد رهگیری بگیرید، دیگر در صورت تغییر قیمت بازار، فروشنده یا موجر نمی‌تواند از شما مبلغ بیشتری دریافت کند چون با دریافت کد رهگیری معامله املاک با همان قیمت و همان تاریخ بدون تغییر ثبت می‌شود.

این کد در اقامه دعوی در مراجع قضایی به داد شما می‌رسد و چون پیگیری و استعلام آن راحت است، شما گرفتار یک دادرسی طولانی نخواهید شد.

دریافت کد رهگیری املاک تنها به نفع خریدار یا مستاجر یک ملک نیست بلکه برای فروشنده و موجر هم مزایایی دارد. به عنوان مثال، پس از انجام معامله اگر خریدار از تسلیم ثمن معامله خودداری کرد، فروشنده با این کد امکان پیگیری در مراجع قضایی و دریافت مبلغ مذکور را دارد.

ضمنا در صورتی که موعد مقرر قرارداد اجاره به پایان رسیده باشد یا پس از فروش ملک زمان تخلیه فرا رسیده باشد، دریافت حکم تخلیه در صورت خودداری ساکن از تخلیه ملک با این کد بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

همانطور که گفته شد مبایعه‌نامه و قول‌نامه‌ها اسناد عادی هستند که بین طرفین قابل استناد است. شما بهتر است به هنگام امضای این اسناد، درخواست کد رهگیری نمایید تا در صورت وجود هر مشکلی برای ملک مذکور، قبل از تنظیم سند رسمی از معامله انصراف دهید. دریافت کد رهگیری بر روی مبایعه‌نامه آن را تبدیل به سند رسمی نمی‌کند و ارتقایی در ارزش و استناد آن ندارد ولی به شما برای تصمیم‌‌گیری‌های آتی کمک خواهد کرد.

مراحل و مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری املاک

برای دریافت کد رهگیری املاک از دو طریق سامانه اینترنتی یا پیامکی می‌توان اقدام نمود. مشاور املاک یا هر کدام از طرفین می‌توانند برای دریافت این کد ۱۳ رقمی اقدام کنند.

مدارک لازم جهت دریافت کد رهگیری املاک شامل اصل مدارک هویتی خریدار و فروشنده مانند کارت ملی هوشمند و شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع، اصل مدارک مالکیت یعنی سند، قولنامه، بنچاق یا وکالت‌نامه و گواهی انحصار و مواردی از این قبیل، تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر که از اداره پست منطقه باید دریافت شود، الزام حضور دو شاهد یعنی هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همراه مدارک شناسایی را با خود داشته باشد، برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی می‌باشد. همچنین باید فرم پیش‌نویس قرارداد خود را مانند اجاره‌نامه یا قرارداد فروش ملک و دیگر عقود را با کد رهگیری دریافت شده در حضور مشاور املاک حاضر کرده و مهر رسمی آن املاکی را هم پای قرارداد خود بزنید تا بعدها قابل پیگیری باشد.

اشتراک گذاری:

ارسال دیدگاه